Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk trim av unghund


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

Når det gjelder dette med å trekke og belaste og sånt... Hva med alle hunder som aldri lærer seg å gå i bånd? De vil antakelig bli langt mer belasta i kroppen enn en hund som får trekke på ski, bli sykla med etc... tenker jeg.

I tillegg til at de gjerne trekker i halsbånd eller halvdårlige turseler, og ikke i seler som sitter godt på kroppen og i det minste fordeler trykket jevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med å trekke og belaste og sånt... Hva med alle hunder som aldri lærer seg å gå i bånd? De vil antakelig bli langt mer belasta i kroppen enn en hund som får trekke på ski, bli sykla med etc... tenker jeg.

De kjenner kroppen sin så godt at de trekker bare sånn at det ikke blir belastende for kroppen, tenk. :getlost:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dette med å trekke og belaste og sånt... Hva med alle hunder som aldri lærer seg å gå i bånd? De vil antakelig bli langt mer belasta i kroppen enn en hund som får trekke på ski, bli sykla med etc... tenker jeg.

Enig.. En bekjent av meg var helt i harnisk over at Thorvald får gå med trekksele og trekke på noen av gåturene våre, det måtte jo være en kjempebelastning på en så ung hund!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hermes, takk for tilbudet. Jeg skal treffe ridgebacken Kovu om et par dager og får se hvordan bompi oppfører seg mot ham, før jeg tør avtale treff med lillewhipps. Men oppfører han seg noenlunde hadde det vært veldig koselig å treffes! :)

Ja, han har vel blitt stor den gutten din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder får samme mosjon som valper som de får som voksne, stort sett. Det er bare når de er bittesmå det tas hensyn til at de er valper, når de blir en 4-5 mnd er det turgåing som vanlig. Men jeg bruker ikke hundene mine til snørekjøring eller kløving, bare for å ha sagt det. Jeg er ikke så sporty sjøl :P Blir de slitne, så stopper vi og hviler litt, men jeg tar ikke noe spesielt hensyn til at valper er valper. Alle mine har hatt A-hofter.

Alaska huskyen ble satt i spann første gangen da han var 5 mnd, sammen med 2 av brødrene sine. Turen var ikke kjempelang, "bare" en 3-4 km, men etter det ble de kjørt med jevnlig og turene økte gradvis. Han ble røntget 11 år gammel, hadde fine hofter, men forkalkninger i bekkenet etter å ha vært med i en bilulykke.

Mhm, akkurat som det sies at små hund er ikke får HD/lider av det. Man VET ikke før et stort antall er rtg, man kan bare anta. Ikke for det, jeg betviler ikke at Borzoi og andre mynder generellt har flotte hofter.

Og når de begynner å røntge små hund-raser, så viser det seg at HD-statistikken er forholdsvis dårlig. Og jeg tenker at det er fullt mulig at myndene generelt har flotte hofter, men det veit man ikke så sant man ikke røntger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at de gjerne trekker i halsbånd eller halvdårlige turseler, og ikke i seler som sitter godt på kroppen og i det minste fordeler trykket jevnt.

Nemlig...

De kjenner kroppen sin så godt at de trekker bare sånn at det ikke blir belastende for kroppen, tenk. :getlost:

Ahhhh, selvsagt :lol:.

Og sånn for å legge til: Jeg har jo en rase som er ganske belastet med HD, men jeg har ennå til gode å få en hund med HD faktisk, selv om jeg overhodet ikke tar spesielle hensyn til valpene mine i oppveksten. Ikke har jeg hatt problemer med at de har fått belastningsskader i ettertid heller, så jeg tror en sunn hund tåler mye fysiske utfordringer gjennom oppveksten, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så er det jo ingen hemmelighet at dobere ikke nødvendigvis er sunne hunder... Så det å gi de et så godt utgangspunkt som mulig er faktisk noe jeg tenker på nærmest daglig, jf "gamlehunden" som ikke ble mer enn 4 før kroppen sa takk for seg. Så frågan er jo egentlig hva slags trening og trim som er best for å bygge god støttemusklatur uten å belaste et uferdig skjelett. Tror jeg skal ønske meg sånn derre motstrømsbasseng til jul, digg for både bikkja og mamsen :) *ler*

(@hermes: japp, diger faktisk! På størrelse med Calle, men to ganger vekten tenker jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så er det jo ingen hemmelighet at dobere ikke nødvendigvis er sunne hunder... Så det å gi de et så godt utgangspunkt som mulig er faktisk noe jeg tenker på nærmest daglig, jf "gamlehunden" som ikke ble mer enn 4 før kroppen sa takk for seg. Så frågan er jo egentlig hva slags trening og trim som er best for å bygge god støttemusklatur uten å belaste et uferdig skjelett. Tror jeg skal ønske meg sånn derre motstrømsbasseng til jul, digg for både bikkja og mamsen :)*ler*)

Allsidig trening med måte er vel cluet her :). Har de et arvelig problem med spondylose f eks, så får de ikke mindre spondylose av å ikke få beveget seg heller.... Det vil komme åkke som, men jeg har stor tro på at godt utviklet og godt trent muskulatur vil være avgjørende for hundens helsestatus DERSOM den får slike lidelser etterhvert. Kanskje?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjonering i ujent terreng. La hunden få boltret seg i skog,myr, fjell osv. Så lenge hunden selv får løpt som han selv vil, skal det godt gjøre seg for skade. Glatt is eller gjørme kan være lurt å være obs på. Trekking ville jeg ha ventet med. Gjerne få rønket knærne også i samme slengen. Har ikke inntrykk av at HD er det værste på dobbere, det er jo et avlskrav nå at foreldre er hd fri, og det har det vært i flere år.

Lett sykling eller jogging er også bra, siden trav er en lite belastende gangart. Mine dobbere hadde kun passgang, de travet ikke frivillig. Også ved trekk. Kun pass og gallopp. Så det er litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen for at Khal sine hofter ikke hadde hoppa ut av hofteskåla var pga god muskulatur.
Nå varte jo ikke han veldig lenge uansett, men han hadde nok hatt mye mer vondt og fungert mye dårligere hadde han hatt lite muskler.

Ja, men så er det jo ingen hemmelighet at dobere ikke nødvendigvis er sunne hunder... Så det å gi de et så godt utgangspunkt som mulig er faktisk noe jeg tenker på nærmest daglig, jf "gamlehunden" som ikke ble mer enn 4 før kroppen sa takk for seg. Så frågan er jo egentlig hva slags trening og trim som er best for å bygge god støttemusklatur uten å belaste et uferdig skjelett. Tror jeg skal ønske meg sånn derre motstrømsbasseng til jul, digg for både bikkja og mamsen :) *ler*

Pilates/peanut ball, det er både trening for musklene og hodet hans. :P Skikkelig god trening for støttemuskulaturen.
Det var det jeg gjorde med både Khal og Emma, og de syns det var like gøy begge to.

Kiwi er helt gal etter balansetrening på ball, og prøver å komme seg opp på ballen før jeg har satt den ned.

Med Emma brukte jeg også vektmanchetter på bakbena, men nå var god muskulatur veeeldig viktig for henne, og det ble brukt etter råd fra en fysioterapeut.

Få han til å balansere på steiner, trestammer som ligger på bakken, alt mulig egentlig, når dere er ute på tur.

Men helst ting som ligger nærme bakken, så det ikke blir skader hvis han mister balansen.

Balansetrening gjør de også slitne mentalt.


Vanntrening er jo supert, men litt vanskelig nå på vinteren. :P

Og som alle andre sier, turer i skogen, hvor terrenget er ulendt og det krever litt mer av hunden.

Edit: Har dere masse snø, ta han i bånd og få han til å gå i den dype delen. Da må han løfte bena skikkelig, og det er mye tyngre for han. Men han skal gå rolig, ikke løpe tulling. :P

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen for at Khal sine hofter ikke hadde hoppa ut av hofteskåla var pga god muskulatur.

Nå varte jo ikke han veldig lenge uansett, men han hadde nok hatt mye mer vondt og fungert mye dårligere hadde han hatt lite muskler.

Pilates/peanut ball, det er både trening for musklene og hodet hans. :P Skikkelig god trening for støttemuskulaturen.

Det var det jeg gjorde med både Khal og Emma, og de syns det var like gøy begge to.

Kiwi er helt gal etter balansetrening på ball, og prøver å komme seg opp på ballen før jeg har satt den ned.

Med Emma brukte jeg også vektmanchetter på bakbena, men nå var god muskulatur veeeldig viktig for henne, og det ble brukt etter råd fra en fysioterapeut.

Få han til å balansere på steiner, trestammer som ligger på bakken, alt mulig egentlig, når dere er ute på tur.

Men helst ting som ligger nærme bakken, så det ikke blir skader hvis han mister balansen.

Balansetrening gjør de også slitne mentalt.

Vanntrening er jo supert, men litt vanskelig nå på vinteren. :P

Og som alle andre sier, turer i skogen, hvor terrenget er ulendt og det krever litt mer av hunden.

Edit: Har dere masse snø, ta han i bånd og få han til å gå i den dype delen. Da må han løfte bena skikkelig, og det er mye tyngre for han. Men han skal gå rolig, ikke løpe tulling. :P

Oooh, balanseplate, DET må jeg seff skaffe oss. Har godt av den slags jeg også, så kan vi trene balanse sammen :D

Takker for gode tips. Og tenker at når det kommer mer snø blir det ekstra fint. Skal få meg truger til jul, har jeg tenkt, og da kan vi fortsette å gå i den fine nær-skogen vår selv når det blir haugevis med snø. yay!

@ djerve: blir røntgen fra skalle til hale. Rygg og nakke er større risiko enn HD for bruksevnene hans. HDen har mest å si for titlene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste for unghunder og også valper er å være løse i skogsterreng. De får styre farten selv og bygger muskler. Jeg har tatt noen hensyn med mine hunder under oppveksten, da det anbefales å ikke overmosjonere dem. Jeg tror sunn fornuft gjelder her. Trekking, sykling, sparketurer osv venter jeg alltid med til de er over året. Kroppen skal tåle dette, og jeg vet dessverre om mange tilfeller der folk har mosjonert valper med disse aktivitetene og også toppturer, resultatet på hoftene ble dessverre deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset kan vi vel bare sammenligne med Zima, ridgebacken (du har jo møtt henne ;-) ). Hun var med på første skitur (telttur) når hun var 4,5mnd gammel. Da løp hun løs størsteparten av veien, vi gikk vel en 8km eller så, hun nektet å ligge i pulken noe mer. Etter det ble turene lengre, og Zima hang på. Hun fikk være med familien på hytta når vi gikk 6mil på ei helg på ski (telttur), da var hun 5mnd. Ellers har hun vært med på alt, og har dratt gubben på ski, til fots, på ski med pulk, sykkel, spark m.m. fra hun var 1år gammel. Hun ble røntget som 4,5åring med A hofter og A albuer (hun har tilogmed blitt påkjørt av snøscooter når hun var 2år, haltet ganske kraftig etter det, men det slo ikke ut på hverken hofter eller albuer.... -som det ser ut til å gjøre på mange som blir røntget med noe..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Det aller beste for unghunder og også valper er å være løse i skogsterreng. De får styre farten selv og bygger muskler. Jeg har tatt noen hensyn med mine hunder under oppveksten, da det anbefales å ikke overmosjonere dem. Jeg tror sunn fornuft gjelder her. Trekking, sykling, sparketurer osv venter jeg alltid med til de er over året. Kroppen skal tåle dette, og jeg vet dessverre om mange tilfeller der folk har mosjonert valper med disse aktivitetene og også toppturer, resultatet på hoftene ble dessverre deretter.

Og jeg kjenner mange tilfeller der folk ikke har mosjonert valper med disse aktivitetene eller toppturer, resultatet på hoftene ble desverre deretter.

Nå var det ikke snakk om å la små valper trekke og kløve langt da. Det var spørsmål om unghunder. Jeg regner dem som unghunder fra de er 6-7 mnd gammle, og jeg ser ikke noe problem med å ta dem med på hverken skiturer eller toppturer fra den aldern (kløving venter jeg med). Jeg tror det er større risiko for HD og andre leddproblemer av å være feit og dårlig muskulert i oppveksten enn å være i variert aktivitet i terrenget. Jeg tror også herjelek med andre hunder på et flatt jorde er større risiko for en unghund enn å være med på en skitur.

Jeg morsjonerer ikke unghunder, jeg tar dem med meg på tur. Noen ganger er det skiturer på et par timer og noen ganger er det en topptur. Om du kjenner og klarer å lese unghunden din ser jeg ikke noe problem i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal ekstremt mye trening til før en hund som ikke er disponert for hd i utgangspunktet skal få det, men så kan de jo være utsatt for hd, men hva så? Jeg kan bare snakke for meg selv, men mine hunder skal iallefall ikke ligge på sofaen fram til de blir røntget i tilfelle de har hd. Jeg sparer dem for de værste belastningene, men utover det får de være med, hd eller ikke, de skal i det minste ha det best mulig så lenge de er friske og lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi ihvertfall fått bompibuset masse i dag, og jeg håper Eddard er like sliten som Kovu. Det har ikke vært et pip fra den kanten (rettere sagt, fra den kurven) i dag siden vi kom hjem ihvertfall!

Bildene ble skikkelig dårlige, så gidder ikke å legge dem ut. Tar med egen fotograf neste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å høre på råd fra andre oppdrettere og de som kjenner rasen min godt, og dette har vært det rette for meg og mine hunder :yes:Det finnes også en mellomting mellom å være lat og feit, og å gå på toppturer med valper på 6-7 mnd. Tur skal de ha, det mener jeg også. Det har de godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å høre på råd fra andre oppdrettere og de som kjenner rasen min godt,

Hadde jeg hørt på andre rasekjennere, hadde jeg båret på meg både brokk og kink i ryggen - for valpene skulle jo ikke under noen omstendighet gå i trapper... Det er bedre med en topptur enn ingen tur, mener nå jeg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M崴e gjre en liten studie her og har oppdaget at bompi slett ikke har trbbel med 堬pe fra seg, bare jeg tilbyr ham det p堤e rette stedene. Han lper galematias her i n沭iljet, og henger jo egentlig bare i beina mine n岠vi er ute i den store skogen i tussmrket. Lille guttebassen, er bare ikke s場ff i pantsen han. Har testet hvordan han responderer p堳park og det var jaffal gy - lpe! Men blir nok ikke noen lengre turer med spark fr han blir litt strre, for da m堶i ut p堶eien hvor han m堧堩 b室. Trugeturer og rideturer i snen derimot :-) satser p堡ktiviteter hvor han kan v沥 mest mulig ls og regulere kroppsbruken selv, fremfor statiske lpeaktiviteter. Legger dernest merke til at man diskuterer som om det enten er full bruk eller ingen bruk? Selv tenker jeg vel at aktiv bruk men med m崥hold m堶沥 bra n岠man har hunder i voksealder...? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vår dober er 10 månder nå, hun er my løs på fjelle, kaster litt ball. men nå når vi har løpetid, har æ brukt spark. prøver å sparke fort når hun vil springe, sånn at det ikke blir så mye treking. men prøver å, å få henne til å trave, ved siden av sparken. hun elsker sparke tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...