Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Oi morro! jeg skal ta den, på forhånd er jeg overbevist at terrieren er rasende intelligent, mens sheltien ikke er like kjapp i nøtta

Skal bli spennende

Hm... litt vanskelig å få beregnet nøyaktig, boksen jeg satt over godbiten var umulig å få flyttet, den var for tung :P Og når jeg la en godbit under puffen så slet de sikkelig å se den,....

Men jeg endte opp med at Stella (terrieren) fikk 26 poeng

Og Casper (shetland sheepdog) fikk 24 poeng...

Slo sammen dobbeltpost, moderator Kaja

Skrevet

Haha, dette var gøy. Men mine hunder er tydeligvis ikke like smarte som deres.

Echo: 21 poeng (1,5 år gammel dachs)

Max: 17 poeng (6 måneder gammel Cairn Terrier)

Max var strengt tatt for ung for å ta testen da det sto at hunden skulle være minimum ett år, men det var gøy å prøve likevel. Ingen ble genier, men de kom i det minste innunder kategorien "smart". Den første testen var håpløs, den fikk de bare ikke til, mens den andre var veldig enkel for begge to. Etter det var det litt varierende hva de fikk til. Max gjorde som Balder på godbit under håndkle testen og prøvde å spise godbiten gjennom håndkledet.

Jeg lærte at Echo vet godt hva han heter, mens Max ikke er like sikker. Han kommer hvis jeg roper "kjøleskap" han, selv om det ikke akkurat ligner på "Max".

• Like 1
Skrevet

Haha! Vi visste på forhånd at Kuro er mye smartere enn Balder, men mamma'n til Balder ble faktisk overrasket over hvor godt han gjorde det. :lol: Kuro vet også godt hva han heter, oppdaget jeg til slutt, men jeg måtte vente litt med å ta den testen, for når jeg først står der med snop, så kommer han uansett hva jeg sier :lol:

Skrevet

Perfekt for den utetemperaturen som er i dag! Takk!

Update: Odin fikk 23. Ca. Jeg var slem og la godbiten under puffen for langt inn, så han fikk ikke tak i den med poten en gang... :P

• Like 1
Skrevet

Dæven, vet vi driver mye hjernetrim, men at dyret(boxer, snart 5år) med 1 hjernecelle skulle klare 28poeng hadde jeg aldri trodd:D

Smileprøven og håndkle prøvene brukte han under to sek på!

• Like 2
Skrevet

Måtte prøve ut på valpebeistet selv om hunden skulle være over et år.

23 poeng. :)

Smilegreia strøyk han så det suste på og jeg tror jeg var litt entusiastisk der jeg rope "fiiiilm!" for da kom han som et olja lyn gitt. :P

Skrevet

Pøbel fikk faktisk 30 poeng. Men mye av det har vi gjort fra han var liten. Han vi bodde med tidligere synes det var supergøy å se på Pøbel med teppe over hodet, og se hvor raskt han klarte å komme seg løs. :lol:

Kamar fikk 25 poeng. Kamar skjønte ikke heeelt det smilegreine. :lol:

Skrevet

Jaja, da har vi bevist at støvere ikke er de smarteste hundene i verden! :lol:

12 poeng, haha. Ikke lett å ta intelligenstest på en som er så laidback. Hvis han ikke finner utav ting med en gang setter han seg bare og ser på meg. Håndkleet gikk han til slutt rundt med som et dekken :P

• Like 1
Skrevet

Jeg må prøve denne i morgen. Grim kommer garantert til å motbevise at "alle gjeterhunder er så smarte". :P

...... Han fikk 19. :lol:

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...