Gå til innhold
Hundesonen.no

Gått på veggen.


HKB
 Share

Recommended Posts

Da er det offentlig, det er erklært. Vi har herved gått på veggen når det gjelder hunden.

Vi vet ikke hva vi har gjort galt, vi vet ikke hva som skjer, vi vet bare at sånn her vil vi ikke ha det. Jeg sitter her og griner nå for hvis vi ikke får gjort noe så ryker bikkja ut og det er jo så klart at jeg ikke vil. Jeg føler meg så inni hampen misslykket og pappa blir mer og mer irritert for hver dag som går. Det er ikke noe gøy lenger når det ender opp med krangler over hvem som gjør galt her.

Hunden er 5 1/2 mnd gammel schæfer/flatcoated mix

Dagene går som regel: Mandag og onsdag er stemor hjemme med hunden på dagtid, ellers i jobbdagene er han alene fra 09:30 - 15:30.

Når jeg kommer hjem ligger hunden i buret, stemor starter på jobb når jeg slutter på skole så han er alene ca 30 min før jeg er hjemme. Da ender det med en heidundrende start ut fra buret og i vill hilsing. Dette pleier å roe seg etter 10 sekunder for han vet det ikke er lov, men han glemmer seg vist hver gang. Så går vi tur, nå som det er -18 til -25 har ikke dette blitt lange turene da han tydelig vil snu etter ca 1 km. Temperaturen gjør også at det blir lite tid til trening ute, vi er så klart ute, men det blir ikke noe gøy når bikkja syter for å komme inn.

etter end tur er det snart tid for mat. Rett etter turen pleier han å legge seg under bordet og hvile litt før jeg gir mat. Etter mat er det som om noen har tent rakett i ræva hans (uavhengig om stemor har vært hjemme eller ikke) og han hopper, biter og raser rundt i huset. Han vet dette ikke er lov, men han slutter heller ikke når han får tilsnakk. Han skjønner godt hva tilsnakket betyr og ender med å løpe vekk i fra meg og ta det hele som en lek. kommer jeg nær er det full firsprang og jodling over i en annen del av huset. Ignorerer jeg fortsetter bare rasingen. Har prøvd å ha han ute etter mat, men det er bare kjett, tisser en skvett for å komme inn igjen. Diverse opplegg ute er heller ikke noe kult og det null konsentrasjon om vi prøver å trikstrene eller andre øvelser.

ca 17:00 har han roet seg et lite hakk og ligger kanskje og sover en 15 min tid før han begynner å vandre hvileløst rundt i huset. Nå skal han kose, noe som innebærer åling på gulvet og småbiting om jeg slutter for å klø meg på nesen. Og får han ikke kos til han sjøl ikke gidder mer er det hjerteskjærende hylebjeff som vi har lært å tolke som "NÅ". ettersom at han har brukt det for å si ifra når han må ut. Hvis vi finner ut at vi skal kose til han ikke gidder mer

Nå, ca 18:00 endelig blir det en lengre siesta hvor han selv går og legger seg i buret sitt. Der blir han en times tid før kvelden fortsetter i hylebjeffing og oppgitte forsøk fra min side å aktivisere han ute eller innendørs. rundt 20:00 er det tid for kveldsmat og det pleier å gå rolig for seg, han roer seg og det er tid for kveld. De siste timene før natta pleier å være de roligste, han kan finne på å ligge strak ut og sove eller tygge på et råhudsbein.

Når vi legger oss skal Rico helst opp og stå igjen, han er klar for en ny dag, men legger seg til å sove uten videre dikkedarer. Det hjelper ikke å hyle uansett, vi gidder rett og slett ikke mer for dagen.

og slik har dagene vært ut og inn siden før jul nå. I jula skjedde det mye og han var faktisk mer rolig på dagtid og når vi hadde besøk, men så fort det var bare oss 3 i huset var det tilbake til vanlige rutiner igjen.

Må også legge til at de dagene jeg er hjemme fra skolen, alene med dyret er han helt super. Vi har alle fått kjenne og ta på denne følelsen og skjønner ikke hvorfor det er slik. På helger er vi jo hjemme fra jobb/skole hele dagen og da er han helt vanlig bajas. Var sjuk her for en ukes tid siden og da lå han bare i beinenden i sofaen og purket sammen med meg hele dagen til folk kom hjem fra jobb.

vi går jo så klart mer tur med han i løpet av dagen, men det er ofte samme regla. enten er det bare ut, tiss, inn ellers så vil han snu etter 1 km. Vi bor ved en veldig traffikert vei og så lenge ingen kjører har vi bare en fast traktorsti å gå etter. Er for mye snø til å gå på jordene.

Pappa er egentlig drittlei hele dyret og har trukket seg mer og mer tilbake i deltagelsen og det ender med at jeg tar det meste. Vi er aldri ute å gjør noe sammen, noe som jeg tror kunne gjort det gøyere for både hund og mennesker. Det har liksom blitt en slitsom plikt å skulle gjøre noe med dyret. Ingenting virker å være bra nok. Ikke har jeg hatt bil så vi har kunnet komme oss "ut" og se forskjellige steder, mennesker og dyr. Han er godt sosialisert med nabohunden, men jeg kan jo ikke mase høl i hue på hun damen heller.

blæh. jeg er virkelig oppgitt nå. Ingenting har gått som det skal og alle ender opp missfornøyde.

men jeg tror:
- Hunden er kommet i en "tenåringsperiode"
- Hunden merker familiens dårlige stemning og humør
- Hunden skulle ha hatt mer hjernetrim (fremmed plass, nye mennesker, nye hunder, trening, you name it)

- Hunden må ha mer grensesetting.

Dette har blitt et langt og sikkert veldig forvirrende innlegg. Jeg føler meg som verdens mest misslykkede hundeeier akkurat nå og er helt tom for idèer. Jeg er dritt lei og trenger noen idèer og råd om hvordan jeg kan rette på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var vanskelig å få tak i problemet.. :hmm: Slik jeg leser det så har dere en normal valpe-unghund som får inneraptusser fordi den ikke har uteraptusser? Og at alle er lei den utenom deg?

Jeg synes dette hørtes veldig trist ut for hunden. Godt den har deg til å kose og lufte, men en så aktiv miks som dette burde få variasjon og hundeaktiviteter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en helt vanlig unghund som trenger grenser og aktivisering. Jeg ville anbefalt dere å melde dere på et kurs, der dere kan få råd og tips om hvordan dere kan takle hver enkelt av de problematiske situasjonene.

Noen tips.

Vær konsekvent. Det som ikke er lov, er ikke lov. Ikke slipp ham ut av buret når du kommer hjem, før han er rolig. Om han stormer ut av buret og hopper og maser, putt ham tilbake. Vent til han er rolig, og prøv igjen.

Det samme med raptusen etter mat. Sett ham på et annet rom, bind ham fast i en dør, eller putt ham i buret. Han får ikke lov til å herje inne.

Gi ham mer aktivitet, spesielt nå som det er mindre tur pga. kulden. La ham jobbe for middagen sin. Om han får tørrfôr, putt det i en tomflaske og la ham jobbe med å få det ut. Tren triks eller øvelser så han må jobbe for å få maten. Ikke for vanskelig, for lenge eller for mye hvis han sliter med konsentrasjonen, men litt.

Ellers, når det gjelder aktivitet, kle på dere og hunden og kom dere mer ut. Dere har en stor og aktiv blanding som har mye energi i den alderen. Ta på hunden langline og base i nysnøen? Tråkk ned et område og kast middagen hans utover bakken?

Kan stemor gå en kort tur med ham på dagen?

Kommer sikkert en god del innspill og forslag her. Faktum er at dere har en helt normal unghund av to veldig aktive raser, og da krever det mye jobb i denne tiden. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med de andre her. En helt normal unghund, som det virker på meg at får litt lite evnt feil type aktivisering og dermed kjeder seg/aktiviserer seg selv, og oppå det hele antagelig merker dårlig stemning. Det er godt mulig den er inne i en periode nå, men jeg har minner fra min egen valpetid hvor dette var resultatet også utenom perioden viss den ikke fikk utløp for det som måtte ut. To av de tre periodene min var gjennom en rundt 1 års alder og en rundt 2.5 års alder var mye værre enn det du skriver her, og det må hele familien belage seg på at det kan bli, i en eller flere perioder før han blir voksen.

Ut i fra det du skriver så tenker jeg at han ikke får kjempe mye aktivitet ifht hvilken rase og hvilken alder han er i, mine hadde vertfall gått på veggen i en slik plan. Mtp kulda, har dere et dekken/potesokker dere kan slenge på, slik at han kanskje trives litt bedre på tur? Kanskje skru opp farta litt, jogge litt eller ha han løs så han får springe, da holder han nok varmen bedre og får utløp for mer energi. Kurs er ikke dumt. Gjør dere noe hjernetrim? Godbitsøk i snøen eller gresset feks, trene triks eller lydighet, andre søksøvelser. Søksøvelser vil jeg tro er fordelaktig for deres hund da det krever litt av hunden, men samtidig er en rolig aktivitet som ikke skrur opp hunden like mye som en løpetur feks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og pass på at du alltid gjør ting på dine premisser og ikke hundens. Kos når du vil kose, ikke når hunden maser etter kos. Hvis han har for uvane å "kreve" kos, så hadde jeg totalt ingorert det, og heller bare kost med han når han ligger helt rolig, eller holder på med helt andre ting enn å mase.

Får han kos når han maser etter kos, så lærer han seg at det funker og mase ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for og se det positive i situasjonen da, så er det ikke et veldig vanskelig problem. Start allerede nå i kveld eller i morgen tidlig med rikelig med aktivisering, både fysisk og mentalt og sett noen klare grenser for hunden, som jma over her, hunden skal ikke bestemme, dere skal, men ta litt høyde for at det er en unghund og det er mye hormoner i kroppen nå så det er ikke så lett alltid, noen sprell, uhell og lyder må dere bare regne med, det er slik det er og ha hund. Gjør dere det så tipper jeg dere ser resultater raskt. Og når/om dere oppnår bedring så må dette selvfølgelig opprettholdes en stund, frem til valpen blir litt modnere og begynner og gjøre vane utav rutinene, da vil den også kreve litt mindre oppfølging på alle måter. Unghunder og valper er kravstore.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode tips, men tenkte jeg kunne si at jeg har utrolig god erfaring med godbitsøk. :)
Har ei tollertispe, og dagene hvor det ikke er mulig å gå tur (sykdom o.l.) har godbitsøk vært et godt alternativ. Hunden min elsker det ihvertfall.

Du kan jo også prøve å lære hunden enkle triks, legge godbiter i ei flaske, som nevnt tidligere eller noe annet som gjør at hunden får slitt seg litt ut mentalt også. :) Det er jo en blanding av to veldig aktive hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg litt igjen i enkelte småting her med den 4 mnd. gamle saken min. Prøvar berre å sei til meg sjølv at ho forhåpentlegvis roar seg når med tida når ho blir meir vaksen :P

Det eg har gjort når ho skal sleppast ut av buret og ho er heilt overlykkleg og "gal", er å sei nei og lukke burdøra igjen, så opnar eg ikkje før ho har roa seg ned igjen. Og ho slepp kun ut når ho får lov utan å vere så vill og gal. Det har resultert i at eg no kan opne burdøra heilt mens ho fortsatt ligger der og ventar på lov til å komme ut.

Ville ikkje gitt oppmerksomhet ved sutring, og eg hadde sjølv gitt time-out når det blir for voldsomt. Men sånn ellers er det vel aktivitet og hjernetrim som kan vere løysinga.

På turen kan det, om mulig, vere fint med langline (om du ikkje allerede brukar det) om han ikkje kan gå laus. Ta med leike og leik litt ute på turen. Godbitsøk ute i snøen og inne, fylt kong og andre hjernetrimgreier kan også vere fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det de andre sier over her. Nå har jeg ikke finlest, men hvis ingen andre har foreslått det, så kan du jo prøve å kjøpe dekken og potesokker til han hvis han syns det er så kaldt ute. Kanskje det hjelper, og at han vil gå lengre tur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må trene han mer både fysisk og psykisk.

Det er også veldig viktig å lære han å slappe av. Vær konsekvent å gå å legg han ned hver gang han reiser seg når du har bede han ligge. Hvis han da begynner å springe å herje så ha et kort bånd festet til han hele tiden sånn at du får tak i han. Herjingen er IKKE lov å da gjør du det samme - legg han på en fast plass og der skal han ligge.

Den gleden når du kommer hjem og slipper han ut er nok ganske så normalt. Sånn har jeg det med begge mine men alle valpene som har vært her har kommet seg litt etter hvert som de blir eldre og vet at ingen hilser på hunden eller snakker til den når vi kommer hjem. Vi overser de og hilser når det passe oss.

Det med å lære hunden å slappe av er veldig viktig for du kan få en stressa hund hvis han aldri slapper av. Som andre sier alt skjer på dine premisser. Kos når du inviterer til det og når det ikke skjer noe med hunden hjemme så synes ikke jeg det er for mye forlangt at den hunden ligger og sover/slapper av. Ingen av mine får gå rundt å herje inne og de må fint slappe av, tygge på bein eller lignende. Blir det for mye energi og de begynner å herje inne så hiver jeg de rett ut og lar de springe fra seg der. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faren din kanskje bør lese tipsene du har fått, for det er også viktig at dere er enige om hva dere skal gjøre, og at alle overholder reglene. Det er ikke så lett om man er den eneste i husholdningen som virkelig prøver, mens resten bare er irriterte og lar det skure og gå ;) (litt satt på spissen).

Vi har nettopp kommet ut av den samme perioden selv (han er 8,5 mnd nå) og han kan endelig være våken uten å terrorisere. Klarer å ligge og slappe av, tygge litt på en leke eller bare eksistere uten å gire seg opp som en villmann.

Henger meg på de som har foreslått strengere regler inne (begynn med noe han klarer, som f. eks sitt, og han må sitte til du gir annen beskjed, dette tar litt tilvenning før han forstår konseptet!) og mer aktivisering om du får til.

Tenk at han ligger på "lading" i seks timer når dere er borte, så derfor blir det tjohei når dere kommer tilbake og han blir super happy ;) . Den energien må ut på en eller annen måte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! :)

Jeg og pappa har satt oss ned og snakker rolig rundt dette nå og jeg har fått frem de rådene jeg har fått her inne. Så nå skal vi legge om helt og se om det hjelper. Igjen: tusen takk! dere er best. :flowers:

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...