Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegrind til bil? andre alt?


Recommended Posts

Hei,

Jeg lurer på om det er noen som har gode erfaringer med hundegrind :) Eventuelt er det noen som vet av andre merker?

Jeg har kjøpt meg bil (i går). En Nissan Sunny stasjonsvogn! Jeg ser jo at det ikke blir plass til dobbeltbur til dalmisen og en kelpie. Så jeg har 2 alternativer :)

Gate/grind:
variogate_00285.jpg

Da i kombinasjon med lastegitter selvsagt og skillevegg :)

Er det noen som vet av andre merker på en slik grind som variogate??

Link gjerne til de andre grindene :) Gjerne noe billigere enn variogate?

Om noen har link til et godt (og ikke svindyrt) lastegitter så er det greit også...

Altenativ nr 2 er å ha lastegrind (hindre hund å flyve fremover!). Bur til Kelpien (enkeltbur) og ha prikkedyret på den ledige plassen ved siden av enkeltburet :)

Liksom å ha et bur type slik (bilde)
SC290072.jpg

For å ha kelpien inni :) For da vil prikkedyret få nok plass på resterende plass av bagasjerommet.

Hva tror folket? Tips og triks tas imot :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper et spesiallaget dobbeltbur med avdeleren slik at kelpien får mindre plass enn dalmatineren, vil ikke det være beste løsningen?Ett enkeltbur + en grind for å hindre dalmisen i å fly frem må vel bli like dyrt som et dobbeltbur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også godt for spesialdesignet bur, da får du jo et som passer både bil og hund :) Ei venninne har schmidt dobbeltbur med ulike størrelser på delene, en del til lapphunden og en til hvit gjeterhund. Også kan hun ta ut skilleveggen om hun bare har en hund som skal ligge lenge i bilen.

http://www.hunde-sport.no/public.aspx?pageid=61710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den type grind, den er helt ok. Neppe det beste kjøpet jeg har gjort. Den lille kommer seg ut på sidene, og har du ikke ordentlig grind bak så kommer de seg ut der å. Det er lett å hoppe over skillevegg om du setter opp den. Så det som så ut som en genial og fin ide, var ikke det... Så anbefalingene mine er at du kjøper deg ett bur med skillevegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg får noen god løsning på bur med skillevegg nemlig :) Siden dette ikke vil få utnyttet plassen i bilen bra nok. Dalmisen er såpass lang i ryggen. Og han er grei å ha i bil og herjer ikke og han ligger så lenge vi kjører. Kelpien vet jeg ikke hvordan er da, det kan jo hende den er en liten terror som spiser opp bilen :P haha! Så i hodet mitt er alternativ nr 2 mest aktuell med et enkeltbur. hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er spesialbygd dobbelt bur en dårlig løsning? Lag det til maks størrelse som går inn. Og gi Kelpien litt mindre plass enn dalmisen.

Det tar litt plass uansett hvordan man snur og vender på det. Har man store hunder, så blir det veldig vanskelig å utnytte plassen maksimalt ved bur. Tro meg, jeg har prøvd noen ganger nå. Nå har jeg større hunder enn slush da, så for vår del er dette beste alternativ... må bare fikse litt mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er spesialbygd dobbelt bur en dårlig løsning? Lag det til maks størrelse som går inn. Og gi Kelpien litt mindre plass enn dalmisen.

Det tar litt plass uansett hvordan man snur og vender på det. Har man store hunder, så blir det veldig vanskelig å utnytte plassen maksimalt ved bur. Tro meg, jeg har prøvd noen ganger nå. Nå har jeg større hunder enn slush da, så for vår del er dette beste alternativ... må bare fikse litt mer :P

Ja men til dalmisen og Kelpie tror jeg det er like greit løsning som å ha et bur og en løs. Vi får for litt skjevt fordelt dobbelt bur med doffen og Issi antageligvis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden får definitivt utnyttet plassen mer når den er "løs" vs bur :) Fordi buret ikke kommer til å følge veggen inne i bilen. Han er relativt lang i ryggen og det er så viktig for meg at han får god nok plass og ikke må ligge trangt.

Nico testet bilen i dag :) hehe, bare inni for å se da mens jeg målte litt med målebånd.

63753_10151360450341357_34253420_n.jpg

396840_10151360450621357_1628445817_n.jp

Såder :)

Og lang i ryggen ja
532050_10151360450811357_178138018_n.jpg

Ser ut som Nico godkjente bilen min :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening har du kjøpt en litt liten stasjonsvogn til to hunder. Det aller viktigste er trafikksikkerheten. Så får du en grind som sitter som støpt så er det jo selvsagt ikke noe galt i å ha dalmisen løs ved siden av buret til kelpien. Og så lenge du stoler på at den ikke tygger inventar ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening har du kjøpt en litt liten stasjonsvogn til to hunder. Det aller viktigste er trafikksikkerheten. Så får du en grind som sitter som støpt så er det jo selvsagt ikke noe galt i å ha dalmisen løs ved siden av buret til kelpien. Og så lenge du stoler på at den ikke tygger inventar ;)

Min første bil :) Bruksbil, og er foreløbig student så det er begrenset hva man får kjøpt seg. hehe!

Dalmisen har vært løs i bil før og aldri gjort noe herverk, så det skal gå bra tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du kjøpe en ordentlig grind! Jeg hadde en ræv grind engang, og en Nuffe som vælva seg frem :lol:

Hehe ;) Det er egentlig planen ja, å kjøpe skikkelig grind. Dog er ikke mr prikkedyr så veldig uregjerlig, han hadde nok aldri kommet frem uten grind engang. Men skal ha for å hindre han å flyve frem ved eventuelt kræsj ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ned baksetene, og du har mer en nok plass til bur, utstyr og baggasje. Du har også mulighet til å kun legge ned det ene baksetet, og dermed ha plass til en pers bak også. Tenk etter, hvor ofte vil du ha med mer enn en pers i bilen?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Fôrverten vår bor like utenfor Molde og hun skaffet nytt bur da hun skiftet bil. Mulig du kan titte på hvordan løsning hun har? (skal være plass til to pelsdotter som er på str til en schäfer hannhund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel bil litt midlertidig nå. Der er det høy kant under bagasjeromsluka, så det er umulig å få inn noen bur (spesiallagde bur må være alt for lave hvis jeg skal få dem inn!). Derfor lar jeg bare alle hundene være sammen i bagasjerommet. Jeg har stengst bagasjerommet fra resten av bilen med to kompostgrinder som er godt festet (de rekker fra gulv til tak og er festet bak seteryggen). Det er vanskelig å få bagasjeromsskiller til å sitte godt nok til å sitte fast ved en kollisjon, så da synes jeg det er tryggere å ha noen litt lettere som bare vil bøyes. Det forhindrer ihvertfall at frekke hunder romsterer rundt i bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det kommende valpen vil være litt terror :-) Så derfor vil jeg ha bur til valpen slik at eldstemann får fred i bilen og ikke blir oppspist!! Samtidig kan vell valpen spise interiør frykter jeg. Tipper det ordner seg :-)

du har ikke mulighet til bilde av forvertens løsning Dratini? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du har kjøpt for liten bil! :P Hehe. det samme gjorde jeg, kjøpte bilen når hunden var valp, og så vokste den seg ut av bilen hehe.Men siden jeg ikke har råd til å skifte ut bil akkurat nå, har jeg grind bak baksetene. (eller provisorisk hjemmesnekkra greie, som ikke er særlig trafikksikkert.. Men foreløpig må det bare være slik)

Alternativ,som noen sier, går det an å legge ned setene og sette inn bur. Mine bakseter går ikke helt flatt ned, så fikk ikke brukt plassen på den måten(sånn utenom å skru ut setene, noe er som uaktuellt)

Så mulig gitter av noe slag er eneste mulighet.

Ps. da jeg hadde to hunder brukte jeg bur i baksetet og den andre hunden bak i bagsjerommet. Så fin mulighet hvis du får valp og ha den i eget bur i baksetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Tipper det kommende valpen vil være litt terror :-) Så derfor vil jeg ha bur til valpen slik at eldstemann får fred i bilen og ikke blir oppspist!! Samtidig kan vell valpen spise interiør frykter jeg. Tipper det ordner seg :-)

du har ikke mulighet til bilde av forvertens løsning Dratini? :-D

Jeg har sendt henne en sms, men har ikke fått svar enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert et godt sikret bilbur i baksetet til småtten, og et passe stort bur til Nico i bagasjerommet. Alternativt som du selv nevner, en god grind mot baksetet og bur til småtten bak. Trangt blir det nok uansett, jeg synes vi har for lite plass og vi har Opel Zafira. :P Du har vel sett løsningen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vil lenge klare seg med feks ett transportbur godt festet i ene baksete og Dalmisen løs baki. Du kan få kjøpt ganske billige brukte bur som tar ca ett baksete.

Min personlige erfaring etter noen kull og noen kelpier. Ikke har de løs i bilen første leveåret og kanskje t.o.m andre leveåret :P

Kelpien vil klare seg med ett baksete bur ganske lenge. Jeg tipper du vil klare få en varikasse str intermediat inn sidedøren. Det har iallefall gått i de fleste biler når jeg har vært ute å flydd. Og det buret kan han nok ha til han er rundt 9-10 mnd alt etter hvor stor han er. Tispene mine har ok plass i det. Og det tar gjerne bare ett baksete, og du kan få stroppet det godt fast via setebelte og sete forann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vil lenge klare seg med feks ett transportbur godt festet i ene baksete og Dalmisen løs baki. Du kan få kjøpt ganske billige brukte bur som tar ca ett baksete.

Min personlige erfaring etter noen kull og noen kelpier. Ikke har de løs i bilen første leveåret og kanskje t.o.m andre leveåret :P

Kelpien vil klare seg med ett baksete bur ganske lenge. Jeg tipper du vil klare få en varikasse str intermediat inn sidedøren. Det har iallefall gått i de fleste biler når jeg har vært ute å flydd. Og det buret kan han nok ha til han er rundt 9-10 mnd alt etter hvor stor han er. Tispene mine har ok plass i det. Og det tar gjerne bare ett baksete, og du kan få stroppet det godt fast via setebelte og sete forann.

En kelpie tar da ikke mye større plass enn 8 kg Odin. Han har turnert hele England i baksetet han, og buret havner fortsatt av og til i baksetet dersom vi har besøkshund eller bare trenger plassen baki. Hunden skal jo ikke ha altfor stor plass i bilburet, så Clipper 4 og Intermediate som var store til Odin bør vel være ok til en kelpie som bilbur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...