Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundegrind til bil? andre alt?


Recommended Posts

En kelpie tar da ikke mye større plass enn 8 kg Odin. Han har turnert hele England i baksetet han, og buret havner fortsatt av og til i baksetet dersom vi har besøkshund eller bare trenger plassen baki. Hunden skal jo ikke ha altfor stor plass i bilburet, så Clipper 4 og Intermediate som var store til Odin bør vel være ok til en kelpie som bilbur?

Kelpie hannhund blir mellom 15 og 20 kg og ca 45-55 i skulderhøyde. Så ja, den blir større en Odin etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Volvo V40, og den har jo ikke verdens største bagasjerom. For å utnytte plassen best mulig har vi et orginalt volvogitter, med midtdeler og "dører" fra www.jeppe.com. Veldig fornøyd med den løsningen.

Genialt! Jeg har også en V40 og har slitt med å finne en OK løsning. De dørne skal jeg kjøpe før sommeren, slik at jeg kan ha døra åpen når hundene er i bilen! Evt må jeg få faren min til å lage noe liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger :-) og takk jeanetteH, greit å høre fra noen med rasen også. link til buret du snakker om? :-) jeg forventer nesten interiørtygging av kelpievalpen, sjansen for to englevalper på rad liksom. hehe

Burrburr, skulle gjerne hatt slike dører. Men da må jeg jo satse på at kelpien ikke spiser interiøret? :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

santidig som jeg vil ha skillevegg ;-) Nico skal slippe konstant plaging av valpetenner. hehe

Dette er det flyburet jeg har til jentene mine. Det er str intermediate. De med hannhunder som jeg kjenner må opp i Large for å få den flygodkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten le når du sier at en Kelpie ikke er stort større en Odin Simira. Issi som er pittelitten er jo 4 kg større og større i alle retninger.

Forøvrig er de originale Volvo grindene gode, men de er litt dyre så lurt å sjekke finn ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det flyburet jeg har til jentene mine. Det er str intermediate. De med hannhunder som jeg kjenner må opp i Large for å få den flygodkjent.

Men i flybur skal de jo ha god plass.

Dette er det flyburet jeg har til jentene mine. Det er str intermediate. De med hannhunder som jeg kjenner må opp i Large for å få den flygodkjent.

I flybur skal de jo ha god plass. Det skal de vel helst ikke i bil. ;)

Jeg må nesten le når du sier at en Kelpie ikke er stort større en Odin Simira. Issi som er pittelitten er jo 4 kg større og større i alle retninger.

Forøvrig er de originale Volvo grindene gode, men de er litt dyre så lurt å sjekke finn ol.

I forhold til Kovu er de omtrent like store. :P Er Issi så liten, synes jeg har møtt mindre kelpier enn henne? Og da var det ikke så stor forskjell når Odin var oppe i 9-10 kg, mange dsg-hannhunder er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira: tispene har ok plass, for en flytur. De har ikke god plass i Intermediate med 4-10 timers opphold, overnatting i buret e.l.


For meg er det to forskjellige ting. Hvor stor en voksen hannhund AK blir kan du se lengre oppe. Det er litt mer enn "litt" forskjell på en voksen DSG og voksen AK hannhund.


Men selvsagt kan man stappe en hund inn i ett lite bur etter trening/tur. Det er så bra for muskulatur og slikt. ( jupp det var ironi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira: tispene har ok plass, for en flytur. De har ikke god plass i Intermediate med 4-10 timers opphold, overnatting i buret e.l.

For meg er det to forskjellige ting. Hvor stor en voksen hannhund AK blir kan du se lengre oppe. Det er litt mer enn "litt" forskjell på en voksen DSG og voksen AK hannhund.

Men selvsagt kan man stappe en hund inn i ett lite bur etter trening/tur. Det er så bra for muskulatur og slikt. ( jupp det var ironi)

Som nevnt hadde Odin mer enn god nok plass i intermediate (medium hadde vært stort nok og vel så det). Og da var han nærmere 10 kg.

Ellers foretrekker jeg selv et bur som beskytter hunden best mulig i bilen i tilfelle kollisjon, og så sørger jeg heller for å gå ned hunden etter trening/tur. Men det får man såklart velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt hadde Odin mer enn god nok plass i intermediate (medium hadde vært stort nok og vel så det). Og da var han nærmere 10 kg.

Ellers foretrekker jeg selv et bur som beskytter hunden best mulig i bilen i tilfelle kollisjon, og så sørger jeg heller for å gå ned hunden etter trening/tur. Men det får man såklart velge selv.

Odin er fortsatt ikke en AK hannhund som blir 46-55 cm i rygghøyde og veier ca 15-25 kg?

Så ja, med stor sannsynlighet så har den hannhunden vokst ut av en intermediate kasse ved 1 år.

Og nei, jeg syns alt for mange hunder ligger for trangt i bilen, samme hvor flink folk er til å gå de ned. De fleste som trener mye har store og gode bur i bilen pga du vil aldri klare gå hunden ned så bra at den ikke har behov for å strekke seg etter 1 km rundering og syre i muskelaturen.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg overdriver litt her, men jeg ville ikke hatt en løs hund ved siden av et bur. Om du skulle komme i en ulykke ryker fort alt som er av sikringer av buret, og om den løse hunden får da kanskje et bur kjørt inn i siden.

Hos oss deler de to dachsene bur, har du kanskje den muligheten?

Ellers kjøpte vi et spesial-bur når vi hadde T. Prius, forøvrig en litt upraktisk hundebil. Kjøpte Trønderburet, var veldig fornøyd med det meste der. Kostet ikke så mye sammenlignet med andre "skikkelige" bur heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Odin er fortsatt ikke en AK hannhund som blir 46-55 cm i rygghøyde og veier ca 15-25 kg?

Så ja, med stor sannsynlighet så har den hannhunden vokst ut av en intermediate kasse ved 1 år.

Og nei, jeg syns alt for mange hunder ligger for trangt i bilen, samme hvor flink folk er til å gå de ned. De fleste som trener mye har store og gode bur i bilen pga du vil aldri klare gå hunden ned så bra at den ikke har behov for å strekke seg etter 1 km rundering og syre i muskelaturen.

Er ikke 100% sikker på om det var medium eller intermedier jeg prøvde til beaglen, men han var rett og slett for lang når han lå ned. labbene stakk ut foran, og da var rumpen trykt inn i bakerste del av buret. Han er ca 41cm i høyden. Endte opp med å kjøpe large (Enten fordi de ikke hadde Intermedier eller fordi det ble for lite, husker ikke), hadde i hvert fall god plass på flyturen gitt xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...