Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattehjelp? Trigonometri.


Wednesday
 Share

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er jeg ingen ekspert, men: Denne tror jeg at du kan du løse ved å bruke sinus og cosinussetningen. Jeg ville laget meg rettvinklede trekanter ved å felle en normal.

Okei... Nå brukte jeg cosinussetningen for å finne vinkel B i stedet, og svaret ble 58,2. Men siden det ikke stemmer, lagde jeg enhetssirkelen Og da fikk jeg at B må være 121,8 grader! Da er det en

Cosinussetningen; La A, B og C være hjørner i en vilkårlig trekant. La a, b og c være hjørnenes motstående sider. Da er: c^2 = a^2 + b^2 - 2ab*cosC AB=c AC=b Så får du en andregradsl

Guest Kåre Lise

Heter forkurs eller R1 og R2 :) er dit jeg skal selv forhåpentligvis :)

Svaret blir ihverttfall følge SolidWorks 22,11° :D

Formelen må jeg se på senere, har ikke hatt det her enda går bare gens. ut i søla først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosinussetningen;

La A, B og C være hjørner i en vilkårlig trekant. La a, b og c være hjørnenes motstående sider.

Da er:

c^2 = a^2 + b^2 - 2ab*cosC

AB=c

AC=b

Så får du en andregradslikning;

a^2 + 16,64a + 2200 = 0

Finn a OG du kan gjøre om cosinussetning;

a^2 = b^2 + c^2 - 2bc*cosA

slik at du får cosA som ukjent, og du kan finne A

Vet ikke sikkert om det er rett, men du får prøve!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

22,11 grader ser mye bedre ut, men må nesten ha utregninga og :P Jeg tror jeg har funnet det i boka mi her nå da... Nå skal jeg se om jeg klarer å brette hjernen rundt det.

Gjør det, jeg holder med solidworks. ;)

http://www.rasmus.is...t/G/Su55k03.htm

Se på Eksempel 1

Tror du kan bruke den. Prøvde å regne det ut, men fant ut at jeg ikke har riktig kalkulator lenger..

Jeg har riktig kalkis men kan ikke bruke den :D

8145797359_f08ba073bc.jpg

Aner ikke hvorfor bildet blir så lite.. http://www.flickr.com/photos/79137105@N07/8145797359/in/photostream/lightbox/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg er plutselig ikke bra nok privatlærer til deg altså wed.. Utro imot meg me sonen altså... *snufs*

Sent from my GT-I9100

Unnskyld Krutsi :cry: Men som en trøst, tenkte jeg på deg med en gang jeg støtte på problemet, men du var ikke på chatten! :cry::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm kan man ikke finne B ved at tg B=45/65, B=inv tg 45/65 (husk å bruk grader og ikke radianer som benevning på kalkulatoren)

og så er A=180 - B - C

Men da blir ikke B over 90 grader? Og det må den være... Men jeg prøver å skjønne cosinussetningen nå. Ikke lett når en er stressa, og må levere denne oppgaven pluss en hel haug til, i MORRA! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå javisst ja, 36 grader på C blir jo veldig smal.. da tror jeg du skal ta 180-invtg 45/60 (og akkurat de greiene der husker jeg ikke, for man må fikse litt straks vinklene blir over 90 grader)

edit: Det er A jeg mener - ikke B! tgA=45/65 var det.. som krutsi sier, tg = mellom de hosliggende katetene. Og det er jo akkurat det du har for A

Fatter ikke at jeg fikk det til å bli B..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pytagoras (tangens og hypotenus) kan bare brukes på rettvinklede trekanter. Og det var ikke tilfellet i denne oppgaven som jeg forstod..

Så tror nok at cosinus og sinus er det man skal bruke. Men nå er det jo en stund siden jeg tok matte da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå javisst ja, 36 grader på C blir jo veldig smal.. da tror jeg du skal ta 180-invtg 45/60 (og akkurat de greiene der husker jeg ikke, for man må fikse litt straks vinklene blir over 90 grader)

edit: Det er A jeg mener - ikke B! tgA=45/65 var det.. som krutsi sier, tg = mellom de hosliggende katetene. Og det er jo akkurat det du har for A

Fatter ikke at jeg fikk det til å bli B..

Men det greiene der funker vel bare når den er rettvinkla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det greiene der funker vel bare når den er rettvinkla?

Niks, det er pytagoras som kun funker på rettvinklet (er det ikke rettvinklet så bruker man den utvidete pytagoreiske som er satt opp ovenfor). Tg funker alltid - men man må være litt obs på om vinklen er større eller mindre enn 90 grader. A er vel mindre enn 90 her, så da er det bare å kjøre på as is..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, det er pytagoras som kun funker på rettvinklet (er det ikke rettvinklet så bruker man den utvidete pytagoreiske som er satt opp ovenfor). Tg funker alltid - men man må være litt obs på om vinklen er større eller mindre enn 90 grader. A er vel mindre enn 90 her, så da er det bare å kjøre på as is..

Hvilket svar får du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...