Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Annegru
 Share

Recommended Posts

Lurer på om jeg rett og slett bare hekler et slikt til mamma til bursdagen: http://muffinmamma.blogspot.no/2007/11/halstrkle-p-en-dag.html

Sett meg ut noen fine på drops sine sider også, men jeg skjønner ikke oppskriftene der. Ikke noen dreven hekler, så da blir det noe enkelt. Synes de på linken over var fine, jeg :)

Men, hvilken type garn er greit å bruke til slikt? Jeg vil helst finne noe som er ganske billig og bra. Søkte opp det garnet de har brukt på bloggen der, men syntes det var litt dyrt. Skal på garnbutikk idag, så greit å ha noen alternativer tenker jeg :) Vet liksom ikke hva jeg skal se etter når jeg velger garn...

Jeg ville sett etter noe som var mykt ihvertfall. Skal det være varmt (ull/alpakka/merino) eller skal det være tynnere sommersjal? Spør i butikken så får du sikkert hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Jeg ville sett etter noe som var mykt ihvertfall. Skal det være varmt (ull/alpakka/merino) eller skal det være tynnere sommersjal? Spør i butikken så får du sikkert hjelp :)

Tenker noe som varmer litt, som er greit åha påseg når man f.eks sitter ute en sen sommerkveld osv. Alpakka er vel ganske mykt og varmt, så kanskje se etter det da. Skal spørre de på butikken også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg rett og slett bare hekler et slikt til mamma til bursdagen: http://muffinmamma.blogspot.no/2007/11/halstrkle-p-en-dag.html

Sett meg ut noen fine på drops sine sider også, men jeg skjønner ikke oppskriftene der. Ikke noen dreven hekler, så da blir det noe enkelt. Synes de på linken over var fine, jeg :)

Men, hvilken type garn er greit å bruke til slikt? Jeg vil helst finne noe som er ganske billig og bra. Søkte opp det garnet de har brukt på bloggen der, men syntes det var litt dyrt. Skal på garnbutikk idag, så greit å ha noen alternativer tenker jeg :) Vet liksom ikke hva jeg skal se etter når jeg velger garn...

Ett tynt og pent garn, gjerne mohair eller alpakka, siden litt fuzz er fint på slike.

de er ofte litt dyrere enn andre garn (en hundrelapp pr nøste f.eks), men så trenger du bare ett nøste ;)

personlig styrer jeg unna mohair til eget bruk, siden jeg syns det klør helt forferdelig, om du lager til en som er sensetiv på slikt kunne f.eks Du store alpakka sitt Sky eller Soul vært noe. Der er de individuelle nøstene billigere, men på bare 25g.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en side med sååå mye fint! Har lyst til å strikke denne:

kjappstrikka_1_large.JPG?v=1410203108

Tenker noe som varmer litt, som er greit åha påseg når man f.eks sitter ute en sen sommerkveld osv. Alpakka er vel ganske mykt og varmt, så kanskje se etter det da. Skal spørre de på butikken også :)

Alpakka er fint da ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt babyull eller litt tykkere merinogarn. Eg er i vert fall ikke noe glad i hverken alpakka eller mohair rett på huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble dette garnet i burgunderfarge: http://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=Cloud

Utrolig mykt og godt. En del tykkere en jeg hadde tenkt, men jeg synes det ble bra likevel :) Tror jeg må lage et til meg selv også etter hvert. Skulle nok kanskje hatt et nøste til, heklet to nøster nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter fast igjen :icon_redface:

SAMTIDIG når arb måler 26- cm settes de midterste 18- m midt foran (dvs 9- m på hver side av merket midt foran) på 1 tråd til hals og hver del strikkes ferdig hver for seg. Videre felles det på beg av hver p fra halsen: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang.

- Kun de midterste foran skal på tråd, ikke de midt bak?

- hva utgjør "hver del"? Jeg vil da ha 5 msk nærmest knappestolpen, 18 msk til hals, og resten av msk over armen og bakstykket?

Her står det videre om hals:

HALS:
Strikk opp fra retten ca 100 til 128 m rundt halsen (inkl m på trådene og 6 m som strikkes opp over hver raglanstolpe) på rundp 2,5 (m-antallet skal være delelig med 4). Strikk vrbord frem og tilbake fra raglanåpningen (= 2 r /2 vr) med 1 kantm rille og 2 rett i hver side (sett fra retten). SAMTIDIG etter 2 p felles det til 1 knapphull over de andre på raglanstolpen. Når halskanten måler 4,5 cm felles det til 1 knapphull over det andre. Strikk 2 p til og fell av med r over r og vr over vr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter fast igjen :icon_redface:

- Kun de midterste foran skal på tråd, ikke de midt bak?

- hva utgjør "hver del"? Jeg vil da ha 5 msk nærmest knappestolpen, 18 msk til hals, og resten av msk over armen og bakstykket?

Her står det videre om hals:

Kun de midterste foran skal på tråd ja.

Maskene nærmest knappestolpen er en del og maskene over ermene og bakstykket er en del.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket sparkebukse til ei venninne som har termin i juli. Den er ikke sånn veldig jevnt strikket, men jeg er relativt fornøyd. :)attachicon.gif20150411_134437.jpg

Den der typen bukser er gull! Jeg laget mange sånne til mine, og de brukte omtrent ikke annet. Gode og varme til små gulvkrypere, og sitter godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandnes sitt babyhefte "Enkel Strikk." :) Gikk veldig kjapt og greit. Holder på med små babysko som hører til nå. :) Eneste som er kjedelig med oppskriften er at det er brukt duo fra Sandnes som er på vei ut, så man må enten finne garn ett sted de har igjen, eller substituere garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke tålmodighet nok til å begynne med store prosjekter og masse avansert mønster, men jeg er faktisk glad for at jeg kan å strikke såpass at jeg kan lage små hverdagsplagg som er forbruksvare. Som lue og sokker i en fin rødfarge. I år er det fem år siden farmoren min døde, og hun forsynte meg med ullsokker helt siden jeg var spedbarn. Nå begynner de siste parene hun strikket til meg å bli slitt, og da er det litt gøy at jeg faktisk får til å strikke mine egne par fra nå av. Det er ikke så veldig mange av vennene mine som gjør det samme.

post-15-0-91457900-1428831588_thumb.jpg

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke tålmodighet nok til å begynne med store prosjekter og masse avansert mønster, men jeg er faktisk glad for at jeg kan å strikke såpass at jeg kan lage små hverdagsplagg som er forbruksvare.

Du har tålmodighet til å strikke på supertynne pinner, tipper du har tålmodighet nok til et stort prosjekt i tykkere garn jeg. :)

Nydelig farge!

Nettopp ferdig med Oslo Anorakk til kulen på magen til venninna mi. Synes den ble så søt! Strikket i Malabrigo Twist som har litt tykk & tynn-effekt som gjør den litt ujevn i glattstrikken. Digger dette garnet, det er så mykt at jeg vil bo i det. :)

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tålmodighet til å strikke på supertynne pinner, tipper du har tålmodighet nok til et stort prosjekt i tykkere garn jeg. :)

Nydelig farge!

Det er jo forsåvidt et godt poeng... Jeg får se om jeg ikke finner noe gøy å sette på litt tjukkere pinner når jeg er hjemme i Norge igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig farge!

Nettopp ferdig med Oslo Anorakk til kulen på magen til venninna mi. Synes den ble så søt! Strikket i Malabrigo Twist som har litt tykk & tynn-effekt som gjør den litt ujevn i glattstrikken. Digger dette garnet, det er så mykt at jeg vil bo i det. :)

file_medium2.jpg

file_medium2.jpg

Kjempefin! :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen greie nettbutikker å bestille garn fra? Gjerne mykt og tykt, og ikke altfor dyrt. Veldig fornøyd med drops cloud, og har veldig lyst å hekle et teppe med slikt garn. Men 50kr bunten blir nok et altfor dyrt prosjekt er jeg redd.

Hvordan er det f.eks å bestille fra ebay? Noen linker på tykt og mykt garn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen greie nettbutikker å bestille garn fra? Gjerne mykt og tykt, og ikke altfor dyrt. Veldig fornøyd med drops cloud, og har veldig lyst å hekle et teppe med slikt garn. Men 50kr bunten blir nok et altfor dyrt prosjekt er jeg redd.

Hvordan er det f.eks å bestille fra ebay? Noen linker på tykt og mykt garn?

Drops har ganske mye rimelig og greit garn, som nok er en del rimeligere enn cloud også. Jeg ville vært veldig forsiktig med å bestille billig garn fra utlandet, det er ofte mye akryl og dårlig kvalitet. Jeg slet veldig med å finne ålreit garn når jeg bodde i Canada, da må du over på mer dyrt garn som @Mari ofte bruker. Ellers så har jeg bestilt garn herfra en gang http://shop.123knit.com/catalog/og det var ganske ålreit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger oppskriftshjelp! Har trålet Ravelry etter den perfekte oppskriften til et skjerf til min venninne men finner ikke det jeg er ute etter.

Garnet er Malabrigo Lace i Cadmium med 860 meter på 100 gram. Altså supertynt.

Min fantastiske venninne gikk gjennom kreft i fjor med cellegift og stråling og må derfor passe på huden mot sola og gå med skjerf i sommer. Hun er ei tøff og rocka dame som virkelig klarer å kle slike spenstige farger, så selve garnet er jeg trygg på.

Men oppskrift? Alle lace oppskrifter er jo så dillete og sjalete. Det er fint det altså, men hun trenger noe med litt mer oomph. Hun ønsker seg et bredt skjerf, ikke sjal. Siden det er til sommeren kan det godt strikkes på en litt tykkere pinne slik at det blir luftig og lett.

Personlig liker jeg best skjerf som ikke har en rett side og vrang side, det er litt upraktisk å bare slenge det på seg da.

Noen som har noe spennende i køa si?

Spiller ingen rolle om det er heklet eller strikket. :)

039598_1024x1024.jpg?v=1423004696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger oppskriftshjelp! Har trålet Ravelry etter den perfekte oppskriften til et skjerf til min venninne men finner ikke det jeg er ute etter. Garnet er Malabrigo Lace i Cadmium med 860 meter på 100 gram. Altså supertynt. Min fantastiske venninne gikk gjennom kreft i fjor med cellegift og stråling og må derfor passe på huden mot sola og gå med skjerf i sommer. Hun er ei tøff og rocka dame som virkelig klarer å kle slike spenstige farger, så selve garnet er jeg trygg på. Men oppskrift? Alle lace oppskrifter er jo så dillete og sjalete. Det er fint det altså, men hun trenger noe med litt mer oomph. Hun ønsker seg et bredt skjerf, ikke sjal. Siden det er til sommeren kan det godt strikkes på en litt tykkere pinne slik at det blir luftig og lett. Personlig liker jeg best skjerf som ikke har en rett side og vrang side, det er litt upraktisk å bare slenge det på seg da. Noen som har noe spennende i køa si? Spiller ingen rolle om det er heklet eller strikket. :)039598_1024x1024.jpg?v=1423004696
Aner ikke hvilken stil dere liker, men hva me dette da? http://www.jimmybeanswool.com/freeKnittingPatternArrowheadLaceandCableScarf.asp Edit: ellers har du dette, som du kan ta inspirasjon ifra http://global.rakuten.com/en/store/jiggys-shop/item/s-3-057/?s-id=borderless_recommend_item_en Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med strikketøyet på Kielferga med en plan om å bli ferdig. Hadde til og med vært på garnbutikken og fått hjelp med å forstå oppskriften. Så tenkte jeg ikke på at det ikke er (eller, det er men det koster jo sko\jorta) internett ombord, og jeg trodde jeg hadde lagret oppskriften på mobilen, men det var bare en link som jeg ikke kunne lese uten nett... Så dea prøver jeg her hjemme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort ble det før blokking?

Fikk sjekka nå: ca 1,90 på langs og 55cm dypt på "midten" (det er asymetrisk, så er vel strengt tatt på det bredeste).

Det blir neppe å strekke seg så veldig i lengden, men en god del i dybden, siden jeg lot det være ganske avslappa når jeg målte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider