Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

Det blir nok bra :) Gleder meg til å se når du får det opp. Har så lyst på akvarium igjen selv, men har ikke plass nå :(

Jeg syns ikke akvaforum er noe ekstremt i det hele tatt da, men på uvanlige fisk hender det at de ikke er helt oppdaterte, og da går de heller opp på akvariestørrelse enn ned. Er nok også litt kontrast til dyrebutikker, som omtrent ikke har grense for hva de selger kunder når det gjelder fisk, sammesetning og akvariestørre.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

Det blir nok bra :) Gleder meg til å se når du får det opp. Har så lyst på akvarium igjen selv, men har ikke plass nå :(

Jeg syns ikke akvaforum er noe ekstremt i det hele tatt da, men på uvanlige fisk hender det at de ikke er helt oppdaterte, og da går de heller opp på akvariestørrelse enn ned. Er nok også litt kontrast til dyrebutikker, som omtrent ikke har grense for hva de selger kunder når det gjelder fisk, sammesetning og akvariestørre.se

Absolutt! Men som sagt, de to setter fiskens behov først. Han ene er en større "selger", derfor dobbeltsjekker jeg alltid med han andre, som ikke alltid er enig med nummer en :P (Det er jo mye uenighet rundt ALT, akkurat som med hund.) Og det er altså han andre jeg hører mest på :) Selv om de begge er UTROLIG gode på fisk. Han andre driver forsvarlig også oppdrett på Notropisen :) (Og sånn for å skryte litt og gi min butikk litt creds: Vi selger ikke gullfisk til bolle, egentlig ingen fisk til "akvarier" uten pumpe ;) Og vi sier ofte nei til folk som vil ha den og den fisken som ikke passer med det de har fra før/impulskjøper kanin eller andre dyr. Da får de gå et annet sted hvis de vil ha det)

Angående akvaforum så synes jeg siden er superfin! Den er veldig informativ og bra, men jeg har også inntrykk (etter å ha lest mye på infosidene og vært tilskuer i diskusjoner) av at det er litt ekstremt der. Men man skal jo heller, som du sier, prøve å gi dem det optimale, ikke minstekravet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å si at du ikke skulle stole på de du kjenner, ingen grunn til å tro at de skal være noe annet enn flinke :) Trodde jeg hadde fått det med i forrige innlegg, men da har jeg glemt det :P

At du har flinke folk som kan hjelpe deg må du bare bruke for det det er verdt :D

Jeg spør dem kontinuerlig. Stakkars dem som jobber med meg :lol:

Men jeg er enig i at jeg kanskje burde gå opp i størrelse, og tro meg det kommer! Men akkurat nå er det plassmangel (og det at jeg fikk et akvarium på ca den størrelsen jeg ville ha) som gjorde at jeg ikke kjøpte et større. Er allerede skikkelig hekta, så det kommer :P Så Notropisen får større plass etterhvert, men de klarer seg helt fint en periode (kanskje ett år eller to) i et 75L :) I hvert fall hvis jeg ikke overfyller med masse rart (noe som kommer til å bli vanskelig! :P )

EDIT: Jeg ville forøvrig ha et 45l, men gikk opp til minst 60 da det var minstemålet for Notropisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

20140915_174505_zpsibwnj5be.jpg

Vi har "arvet" et akvarium etter de som bodde i naboleiligheta flytta og ikke ville/kunne ha det med seg.

Her bor det to scalarer som legger egg inn i mellom (ifølge typen, jeg har enda ikke sett det), fem zebrafisk hvorav en, den som vises på bildet, er smellfeit. Det bor også en "Ådgard-ål" her, og en raring som bruker å kline med glasset.

Plantene vokser som noen tullinger, så i går var det luking på gang, så dette er bilde av et nyfrisert akvarium ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt lyst å starte opp igjen akvariet mitt. La det ned for et år siden fordi all fisken var syk i flere mnd og alt bare ble drit. Hva gjør jeg for å forebygge sykdom? Hvordan er det med et slikt ekstra kar man har de i nye i i en periode, trenger de noe spesielt der? Andre ting som er lurt å tenke på? Også fikk jeg sinsykt mye snegler. Fikk nok med noen planter og de forserte seg noe sykt. Hatet de. Ekle :P

Og er det noen fisk som ikke kan ha sand? Hvordan er det med algeetere? Hadde grus sist, men synes sand er finest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt lyst å starte opp igjen akvariet mitt. La det ned for et år siden fordi all fisken var syk i flere mnd og alt bare ble drit. Hva gjør jeg for å forebygge sykdom? Hvordan er det med et slikt ekstra kar man har de i nye i i en periode, trenger de noe spesielt der? Andre ting som er lurt å tenke på? Også fikk jeg sinsykt mye snegler. Fikk nok med noen planter og de forserte seg noe sykt. Hatet de. Ekle :P

Og er det noen fisk som ikke kan ha sand? Hvordan er det med algeetere? Hadde grus sist, men synes sand er finest.

Nå er jeg fortsatt noob da, men...

Så vidt jeg vet er det ingen som ikke kan ha sand. Noen foretrekker kanskje mørk sand, men jeg tviler på at det skal være noe problem med vanlig. Jeg har finkornet, lys sand. Syns det fungerer veldig bra, men skitten syns jo bedre enn hvis man hadde hatt grus.

Når det kommer til algeetere har jeg kjøpt inn hurtigvoksende planter (tar av næringen algene ville tatt av), en hel haug snegler (forholdsvis eple og zebra) og to ancistruser. De andre fiskene jeg har spiser også alger, men jeg vet ikke i hvor stor grad de gjør det. Guppyene mine eter jo hele forbanna tiden (når de ikke har seg, that is), så regner med at de tar en del. Siamesisk algeetere og molly er vel også kjent for å kjøre i seg algene.

Jeg vet egentlig ikke hva du kan gjøre for å forebygge sykdom siden jeg ikke har vært borti det selv enda. Hvis sykdommen kommer av nitrat derimot, så tester jeg vannet med dråpetester annenhver dag. Hvis det begynner å bli høyt bytter jeg bare ut 10 - 30 % av vannet. Ikke la død fisk ligge på bakken. Ha tålmodighet til akvariet "setter" seg.

Når det kommer til ny fisk i nye kar så har jeg ikke brukt det. Vet ikke om det er nødvendig, og for meg har det gått fint. Hittil.

Det finnes fisk som tar snegler. Sågar trenger snegler. Nå husker jeg ikke hvilke de var, men det går sikkert an å finne ut. Hvis du ikke har tenkt til å ha noen fine snegler (jeg syns du bør det, de er sykt kule) kan du kjøpe sånne jegersnegler. De spiser andre sneglearter :)

Det eneste jeg gjør med akvariet nå om dagen, bortsett fra å kjøpe en ny fisk eller snegle nå og da, er å teste vannet regelmessig (GH, PH og nitrat, selv om KH også burde vært testet), bytte vann ca. hver tiende dag eller ved behov og fôring. Innimellom litt planteklipp, men det er sjeldent.

Sjekk akvaforums database for fisk og sånt. Jeg har gjort den feilen og glemt meg bort litt, så jeg har fisk som ikke har det optimalt i mitt. Virker ikke som det er noe problem riktignok, men det er kanskje bedre å være sikker enn å ta sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå er jeg fortsatt noob da, men...

 

Så vidt jeg vet er det ingen som ikke kan ha sand. Noen foretrekker kanskje mørk sand, men jeg tviler på at det skal være noe problem med vanlig. Jeg har finkornet, lys sand. Syns det fungerer veldig bra, men skitten syns jo bedre enn hvis man hadde hatt grus. 

 

Når det kommer til algeetere har jeg kjøpt inn hurtigvoksende planter (tar av næringen algene ville tatt av), en hel haug snegler (forholdsvis eple og zebra) og to ancistruser. De andre fiskene jeg har spiser også alger, men jeg vet ikke i hvor stor grad de gjør det. Guppyene mine eter jo hele forbanna tiden (når de ikke har seg, that is), så regner med at de tar en del. Siamesisk algeetere og molly er vel også kjent for å kjøre i seg algene. 

 

Jeg vet egentlig ikke hva du kan gjøre for å forebygge sykdom siden jeg ikke har vært borti det selv enda. Hvis sykdommen kommer av nitrat derimot, så tester jeg vannet med dråpetester annenhver dag. Hvis det begynner å bli høyt bytter jeg bare ut 10 - 30 % av vannet. Ikke la død fisk ligge på bakken. Ha tålmodighet til akvariet "setter" seg. 

 

Når det kommer til ny fisk i nye kar så har jeg ikke brukt det. Vet ikke om det er nødvendig, og for meg har det gått fint. Hittil. 

 

Det finnes fisk som tar snegler. Sågar trenger snegler. Nå husker jeg ikke hvilke de var, men det går sikkert an å finne ut. Hvis du ikke har tenkt til å ha noen fine snegler (jeg syns du bør det, de er sykt kule) kan du kjøpe sånne jegersnegler. De spiser andre sneglearter :)

 

Det eneste jeg gjør med akvariet nå om dagen, bortsett fra å kjøpe en ny fisk eller snegle nå og da, er å teste vannet regelmessig (GH, PH og nitrat, selv om KH også burde vært testet), bytte vann ca. hver tiende dag eller ved behov og fôring. Innimellom litt planteklipp, men det er sjeldent.

 

Sjekk akvaforums database for fisk og sånt. Jeg har gjort den feilen og glemt meg bort litt, så jeg har fisk som ikke har det optimalt i mitt. Virker ikke som det er noe problem riktignok, men det er kanskje bedre å være sikker enn å ta sjanser.

Har hatt fisk i flere år, men aldri hatt problemet med sykdom, så det ble veldig demotiverende å forsette når det bare ble rot. Medisinerte etter kunstens regler uten resultat.

Vet sånn ca hva jeg vil ha i karet. Noe lignende det jeg har hatt før :)

Tror jeg kommer til å skaffe meg et karantene kar. Om jeg gidder :P Men vet ikke hva som er viktig der ol. Så om noen har tips, kom med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

praktbotia krever stor plass og må være flere sammen. Kurvciklidehannen min renska akvariet for pestsnegler. Pene og greie fisker som ikke trenger like mye plass som praktbotiaen. Selv om det selvfølgelig er litt størrelse på dem og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

praktbotia krever stor plass og må være flere sammen. Kurvciklidehannen min renska akvariet for pestsnegler. Pene og greie fisker som ikke trenger like mye plass som praktbotiaen. Selv om det selvfølgelig er litt størrelse på dem og :)

Sant. Men igjen, det kommer jo an på hvor stort akvariet er :)

Jegersnegler er jo snegler som spiser snegler. Så de er også et veldig godt alternativ hvis du ikke har så stor plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter akvarieauksjonen på Kløfta Velhus har jeg nå fått mine tre første, helt egne, fisker! Fikk tre (1+2) Papageiciklider (Apistogramma Papagei). De er utrolig kule og fine, men pr nå er de veldig grå fordi de er stressa. Kjøpte meg også et innvendig filter fra Eheim. Da mangler jeg bare lys!

Har veldig lyst til å få dem i lek, ettersom det er en utrydningstruet art. Samt at det bare hadde vært utrolig gøy :P

Har enda ikke satt opp akvariet, så fisken skal få stå på jobben til jeg flytter ut og får satt det opp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at mine ciklider har rukket å legge egg allerede. Vanskelig å se noe inne i hulen, men frøkna som alltid henger rundt i toppsiktet ved glasset og tigger mat tør nå knapt å forlate hulen, som i tillegg er gravd noe sinnsykt ut av.

Veldig spent nå!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort (lite) akvarium kan jeg ha til reker? Og hva trengs for å holde en reke i live? :P

Hadde dette holdt til reker, og evt. noen minifisk?

Perfekt til reker :)

Skal du ha dvergreker anbefales det å holde dem aleine. De fleste fisk spiser/plager reker og yngel. I et større kar med mye gjemmesteder kan det gå å holde reker samme med fisk, men da vil du antagelig ikke se noe økning i populasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort (lite) akvarium kan jeg ha til reker? Og hva trengs for å holde en reke i live? :P

Hadde dette holdt til reker, og evt. noen minifisk?

Passer perfekt!

Noen av de mindre tetraene feks er fine med reker. Rasboraene er også fine. Vær obs på generell størrelse, men spesielt størrelsen på munnen når du ser etter fisk som går med reker.

Du har planer om dvergreker hvis jeg skjønte riktig? :) Kule skapninger de! Finnes i så mange fine farger og! :ahappy:

Spørsmål: Dere som har malt baksiden av akvariet sort, hvilken type maling har dere brukt? Jeg er livredd for å ikke få malingen bort igjen hvis jeg plutselig ikke vil ha den der lenger.. Har hørt at en type acrylmaling er bra?

Åå, jeg er glad i ciklidene mine :wub: Har funnet ut av at jeg skal ha en stim med pygmécory og en stim med rosa dvergbotia. Jeg digger dem! De er superkule. Samtidig ar jo både coryer og botiaer alt av ekstramat, og jeg har en tendens til å overfôre fisker.. Så de blir både vakre, morsomme og funksjonelle! :D (og så ødelegger ikke de pittesmå coryene aquascapingen min..)

Morsomt med egg, @SiriEveline! Hold oss oppdatert :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer perfekt!

Noen av de mindre tetraene feks er fine med reker. Rasboraene er også fine. Vær obs på generell størrelse, men spesielt størrelsen på munnen når du ser etter fisk som går med reker.

Du har planer om dvergreker hvis jeg skjønte riktig? :) Kule skapninger de! Finnes i så mange fine farger og! :ahappy:

Æh, såå langt har jeg ikke tenkt enda. :P Digger rekene til @SoppenCamilla, så noe sånt hvis det blir noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh, såå langt har jeg ikke tenkt enda. :P Digger rekene til @SoppenCamilla, så noe sånt hvis det blir noe. :)

Hvis hun bare har de gule som er et par sider tilbake så er de dverg :) Det er vel yellow fire? (@SoppenCamilla)

Dvergrekene finnes det jo utrolig mange av! Rillireker feks, som har klare kropper med røde "flekker". Yellow fire som er knallgule (de er en av mine favorittreker, men drøy kilopris på dem :P). Så har vi jo kirsebærreke som finnes i rød, blå, sort osv osv. Regnbuereke og multi color reke også. Finnes masse gøy! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun bare har de gule som er et par sider tilbake så er de dverg :) Det er vel yellow fire? (@SoppenCamilla)

Dvergrekene finnes det jo utrolig mange av! Rillireker feks, som har klare kropper med røde "flekker". Yellow fire som er knallgule (de er en av mine favorittreker, men drøy kilopris på dem :P). Så har vi jo kirsebærreke som finnes i rød, blå, sort osv osv. Regnbuereke og multi color reke også. Finnes masse gøy! :D

:blink::o:D

Må få meg reker, altså. De så dødskule ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Therese Ville ikke satset på tetraer sammen med reker, i alle fall ikke de vanlige tetraene som selges i butikken.

Disse har jeg hatt med hell sammen med dvergreker:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15801

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=7109

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6258

Etter min erfaring er kirsebær/sakura-reker mer tålerante mot stress fra andre fisk enn f.eks black/red bee rekene.

@Lunatic jeg har brukt vanlig sort, matt akrylmaling. Kan skrapes av med barberblad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...