Gå til innhold
Hundesonen.no

1.mars er det lov til å stille ut hunder som er øre/hale kupert


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Er det ikke lenger forbudt hadde kanskje vært bedre å skrive i overskriften, men det var ikke plass ;)

Endringer i forskrift om forbud mot å stille ut hund som har fått øre og/eller hale kupert er fastsatt
Landbruks- og matdepartementet fastsatte 10. desember endringer i forskrift om forbud mot å stille ut hunder som har fått øre og/eller hale kupert. Endringene trer i kraft 1. mars 2013.

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/Ece2PortalUrl?articleId=106544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi leser den helt på samme måte som du skriver i overskriften :)

Det blir også mulig for Norsk Kennel Klub sentralt å søke Mattilsynet om dispensasjon fra utstillingsforbudet for internasjonale mesterskap eller tittelutstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så vil det bli mulig å stille hund som har fått fjernet halen av medisinske årsaker. Den forrige tispa mi måtte amputere halen 4 år gammel. Nå levde hun ikke så lenge, men kjipt at hun ikke kunne stilles den gang, selv med attest. Jeg syns det er flott at det blir mulig. Vi er forbi den tiden da hele valpekull fikk amputert halen av "medisinske årsaker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hva fader skal det være godt for da? :(

Stille ut kuperte hunder.

Tror ikke vi leser den helt på samme måte som du skriver i overskriften :)

Det blir også mulig for Norsk Kennel Klub sentralt å søke Mattilsynet om dispensasjon fra utstillingsforbudet for internasjonale mesterskap eller tittelutstillinger.

Og:

"Det blir nå mulig å stille ut hunder som av veterinæ rmedisinske årsaker har amputert hale, dersom de følges av en veterinærattest med begrunnelse for inngrepet."

Og så vil det bli mulig å stille hund som har fått fjernet halen av medisinske årsaker. Den forrige tispa mi måtte amputere halen 4 år gammel. Nå levde hun ikke så lenge, men kjipt at hun ikke kunne stilles den gang, selv med attest. Jeg syns det er flott at det blir mulig. Vi er forbi den tiden da hele valpekull fikk amputert halen av "medisinske årsaker".

Ja det er flott, når vi vet hvor lett det f.eks er å få kastrert / sterilisert hunder som også heter seg at skal gjøres av veterinærmedisinske årsaker.

Dette er det samme som å gå tilbake til at det er fritt frem for kuperte hunder. Det ser bare ***** mye bedre ut på papiret og Norge kan igjen klappe seg på skulderen for å være etisk korrekt mtp dyrevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille ut kuperte hunder.

Og:

"Det blir nå mulig å stille ut hunder som av veterinæ rmedisinske årsaker har amputert hale, dersom de følges av en veterinærattest med begrunnelse for inngrepet."

Men overskriften sier også ører, det stemmer ikke :)

Og jeg har faktisk en forståelse for at det skal gå ann, jeg har selv kupert hale på springer pga den ble skadet. Nå var det ingen utstillingshund, men det var nødvendig med kupering. På lik linje som jeg kjenner folk med pointere som har opplevd det samme under jakt.

Det som er dumt er alle de som kommer til å utnytte det til å begynne med kupering igjen.. Og om feks Aussie som ikke akkurat har en utsatt hale for lignene skader som de korthårete jakthundene, brått dukker opp med en haug med attester for skader på hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi leser den helt på samme måte som du skriver i overskriften :)

Det blir også mulig for Norsk Kennel Klub sentralt å søke Mattilsynet om dispensasjon fra utstillingsforbudet for internasjonale mesterskap eller tittelutstillinger.

joda, vi leser det på samme måte.

Jeg har overhodet ikke inntrykk at det blir fritt frem for kuperinger.

1 del, amputering av medisinske årsaker synes jeg er helt fint

2. del, nei. Jeg synes ikke hunder som har blitt kupert skal få stilles i Norge, selv om de kommer fra et land der det er lov (og ikke er norskeide osv). NKK kommer vel antagelig til å benytte seg av en slik søknad for EDS, tror du ikke?

edit: det er mattilsynet som har tatt med ører i overskriften sin (som jeg mer eller mindre har kopiert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
edit: det er mattilsynet som har tatt med ører i overskriften sin (som jeg mer eller mindre har kopiert)

Ja det er fordi det er den opprinnelige Forskrift om forbud mot å stille ut hunder som har fått øre og/eller hale kupert endringen gjelder.

§ 2 skal lyde:
Forskriften gjelder for hunder som har kupert øre og/eller hale.
Forskriften gjelder ikke for hunder som av veterinærmedisinske årsaker har amputert hale og veterinærattest med begrunnelse for inngrepet, herunder inngrepets omfang
§ 5 skal lyde:
§ 5. Dispensasjon
Mattilsynet kan gi dispensasjon fra § 4 for internasjonale mesterskap eller tittelutstillinger. Søknader om slik dispensasjon må fremmes av Norsk Kennel Klub sentralt.
Det er altså bare unntaket i §2 som er spesifisert til hale, og sånn jeg tolker det kan NKK som i §5 søke om disp for øre og/eller hale. Dette er jo det de selv har ønsket i sin høring, det har ingen hensikt å stille ut en halekupert dober med hengeører. Det er nok litt vanskeligere å bortforklare ørekupering av veterinærmedisinske årsaker. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, vi leser det på samme måte.

2. del, nei. Jeg synes ikke hunder som har blitt kupert skal få stilles i Norge, selv om de kommer fra et land der det er lov (og ikke er norskeide osv). NKK kommer vel antagelig til å benytte seg av en slik søknad for EDS, tror du ikke?

De får vel ikke lov å stille selv om de er norskeide?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er fordi det er den opprinnelige Forskrift om forbud mot å stille ut hunder som har fått øre og/eller hale kupert endringen gjelder.

§ 2 skal lyde:
Forskriften gjelder for hunder som har kupert øre og/eller hale.
Forskriften gjelder ikke for hunder som av veterinærmedisinske årsaker har amputert hale og veterinærattest med begrunnelse for inngrepet, herunder inngrepets omfang
§ 5 skal lyde:
§ 5. Dispensasjon
Mattilsynet kan gi dispensasjon fra § 4 for internasjonale mesterskap eller tittelutstillinger. Søknader om slik dispensasjon må fremmes av Norsk Kennel Klub sentralt.
Det er altså bare unntaket i §2 som er spesifisert til hale, og sånn jeg tolker det kan NKK som i §5 søke om disp for øre og/eller hale. Dette er jo det de selv har ønsket i sin høring, det har ingen hensikt å stille ut en halekupert dober med hengeører. Det er nok litt vanskeligere å bortforklare ørekupering av veterinærmedisinske årsaker. :)

Ja, for de som bor her i Norge og må ha veterinærmedisinkse årsaker så, men de som kommer på "dispensasjonsutstillinger" kan jo også være øre kupert.

og PS jeg HAR lest forskriften, men har litt å gjøre i dag så skrev ikke så langt. noe som tydeligvis er kilde til forvirring/feiltolking av hva jeg egentlig mente å gi uttrykk for. Men det er jo slik forumer på nett funker ;)

De får vel ikke lov å stille selv om de er norskeide?

Nei, det kan de ikke. Men det kan jo f.eks. komme helkuperte hunder fra Russland, hvor kupering fortsatt er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man argumentere ørekupering mot medisinsk grunnlag lurer jeg på? :-) hund som av medisimsk grunn får kuperte ører som valp som igjen ble teipet i lengre tid?? Finnes det medisinsk grunnlag for slikt?

Jeg synes det er veldig dumt... Kommer du inn til veterinær med en brukket hale som må amputeres så vil man jo få et medisinsk grunnlag?? selv om denne stakkars halen ble klemt i døra med vilje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man argumentere ørekupering mot medisinsk grunnlag lurer jeg på? :-) hund som av medisimsk grunn får kuperte ører som valp som igjen ble teipet i lengre tid?? Finnes det medisinsk grunnlag for slikt?

Jeg synes det er veldig dumt... Kommer du inn til veterinær med en brukket hale som må amputeres så vil man jo få et medisinsk grunnlag?? selv om denne stakkars halen ble klemt i døra med vilje...

Må være fryktelig presis med klemmingen da om man skal ha halen kort nok? For veterinæren amputerer vell bare bort den skadede delen, ikke hele halen? (Sånn når man først skal spekulere i slikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være fryktelig presis med klemmingen da om man skal ha halen kort nok? For veterinæren amputerer vell bare bort den skadede delen, ikke hele halen? (Sånn når man først skal spekulere i slikt)

Da den forrige tispa mi måtte amputere halen ble den amputert i "kuperingslengde". Hun fikk koldbrann i den ytterste delen etter å ha hatt sår som ikke ville gro i mange måneder. Veterinæren mente at om han kun fjernet den ødelagte delen så ville hun logre opp såret igjen. Og istedet for å få en halv hale klippet han slik at hun fikk halvannen tomme igjen. Ser jo tross alt mye bedre ut og jeg kan ikke forstå hva som skulle være galt med det. Og da fikk man jo ikke stille uansett så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...