Gå til innhold
Hundesonen.no

Mus i hus...


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg er mye bortreist, og nå på vinteren har jeg fått mus i leiligheten! Jeg tror de holder seg unna når hundene er her (det burde de vel?!), men når jeg er borte går de og forsyner seg av matskapet strong>ression.gif:x

Hva gjør jeg? Jeg har utrolig lite lyst til å sette opp feller fordi jeg ikke takler tanken på å finne en most mus der.

Jeg skulle ha klart å holde hundene unna gift, da musene holder til i boden (tror jeg), men hva om musen kravler inn i veggen og dør der?

Og hvis jeg skal ha feller - holder det med èn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte feller når vi fikk mus.. Mange feller. Jeg hadde heldigvis en samboer som tok drittjobben nesten hver gang, men det viktigste tiltaket vi gjorde var å flytte da.. :P

Jeg ville vært forsiktig med gift, det er jo ikke bra om en av hundene plutselig skulle få i seg en mus stappet med gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg har bodd til nå, har jeg slitt med mus på kjøkkenet til tider, og de har aldeles ikke holdt seg borte selv om jeg har hatt hunder altså :D. Jeg har testet ut både slike giftblokker og musefeller - og åkke som er det ekkelt synes jeg. Fellene kan jo feile ved at musene kommer seg litt for langt inn i fella før den smekker igjen, og da knekker de bare ryggen uten at de dør *mitt verste mareritt*. Da ligger de der i fella da, med store, fortvilte øyne, mens de lever... Da vi brukte giftblokker, forsvant jo musene heldigvis ut - stort sett - etter å ha fått det i seg, men jeg kom heim til ei mus på kjøkkengulvet en gang. Den satt midt på gulvet og "vugget" - halvdød av gift... Ekkelt det også.

Det største problemet med giftblokkene var vel dog at kattene til nabo'n holdt på å stryke med fordi de fanget og knasket mus som var fulle av gift!! Etter det sluttet vi med disse blokkene (men jeg kommer nok til å bruke det der jeg nå bor, for her er det ikke katter som knerter mus rundt huset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mus på loftet i forrige boligen vi bodde (til -06). Det fantes ikke mat der oppe, bare masse møbler og utstyr vi lagret der. De gnagde i stykker alt som kunne gnages på; håndtaket til en bærbar byggelampe f.eks., lå i smuler på gulvet. Klær og pappesker ble smakt på, alt av papir ble gnagd på osv.

Vi valgte musefeller, da jeg ikke er helt sikker på hvor musa egentlig vil bli liggende og dø om man bruker gift. Orket ikke tanken på daue mus rundt om i huset... Satte ut to musefeller og ladet dem med biter av kjøttkaker eller skinke. De første par ukene gikk det mus i fellene flere ganger, og hvis vi satt i stua for eksempel, kunne vi plutselig høre det smelle på loftet når musefella klappet igjen over et offer...*urk*

Men etter hvert stoppet det opp og fellene ble stående urørt. Virket som vi hadde bare et fåtall mus, for det kom ingen nye resten av tiden vi bodde der. Vi lot fellene bli værende, men som sagt kom det ikke flere mus etter de første par ukene.

Musene som daua i fellene ble kastet i søpla, det var den ekleste delen av jobben. Men det er bare å manne seg opp og gjøre det. Man kan ikke ha smittebærende mus i huset, f.eks. rundt matvarene sine innendørs! *grøss*

BRUK MUSEFELLER sier jeg :) Ikke gift. Og sett ut to feller på ulike steder. Mus liker å gå langs veggene, så sett dem langs veggen eller innerst på hyllene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katt? Da vi hadde mus i leiligheten vi bodde i før (til tross for TO og TRE inneboende katter, samt en hund), var det feller vi brukte for å bli kvitt problemet. Dog, det ble aldri borte, og det endte faktisk opp med såpass "mennesketøffe" mus, at de klatret ut av veggene på dagtid... Vår løsning var å flytte, for jeg tåler ikke sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel også musesikre maten din :) Kjøp noen store plastkasser med lokk og legg alt oppi dem, så musene ikke når til. Sånn mens du kvitter deg med dem.

Plastkasser? Det er vel ikke særlig sikkert? Det spiser da musene seg bare rett igjennom! De gnager hull i treverk og til og med tynt metall, så en plastkasse er jo ingenting. Musene kjenner lukten av maten, uansett, men det gnager også "for å prøve" på alt mulig.

Jeg husker da jeg var liten og musene hadde gnagd seg gjennom den metallboksen som kaffen var oppbevart i på hytta...! :) Det tynne metallet var ingenting for et par skarpe musetenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastkasser? Det er vel ikke særlig sikkert? Det spiser da musene seg bare rett igjennom! De gnager hull i treverk og til og med tynt metall, så en plastkasse er jo ingenting. Musene kjenner lukten av maten, uansett, men det gnager også "for å prøve" på alt mulig.

Jeg husker da jeg var liten og musene hadde gnagd seg gjennom den metallboksen som kaffen var oppbevart i på hytta...! :) Det tynne metallet var ingenting for et par skarpe musetenner.

Å! Jeg trodde det burde holde jeg, har aldri hatt mus selv. Men det er vel uansett viktig å sørge for å kutte tilgangen til mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mus på loftet her jeg bor hver sommer/høst i alle år, inntil nå.. Mio er en superduper musefanger, og han ble faktisk feit de første ukene her. Det har vært stille på loftet i lang tid, men når vi hadde nattefrost forrige uke hørte jeg han rase rundt på loftet igjen, det var vel noen håpefulle som hadde kommet inn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mus i veggen en vinter, og jeg holdt på å bli sprø!

For det første fant vi hullet utenfor huset der de kom inn, og fikk tettet det, men det er jo ikke alltid like enkelt. I fjor høst (de trekker jo gjerne inn da) kjøpte jeg elektrisk musejager på clas ohlson, som man setter i kontakten. De gir fra seg en høyfrekvent lyd, men hundene reagerer ikke på den. Jeg har ikke hørt mus siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har brukt gift i alle år mot mus og det har gått bra både for hunder og atter på gården. Men når jeg finner inngangen så musa får komem inn i huset så stapper jeg det hullet fult av stålull det funker fint. Der har ikke musa prøvd seg siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mus (som viste seg å være rotter..) i huset sist år. De lagde mye lyd, og holdt til i veggene ved kjøkkenet og badet. Vi satt opp en drøss med musefeller der vi viste de var, men smartingene ØDELA fellene.. Etterhvert gikk vi over til å tenke at det kunne være rotter, så da satte vi opp større feller. De ble også ødelagt, og maten tatt.

Rottene hadde superfest i huset her i flere måneder uten at vi ble kvitt de. Etter at rottene hadde gnagd over et vannrør (med påfølgene lekasje i yttergangen) for andre gang, fikk huseier nok og la ut rottegift ved vannrørene. Det var effektivt, og vi hørte ikke noe mer fra de. Det er ingen garanti for at rottene ikke døde inne i veggen, men vi har ikke merket noe lukt av noe slag, så mest sannsynlig gikk de ut.

Vi har funnet ut i ettertid at rottene kom til oss og stjal mat, men hadde bol i hovedhuset på gården.

Men det er som tidligere nevnt en grusom måte å ta liv av dyrene på! Jeg hadde selv ikke valgt den løsningen overhode, selv om det var effektivt. Rottegifte (ihvertfall den som ble brukt her) sørger for at koaguleringsevnen i blodet forsvinner, og dyrene rett og slett dør av indre blødninger. Dette er en smertefull måte å dø på. Tid tar det og.

En annen hake med det var at Mayah (magic-supermongo-dog) fikk i seg rottegift på 17. mai (aner ikke hvor hun fikk tak i det da det kun skulle være i taket det lå!), noe som resulterte med veterinærhøyskolen i Oslo sentrum på formiddagen på Oslos mest kaotiske dag.. Ihvertfall, vi fikk redda henne, men hun hadde fått i seg stor nok mengde gift til at hun mest sannsynlig hadde dødd om jeg ikke hadde oppdaget det tidsnok.

Det blir aldri mer rottegift her i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet med rottegift er vel at rotter er så intelligente. De lever i familiegrupper, og bare én smaker på giften - og så venter de et døgns tid før de erklærer den for trygg og resten av familien spiser den. Så rottegift er laget for at ikke rottene skal få symptomer på giften før de andre også har spist den. DET kan være farlig for hund og katt, det, med rotter som går rundt og er fang-bare med gift i kroppen så lenge før de dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rotte- og musegift stående rundt på gården i tilpassede metallbokser. Den giften skal være av en slik type som gjør at hverken hunder eller katter skal bli dårlige om de spiser forgiftede mus/rotter.

Musefeller av god kvalitet er den mest humae måten å drepe dem på. Og man blir faktisk vant til å ta dem ut av felle (bare ta på en oppvaskhanske, så går det greit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...