Gå til innhold
Hundesonen.no

Selvkontroll/kontroll?


Poter
 Share

Recommended Posts

Hvordan trener dere selvkontroll/kontroll? Trenger litt tips, for Eine er ganske impulsiv av seg. Han kan også lett la seg distrahere, men det henger nok mest sammen med at jeg ikke har trent så mye på forstyrrelser. Skulle hatt mer ro og samlethet i ham, tror jeg. Finne tilbake til den balansen han en gang hadde mellom full speed og rolig attityd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen forslag?

Har brukt en del omvendtlokking på ham, men mest i bli-øvelser. Tenker jeg skal bruke det i andre øvelser også, spesielt å legge en favorittleke på banen og f.eks gå fri ved fot og løse ut med belønning dit + belønning inne hos meg. Han trenger å lære seg å jobbe inne hos meg selv om det er morsomme ting rundt oss. Det inkluderer også deilige lukteflekker.

Men skulle gjerne hatt andre forslag eller flere ideer. Trenger å tenke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet slik du tenker. Både Z og Uta har vært utsatt for leker og ting på banen der jeg har trent, men uten å få røre dem. Men de fikk ikke lov til å leke med de leken som lå der. Jeg hadde favorittleken og den ble brukt. De har begge måttet passere artighetene ut i ruta, ut i apportdirigering mm. Gøyal trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hund som veldig lett lar seg distrahere, og det som har hjulpet for oss der er rett og slett mengdetrening og overtrening. Legger opp til enkle øvelser som jeg vet han kan, og legger på en del forstyrrelser og belønner når han holder riktig fokus. Det som også er viktig er at belønningen du har, har større verdi enn forstyrrelsene, enten det er lukteflekker eller andre ting. En annen ting jeg har gjort for å trene på nettopp dette med å konsentrere seg i situasjoner med mye forstyrrelser er å oppsøke utradisjonelle plasser for å trene. Lineføring/fvf på fortauet langs en sterkt trafikert bilvei, der han også må passere folk, barnevogner osv i tillegg til bilene som raser forbi. Små krav i begynnelsen, som jeg øker i takt med hans mestring av oppgaven.

EDIT: Jeg tenker også, som Margrete, at jeg ikke ville ha løst ha ut med å la han få lekene som ligger på banen - de er ikke belønning, kun forstyrrelse som han skal lære seg å ignorere. Jeg tror det blir enklere for han om han ikke har forventning til at han skal få leke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet lite med avstandsbelønning på han.

Dere som sier at dere ikke ville belønnet med leker som ligger på bakken som forstyrrelser, hvordan tenker dere rundt det? Jeg tenker som så at det kan være avstandsbelønning som han noen ganger får løpe til, men at han skal kunne leke hos meg selv om de ligger der. Mine hunder har kun fått ta leker som ligger ute på en spesiell kommando og synes det har fungert fint. Vet ikke hvorfor jeg ikke har lært hoppladoren dette...

Synes selv jeg har godt fokus når jeg trener med ham, så ser ikke helt at det skal stå på det, men kan selvsagt være mer oppmerksom på det fremover :)

EDIT: la til noen ord.

Endret av Poter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ha mye artigheter med å trene med store forstyrrelser rundt, at andre kaster og leker med ting, leker med hundene sine, osv. Jeg tror ikke så mye på å ikke belønne med de lekene man legger frem på avstandsbelønning. Nettopp fordi hunden lærer dritkjapt at de lekene som ligger der bare er rekvisitter som man ikke får røre. De blir ganske fort uinteressante hvis de ikke er til å belønnes med (blir som å la leker ligge rundt i huset det). Vil du utfordre ham og øke fokuset hans på deg må du jo gjøre avstandsbelønningen til noe verdifullt, sånn at han må jobbe med deg for å få den fristende belønningen sin, sant?

Jeg jobber en del med avstandsbelønning om dagen, Eddard synes det er kjempevanskelig å holde fokus på meg mens bitelekene hans ligger et stykke unna. Men det er meget god og nyttig trening, tror jeg. Man kan etter hvert bruke det når man trener lange kjeder. Legge favorittbelønningen frem, sånn at hunden vet hva den får om den bare fokuserer godt nok. Noen hunder responderer ekstremt godt på det, faktisk.

En annen ting er jo å jobbe med ulike kontaktøvelser. Hundens jobb er å holde øyekontakt med deg uansett hva som skjer. Om du vifter med armene, skritter over ryggen på ham, om det lekes og herjes ved siden av, om ei løpetispe stiller seg opp foran ham osv osv. Men husk at du skal ha GODE belønnere klare for at han skal ville jobbe med deg når belastningene blir store, da :)

Lykke til, fokustrening er gøy :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isak ble mer gira på fri ved fot med avstandsbelønning. Han gikk seg opp i intensitet, utrolig gøy! Hos han var belønningen å få løpe bort til en skål med godbiter som instruktøren dro rundt seg på bakken så han fikk "stjele" maten, noe han synes er kulest i verden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som Rødhette beskriver har jeg gjort med aussiene mine. Synes det har fungert veldig bra! Jeg tenker at man også kan belønne med å sende bort til løpetidstispen og la snusing bak være en belønning (så fremst tispen synes det er ok og det skjer under kontrollerte former). Har selv ikke helt troen på å la avstandsbelønninger og forstyrrelser bli rekvisitter, som du sier. Jeg tenker Eine skal kunne jobbe med det meste som skjer rundt seg, bli belønnet hos meg og gå ut til leke på et værsågod, alt etter som. Fint med variasjon, for da vet han liksom aldri hva som vil skje og det mener jeg er positivt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...