Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som studenter?


barekjersti
 Share

Recommended Posts

Hallo alle sammen :wave:

Jeg er ny her på hundesonen, og har tittet innom her før. Nå var det på tide å opprette en konto selv.

Jeg er en jente i begynnelsen av 20-årene og studerer nå i Oslo. Bor sammen med kjæresten min, hvor han også studerer her. Han har begynt en 3- årig bachelor, mens jeg tar en årsenhet som slutter nå i juni, men skal fortsette skole også fra høsten av.

Vi har begge hatt lyst på hund siden vi flyttet hit, men vi synes det har vært litt tidlig å tenke på dette, og at det kanskje kunne være greit å "komme litt i orden" i det nye borettslaget og leiligheten, før vi luftet tanken om å få oss hund.
Nå har vi tenkt på det igjen, og vurderer muligheten sterkt til neste sommer. :D

Likevel er vi litt usikre, og vi lurer derfor på om det er noen her på forumet som har/har hatt erfaring med det å ha hund, samtidig som man er student? Jeg har blitt fortalt at dette ikke er noe man burde satse på, men jeg er sikker på det finnes mange flotte hundeieere der ute som er studenter!
Nå er vi i tillegg to stykker, og jeg vil kanskje se dette som en mulig fordel.

Er det mulig å kunne gjennomføre et studie, samtidig som man har en valp?

Takk for alle svar!

Kjersti og Sven Inge :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lettere å ha hund når man er student enn når man jobber. Man har ofte fleksible dager og kan jobbe mye hjemme som student. :) Så lenge man tar seg råd til det (for det kan være dyrt), så ser jeg ikke at det skal være noe problem.

Edit: Og velkommen forresten. :)

Endret av :)Kine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit!

Det er allerede endel tråder her som handler om dette å være student og ha hund samtidig, anbefaler deg å ta et søk :-)

Ellers så kan jeg jo si at jeg har hund, og er student, og jeg ville ikke hatt det på noen annen måte :-) Det er ting man må gi avkall på, og man blir kanskje mer bundet enn medstudentene, det handler jo mye om hva slags liv man har. Det er jo også rimelig dyrt å ha hund, min dalmatiner på 35 kg spiser for ca. 800 kr i måneden (nå går han for tiden på spesialfôr, så da blir det et par hundringser dyrere enn normalt, men sånn skjer, og det må man være forberedt på.) Ellers er det jo utstyr, forsikring, dyrlegebesøk osv osv. Og ja, det er helt klart en stor fordel å være to.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk valp som student, og nå som jeg er i overgangsfasen til jobb ser jeg at student er absolutt er kjekt å være student ja :P

MEN, det avhenger enormt fra studie til studie, og fra person til person. Jeg vet da om folk som studerer som er mer borte enn folk som er i jobb, så det er ikke sånn at student nødvendigvis er mer fleksibelt. Men ofte er det det :) Jeg og samboeren min hentet valpen vår helt i begynnelsen av sommerferien, han jobbet 100% rundturnus, men jeg hadde jobb som jeg selv kunne bestemme når jeg ville jobbe. Fra og med høsten etter så hadde jeg et veldig fleksibelt semester mens samboer jobbet ren nattestilling (= mye fri). Våren etter det igjen hadde jeg oppgaveskrivingssemester, så jeg var myyye hjemme. Det er først fra august i fjor at hunden vår (og da var han 18 måneder gammel omtrent) måtte begynne å være mye hjemme alene for eksempel, nå jobber både jeg og samboer fullt, jeg full uke på dagtid og han rundturnus. Så får oss var det virkelig optimalt, men er ikke sikkert det er det for alle :)

Men som Lola Pagola skriver, så søk litt rundt på forumet, for det er skrevet mye om dette temaet hvor mange deler sine erfaringer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok litt an på studiet tenker jeg. Og så er det nok en stor fordel at dere er 2 til å dele :) De fleste går det nok helt fint for :D Jeg er student og alene med hunden, og studiet er hardt, så nå sliter jeg med dårlig samvittighet over henne... Hadde mye mer fritid når jeg jobbet faktisk. Men, sånn må det bare bli for en periode.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som man gjør det til. Jeg bruker eksamensperioden min nå til å løpe ut hver tredje time for at valpiss kanskje skal rekke å bli stueren før skolen starter igjen, og føler jo at jeg får lest mindre enn jeg burde.. men det er ting jeg vet jeg kan ta opp igjen senere. Kan ikke svare på om det er lettere å ha hund som student enn om man jobber, for jeg har vel egentlig aldri prøvd jobblivet noe mer enn i sommermånedene.

Go for it :P Dere er jo to, og da kan man dele litt på arbeidet.

(Også en liten squee til Lola Pagola over her! Allons-y!!!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! :-) Jeg har søkt litt rundt nå, og sett det er et par innlegg om det å ha hund som student. Men veldig flott å se at så mange har (positiv) erfaring. Det er beroligende. Vi er veldig ivrige på dette, men jeg forstår det sånn at det kan være veldig greit å eventuelt skaffe valp til sommeren. Vi tenker på mye på hvilken rase vi skal velge, og har jo lyst å være litt spreke sammen med hunden vår. Vi liker både ski og fotturer, og jeg synes det kunne være hyggelig å ha en hund man kan ta med på joggetur. Vi bor i blokk, i et borettslag det er lov med hund, men skal man ta dette til ettertanke? Når man tenker på valg av rase? :-):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå student og har hatt valpen min siden i høst. Sålenge man planlegger godt og har gode backupløsninger (både økonomisk og praktisk) er det fullt gjennomførbart å ha et godt hundehold som student :) Jeg fikk valpen min på et tidspunkt der jeg hadde god tid til alenetrening, og etter hvert kunne lufte henne hver time, senere hjemme i lunsjen osv. Alenetreningen var nok noe av det jeg på forhånd så på som vanskeligst, men det gikk utrolig smertefritt faktisk! :) Da jeg nå etter jul skulle begynne i praksis og gå 8 t dager der jeg ikke hadde mulighet til å ha valpen med meg hadde jeg avtalt med min far at han evt kunne passe henne på dagtid dersom det ble for lenge for henne (men sålangt har det gått veldig fint, er max et par dager i uka det gjelder). I tillegg har jeg en avtale med ham om at dersom forholdet mellom meg og min samboer skulle skjære seg kan han ha hunden boende hos seg frem til jeg har mulighet igjen.

Vil forøvrig også anbefale whippeten som rase! Super "leiilighetshund" :P som gjerne ligger i sofaen hele dagen, men likevel har bånn gass og masse energi på tur i skogen eller på trening :) Ift faste utgifter må man jo regne med mat/forsikring/utstyr/vaksine/helsesjekk/treninger osv, men det er viktig å ha en grei backup ift uforutsette dyrlegeutgifter. Bare da hunden min fikk øyebetennelse før jul kostet det meg 700-800 kr i dyrlegebesøk og øyedråper, og det er jo bare en "filleting". :)

Som student med hund ser jeg jo at jeg gir avkall på en del som mine medstudenter får med seg. Jeg er f.eks. aldri ute i ukedagene dersom jeg har vært på skolen, da jeg ikke vil at hunden skal få for mange timer alene. Samme gjelder besøk, jeg inviterer heller hjem til meg dersom jeg ikke kan ha hunden med meg :P


Før jul fikk jeg også et problem ift at det var helt sykt mye mer fristende å trene lydighet enn å skrive hjemmeeksamen, men det problemet trenger jo ikke du møte på! xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...