Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Ett nytt par sokker til mine vanskelige ben. Disse er i 1 tråd alpaca og en tråd i "regia" som er silke/ull og polyamid- veldig mykt garn!

I vrangborden er det noen striper med mer stivt sokkegarn som forhåpentligvis hjelper til med å holde på formen litt bedre ;)

17515_10151237891056780_1086719967_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Åh, dere er så flinke som greier å strikke mønster i forskjellige farger, syns jeg. Hver gang jeg har prøvd blir det bare hullete og stramt og fælt, og så ender jeg opp med å forkaste hele prosjektet. Men en gang i nærmeste fremtid skal mønster mestres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang med nytt prosjekt, nemlig denne. Vel, hva kan jeg si? Synes at dette med mønster går mye lettere nå, men jeg tror jeg strikker mye strammere enn i oppskriften. Jeg bruker pinnene som står i oppskriften(2,5 og 3,5), men jeg tror jeg må finne noen med barn som jeg kan gi vekk luen til når jeg er ferdig for å si det slik. :P Har lyst å lage en til etterpå som faktisk passer, så må finne ut hva jeg skal satse på med tanke på pinnestørrelse og antall masker før jeg begir meg ut på en ny. Får lage ferdig denne først så jeg kan se hvor liten den faktisk blir til slutt.

hue1_zps84f935d9.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang med nytt prosjekt, nemlig denne. Vel, hva kan jeg si? Synes at dette med mønster går mye lettere nå, men jeg tror jeg strikker mye strammere enn i oppskriften. Jeg bruker pinnene som står i oppskriften(2,5 og 3,5), men jeg tror jeg må finne noen med barn som jeg kan gi vekk luen til når jeg er ferdig for å si det slik. :P Har lyst å lage en til etterpå som faktisk passer, så må finne ut hva jeg skal satse på med tanke på pinnestørrelse og antall masker før jeg begir meg ut på en ny. Får lage ferdig denne først så jeg kan se hvor liten den faktisk blir til slutt.

hue1_zps84f935d9.jpg

Du får måle hvor mange masker du har på 10 cm og sammenligne med oppskriften, også justere opp antall masker/ pinner etter det.

Kjempe fin blir den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har tips til garn som holder meg varm, som ikke klør, og som helst kan fåes tak i på en helt vanlig garnbutikk?

Hva med sånn babysilkealpakka? Det er helt vanvittig mykt :)

Uhm ja, da har jeg begynt med litt strikking. Hadde egentlig tenkt å begynne på en hue i to farger. Ettersom strikkepinnene jeg trengte til det brukte evigheter på å dumpe ned i postkassen min(kom i dag, endelig!), så begynte jeg på et par strømper i går istedenfor.

Burde kanskje begynt med å noe litt enklere med to farger ettersom jeg aldri har strikket mønster/med mer enn én farge før. Jeg begynte på noe med fire forskjellige farger jeg. Hehe.

Slik ser begynnelsen ut:

strikk1_zps6779104c.jpg

Men jeg synes at baksiden ser snål ut, minner mest om en polkagris:

strikk2_zps3cf3f2cc.jpg

Er det heeelt feil eller? :P

Tror jeg skal hoppe over på noe litt mindre styrete med færre farger først, hehe.

Hvis du prøver å holde trådene på samme sted (f.eks. hvit til høyre og rød til venstre) hele tiden mens du strikker, så blir det ikke "polkadott", men "streker" på baksiden, liksom. Hvis du skjønner hva jeg mener :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får måle hvor mange masker du har på 10 cm og sammenligne med oppskriften, også justere opp antall masker/ pinner etter det.

Kjempe fin blir den :)

Takk, skal gjøre det når jeg er ferdig med denne. Virker som om det er en del forskjell, men selv føler jeg ikke at jeg strikker stramt.

Hva med sånn babysilkealpakka? Det er helt vanvittig mykt :)

Hvis du prøver å holde trådene på samme sted (f.eks. hvit til høyre og rød til venstre) hele tiden mens du strikker, så blir det ikke "polkadott", men "streker" på baksiden, liksom. Hvis du skjønner hva jeg mener :P

Atte, uhm, hæ? Høyre og venstre? Skjønte jeg ikke. :icon_redface: Men synes at det ser bedre ut nå:

bakside_zps289a8f75.jpg

Takk for råd, hvem skulle vel trodd at sonens håndarbeidstråd skulle bli så populær? :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å unngå å strikke på de to genserne jeg har liggende, så skal jeg strikke disse sokkene i ett nytt sokkegarn som nylig har kommet fra Sandnes Av Alpakka og nylon.

Kunne egentlig tenkt meg litt finere mønster, men gidder ikke lete mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariusgenseren min er godt i gang, men mamma og jeg har oppdaget ulempene med å bo 55 mil fra hverandre når hun skal strikke genser til meg... Så nå har hun sendt et erme og begynnelsen på bolen sørover, og jeg skal liksom klare å vurdere selv om det må endres på noe eller ikke! Vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler motivasjon for å fullføre disse vottene, sikkert fordi de har en tidsfrist :hmm:

Jeg liker ikke garnet i det hele tatt. Dessuten syns jeg det blir så stygt, når jeg strikket med merinogarn (samme vottene) så det mye penere ut. Siden det er mye hvitt på håndbaken må jeg kaste den blå for hver 3 maske, og det har resultert i striper - ser dere det? Men det er ikke stramt... Håper det hjelper med damping... Hvis ikke vet jeg ikke om jeg har lyst til å gi de bort...

2013-02-12%2022.54.16.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler motivasjon for å fullføre disse vottene, sikkert fordi de har en tidsfrist :hmm:

Jeg liker ikke garnet i det hele tatt. Dessuten syns jeg det blir så stygt, når jeg strikket med merinogarn (samme vottene) så det mye penere ut. Siden det er mye hvitt på håndbaken må jeg kaste den blå for hver 3 maske, og det har resultert i striper - ser dere det? Men det er ikke stramt... Håper det hjelper med damping... Hvis ikke vet jeg ikke om jeg har lyst til å gi de bort...

Merket selv at det begynte å bli bølger/striper på luen jeg strikker. Motvirker det ved å ikke kaste tråden på samme sted hver runde. Altså, jeg kaster tråden for hver tredje maske, men forskyver det for hver runde. F.eks. kaster etter to masker én gang per runde (ulikt sted hver runde), og fortsetter så med hver tredje resten av runden slik at kastene ikke kommer under hver andre.

Vet ikke om det var forståelig men. :icon_redface: Jeg synes i hvert fall at striper/bølger ikke kommer like godt frem da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå bølgene strekker jeg på strikketøyet hele tiden, for hver tredje maske jeg strikker kanskje. Bare drar litt i det med fingrene liksom. Dette har blitt en vane som jeg ikke tenker over i det hele tatt, det er bare sånn jeg strikker. Jeg har sett at selbuvottestrikkere gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler motivasjon for å fullføre disse vottene, sikkert fordi de har en tidsfrist :hmm:

Jeg liker ikke garnet i det hele tatt. Dessuten syns jeg det blir så stygt, når jeg strikket med merinogarn (samme vottene) så det mye penere ut. Siden det er mye hvitt på håndbaken må jeg kaste den blå for hver 3 maske, og det har resultert i striper - ser dere det? Men det er ikke stramt... Håper det hjelper med damping... Hvis ikke vet jeg ikke om jeg har lyst til å gi de bort...

Fikk slik på genseren jeg stikket i hvitt (og med ben på) og det irriterer meg voldsomt. Den har vært nære opprekking flere ganger .

Det blir bedre med damping og rådene som kommer over her r fine :)

Sokken min begynner å ta form. Litt artig å strikke mønster, man ser de vokser for hver omgang :)

538276_10151240727171780_1007855172_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte opp antall masker på 10x10cm på luen min i går og sammenlignet med oppskriften. Skulle være 22x30, men jeg hadde vel 33x31 eller noe slikt (husker ikke helt i farten). Ganske stor forskjell synes jeg da. :P Skal forsøke meg på en ny lue hvor jeg øker antall masker men bruker de samme pinnene, så får vi se hvordan det går, hehe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke bestemme meg for kant eller ikke kant på dette bittelille teppet. Hjelp?

Jeg ville forsøkt meg på hvit kant tror jeg. Så i alle fall fint ut på bildet i oppskriften. Hvor stort ble teppet? Hvor mange sekskanter? Hvor mange garnnøster brukte du?

Synes at det ser skikkelig stilig ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med to jakker til til knerten. Begge er egentlig mest et desperat forsøk på å få ryddet opp i garnhaugen, men jeg syns ikke de ble så aller verst. På den blå med hette fikk jeg virkelig øvd meg på å sy sammen ting, for absolutt ALT kom i små deler :lol: Men jeg ser jo at på de tre jakkene jeg nå har laget, så gjør jeg virkelig fremgang på sømmefronten :)

2013-02-16005921_zpsbabac2b6.jpg

2013-02-16005951_zps732a2040.jpg

Jeg ser jeg virkelig trenger å bli flinkere til å ta bilde av ting i skikkelig lys og med skikkelig bakgrunn :icon_redface:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardiner til hunderommet? Stoff til hundeseng eller burtrekk? Her har dere tretten sider med stoffer med hundemotiv: http://www.fabricparadise.com/cgi-bin/fabricshop/gallery.cgi (Skriv dog i søkefeltet).

Nei så bra du kom med den linken nå!! Jeg skal ikke sy til hunderommet (selv om jeg egentlig burde det også..) Men skal ha til bilen ;) Enten hundemotiv eller sau/sau-hund hadde vært fint :)

Leter også etter stoff til å trekke madrasser til bilburene- vanntett/avvisende. Ikke så enkelt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...