Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Jeg har satt ermene på pinnen, men nå sliter jeg med å komme igang.Åpningen på pinnen er der hvor høyre raglanåpning skal være, men jeg skal jo felle 3 før der også, må jeg bare flytte over 3 msk og begynne før åpningen da? Så blir det da: felle 6, legge opp 1 kantmsk, strikke mønster, og avslutte runden med å legge opp en kantmsk? MEN, første runden skal jeg jo også felle til raglan, blir det da 7 ved første raglanåpning???

Videre strikkes det frem og tilbake på p fra høyre ”raglanåpning” foran (når plagget ligger flatt foran deg). Start med å felle 3 m på hver side av merketråden ved denne ”raglanåpningen”. Fortsett M.2 med 1 kantm i hver side slik at mønsteret stemmer over bol og erme videre oppover. Når M.2 er strikket i 6-6½-7 (8-8½) cm strikkes M.3 før det fortsettes med M.2 igjen til ferdig mål.
SAMTIDIG startes det å felle til raglan på 1.p fra retten: Fell 1 m på hver side av alle merkene (= 8 fellinger pr p) – LES FELLETIPS!
Gjenta fellingene på hver 2.p totalt 13-15-16 (15-16) ganger og deretter på hver p: 0-0-1 (6-7) ganger.
SAMTIDIG når arb måler 24-26-30 (34-38) cm settes de midterste 14-18-22 (22-22) m midt foran (dvs 7-9-11 (11-11) m på hver side av merket midt foran) på 1 tråd til hals og hver del strikkes ferdig hver for seg. Videre felles det på beg av hver p fra halsen: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang. Etter alle fellinger til raglan og hals er det ca 54-58-62 (62-62) m tilbake på p og arb måler ca 28-30-34 (38-42) cm opp til skulderen. Sett m på 1 tråd og strikk raglanstolpene før halskanten.

Er det tilfeldigvis noen som har Pickles boka "Voksne ingen adgang"? Jeg har begynt på jakken til boblesettet, men glemte igjen boka på hytta til en venninnes foreldre og kan ikke fullføre prosjektet. Det er SÅ surt! Aner ikke når hytta besøkes igjen heller. :(
Jeg har strikket jakke-delen opp til ermene, trenger den delen av oppskriften som dekker ermer, raglansfelling og knappestolpe. Om noen har den, kunne dere sendt meg en pm?

file_medium2.jpg

Så fint det blir, kule farger :)

Tok en lang pause på genseren min mens jeg strikket julegaver, og deretter flyttet og begynte i opplæring på ny arbeidsplass. Tok den opp igjen nå like før påske, og måtte starte med å rekke opp syv rader. Men nå går det unna, og jeg storkoser meg! Så gøy når den nå tar form :ahappy:

Er vel seks eller syv kabler i den nå, gleder meg til jeg får redusert en smule på antallet :lol:

10155826_10153152782380891_6105898445536

Hvilken skal det bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Jeg har satt ermene på pinnen, men nå sliter jeg med å komme igang.Åpningen på pinnen er der hvor høyre raglanåpning skal være, men jeg skal jo felle 3 før der også, må jeg bare flytte over 3 msk og begynne før åpningen da? Så blir det da: felle 6, legge opp 1 kantmsk, strikke mønster, og avslutte runden med å legge opp en kantmsk? MEN, første runden skal jeg jo også felle til raglan, blir det da 7 ved første raglanåpning???

Så fint det blir, kule farger :)

Hvilken skal det bli?

Du begynner fellingen av de 6 maskene 3 masker før merket. Det blir 7 masker ved åpningen, men de 6 maskene felles som når du feller av mens den 7. felles ved å strikke to masker sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner fellingen av de 6 maskene 3 masker før merket. Det blir 7 masker ved åpningen, men de 6 maskene felles som når du feller av mens den 7. felles ved å strikke to masker sammen.

Tror ikke jeg gjorde det, jeg bare begynte så får det bli som det blir :teehe: Men jeg skjønner ikke helt hvordan raglanfellingen skal bli rette masker når det står at jeg skal strikke mønster på vrangrundene (siden jeg skal felle på hver 2 pinne blir jo det på hver rette runde)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg gjorde det, jeg bare begynte så får det bli som det blir :teehe: Men jeg skjønner ikke helt hvordan raglanfellingen skal bli rette masker når det står at jeg skal strikke mønster på vrangrundene (siden jeg skal felle på hver 2 pinne blir jo det på hver rette runde)?

Les felletips.

Fellingen skjer på rettomgangene. Strikk til 3 masker før merket, strikk to rette sammen, strikk to rette og deretter to vridd rett sammen. Fortsett med mønster til 3 masker før neste merke og gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les felletips.

Fellingen skjer på rettomgangene. Strikk til 3 masker før merket, strikk to rette sammen, strikk to rette og deretter to vridd rett sammen. Fortsett med mønster til 3 masker før neste merke og gjenta.

Jeg skjønner hvordan jeg felloer på rettrunden. Men på vrangrunden skal jeg ikke felle, bare strikke mønster over alle msk, og da kan det like gjerne bli vrangmasker over fellingen? Men på bildet er det bare rette msk oppover hele raglanstolpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvordan jeg felloer på rettrunden. Men på vrangrunden skal jeg ikke felle, bare strikke mønster over alle msk, og da kan det like gjerne bli vrangmasker over fellingen? Men på bildet er det bare rette msk oppover hele raglanstolpen.

På vrangen strikker du vrange masker over de 4 maskene som utgjør raglansfellingen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vrangen strikker du vrange masker over de 4 maskene som utgjør raglansfellingen :-)

Æsj, nå skjønner jeg hva du mener, men jeg forklarte meg feil i forrige innlegg :( Når jeg følger mønsteret på vrangen mente jeg at da blir det likie gjerne rette msk fra vrangen, så de blir vrange på forsiden. For det står ingensteder at de skal kun strikkes vrangt fra vrangen :( Så raglanstolpene mine blir jo vrange hver 3 runde ca :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, nå skjønner jeg hva du mener, men jeg forklarte meg feil i forrige innlegg :( Når jeg følger mønsteret på vrangen mente jeg at da blir det likie gjerne rette msk fra vrangen, så de blir vrange på forsiden. For det står ingensteder at de skal kun strikkes vrangt fra vrangen :( Så raglanstolpene mine blir jo vrange hver 3 runde ca :(

Ikke alltid dropsmønstrene er like enkle, i alle fall ikke når det kanskje er første gang man strikker ragelansfelling. De 4 maskene skal alltid være i rettstrikk ( altså vrang på vranga og rett på retta) Mønsteret skal ikke strikkes over de 4 maskene til raglansfellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid dropsmønstrene er like enkle, i alle fall ikke når det kanskje er første gang man strikker ragelansfelling. De 4 maskene skal alltid være i rettstrikk ( altså vrang på vranga og rett på retta) Mønsteret skal ikke strikkes over de 4 maskene til raglansfellingen.

Baaah :gaah: Hvorfor kunne ikke det stått da! Var jo derfor jeg ikke skjønte at det skulle gå opp, det virket så rart. Jeg gidder ikke rekke opp assa. Jeg har strikket 3 runder på vranga, så får bare gjøre det riktig på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baaah :gaah: Hvorfor kunne ikke det stått da! Var jo derfor jeg ikke skjønte at det skulle gå opp, det virket så rart. Jeg gidder ikke rekke opp assa. Jeg har strikket 3 runder på vranga, så får bare gjøre det riktig på resten.

Det kan noen ganger være lurt å se litt på bildet av det man strikker også, da ser man hvordan det skal bli.

Jeg hadde tatt opp hvis det bare er 3 runder ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få mere hjelp..? :innocent:

Har lagt opp til den lille lua, men skjønner ikke helt. Ørelappene skal bare strikkes frem og tilbake på pinnen istedet for hel runde, den tar jeg også. Men hvorfor står det Next Row: Knit to7 (8, 9, 10, 11, 12) stitches before next marker, wrpTt. Next Two Rows: Knit to - (-,-,-,-,-,11) stitches before next marker, wrpTt.

Dette skjønte jeg ikke helt.. Skal jeg først snu på 7 masker før mm, og på neste strikke helt frem til mm?

Her er oppskrifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få mere hjelp..? :innocent:

Har lagt opp til den lille lua, men skjønner ikke helt. Ørelappene skal bare strikkes frem og tilbake på pinnen istedet for hel runde, den tar jeg også. Men hvorfor står det Next Row: Knit to7 (8, 9, 10, 11, 12) stitches before next marker, wrpTt. Next Two Rows: Knit to - (-,-,-,-,-,11) stitches before next marker, wrpTt.

Dette skjønte jeg ikke helt.. Skal jeg først snu på 7 masker før mm, og på neste strikke helt frem til mm?

Her er oppskrifta.

Du strikker "short rows" jo :)

wrpTt betyr "wrap and turn" (videoer på youtube som viser hvordan).

Så du strikker til 7 masker før markør før du snur med en wrap&turn,

så følger du neste linje i mønstret som er relevant for deg og strikker til det antall masker som står før du snur igjen, så du på disse omgangene bare strikker mellom to av markørene dine, ikke hele veien rundt lua.

Makes sense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tilfeldigvis noen som har Pickles boka "Voksne ingen adgang"? Jeg har begynt på jakken til boblesettet, men glemte igjen boka på hytta til en venninnes foreldre og kan ikke fullføre prosjektet. Det er SÅ surt! Aner ikke når hytta besøkes igjen heller. :(

Jeg har strikket jakke-delen opp til ermene, trenger den delen av oppskriften som dekker ermer, raglansfelling og knappestolpe. Om noen har den, kunne dere sendt meg en pm?

Snill sonis reddet dagen og første erme er på pinnene. Tusen takk! Du vet hvem du er. :heart:

Cloudberry. Du ser rett ovenfor der i oppskriften at du skal hoppe over de linjene hvor det er en "-" i stedet for et tall for størrelsen du strikker. Bare hopp videre nedover så ser du hvor din del av oppskriften begynner igjen. Altså der det står et tall på din størrelses "plass".

Herregud, så kårny forklart. Skjønte du noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du strikker "short rows" jo :)

wrpTt betyr "wrap and turn" (videoer på youtube som viser hvordan).

Så du strikker til 7 masker før markør før du snur med en wrap&turn,

så følger du neste linje i mønstret som er relevant for deg og strikker til det antall masker som står før du snur igjen, så du på disse omgangene bare strikker mellom to av markørene dine, ikke hele veien rundt lua.

Makes sense?

Jepp! :) Helt frem til at de ikke skriver hvor mange masker som skal stå igjen, det står bare en bindestrek. Skal jeg da strikke helt frem til markøren? Om du ser i oppskrifta ser du også hvordan det blir mange runder på de små størrelsene, og færre på de større. Det virka så merkelig for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snill sonis reddet dagen og første erme er på pinnene. Tusen takk! Du vet hvem du er. :heart:

Cloudberry. Du ser rett ovenfor der i oppskriften at du skal hoppe over de linjene hvor det er en "-" i stedet for et tall for størrelsen du strikker. Bare hopp videre nedover så ser du hvor din del av oppskriften begynner igjen. Altså der det står et tall på din størrelses "plass".

Herregud, så kårny forklart. Skjønte du noe?

Haha, ja! *doh* NOTE med store bokstaver og alltingen :icon_redface: Takk! Og takk til @Tekopp også. Er litt spent på om jeg gjør dette riktig, men den er jo bitteliten så jeg gidder jo forsøke flere ganger :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! :) Helt frem til at de ikke skriver hvor mange masker som skal stå igjen, det står bare en bindestrek. Skal jeg da strikke helt frem til markøren? Om du ser i oppskrifta ser du også hvordan det blir mange runder på de små størrelsene, og færre på de større. Det virka så merkelig for meg..

Når det står strek skal du ikke strikke den omgangene i det hele tatt i den størrelsen, men hoppe videre i mønstret til neste omgang som er relevant for deg. På den minste størrelsen er det mange færre omganger enn på den største. :)

edit: for treig å skrive svar gitt :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! :) Helt frem til at de ikke skriver hvor mange masker som skal stå igjen, det står bare en bindestrek. Skal jeg da strikke helt frem til markøren? Om du ser i oppskrifta ser du også hvordan det blir mange runder på de små størrelsene, og færre på de større. Det virka så merkelig for meg..

Oppskriften sier : NOTE:&If&a&dash&("&T&")&appears&in&place&of&a& number&for&your&size,&omit&this&line&of& instruction.&

Så bare bla videre i oppskriften til du ser at det står er tall igjen istedet for - på den størrelsen du vil strikke. Det er disse som er riktig for størrelsen du skal lage :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at dere er så ivrige på å hjelpe meg @Tekopp og @Mari :ahappy:

Jeg er fortsatt ikke heeelt sikker på at jeg skjønner det da, for det blir jo ikke gradvis økning på ene sida hvis jeg skal strikke helt tilbake til markøren igjen? Og en annen ting, skal det være rillestrikk eller kun vrang? Ikke så godt å se for et utrent øye.

Strikker i noe restegarn, extra fine merino ofcourse, men det står ikke farge på magebåndet. Er platina eller høstdis kanskje, sånn drivved-grå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker at dere er så ivrige på å hjelpe meg @Tekopp og @Mari :ahappy:

Jeg er fortsatt ikke heeelt sikker på at jeg skjønner det da, for det blir jo ikke gradvis økning på ene sida hvis jeg skal strikke helt tilbake til markøren igjen? Og en annen ting, skal det være rillestrikk eller kun vrang? Ikke så godt å se for et utrent øye.

Strikker i noe restegarn, extra fine merino ofcourse, men det står ikke farge på magebåndet. Er platina eller høstdis kanskje, sånn drivved-grå :)

Du har fire markører på lua, først strikker du frem og tilbake med short rows mellom to av disse, så strikker du bort til neste markørsett, strikker mellom disse to, før du fortsetter rundt lua :)

Høres ut som en fin farge, babyklær er kjekke å øve seg på når det kommer til nye teknikker, selv om babyhoder er overraskende store i forhold til resten av ungen ;)

rillestrikk på hele, ellers ville mønstret masa om "purls" også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjaaa, vet ikke helt om jeg skjønner @Tekopp, mulig det er for seint om kvelden :aww:

Først strikker jeg til 7 masker før 2. MM. Så snur jeg og strikker tilbake til 1. MM, og snur igjen? Eller? Starter øreklaffen alltid på den samme maska, liksom? Blir det ikke isåfall en ganske rett kant der, istedet for en gradvis økning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...