Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Annegru
 Share

Recommended Posts

9 timer siden, Mari skrev:

Jeg føler meg nesten som en hedning som har kjøpt norsk garn til en kofte. Lommeboka derimot forteller høylytt at det er definitivt norsk jeg burde gå for, og ikke alt det fancy håndfargede fra USA. Jeg skal prøve meg på å klippe for første gang! Det blir spennende. Tror dere Peer Gynt funker til det? Jeg har ikke symaskin. :) 

Er Peer Gynt holdbart og egner det seg til en kofte jeg har planer om å flytte inn i? Butikken sa ja til alt. :D 

Kofta mi er i Peer Gynt. Hun som strikka for meg sa det er et slitesterkt garn, men hun syntes det var vanskelig å strikke jevnt i, og hun er dreven på å strikke :) Jeg har forresten flytta inn i Fanakofta mi, den er god og varm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

14 minutter siden, Sona skrev:

@Turb Så fin! :wub: Brukte du oppskrift eller diktet du selv?

Takk, brukt Darling Darby Dog Sweater som start også har jeg funnet ut av hvordan jeg skulle lage bakbeina selv. Jeg felte gradvis fra der jeg avsluttet under mage til jeg hadde igjen ca like mange masker som jeg startet med som ryggmasker (ca 20). Så plukket jeg opp masker og strikket 4 runder før jeg la opp så jeg doblet maskeantallet og kunne strikke rundt, deretter strikket jeg ca 5 omganger før jeg begynte å felle. Strikket fire masker sammen hver annen omgang til jeg hadde ønsket masketall også strikket jeg 5 omganger. Var litt mekkel å få det til å passe beinet, men gikk etter et par forsøk. 
Strikket også på en ekstra rundt innsiden av beinet og under magen og bak ved rumpa - men felte litt hardt av så den ble litt stram... *sorry for saga*

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turb skrev:

Takk, brukt Darling Darby Dog Sweater som start også har jeg funnet ut av hvordan jeg skulle lage bakbeina selv. Jeg felte gradvis fra der jeg avsluttet under mage til jeg hadde igjen ca like mange masker som jeg startet med som ryggmasker (ca 20). Så plukket jeg opp masker og strikket 4 runder før jeg la opp så jeg doblet maskeantallet og kunne strikke rundt, deretter strikket jeg ca 5 omganger før jeg begynte å felle. Strikket fire masker sammen hver annen omgang til jeg hadde ønsket masketall også strikket jeg 5 omganger. Var litt mekkel å få det til å passe beinet, men gikk etter et par forsøk. 
Strikket også på en ekstra rundt innsiden av beinet og under magen og bak ved rumpa - men felte litt hardt av så den ble litt stram... *sorry for saga*

Aha! Takk for forklaring :ahappy: Tror kanskje ikke det var denne oppskriften jeg prøvde meg frem med. Ble en ok-ish genser på tredje forsøket, men har selvfølgelig rotet bort notatene mine :getlost: Prøve Darby med bein kanskje!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sona skrev:

Aha! Takk for forklaring :ahappy: Tror kanskje ikke det var denne oppskriften jeg prøvde meg frem med. Ble en ok-ish genser på tredje forsøket, men har selvfølgelig rotet bort notatene mine :getlost: Prøve Darby med bein kanskje!

Har du en hund med lengre bein enn Milla så kan du garantert felle mindre hver gang så du får slakere innsnevring på bakbeina. Jeg strikket magic loop på beina og og felte første og siste maske på hver pinne - så fire hver annen omgang. En annen ting som er verdt å tenke på er å strikke lang nok hals, for den har en tendens til å dra seg bakover. Så lang nok hals og langt nok før du setter av maskene til frambeina... Men ellers er Darling Darby favoritten min, bruker den til forskjellige fasonger og hunder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AussieAllTheWay skrev:

Den var skikkelig fin !! :)

Den burde du skrive ett skikkelig mønster på og legge ut for salg på Ravelry- mange som leter etter hel dress oppskrift :D

Bare halvparten som er av eget hode, resten er jo fra et mønster, så da føles det som stjeling å ta penger for det... Men ble ganske fornøyd tilslutt iallefall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
På 11.2.2017 at 10:06 AM, Garp skrev:

Skikkelig vanskelig å få mønsteret jevnt på armene, lenge siden jeg har strikket noe så stygt ? Men satser på at vasken fikser biffen

IMG_6511.JPG

Å så deilige farger! Hvilken kofte er dette? (syns det så ganske jevnt ut jeg da :) )

På bøvertunkofta mi ble rutene skikkelig ujevne men det ble bra med damping, det hadde jeg ikke trodd så stygt som det var :teehe: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Teserere skrev:

Å så deilige farger! Hvilken kofte er dette? (syns det så ganske jevnt ut jeg da :) )

På bøvertunkofta mi ble rutene skikkelig ujevne men det ble bra med damping, det hadde jeg ikke trodd så stygt som det var :teehe: 

Takk for gode ord. Ble heldigvis bedre når jeg fikk en lengre pinne. Og mye ordner seg med vask/damping som du sier. :)

den heter for blanda drops. Er fra familien koftemagasin. Vanja etter eller annet het designeren. 

Red: jeg fant jeg fant http://www.vanjastrikk.no/productdetails.php?product=7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med bolen og armene nå, og er klar for å strikke de sammen. Mønster og raglanfelling begynner også nå, og jeg føler meg ganske lost. Hvor skal jeg begynne på mønsteret? Ved ene armen? Det er en pil i mønsteret som skal stemmeoverens med merketråder som er midt på armene og midt på for- og bakstykket. Men jeg teller og teller, uten at mønsteret stemmer. Antallet masker stemmer dog med oppskriften. Jeg tør ikke starte før jeg har en ide om hvordan jeg begynner..

Noen gode videoer eller noe på raglanfelling? Har ikke gjort det heller før..

Edit: jeg ringte tante, så tror jeg skal få det til nå :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst å hekle dette teppet til foreldrene mine til jul: http://www.lillabjorncrochet.com/2017/02/celtic-tiles-blanket-free-overlay.html?m=1

Var inne å så på de garnpakkene, men jeg har dessverre ikke økonomi til det.. Noen som har forslag til andre garn jeg kan bruke, som kanskje er billigere? Jeg er så dårlig på sånt, vet ikke hva jeg skal se etter, og blir alltid så usikker på hvordan størrelsen blir i forhold til oppskrift osv. Helst ville jeg heklet i den blå fargen som går an å få garnpakken i, men andre farger går nok helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, laikamor said:

Jeg har veldig lyst å hekle dette teppet til foreldrene mine til jul: http://www.lillabjorncrochet.com/2017/02/celtic-tiles-blanket-free-overlay.html?m=1

Var inne å så på de garnpakkene, men jeg har dessverre ikke økonomi til det.. Noen som har forslag til andre garn jeg kan bruke, som kanskje er billigere? Jeg er så dårlig på sånt, vet ikke hva jeg skal se etter, og blir alltid så usikker på hvordan størrelsen blir i forhold til oppskrift osv. Helst ville jeg heklet i den blå fargen som går an å få garnpakken i, men andre farger går nok helt fint!

Se om du finner garn som har samme løpemeter som det som er anbefalt (130 meter pr 50 gram). Da burde størrelsen bli lik :)

Sånn ellers liker eg Rubin eller Safir fra Spakjøp til tepper. Men det garnet er litt tjukkere enn du skal ha, teppet vil bli litt større, og gjerne bruke litt mer garn. Sjekk ut hva Hillesvåg har kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ingidano skrev:

Se om du finner garn som har samme løpemeter som det som er anbefalt (130 meter pr 50 gram). Da burde størrelsen bli lik :)

Sånn ellers liker eg Rubin eller Safir fra Spakjøp til tepper. Men det garnet er litt tjukkere enn du skal ha, teppet vil bli litt større, og gjerne bruke litt mer garn. Sjekk ut hva Hillesvåg har kanskje? 

Takk for tips :) Gjør for så vidt ikke noe om teppet blir større, egentlig. Men ser de du nevner fra sparkjøp har samme løpemeter som drops lima, så tror nok gjerne jeg hadde brukt det i så fall. Men når jeg regner på det så blir det fort opp i mot samme pris som den garnpakken, spesielt om jeg må beregne flere nøster osv. Får heller vente litt med dette prosjektet tenker jeg, til jeg har råd til å kjøpe garn. Må jo ha ganske mange bunter (38 av det som står i oppskrifta), så det vil jo bli dyrt uansett. Garnpakkene er nok ikke dyre sånn egentlig, det er bare ganske mye mer enn jeg har sjans til for tiden. Jaja, neste jul kanskje :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, laikamor said:

Takk for tips :) Gjør for så vidt ikke noe om teppet blir større, egentlig. Men ser de du nevner fra sparkjøp har samme løpemeter som drops lima, så tror nok gjerne jeg hadde brukt det i så fall. Men når jeg regner på det så blir det fort opp i mot samme pris som den garnpakken, spesielt om jeg må beregne flere nøster osv. Får heller vente litt med dette prosjektet tenker jeg, til jeg har råd til å kjøpe garn. Må jo ha ganske mange bunter (38 av det som står i oppskrifta), så det vil jo bli dyrt uansett. Garnpakkene er nok ikke dyre sånn egentlig, det er bare ganske mye mer enn jeg har sjans til for tiden. Jaja, neste jul kanskje :P 

Ser den, er jo greit å få samme fargeparti på ett så stort prosjekt :) Du får legge prosjektet i køen din :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laikamor skrev:

http://yarnsub.com/

Det er en fin side der du kan finne erstatningsgarn, ellers anbefaler jeg å sjekke drops sine sider. Der har de jo ofte tilbud på garn som kan passe. 

Men et så stort teppe tror jeg det skal litt til før du ikke kommer opp i en del kroner uansett dessverre. Men skikkelig fint altså, og for en jobb!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, laikamor said:

Strikkenett har alltid kvantumsrabatt på Drops garn, utenom når det er spesielle supertilbud (men da er det fordi supertilbudene er billigere).

https://strikkenett.no/butikk/garn-kvantumsrabatt

Drops har forsåvidt ofte ganske gode tilbud med f.eks. 25% rabatt, så kan være greit å følge med :)

Du bør vel bruke garngruppe C fra Drops, ikke B som Drops Lima ligger i. Det står ihvertfall 75m per 50g på nettsiden til garnet, Stone Washed XL" by Scheepjes, vet ikke hvorfor de har skrevet 130m på oppskriftssiden.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mirai skrev:

Kan endelig poste bilde av bursdagsgaven til @Teserere! Tusen takk til @Mari for hjelp med forslag til garn og blokking :) . Det er "Love in a mist" på Ravelry, strikket i Malabrigo Silkpaca.

16991603_10158430897050128_1889128956371

17015790_10158430897160128_8671943112332

16992116_10158430897335128_6192944262366

Wow det var kjempefint, hvordan klarere du å få inn perler? Syr du de inn etterpå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider