Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Nå har jeg for første gang strikket med 2 par sokker på samme pinnen. Genialt når man vet man får for lite av en farge, og sokkene skal være like :)

Tova prinsesse sokker håper jeg resultatet blir.

Ikke for at jeg strikker så mye sokker. Men hvordan får du det til? Husker da min mormor strikket sokker, og hun hadde jo en haug med pinner på en sokk. (Man vet man er nysgjerrig når etc, jeg kan ikke strikke en grytelapp engang...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at jeg strikker så mye sokker. Men hvordan får du det til? Husker da min mormor strikket sokker, og hun hadde jo en haug med pinner på en sokk. (Man vet man er nysgjerrig når etc, jeg kan ikke strikke en grytelapp engang...)

Hvordan skal jeg forklare det da :P

Det vanlige er jo å strikke med 5 korte pinner som mormoren din gjorde, men man kan bruke en rundpinne, trer begge sokkene på (eller legger opp til 2 sokker med 2 nøster, eller som jeg gjorde, brukte begge endene av ett nøstet) man skal lage ett slik kryss på pinnen mellom sokkene og strikker først den ene sokken, så den andre. Finner endel info om du googler :P

Veldig dårlig forklart kjenner jeg :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heklet min første lue :D Måtte hekle den en del ganger da oppskrifta var litt vil i forhold til str, men nå passer den :D

Pga dårlig lys og blits så ser fargene veldig annerledes ut, den er mye finere i dagslys, men dere får et inntrykk :)

DSC_3939.jpg

DSC_3934.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D Holder på med en nå i garn med flere farger, den blir også overraskende fiin :D

Fargene i luen jeg la ut bilde av ble valgt ut fordi jeg er veldig glad i den grønnfargen, og den passer den grønne Norrønajakka mi og den blå fleecejakka mi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ødelagt Prinsesse sokkene :(

I et senilt øyeblikk kastet jeg inn en halvny olabukse i vaskemaskinen sammen med sokkene i gammelrosa/gult. Sokkene tovet de, men de er ikke lenger rosa og gule. Bare en gyselig møkkete grårosa :gaah:

Skulle liksom bli julegave...

:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg for alvor det kan bli body altså. Men den ser jo pitteliten ut? Strikka i str 62. Altså, den ser VIRKELIG liten ut. Det må da være grenser for hva jeg kan ødelegge om jeg strikker stramt (jeg synes egentlig ikke jeg gjør det, men :P )?

1014_10151212412592225_815853161_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg for alvor det kan bli body altså. Men den ser jo pitteliten ut? Strikka i str 62. Altså, den ser VIRKELIG liten ut. Det må da være grenser for hva jeg kan ødelegge om jeg strikker stramt (jeg synes egentlig ikke jeg gjør det, men :P )?

BILDE AV FLOTT STRIKKING

Synes ikke den ser så liten ut jeg. Str 62 er da ikke store bylten det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg. Oppskriften er ganske enkel og straight forward hele veien. Om du synes garnet er dyrt, så kan du jo velge et annet garn som gir samme strikkefastheten? :)

Hmmm. Høres bra ut. Tenker jeg skal friske opp heklehukommelsen min med noe enkelt og billig først, så kanskje jeg kan lage den etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å strikker denne genseren i str. XS, men har stoppet opp litt fordi jeg ikke skjønner oppskriften helt.. Det står nemlig:

Legg opp 52-72-92 m på settp 3 med sort. Strikk vrbord LES VRBORD! i 6-8-10 cm (= hals). Bytt til liten rundp 3,5 (settp i den minste str), strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 8-12-16 m jevnt fordelt = 60-84-108 m.

Videre strikkes det mønster slik etter hverandre oppover:

Str XS: M.1, M.3 og M.5

Str S: M.1, M.2, M.3, M.4 og M.5

Str M: M.1, M.2 x 2, M.3, M.4 og M.5 x 2

SAMTIDIG når arbeidet måler 10-14-18 cm (fra oppleggs-kanten??)

Jeg skjønner ikke fra hvor jeg skal måle.. Hva er en oppleggs-kant? Skal jeg måle fra helt første runde, der halsåpningen er? Eller skal jeg måle fra der "halsen", altså vrangborden, slutter??

Jeg trodde jeg skulle måle fra der vrangborden slutter og ha 10 cm derfra, men nå har jeg strikke ca. 8 cm og ble plutselig litt usikker.. Den virker liksom så lang i halsen selv om jeg bretter ned vrangborden sånn som på bildet. Men på bildet tror jeg hunden har på se str. S pga mønsteret..

Og hva betyr det når det står "deles det til forbein slik: Fell 1 m, sett 11-11-23 m på 1 tråd (= under magen), fell 1 m, videre fortsettes mønsteret frem og tilbake på p over de gjenstående 47-71-83 m (= ryggstykket)."?

Jeg har aldri strikket noe med armer før og skjønner ikke hvordan jeg skal sette 11 masker på 1 tråd :icon_confused: Det eneste jeg skjønner er at jeg skal strikke armene til slutt, når jeg er ferdig med alt det andre på genseren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Du skal måle fra der du la opp maskene, altså starten :) Mønsteret er vel greit, du strikker mønster 1 en omgang, så mønster 3 og så mønster 5. At du skal sette 11 masker på en tråd betyr rett og slett at du skal sette dem "av" liksom, så du strikker resten av arbeidet videre uten de 11 maskene, men samtidig tar vare på dem.

Håper det oppklarte litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal måle fra der du la opp maskene, altså starten :) Mønsteret er vel greit, du strikker mønster 1 en omgang, så mønster 3 og så mønster 5. At du skal sette 11 masker på en tråd betyr rett og slett at du skal sette dem "av" liksom, så du strikker resten av arbeidet videre uten de 11 maskene, men samtidig tar vare på dem.

Håper det oppklarte litt :)

Okei, da får jeg rekke opp noen runder da :P og mønsteret var veldig enkelt egentlig, selv om jeg aldri har strikke mønster før. Men hvor skal jeg sette av de 11 maskene? På hvilken tråd? For jeg kan jo ikke bare ta de av, da rakner jo hele greia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor skal jeg sette av de 11 maskene? På hvilken tråd? For jeg kan jo ikke bare ta de av, da rakner jo hele greia..

De 11 maskene setter du på en egen tråd eller setter de på en stor sikkerhetsnål.

Nå har ikke jeg lest igjennom oppskriften, men skal ikke disse 11 maskene strikkes videre og settes inn på pinnen igjen før du fortsetter med resten av genseren?

Edit; Leste oppskriften og der står det at du strikker videre på bolen før du strikker videre på de 11 maskene, så da hadde jeg satt de 11 maskene på en sikkerhetsnål evt. en tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikka 10 + luer på folkehøyskolen i Alta. Ingen med oppskrift og flere med mønster og navn på. Kjempe kjekt! Nå har jeg ikke strikka noe særlig siden, men mulig jeg skal lage noen julegaver.

Det er forresten veldig veldig enkelt å lage mønstre/navn ol. selv. Man bruker et "ruteark/matteark" og krysser ut mønster i rutene.

Slik:

23ubzog.jpg

Slik kan man lage hunder, elg, navn, alt mulig :) Vi laga et mønster med et hundespann husker jeg :)

http://www.pinnsvindesign.no/shop/frontpage.html

Linker til en god nettbuttikk jeg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et kult teppe, men jeg tror ikke jeg ser helt riktig på de forskjellige stingene uten skriftlig forklaring, dessverre.

http://www.facebook....72561373&type=1

575739_446868938665521_257384952_n.jpg

Staver i annenhver maske bortover?

481156_446869111998837_1751133521_n.jpg

To staver, luftmaske, to staver, og så tre/to luftmasker mellom før neste gruppe?

581237_446869421998806_827286312_n.jpg

Hjelp? :P

301796_446869748665440_1786294186_n.jpg

484366_446867425332339_77107738_n.jpg

575217_446867955332286_1876672805_n.jpg

EDIT: Drømte at jeg kjøpte garn i natt. Hahaha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et kult teppe, men jeg tror ikke jeg ser helt riktig på de forskjellige stingene uten skriftlig forklaring, dessverre.

http://www.facebook...72561373&type=1

575739_446868938665521_257384952_n.jpg

Staver i annenhver maske bortover? Jeg tror at det er en stav i hver.

481156_446869111998837_1751133521_n.jpg

To staver, luftmaske, to staver, og så tre/to luftmasker mellom før neste gruppe?

To luftmasker mellom gruppene og en luftmaske mellom i gruppen.

581237_446869421998806_827286312_n.jpg

Hjelp? :P

En fastmaske i luftmasken mellom stavene i gruppen, to luftmasker, to staver i forrige omgang mellom gruppene.

301796_446869748665440_1786294186_n.jpg

484366_446867425332339_77107738_n.jpg

575217_446867955332286_1876672805_n.jpg

EDIT: Drømte at jeg kjøpte garn i natt. Hahaha.

Edit: http://www.crochet-world.com/newsletters-proofing.php?mode=article&article_id=640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg, nå står jeg helt bom fast.

"Deretter byttes det til rundp 2 og det strikkes vrbord (1 r/1vr). På neste p fra retten felles det til 3 knapphull slik: Strikk 1 m, * 1 kast, strikk neste 2 m r sammen, strikk 4-5-5 (6-6) m *, gjenta fra *-* 1 gang til, 1 kast, strikk neste 2 m r sammen, strikk den siste m. "

Hvordan strikker jeg vrangbord samtidig? Teller kastene? Hva med når jeg strikker to i en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg, nå står jeg helt bom fast.

"Deretter byttes det til rundp 2 og det strikkes vrbord (1 r/1vr). På neste p fra retten felles det til 3 knapphull slik: Strikk 1 m, * 1 kast, strikk neste 2 m r sammen, strikk 4-5-5 (6-6) m *, gjenta fra *-* 1 gang til, 1 kast, strikk neste 2 m r sammen, strikk den siste m. "

Hvordan strikker jeg vrangbord samtidig? Teller kastene? Hva med når jeg strikker to i en?

Her skal du ha knapphull i vrangborden. Du strikker den første masken rett, så et kast og de to neste maskene sammen rett (i og med at du har et kast på pinnen så har du fortsatt to masker selvom du har strikket to sammen). Så strikker du antall masker for din størrelse (den første masken vrang) før du igjen tar et kast og to rette sammen og avslutter med en maske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...