Gå til innhold
Hundesonen.no

"Leave it!"


Bombini
 Share

Recommended Posts

Sånn, da har tiden jammen kommet for å lære lille Bombini "leave it!"-kommandoen (den her:

) Hun syns giftige planter, ledninger og småstein er kulest i verden...

Men hva skal jeg si? "Nei" er et refleksord som ikke bare andre, men jeg selv fort misbruker og dermed kan hun fort bli desensitivert for det. "La det være" blir litt langt? "Lavvær!"? "Stopp"? "Gi f*en" blir fort litt problematisk på besøk hos besteforeldre og sånt... "Gidd a"? =)

På en måte er det naturlig for meg å si "leave it" siden jeg har bodd i England, men det blir litt tullete å ha hverdagskommandoer på engelsk, syns jeg.

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mest naturlig for deg å si Leave It så syntes jeg du kan si det :) Jeg hadde ikke tenkt noe særlig over det egentlig. Folk har jo allverdens kommandoer på ting.

Jeg bruker "Æsj" (Men min skal bare bort til døde skjærer og mus ogsånt. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier selv NEI! Tonefall varierer etter alvorlighetsgrad. Kan begynne med duuuu og så kan det eskalere til et brøl av et NEI!!!! :P Han skjønner godt hva det betyr, og avbryter veldig bra, men noen ganger må jeg si Nei mange ganger om dagen fordi han absolutt bare måååå prøve seg :P Men tror det er fordi han vet at jeg ikke er like streng i selskap av andre, enn når jeg er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode forslag! =) Jeg tror det står mellom "leave it" og "ikke rør". Blir nok fort å bruke "nei" også, men da lærer jeg det ikke inn positivt sånn som dette "trikset" her. I teorien (jeg har mange teorier, hvorav omtrent alle har gått adundas etter at valpen faktisk flytta inn :wub: ) skal kommandoen være en vanntett variant av "nei", at når det er innlært positivt så vil hun villig la ting være fordi det er noe ennå kulere i vente hvis hun klarer det. Sånn at når det virkelig gjelder vil hun ikke snappe og løpe avgårde med den giftige planta hun syns er så morsom å spise på, men heller la den være fordi hun får tørka lever eller noe annet stas for høre på meg. Hun er en liten cheeky tass og jeg kjenner jeg tviler på at min autoritet aleine vil være nok til å holde henne unna fristelser, gitt. Det må være noe i det for henne også.

Om hele denne teorien funker i praksis får dere vel vite om en stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...