Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk trim av unghund


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

Hvordan gi den store og langbeinte unghunden med lopper i blodet nok fysisk trim i tiden frem til HD-røntgen? Min bompedober går snart på veggen nå som vi har flyttet for oss selv og han ikke har en liten rev å løpe om kapp med daglig, og jeg er usikker på hvor mye/hvordan jeg får lov til å belaste ham? Har fine turmuligheter, både store jorder og kupert skogsterreng, men det er begrenset hvor mye han får løpt fra seg allikevel - han løper mye i beina på meg... Kan jeg ta ham med på sparkturer eller er det for statisk trening for en uferdig kropp? Hvordan løser dere andre med store løpehunder unghundens behov for trim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får løpe seg tomme så og si hver dag.... Hvis ikke er de ikke til å ha i hus som unghunder. Men mine blir ikke HD røngtet. Min vet hadde akkurat vært på HD seminar et eller annet sted i verden da jeg var inne sist,og da ble borzoihoftene trukket frem som de desidert sunneste av alle raser mht HD-bare sånn om noen trigger på at vi ikke røngter :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot min valp/unghund få masse trim og trening, jeg, jeg snørekjørte på ski med ham da han var 8 mnd (selvsagt ikke langt med mye belastning når han var i snøret), og han var med på 10-15 km skiturer fra han var rundt 8 mnd gammel. Han ble røntget med HD A/AA A, han :).

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ yurij: Men da løper de seg tomme sammen med andre artsfrender? Har litt manko på det nå, og han er også i en litt kjip alder (kjønnsmodning og testing av brumleboksen på gutter og snutemagneten på damene) så det å frislippe sammen med andre "fremmede" er ikke heeelt enkelt bestandig. Skjønner jo at svaret er å få en til... *ler høyt*

@ Siri: Høres bra ut... De kjører jo sledehunder også fra de er unge. Men de går i spann (= lite belastning per hund) OG veier omtrent halvparten av en dobergutt... Gutten min skal jo legge seg ut 10 kg til, er det trygt å la ham løpe langs vei nå eller grynne i djup snø når den kommer..? Shibaen min var med på lange turer i kupert terreng og på ski fra hun var liten valp, og ble røntget med A over hele linja hun også, men det er jo ikke helt sammenlignbart, hun er jo ei lita flis. Doberen er jo liksom litt mer kalv.... *ler*

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bra at de får løpe løse i kupert terreng med mykt underlag? Trodde det, jeg.. Jeg lar i alle fall mine løpe så mye de vil, da Nansen var fjortis og ikke kunne slippes så hadde han langline og vi syklet/løp/gikk på ski, så fikk han beveget seg mest mulig fritt. Vi gikk til og med med flexibånd :shifty: Kan ikke se hvordan det skal være mer belastende enn å herje med en annen hund, da drar de jo opp hverandre og tar seg mer ut enn de ellers ville gjort.

Vi snørekjørte mye fra han rundet året (type 3-4 ganger i uka), men begrenset belastningen og lot ham gå mye "løs" på skitur ("Løs" er med langline/i flexi, dvs polarhundløs :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får løpe seg tomme så og si hver dag.... Hvis ikke er de ikke til å ha i hus som unghunder. Men mine blir ikke HD røngtet. Min vet hadde akkurat vært på HD seminar et eller annet sted i verden da jeg var inne sist,og da ble borzoihoftene trukket frem som de desidert sunneste av alle raser mht HD-bare sånn om noen trigger på at vi ikke røngter :))

OT, men om hoftene aldri røntges, hvordan kan det påstås at de er de sunneste? Hvilke bevis har de for den påstanden?

Til TS; Om han ikke løper bajas på egen hånd har han vel egentlig ikke så stort behov for å løpe? Lopper i blodet på den alderen er like gjerne hormoner og hjernekrøll :P Men det vil ikke skade med litt intervall løping med sparken fysisk, men girer det han opp mer psykisk, kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villmannsløping med andre hunder er da ikke nødvendigvis så mye bedre for unge og uferdige kropper enn kontrollert løping foran spark eller gåturer i kupert terreng? Det er mye brå bevegelser og slikt som ikke nødvendigvis går på om hunden får HD eller ikke, men som allikevel kan gi skader på uferdig kropp.


Det er jo ikke helt sammenlignbart ettersom Geo er langt mindre enn Eddard, og dessuten er mer ferdigutviklet i forhold til hvordan han blir som voksen. Men jeg bruker Geo som normalt nå - dvs, han får lange turer både løs og i bånd (og da bruker han kroppen og trekker), han får leke med andre hunder og frese fra seg løs på jordet flere ganger i uka, og jeg kommer til å snørekjøre med ham i vinter når (hvis) det blir skiføre. Han er ni mnd nå, fyller året 28. februar. Det eneste jeg venter med er å legge på mer belastning enn det som er naturlig - det vil si at jeg venter med kløv og trekk av kjetting til jeg vet hva status er på hofter og albuer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Tulip: Han løper, ja. Men han løper mye i beina på meg og vil ha meg med på løpinga - gørr å løpe alene liksom?! Han responderer også veldig bra på fysisk trim, ser tydelig på ham at det lugner litt spillopper etter lange løsturer i marka. Disse doberne er litt avhengig av nok av begge deler for å fungere, for lite av det ene eller det andre fremmer alle de kjipe sidene i rasen (piping, slikking, skygging etc).

Så da støttes altså både grynning i snø og løping på vintervei og/eller i trakkede løyper som ok treningsform også for unghund? Forskjell på statisk løping i bånd kontra løsløping, tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mine valper er ca 5 mnd er de med å løper sammen med spannet, de springer løse framfor de andre hundene. Valpene jeg har nå fikk sin første tur løse fremfor spannet i går, da løp de 5 km med en snittfart på 10 km/h, holdt altså farten litt ned på spannet så valpene ikke fikk mulighet til å bli slitene eller føle at de ikke mestret det.

Fra 6-7 mnd får de prøve små økter med sele i spannet. Ser selvsagt an valpen, noen må vente litt lenger. Jogger med de fra de er 3-4 mnd, ikke kjempelangt, men noen km er fint. De får springe villmann i skogen og lære seg å beherske kroppen sin og terrenget gjennom hele valpetiden, og de første små skogsturene får de før de forlater valpekassa.

Jeg er altså ikke redd for å mosjonere valper, de skal ha tur, bevegelse og bygge muskler de også. Tåler ikke hoftene det, så er de for dårlige.. Mine jobber for fullt i spannet fra de er ca et år, uavhengig av om jeg røntger når de er 12 eller 18 mnd.

Fenris – hovawarten min, fikk tilnærmet samme trening som valp han også, men den gangen hadde jeg ikke noe spann, så da var det ski og spark som gjaldt (og sykkel da). Og masse turer løs i skogen, stort sett sammen med en eller flere andre hunder. Fenris var definitivt en stor slamp av løpehund med alt for lange bein som unghund, hehe..

Ut på valpetur:

vapetrening.JPG

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ser ikke noe problem med å snørekjøre, eller heIst gå på ski med løs hund før de er ferdig røndka. Og jeg kan ikke forstå at herjelek med andre hunder er noe mindre belastende enn å løpe en tur i skogen. Når de løper og leker blir de dratt opp og bremser seg ikke selv, de herjer, bumper, brå vendinger og bråbremser osv. Ikke noe galt i det, men det er da ikke noe mindre belastende enn en lett skitur i terrenget. Også lurer jeg på hvorfor røndkealder er grensa. Vil dere ikke ta med en hund med hd på skitur, løping i skogen osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke så mye hensyn til hva jeg gjør med unghunden min, jeg begynner gjerne med trekk i 6-8 mnd alder (bare tilpasser mengden og tyngden til hunden), jeg tar heller ikke noe hensyn til hvor langt jeg går og hvor jeg går etter 6 mnd, da får de bare henge med og jeg begynner med lett kløving rundt 1 års alder, så bygger jeg opp veldig gradvis, men begge de to jeg har hatt fra valpestadiet har vært ganske bra belastet før de var voksen/røntgeklar uten at det har vært noe problem, A/A på den første og B/A på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar veldig lite hensyn utover når jeg ser hunden blir sliten.

Også belaster jeg den ikke ekstra, eks er de gjerne med på sykkeltur løs ved 6 mnd eller skitur løs. Er terrenget/føret tungt så korter jeg automatisk ned turen/tempoet ettersom jeg også trenger litt mer tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin blanding av fysisk og mental trim er det optimale for dobbere. Hvis man klarer det er det perfekt. Feks. 1 dag er det mosjon, feks sykling, frislipp, fjelltur. Dagen etter er det rolig tur i bånd, så sporing, lydighet osv, neste dag mosjon igjen, så en rolig dag med bare vanlig bånd turer, og så neste dag mentaltrim og luftetur. Får man struktur på dette og rutine, vil dette være det beste. At man sprer de ulike aktivitetene ut over. Legge mest vekt på å få ut energien, men også på roen. For mye av dette kan bli stressende og hunden urolig. Det er akkurat dette som er vanskelig! Finne balansegangen. Jeg har "slitt" litt med Nitro for å finne balansen, fordi han har blitt litt kravstor rett og slett, etter at vi var veldig aktive er periode.

Jeg har alltid ment at dobber er mye jobb. Fordi man gjerne må gjøre en såpass innsats for å få dem tilfredstillt. Ikke bare mosjoneringsmessig, men variasjon og mentaltrening i tillegg. Selvsagt kan man være veldig aktiv og sykle 1 mil om dagen, men de blir ikke mindre stresset av den grunn, og man må gjerne øke på for å vedlikeholde tilfredstillheten pga kondisen bedres, så da blir det plutselig 2 mil om dagen :P Nei variasjon er best. og roen! viktig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Tulip: Han løper, ja. Men han løper mye i beina på meg og vil ha meg med på løpinga - gørr å løpe alene liksom?! Han responderer også veldig bra på fysisk trim, ser tydelig på ham at det lugner litt spillopper etter lange løsturer i marka. Disse doberne er litt avhengig av nok av begge deler for å fungere, for lite av det ene eller det andre fremmer alle de kjipe sidene i rasen (piping, slikking, skygging etc).

Så da støttes altså både grynning i snø og løping på vintervei og/eller i trakkede løyper som ok treningsform også for unghund? Forskjell på statisk løping i bånd kontra løsløping, tenker dere?

Men er det fordi han trenger å løpe, eller bare fordi han er vant til å løpe/leke sammen med noen? Jeg ser at Valpis glatt løper alene om hun har behov for å blåse steam, mens Oabba vil ha rompa mi med (jada, hun er litt snål) og skal være veldig nøden før hun spurter alene en tur.

Løsløping er alltid ok for unghunder, så lenge det ikke er milesvis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men om hoftene aldri røntges, hvordan kan det påstås at de er de sunneste? Hvilke bevis har de for den påstanden?

Til TS; Om han ikke løper bajas på egen hånd har han vel egentlig ikke så stort behov for å løpe? Lopper i blodet på den alderen er like gjerne hormoner og hjernekrøll :P Men det vil ikke skade med litt intervall løping med sparken fysisk, men girer det han opp mer psykisk, kanskje?

Er endel som røngter,jeg gidder ikke,der jeg skrev "vi" skulle det stått jeg :) Var ment som vi her hjemme ikke vi med min rase :)

Til Ts: så løper de med andre mynder,løse. Men de er sikkert litt annerledes enn din da de virkelig har løpsbehov og egentlig veldig lite behov for noe som helst annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes fikk jo trimmet seg godt sist de fikk løpe sammen (kanskje mer enn Eddard, haha), kanskje vi skal gjøre det igjen :P

De fleste mynder har gode hofte, HD er så godt som ukjent på de fleste (hos sloughi er for eksempel HD helt ukjent, med AD har forekommet i noen få tilfeller). Jeg røntget Hermes da han røk korsbånd, og hoftene hans ble kalt "prima vare" av to forskjellige veterinærer. Det er ikke uvanlig, tror jeg. Bevis? Det hadde vel blitt større behov for å røntge om flere hunder viste problemer på dette området?

Endret av Hermes
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin blanding av fysisk og mental trim er det optimale for dobbere. Hvis man klarer det er det perfekt. Feks. 1 dag er det mosjon, feks sykling, frislipp, fjelltur. Dagen etter er det rolig tur i bånd, så sporing, lydighet osv, neste dag mosjon igjen, så en rolig dag med bare vanlig bånd turer, og så neste dag mentaltrim og luftetur. Får man struktur på dette og rutine, vil dette være det beste. At man sprer de ulike aktivitetene ut over. Legge mest vekt på å få ut energien, men også på roen. For mye av dette kan bli stressende og hunden urolig. Det er akkurat dette som er vanskelig! Finne balansegangen. Jeg har "slitt" litt med Nitro for å finne balansen, fordi han har blitt litt kravstor rett og slett, etter at vi var veldig aktive er periode.

Jeg har alltid ment at dobber er mye jobb. Fordi man gjerne må gjøre en såpass innsats for å få dem tilfredstillt. Ikke bare mosjoneringsmessig, men variasjon og mentaltrening i tillegg. Selvsagt kan man være veldig aktiv og sykle 1 mil om dagen, men de blir ikke mindre stresset av den grunn, og man må gjerne øke på for å vedlikeholde tilfredstillheten pga kondisen bedres, så da blir det plutselig 2 mil om dagen :P Nei variasjon er best. og roen! viktig!

Jepp, dette signerer jeg. For tiden blir det nok både mental og ro trening, men jeg ser at vi trenger litt mer action rent fysisk. Spes fordi han også ligger en del stille i bil mens jeg er på jobb for tiden. (= fulladet valp!) Når han bare er kledd på skikkelig setter han stor pris på å være ute og løpe, men ser at det holder ikke helt om jeg bare går. Litt mer motstand i underlaget eller aller helst litt høyere tempo på turen gir bedre balanse i regnskapet.

Jeg håper på muligheten til å få KORAD-hund, så jeg vil helst ikke risikere skade som kan påvirke røntgenbildene :) Min forrige dobber hadde HD C samt spondylose, og trakk pulk, snørekjørte, løp ved siden av sykkel osv. helt til hun ble så dårlig at hun sluttet fungere. Er opptatt av å gi både hundene og meg selv aktive liv. Men har ikke erfaring med så store unghunder, så derfor jeg er litt sånn der forsiktig nå før "papirene er i orden".

@Hermes, takk for tilbudet. Jeg skal treffe ridgebacken Kovu om et par dager og får se hvordan bompi oppfører seg mot ham, før jeg tør avtale treff med lillewhipps. Men oppfører han seg noenlunde hadde det vært veldig koselig å treffes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mynder har gode hofte, HD er så godt som ukjent på de fleste (hos sloughi er for eksempel HD helt ukjent, med AD har forekommet i noen få tilfeller). Jeg røntget Hermes da han røk korsbånd, og hoftene hans ble kalt "prima vare" av to forskjellige veterinærer. Det er ikke uvanlig, tror jeg. Bevis? Det hadde vel blitt større behov for å røntge om flere hunder viste problemer på dette området?

Mhm, akkurat som det sies at små hund er ikke får HD/lider av det. Man VET ikke før et stort antall er rtg, man kan bare anta. Ikke for det, jeg betviler ikke at Borzoi og andre mynder generellt har flotte hofter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes eddard må skjerpe seg og leke med doffen og ikke bare mene han er Dust. For doffen ville jo bare løøøøpeeeee :-P

Jeg er litt restriktiv med å ta med doffen på skitur iår. Men tenkte han får bli med løs også litt om strikk for å lære han basisen.

Men han løper jo løs nesten hver dag i en eller annen form. Men han løper for å løpe :-P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han og Doffen har nok egentlig mange felles interesser. Men boys will be boys...

Blir skiturer når den tid kommer, uten tvil. Reiser jeg opp til nordmarka nord er det så enkelt og fint terreng og så fint underlag at det er jeg ikke redd for i det hele tatt. Jeg går sånne "anorakk og nikkersturer" uansett, så skiturene er mer jobbige for meg som må lære bompi løypeetikk enn de er for guttungen. *flire*

Ser for øvrig at bonden har en firhjuling i garasjen. DEN sikler jeg på å låne til våren...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gi den store og langbeinte unghunden med lopper i blodet nok fysisk trim i tiden frem til HD-røntgen? Min bompedober går snart på veggen nå som vi har flyttet for oss selv og han ikke har en liten rev å løpe om kapp med daglig, og jeg er usikker på hvor mye/hvordan jeg får lov til å belaste ham? Har fine turmuligheter, både store jorder og kupert skogsterreng, men det er begrenset hvor mye han får løpt fra seg allikevel - han løper mye i beina på meg... Kan jeg ta ham med på sparkturer eller er det for statisk trening for en uferdig kropp? Hvordan løser dere andre med store løpehunder unghundens behov for trim?

Jeg gikk mye i skog og ulent terreng med min gjennom hele oppveksten hans :) Samt MYE mental trening! Vi kan ikke være redde for å la hunden bevege seg og jeg tror at god støttemusklatur av sunn aktivitet er bare bra med tanke på HD og HDrøntgen. Så dra frem sparken du og dra på et par sparkturer, se an hunden og terrenget. Ha hunden løs (ikke i trekk) og la det stå til... Gi pauser ved behov. Det viktigste vil jeg si er underlaget og farten på tur... Jeg bekymret meg ikke for HD med min hund som unghund!

Min hadde vår andre hund å rase fra seg sammen med, selv om eldstehunden var 8 år og litt begrensa aktivitet og lek selvsagt. men litt ble det selvsagt.

Ta deg et par joggeturer i terrenget :) Eventuelt kast litt snøball o.l for å få han ut av bena dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...