Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å strikke noe til onkelen min til jul. Ettersom jeg ikke har like hurtig produksjonsevne som en del av dere andre her inne, må det være noe som ikke tar alt for lang tid å lage. Tenker votter/skjerf/lue/sokker e.l. Er det noen som har forslag (oppskrift) på noe som kan passe til en mann på 48? Som altså ikke er alt for krevende å strikke, men som det likevel er nok stas over til at det kan gis bort i gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Jeg vurderer å strikke noe til onkelen min til jul. Ettersom jeg ikke har like hurtig produksjonsevne som en del av dere andre her inne, må det være noe som ikke tar alt for lang tid å lage. Tenker votter/skjerf/lue/sokker e.l. Er det noen som har forslag (oppskrift) på noe som kan passe til en mann på 48? Som altså ikke er alt for krevende å strikke, men som det likevel er nok stas over til at det kan gis bort i gave. 

Elgsokker?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den følelsen ja. Og hvis hun finner ut at jeg har strikket masse julegaver og ikke de genserne hennes som hun har ventet på siden ifjor :icon_redface: Jeg skuler på strikketøyet hver eneste kveld :lol: så tenker jeg: imorgen :fear:

Ville snakka med venninna mi, og fortalt at jeg krangla med strikketøyet hennes og trenger en liten pause fra det, så man ikke strikker inn massevis av bad-juju/karma/tanker når man sitter med strikketøyet... så kan det ligge litt og tenke på hva det har gjort i mellomtida :innocent:

Jeg vurderer å strikke noe til onkelen min til jul. Ettersom jeg ikke har like hurtig produksjonsevne som en del av dere andre her inne, må det være noe som ikke tar alt for lang tid å lage. Tenker votter/skjerf/lue/sokker e.l. Er det noen som har forslag (oppskrift) på noe som kan passe til en mann på 48? Som altså ikke er alt for krevende å strikke, men som det likevel er nok stas over til at det kan gis bort i gave.

Tova tøfler. Spesielt om du syr på skinnsåler. De fleste som har fått slike av meg bruker de masse (og spør etter nye etter noen år, når de har klart å slite de ut). Jeg liker PT-garn sine tøffeloppskrifter, men det finnes tonnevis av ulike tovede tøfler man kan strikke, arne og carlos har akkurat laget ny bok om det blandt annet :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer... Jeg sa ja til å strikke Mariusgenser til onkelen min i Amerika for Farmor, siden hun ikke orker å strikke annet enn oppskrifter hun har i hodet (sokker, f.eks. hun lager verdens beste sokker!), for onkel Mike må jo ha Mariusgenser siden han har vært gift med tanten min i snart 30 år uten å ha en eneste tradisjonell norsk genser Jeg målte arbeidet nå og tenkte at det jo ikke kunne være lenge til jeg skulle begynne på mønsteret, jeg hadde strikket 32 cm og var kjempefornøyd. Men så leste jeg oppskriften, og så skal jeg ikke begynne på mønsteret før etter 47 cm eller noe slikt! :| Jeg strikker aldri Mariusgenser i str. XL igjen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer... Jeg sa ja til å strikke Mariusgenser til onkelen min i Amerika for Farmor, siden hun ikke orker å strikke annet enn oppskrifter hun har i hodet (sokker, f.eks. hun lager verdens beste sokker!), for onkel Mike må jo ha Mariusgenser siden han har vært gift med tanten min i snart 30 år uten å ha en eneste tradisjonell norsk genser Jeg målte arbeidet nå og tenkte at det jo ikke kunne være lenge til jeg skulle begynne på mønsteret, jeg hadde strikket 32 cm og var kjempefornøyd. Men så leste jeg oppskriften, og så skal jeg ikke begynne på mønsteret før etter 47 cm eller noe slikt! :| Jeg strikker aldri Mariusgenser i str. XL igjen!

Kjenner følelsen! Strikket genser til eksen på pinne 3, han var også stor. Den var bare ensfarget men det tok ALDRI slutt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket mariusgenser på ca ett år :lol:

Jeg hadde sikkert brukt lengre tid :lol:

Jeg er jo dessuten medlem av ei strikkeside på face, og der kjem det ut bilder av at gubben og kjerringa har "kosekveld" med at dem begge sitt og strikker.. Og min umiddelbare tanke var: "det hadde aldri skjedd her.. DA hadde han hatt lite å gjort da.." :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert brukt lengre tid :lol:

Jeg er jo dessuten medlem av ei strikkeside på face, og der kjem det ut bilder av at gubben og kjerringa har "kosekveld" med at dem begge sitt og strikker.. Og min umiddelbare tanke var: "det hadde aldri skjedd her.. DA hadde han hatt lite å gjort da.." :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg spurte duden her om han kunne telle for meg i sta. Han så helt forskrekket på meg, skulle han TA i strikketøyet og telle masker? :o

Strikket en genser på to uker da, men da gjorde jeg lite annet.

Nå er jeg straks ferdig med erme 1 av Fanakoften og har ett erme til og litt til igjen på bolen før jeg kan sette sammen å begynne på "toppen". Satser på den er ferdig til jul :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte duden her om han kunne telle for meg i sta. Han så helt forskrekket på meg, skulle han TA i strikketøyet og telle masker? :o 

 

Strikket en genser på to uker da, men da gjorde jeg lite annet. 

Nå er jeg straks ferdig med erme 1 av Fanakoften og har ett erme til og litt til igjen på bolen før jeg kan sette sammen å begynne på "toppen". Satser på den er ferdig til jul :lol: 

Min kan hjelpe til å telle.. Han teller på fingrene for mange ganger jeg teller til 10.. Og så hjelper han meg med å nøste opp floker hvis hele garnnøstet er tull etter lilletupp.. Men da har han et svakt øyeblikk og ingen top gear på tvn :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert brukt lengre tid :lol:

Jeg er jo dessuten medlem av ei strikkeside på face, og der kjem det ut bilder av at gubben og kjerringa har "kosekveld" med at dem begge sitt og strikker.. Og min umiddelbare tanke var: "det hadde aldri skjedd her.. DA hadde han hatt lite å gjort da.." :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser ikke helt at det hadde skjedd her, men er ikke helt urealistisk at jeg sitter med strikketøyet og mannfolket sitter med spillet sitt (pc/xbox). Veldig forenelige hobbyer hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket nordkappkofta mi på 10 dager, men da var jeg litt lite mobil og lå på sofaen etter en operasjon... Min egen Marius med rundfelling i str. XL tror jeg tok 3 uker. Men Marius i str. 1 år kan jeg få til på 2 dager, om jeg går inn for det :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt at det hadde skjedd her, men er ikke helt urealistisk at jeg sitter med strikketøyet og mannfolket sitter med spillet sitt (pc/xbox). Veldig forenelige hobbyer hvertfall.

Eneste måten jeg får min til å spille tvspill er at jeg kobler opp, spiller og er veldig stor i kjeften om hvor mye bedre jeg er i dette enn han.. DA skal han også være med :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordner seg nok med blokking når du er ferdig. :)

Har 150 gram i worsted weight garn som jeg tenkte å legge dobbelt og strikke disse på pinne 8. Håper det blir nok og at strikkefastheten ikke blir helt på bøgda.

Disse er jo geniale julegaver! :)

Jeg synes de blir veldig klumpete selv med dobbel tråd Karisma og pinner nr 7, det blir liksom så hullete mellom maskene. Får vel rekke opp og prøve enda en gang. Hvordan går det med dine ugler @Mari, har du begynt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de blir veldig klumpete selv med dobbel tråd Karisma og pinner nr 7, det blir liksom så hullete mellom maskene. Får vel rekke opp og prøve enda en gang. Hvordan går det med dine ugler @Mari, har du begynt?

Jeg har strikket de i easy fra Sandnesgarn på pinne 7 og syns ikke det ble klumpete eller hullete mellom maskene. Blir nok litt annerledes med dobbelt garn kanskje, easy er heller ikke så tett tvinnet som karisma.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket de i easy fra Sandnesgarn på pinne 7 og syns ikke det ble klumpete eller hullete mellom maskene. Blir nok litt annerledes med dobbelt garn kanskje, easy er heller ikke så tett tvinnet som karisma.

Da kjøper jeg Easy og prøver med det, takk for tips!

Og ellers, hva med en liten julegris folkens:

gris.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å prøve meg på å strikke genser til hundene. Det eneste jeg har strikket før er en lue, på barneskolen...med god hjelp fra farmor *kremt*

Vil noe slikt være veldig krevende for en "førstegangsstrikker"? Har ikke mønster, men jeg har sydd en del fleecdrakter før, og alltid fått til god passform. Aner ikke om det har noen overføringsverdi eller ei...

Inspirasjonen:

il_570xN.375020045_exyp.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å prøve meg på å strikke genser til hundene. Det eneste jeg har strikket før er en lue, på barneskolen...med god hjelp fra farmor *kremt*

 

 

Vil noe slikt være veldig krevende for en "førstegangsstrikker"? Har ikke mønster, men jeg har sydd en del fleecdrakter før, og alltid fått til god passform. Aner ikke om det har noen overføringsverdi eller ei...

 

 

Inspirasjonen:

 

Postet bilde

Jeg ville i alle fall ha begynt med tykt garn og tykke pinner ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å prøve meg på å strikke genser til hundene. Det eneste jeg har strikket før er en lue, på barneskolen...med god hjelp fra farmor *kremt*

Vil noe slikt være veldig krevende for en "førstegangsstrikker"? Har ikke mønster, men jeg har sydd en del fleecdrakter før, og alltid fått til god passform. Aner ikke om det har noen overføringsverdi eller ei...

Inspirasjonen:

il_570xN.375020045_exyp.jpg

Jeg syns mønstret på Hottie-genseren (fra en annen tråd) virker veldig greit for en førstegangsstrikker hvertfall. På sånn passe tykke pinner. Lager du den til egen hund er det jo bare å prøve på underveis :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...