Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

@Therese Ville ikke satset på tetraer sammen med reker, i alle fall ikke de vanlige tetraene som selges i butikken.

------

Etter min erfaring er kirsebær/sakura-reker mer tålerante mot stress fra andre fisk enn f.eks black/red bee

Det kommer veldig an på hvilke tetraer som selges i butikken da ;) Min erfaring er at så lenge rekene har mye planter og mose så overlever de det meste. Så mange av de minste tetra- og rasbora-fiskene vil nok ikke være noe problem i et 55L med mye å gjemme seg i.

Det siste er jeg forøvrig enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oransje sakurareker, kirsebærreker, amanoreker og gabonreker. Og en salig blanding av en del av disse. :P Man skal jo egentlig ikke ha reker som kan blande seg, for etterhvert som de yngler, så blir fargene mer og mer borte.

Har også hørt at moskitorasbora går fint med reker (jeg skal ha en gjeng av disse etterhvert), men at de andre rasboraene KAN finne på å spise yngel, og at man ikke bør ha to forskjellige rasboraer sammen (jeg hadde veldig lyst på både smaragd- og moskito, men fikk høre at det ikke er å anbefale).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvilke tetraer som selges i butikken da ;) Min erfaring er at så lenge rekene har mye planter og mose så overlever de det meste. Så mange av de minste tetra- og rasbora-fiskene vil nok ikke være noe problem i et 55L med mye å gjemme seg i.

Det siste er jeg forøvrig enig i :)

Hvilke tetraer kan passe både i et 55l og sammen med dvergreker? :)

Regner med du skjønner hvilke jeg mener når jeg skriver de vanligste. Er en del som går igjen i de fleste dyrebutikker.

Moskitoene er de roligste jeg har hatt, så er nok disse jeg anbefaler. De må være mange for å trives, med tett beplantning. Jeg hadde vel rundt 30 stk.

De fleste småfisk spiser yngel, selv om de lar store reker være i fred. Lure på om moskitoene er så små at de ikke får det til. De spiser i alle fall ikke mygglarver. Jeg foret mine med mikroorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tetraer kan passe både i et 55l og sammen med dvergreker? :)

Regner med du skjønner hvilke jeg mener når jeg skriver de vanligste. Er en del som går igjen i de fleste dyrebutikker.

Moskitoene er de roligste jeg har hatt, så er nok disse jeg anbefaler. De må være mange for å trives, med tett beplantning. Jeg hadde vel rundt 30 stk.

De fleste småfisk spiser yngel, selv om de lar store reker være i fred. Lure på om moskitoene er så små at de ikke får det til. De spiser i alle fall ikke mygglarver. Jeg foret mine med mikroorm.

Jeg skrev et langt innlegg, men klarte selvfølgelig å slette det.. :huh: Skal prøve å skrive det kort:

Jeg ville ikke lagt Neontetra på hylla. Det er en grunn til at den er så populær. Den er fredelig og går med opp imot alt, også dvergreker :) 55L er også en fin størrelse. I tillegg har man Glødebåndstetra som også er svært fredelig. Den er derimot litt mer sky og trenger litt mer tid for å bli trygg i et nytt kar. Men begge de hadde vært super i 55L med dvergreker.

Yngel og egg er derimot litt mer tricky, men så lenge man har en del mose og mange lavtliggende planter så skal ikke det være noe problem :

Moskitorasbora hadde nok kanskje vært et bra valg. De er små, de er søte og de spiser hverken reker, egg eller yngel og @Therese kan ha ganske mange av dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et langt innlegg, men klarte selvfølgelig å slette det.. :huh: Skal prøve å skrive det kort:

Jeg ville ikke lagt Neontetra på hylla. Det er en grunn til at den er så populær. Den er fredelig og går med opp imot alt, også dvergreker :) 55L er også en fin størrelse. I tillegg har man Glødebåndstetra som også er svært fredelig. Den er derimot litt mer sky og trenger litt mer tid for å bli trygg i et nytt kar. Men begge de hadde vært super i 55L med dvergreker.

Yngel og egg er derimot litt mer tricky, men så lenge man har en del mose og mange lavtliggende planter så skal ikke det være noe problem :

Moskitorasbora hadde nok kanskje vært et bra valg. De er små, de er søte og de spiser hverken reker, egg eller yngel og @Therese kan ha ganske mange av dem ;)

Både neontetra og glødebåndtetra (og rødmunntetra +++) spiser reker og yngel (det er ikke små fisk, de blir faktisk 4 og 5 cm). Så jeg ville definitivt droppet dem. I tillegg er de veldig aktive og "over alt" (spesielt neontetra) og vil forstyrre en del dvergreker. 55 liter er også i knappeste laget for disse aktive fiskene. Tetraer er kjent som pirayaer i miniformat ;)

Jeg gamblet selv på det. Godt beplantet 250 liters akvarium. Åpen svømmeplass på ene delen, veldig tett beplantet med mose og andre planter på andre delen. Solgte tetraene mine etter noen uker, fordi de gikk etter rekene. Spiste yngel, nappet i rekenes følehorn og bein. Jeg merket også stor forskjell på rekene mine etter at jeg solgte tetraene mine. Rekene gikk fra å alltid sitte inni mosen eller inne blant plantene, til å bruke hele akvariet. For meg er trivsel viktig, ikke bare at bestanden overlever.

Jeg er altså fullstendig uenig i at disse passer sammen med dvergreker.

Dette er også grunnen til at jeg ikke stoler på dyrebutikker når det gjelder info angående fisk. Jeg har fått så mye rar info opp gjennom. Det er liksom veldig tydelig at trivsel ikke er så viktig, så lenge fisken overlever (og knapt det). Akvarium har aldri vært så enkelt som etter at jeg begynte å lese og forhøre meg på akvaforum - istedet for de i dyrebutikken. :)

Andre fisk jeg har hatt med hell sammen med dvergreker er corydoras, men selv de minste artene får det nok litt trangt i en 55 liter.

@Therese , kjøp sjekk annonser på akvaforum. Der kan du få reker mye billigere enn butikken. Og som regel er de også av mye bedre kvalitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både neontetra og glødebåndtetra (og rødmunntetra +++) spiser reker og yngel (det er ikke små fisk, de blir faktisk 4 og 5 cm). Så jeg ville definitivt droppet dem. I tillegg er de veldig aktive og "over alt" (spesielt neontetra) og vil forstyrre en del dvergreker. 55 liter er også i knappeste laget for disse aktive fiskene. Tetraer er kjent som pirayaer i miniformat ;)

Jeg gamblet selv på det. Godt beplantet 250 liters akvarium. Åpen svømmeplass på ene delen, veldig tett beplantet med mose og andre planter på andre delen. Solgte tetraene mine etter noen uker, fordi de gikk etter rekene. Spiste yngel, nappet i rekenes følehorn og bein. Jeg merket også stor forskjell på rekene mine etter at jeg solgte tetraene mine. Rekene gikk fra å alltid sitte inni mosen eller inne blant plantene, til å bruke hele akvariet. For meg er trivsel viktig, ikke bare at bestanden overlever.

Jeg er altså fullstendig uenig i at disse passer sammen med dvergreker.

Dette er også grunnen til at jeg ikke stoler på dyrebutikker når det gjelder info angående fisk. Jeg har fått så mye rar info opp gjennom. Det er liksom veldig tydelig at trivsel ikke er så viktig, så lenge fisken overlever (og knapt det). Akvarium har aldri vært så enkelt som etter at jeg begynte å lese og forhøre meg på akvaforum - istedet for de i dyrebutikken. :)

Oi, takk?

Men innenfor akvarium og fisk er det nok like mange forskjellige meninger som det finnes fisk. Altså tusenvis. Vi har nok forskjellige erfaringer, og sånn er det. Noe funker for noen, men det samme funker ikke alltid for andre. Selv om både Neon og Glødebånd blir 4-5cm så betyr det ikke at det ikke er fredelige fisk som går med reker. Rødmunnstetra derimot hadde jeg aldri hatt med reker. De er mer hissige enn begge de andre. Men ja, vi får vel bare være enige om å være uenige.

Selvfølgelig er trivsel det viktigste.. Det er synd du har et slikt inntrykk av "oss" som jobber i dyrebutikk. Jeg har nemlig et helt annet syn. Selvfølgelig er det jo også lurt å sjekke opp info man får, bare for å dobbeltsjekke, men det er som sagt veldig individuelt hva man erfarer, for fisk er ikke lette å forholde seg til. De kommer ikke med bruksanvisning, og hvis de gjør så er det ikke alle som følger den. Jeg har god erfaring med tetraer, mens du har negativ erfaring på det samme. Akkurat som jeg har dårlig erfaring med stjernedanio.

Jeg ville også heller sett mer på seriouslyfish,com enn akvaforum ;) Akvaforum er litt som wikipedia, det er brukerne selv som lager artiklene. Og selv om det er veldig mye kunnskap der, så er det også mye litt halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett frustrerende mye dårlig info som kommer fra dyrebutikker. Selvfølgelig gjelder det ikke alle, men det er en gjenganger - spesielt når det gjelder fisk.

Som du sier, så kan trivsel være vanskelig å se på fisk/reker. Derfør bør man ikke holde fisk på minimumsbetingelser, eller ha en akvariesammensetning der dyrene bare akkurat overlever. Reker skal f.eks være relativt aktive, svømme rundt over alt, sitte både i mose og åpent terreng. Svømme både blant plantene og i åpent vann. Det er derfor ganske lett å se om man har reker som ikke trives som de skal, de vil gjemme seg, og kun holde seg i tett beplantet område.

Jeg har ikke negativ erfaring med teatraer, det er flotte og morsomme fisk. Men de passer dårlig sammen med dvergreker. Stjernedanio kan ta rekeyngel ja, men de er ikke like etter voksne reker som tetraene. De er også roligere, slik at rekene ikke blir forstyrret i samme grad som av en aktiv stimfisk. Enig i at det safeste valget er moskito rasbora (eller en tilsvarende liten og rolig art, f.eks dvergrasbora). Ellers er det en rekke coryer og maller man kan ha med dvergreker. Til lite kar kan denne vurderes:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5366

http://www.seriouslyfish.com/species/corydoras-pygmaeus/

Akvaforum er det beste norske forumet på fisk. Som på alle andre forum, så er det et forum. Bruk hodet, og ikke sluk alt som står. Henger man der en stund, så finner man raskt ut hvilke brukere som er kunnskapsrike, og dem er det mange av. Noen fisk har for strenge krav på databasen, men det er faktisk bedre at det er litt for strengt :) Jeg skjønner at akvaforum ikke blir sett på med gode øyne av folk som skal selge fisk - det er jo ikke lønnsomt å operere med så "strenge" krav. Nå er infoen man finner om fisk så og si lik på de fleste fiskedatabaser, og det er alltid greit å sjekke flere når man kjøper en ny art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg legger den dø der jeg. Orker ikke diskutere når man bare får slikt tilbake. Ja, jeg selger fisk, men nei, jeg sier ikke her hva jeg mener kun for å selge fisk. Og ja, trivsel er det viktigste. Men vi har forskjellige meninger og erfaringer. Der gir jeg meg.

EDIT: Jeg sa forresten ikke at det er vanskelig å se trivsel på fisk/reker. Jeg sa at det finnes utallige meninger om hva som går og ikke går sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dyrebutikker er ikke ett sted jeg spør om info om fisk og og andre skapninger i akvarier nei :P Det finnes nok noen unntak som kan fisk, men de aller fleste som jobber i dyrebutikker har ikke peiling på fisk.

Tetraer ville jeg styrt langt unna sammen med reker. Fine fisk som passer bra i selskapsakvarier, men ikke sammen med reker. De tar ikke bare yngel... Hos meg går dvergreker veldig fint sammen med stjernedanio og mikro rasbora. Større fisk som ancistrus, otto, corydoras (jeg har bare prøvd dverg sammen med reker, men vil tro det går greit med vanlig også) og kuhlii-ål går også fint sammen med reker. De spiser ikke yngel engang (men må ha fin sand). Snegler er morsomme å ha med reker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lunatic Det er egentlig ingenting å diskutere. Jeg er ikke alene om å ha den erfaringen med dyrebutikker, spesielt når det gjelder akvarieavdelingen og annet salg av levende dyr. Det er veldig, veldig mye feil og dårlig info som blir gitt til kunder.

Folk undersøker som regel selv når de kjøper hund, det samme burde være en selvfølge også når det gjelder burdyr/akvariedyr.

Å holde hund på minimumsbetingelser blir slått hard ned på, men på fisk og andre smådyr er det plutselig helt greit. Når du som jobber i dyrebutikk foreslår tetraer sammen med reker, så må du også forvente å få reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe å diskutere, men jeg kjenner eg ikke gidder.

Jeg er helt enig i at mange dyrebutikker er dårlige på info, men de fleste som jobber der er faktisk interessert i at dyrene skal ha det best mulig. Det er flere butikker som nekter folk å kjøpe dyr/fisk fordi kunden vil ha noe som er helt uaktuelt.

Det er greit å få reaksjoner på ting, det skjer jo alltid, men igjen: Det er noe som funker for noen, men som ikke funker for andre. Jeg har hørt mange erfarne akvarister si at f.eks. Neon har gått fint med reker, men samtidig går det galt for andre. Sånn er det bare. At jeg derimot får reaksjoner på at jeg sier det jeg sier fordi jeg skal "selge" og ikke tenker på trivsel, kun fordi jeg jobber i dyrebutikk, det synes jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som tok opp at du jobber i dyrebutikk i utgangspunktet, det er ikke noe jeg har brakt på banen.

Ja, man kan få en rekepopulasjon til å overleve sammen med tetraer - men de vil ikke trives. Det er veldig enkelt å se om man har hatt rekene med og uten innpåsliten fisk. Mange som har reker tror at de bare skal sitte gjemt inne blant mosen og blant plantene. Sånn er det altså ikke.

Når man har fiskearter å velge mellom som garantert går bra med dvergreker, hvorfor skal man da velge noen av de andre? Igjen, så går det innunder å holde dyr på minimumsbetingelser - det er rett og slett en uting.

18212_110120193109.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg klar over at reker vil bruke hele karet. Og jeg har som sagt både sett og hørt om dvergreker som har trivdes (tro det eller ei) med Neon, jeg vet ikke hva mer jeg kan si.

Men igjen: legger den dø. Vi har forskjellige erfaringer, rett og slett.

Er det noen som har en god framgangsmåte på å lage egne huler til ciklider? Vurderer å lage av kokosnøtter, for så å feste mose og anubias på dem for at de ikke skal synes så veldig. Er det mulig å gjøre uten veldig fancy utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg klar over at reker vil bruke hele karet. Og jeg har som sagt både sett og hørt om dvergreker som har trivdes (tro det eller ei) med Neon, jeg vet ikke hva mer jeg kan si.

Men igjen: legger den dø. Vi har forskjellige erfaringer, rett og slett.

Er det noen som har en god framgangsmåte på å lage egne huler til ciklider? Vurderer å lage av kokosnøtter, for så å feste mose og anubias på dem for at de ikke skal synes så veldig. Er det mulig å gjøre uten veldig fancy utstyr?

Jeg klarte å lage kokosnøtt hule ihvertfall. Bare vær forsiktig når du borrer hull, så den ikke sprekker. Jeg endte opp med å lage et lite hull og så file det litt større, da ble også kantene fine og glatte.

Så sandpapir over hele for å få av "håra".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å lage kokosnøtt hule ihvertfall. Bare vær forsiktig når du borrer hull, så den ikke sprekker. Jeg endte opp med å lage et lite hull og så file det litt større, da ble også kantene fine og glatte.

Så sandpapir over hele for å få av "håra".

Takk for tips! Bør man borre flere små hull i en sirkel og så file sirkelen ut? Hvis du skjønte det? Ble litt rart formulert :P

EDIT: Og hva gjør man med kjøttet på innsiden? Jeg står mellom å dele nøtten i to eller å bare ha den hel. Hvis det blir halve så er det jo ikke noe problem, men jeg tror jeg synes de hele er finere. Får man ut kjøttet på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Bør man borre flere små hull i en sirkel og så file sirkelen ut? Hvis du skjønte det? Ble litt rart formulert :P

EDIT: Og hva gjør man med kjøttet på innsiden? Jeg står mellom å dele nøtten i to eller å bare ha den hel. Hvis det blir halve så er det jo ikke noe problem, men jeg tror jeg synes de hele er finere. Får man ut kjøttet på noen måte?

Hvis du ikke tar ut innmaten, så vil det antageligvis forurense akvariet, så du bør nok dele den i to og ta det ut. Den kan stort sett fås ut i store biter, hvis du kiler en kniv e.l. mellom skallet og det hvite. Så bør du koke den og skifte vann et par ganger for å få ut det meste av fargen. Du kan jo evnt lime sammen igjen med akvariesilikon hvis du vil ha den hel.

Ville forøvrig latt hårene være hvis man skal feste mose eller lignende på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Bør man borre flere små hull i en sirkel og så file sirkelen ut? Hvis du skjønte det? Ble litt rart formulert :P

EDIT: Og hva gjør man med kjøttet på innsiden? Jeg står mellom å dele nøtten i to eller å bare ha den hel. Hvis det blir halve så er det jo ikke noe problem, men jeg tror jeg synes de hele er finere. Får man ut kjøttet på noen måte?

Tror faktisk det var det jeg gjorde, masse små hull, når jeg tenker etter.

Vil anbefale deg å dele den i to, du trenger jo ikke å dele 50/50, men kan dele 70/30 f.eks. Da får du ut kjøttet også :P

Vet ikke med ciklider, men mine ser ut til å like å kunne grave ut sanda og slikt så derfor er min halv, pluss at du får to på en kokosnøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte to kokosnøtter i dag for å prøve å lage ciklidehuler! Det var myyyyyye vanskeligere enn det jeg trodde :P

Klarte virkelig ikke å åpne/dele den, ettersom jeg ikke har tilgang på sag. Lagde først to av en nøtt og de endte opp sånn halvveis. Den ene kan til nød brukes, den andre kan ikke :P (Jeg er veldig nøye på hvordan ting skal se ut). Heldigvis har jeg en igjen :)

Må nok spørre elektrikerbror om han kan hjelpe meg med sagingen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hhaha ikke bare bare uten sag nei, kan jeg spørre hva du brukte?

Mine ciklider tror jeg ikke har egg allikevel eller har mistet. For nå er hunnen all over the place igjen.

Nei, det var grusomt! :P Borret fire hull rett ved siden av hverandre og hamret litt på dem for å få en sprekk. Så brakk jeg den opp med en skrutrekker. De ble som sagt litt halvveis. Hadde tenkt til å gjøre som du sa, å dele dem 70/30, men det ble nærmere 60/40, bare at de så grusomme ut :P ville ha hullet på et helt annet sted og, men det fikk jeg ikke til!

Synd med eggene :( kan jo hende de spiste dem. De gjør det innimellom. Satser på at det kommer neste gang! :)

Hvilke ciklidene har du? Apistogramma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var grusomt! :P Borret fire hull rett ved siden av hverandre og hamret litt på dem for å få en sprekk. Så brakk jeg den opp med en skrutrekker. De ble som sagt litt halvveis. Hadde tenkt til å gjøre som du sa, å dele dem 70/30, men det ble nærmere 60/40, bare at de så grusomme ut :P ville ha hullet på et helt annet sted og, men det fikk jeg ikke til!

Synd med eggene :( kan jo hende de spiste dem. De gjør det innimellom. Satser på at det kommer neste gang! :)

Hvilke ciklidene har du? Apistogramma?

Mye mulig de spiste dem, var isåfall første gangen og da er det vel ikke så uvanlig.

Det er Sajica :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se andres akvarium! Har for tiden to akvarium å går selv, og blitt litt betatt av planteverden.

14246_140202231232.jpg

110 litern. Har luket litt etter bildet så er ikke såå estremt med planter der nå, men må luke omtrent hver uke, for her vokser plantene ekstremt fort. Her går det kardinaltetra, SAE, ancistrus, palettciklider (+mange bebiser) og cherrybarber. Karet har 2xT5 og 2xT8 20W lysrør.

http://youtu.be/LH7GcKtvD84

14246_140105212526.jpg

Nederst er 30 litern med noen rillireker og stjernedanio. Her har jeg prøvd meg på prosjekt DIY-co2 + myeee lys, og plantene vokser veldig bra her også.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig de spiste dem, var isåfall første gangen og da er det vel ikke så uvanlig.

Det er Sajica :)

Har hørt at det er relativt normalt at de spiser noen av de første gangene de får yngel. Sånn hvis det er en av de første gangene de får yngel :)

De var superfine! Hvor stort akvarium har du?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! @ ! Nydelig var det! :D

Har noen noen anbefaling på hvor mye lys som er nok? Sliter skikkelig med å finne ut hvor mange W jeg trenger.. Har som sagt kun 75L, og jeg vurderer et armatur på 2x20W og et på 2x40. Hva vil dere anbefale? Bør jeg ha mer eller er 80W nok?

EDIT: Vil ha noen av de mer lyskrevende plantene. De klassifiseres som medium av Tropica.

Og sorry for masse n00b-spørsmål. Tekniske akvarieting har jeg ikke helt satt meg inn i enda. Har bare gått i fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...