Gå til innhold
Hundesonen.no

Madrid tur!


jma
 Share

Recommended Posts

For et par uker siden dro jeg og et par venner til Madrid, med hundene våre, for å delta på et presa canario event der nede. Vi fikk også besøkt tre oppdrettere, og sett litt andre forskjellige hunder.

Så her er en del forskjellige bilder fra turen.

(Dere får bare prøve å "overse" pigghalsbåndene. Det er jo desverre litt annen kultur rundt det å ha hund, særlig stor vakthund, i Spania enn det er i Norden. :( )

Presaer

219-2.jpg

valp

198-3.jpg

770.jpg

765.jpg

valp

757.jpg

755.jpg

748.jpg

732.jpg

729.jpg

728-1.jpg

431-1.jpg

398-1.jpg

unghund

318.jpg

unghund

285.jpg

unghund

276-1.jpg

164-2.jpg

098-7.jpg

048-7.jpg

unghund

009-8.jpg

006-9.jpg

Blanding av Neapolitansk mastiff og presa canario.

016-14.jpg

... dele opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dem større der en her hjemme i Norge? Sikkert en fantastisk spennende reise!

Ja, de fleste presaene i Norge er etter linjer fra Teneriffe, og der er de noe mindre. Men noen av disse hannene er veldig store da, en mellomting er vel mest ideelt.

Så ut som en spennende tur! :) Takk for du delte bilder!

Bare morro å dele :) Det var veldig spennende!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha, ja, han som er fawn og hvit, Krom som han heter, han er litt vel brei, rett og slett :D

Jeg har lyst til å importere, men det blir nok fra Kanari-øyene i såfall. Vet om en kennel der, Perro de la Tierra, som har sunne hunder med mye fart og driv i, og det liker jeg. Men det var et par hunder jeg så i Madrid som jeg kunne tenkt meg valp etter og. :)

Men på en annen side så er det jo mye tryggere å kjøpe en valp her i Norge som man får følge fra den er bare noen uker gammel.

Vi får se hva fremtiden bringer. :) blir ikke noe før om et par år uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de fleste av dem er faktisk veldig gode kose/familiehunder. :D Det er folk utenom familien som noen ganger kan være problemet. Også er det jo en dominant rase som trenger faste grenser i hverdagen da. :) (Tro meg, jeg prøver ikke å få rasen til å høres bedre ut enn den er, jeg prøver nesten å skremme folk vekk fra å kjøpe presa når dem spørr fordi jeg vet at dem ikke er for alle. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de fleste av dem er faktisk veldig gode kose/familiehunder. :D Det er folk utenom familien som noen ganger kan være problemet. Også er det jo en dominant rase som trenger faste grenser i hverdagen da. :) (Tro meg, jeg prøver ikke å få rasen til å høres bedre ut enn den er, jeg prøver nesten å skremme folk vekk fra å kjøpe presa når dem spørr fordi jeg vet at dem ikke er for alle. :P )

Har en Dogo i nabolaget og den har liksom tatt på seg oppgaven å vokte over et relativt stort nabolag (les: hytteområde inni skauen) når den først er ute på frifot. Og det hender for den har eiere som tror at de bare har en diger hund. Selv om man forsøker å fortelle hva slags hund de har, hvilke konsekvenser det kan bli om den hunden er på vidvanke kontra naboen sin Labrador, hvordan slike hunder har det i sitt opprinnelsesland osv så når det liksom ikke inn. Det er ikke så stas. Sånn helt OT. :baby:

Fine bilder som du har lagt ut! :sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en flott tur :)

Men det virker som det er enten eller, for brede med dårlig bryst, eller passe brede med ok bryst, men veldig svake mellomhender?

Jeg likte blikket og uttrykket på de da, ikke noe lumskt eller olmt som jeg har sett endel av tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awww :heart: Her var det mye flotte hunder! Men jeg venter fremdeles på valp fra Damien, jeg da :yes:

nååh.. :D Toni må bare skaffe seg en tispe som han kan brukes på, han importerer jo bare hanner om dagen! :P

Sikkert en flott tur :)

Men det virker som det er enten eller, for brede med dårlig bryst, eller passe brede med ok bryst, men veldig svake mellomhender?

Jeg likte blikket og uttrykket på de da, ikke noe lumskt eller olmt som jeg har sett endel av tidligere.

Ja, det er jo litt mye rart på eksteriøret der nede.

De aller fleste av de som avler presa i Spania avler jo først og fremst for mentaliteten. Så jeg vet ikke hvor mye kunnskap de har om detaljer i eksteriøret, eller hvor mye de bryr seg, rett og slett (ikke det at gode bryst er en detalj, det er jo faktisk noe en presa bør ha, men som veldig få har.)

En presa skal jo være kraftig med bredt bryst, men de skal samtidig være sunt bygd, og de skal være atletisk i forholdt til størrelsen. Brystet og hodet er jo det viktigste i eksteriøret.

Men til gjengjeld så ser man svært få hunder som er nervøse eller redde. De aller fleste er trygge og selvsikre hunder. Vi så nærmere 60 presaer den helga, og det var vel kun to-tre som virka litt nervøse.

Men det er selvfølgelig viktig at dem er sunt bygd og :)

Her er et annet bilde av den ene hannen som ser superbrei ut på bildet over her. Han er faktisk ganske bra bygd, mener jeg iallefall. Her er han litt yngre da.

286-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi får håpe på det. Det er iallefall bedre fokus på eksteriøret i avelen her i Norge! :D Og alle hundene på bildene er hovedsakelig fra to linjer, så andre hunder fra andre linjer igjen vil sikkert ha andre styrker og svakheter i eksteriøret. Sånn vil det jo alltid være.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de med andre hunder? Går de greit sammen med begge kjønn? :)

Hanner går ikke med hanner, tisper går som oftest med andre tisper. Hanner og tisper er null problem. Jeg vet jo om folk som har presahanner sammen med rottweiler hanne o.l., men det ligger nok en del jobb bak det. Og det kommer nok veldig ann på individene.

Synes ikke de ser skumle ut i det hele tatt jeg. :)

Men mye ymse ja, den ser jeg. Og de pit bullene var i skammelig dårlig kondisjon! Litt trist.

Ja, jeg er enig. Og pittbuller som er såååå utrolig flotte når de er i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanner går ikke med hanner, tisper går som oftest med andre tisper. Hanner og tisper er null problem. Jeg vet jo om folk som har presahanner sammen med rottweiler hanne o.l., men det ligger nok en del jobb bak det. Og det kommer nok veldig ann på individene.

Er det ikke litt kjedelig å ha hannhunder som ikke kan gå med andre hanner, "no matter what"? Har du hann eller tispe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane: Det er så mange andre fordeler med rasen for min del, at akkurat det der plager meg ikke i det hele tatt. Vi har to hanner og ei tispe (litt dårlig planlegging, haha..). Det er ett år mellom hannene. De gikk kjempebra sammen helt til han minste ble 7-8 mnd. Da merka vi på han eldste at det ikke var like stas lengere, og vi hadde et par episoder med litt knurring og knuffing. Så etter det har vi holdt dem adskilt, noe som var planlagt fra begynnelsen av. Hadde de gått bra sammen hele tiden, hadde det bare vært en god bonus. Vi har hundegårder, inngjerda hage og to "hunderom", så vi bare bytter på å ha de ute/inne/på rommet. På sommerhalvåret er de mye ute i hundegårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se :) Du nevner at hundene avles etter mentalitet. Er målet en mest mulig homogen og forutsigbar rase, eller er det sånn at hver enkelt oppdretter "skreddersyr" hunder etter sine egne behov? Og så lurer jeg på om dette er en godkjent farge? Er det ingen restriksjoner på hvor mye hvitt presaen kan ha?

285.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...