Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

Det går jo an, men Pickles selv anbefaler det ikke. Tenkte å strikke Bråkmakergenseren i Extra Fine Merino, men de i butikken sa at det blir sigete. Det jeg har gjort er å hekle jakke i dobbel tråd, men hekling er og blir mer kompakt enn å strikke. Det synes jeg funket bra.

Hvilken pinne stikkes genseren på?

Okei, da får jeg kanskje holde utkikk etter noe annet. Vil det skal være mykt og godt og ikke klø. Har ikke oppskriften foran meg nå, men mener det var p 3,5 og 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Okei, da får jeg kanskje holde utkikk etter noe annet. Vil det skal være mykt og godt og ikke klø. Har ikke oppskriften foran meg nå, men mener det var p 3,5 og 4.

Hva med Du Store Alpakka Sterk? Det er veldig mykt og deilig synes jeg. Jeg strikket genser på pinne fire i størrelse 5 år. Alpakka gir jo litt glorie, men jeg kan ikke se for meg at det klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin! Hvilket mønster er den etter?

Mønsteret heter polarstjerne fra Sandnes Uldvarefabrikk nr. 4052 S. Oppskriften er utgått og dermed lov å dele så jeg prøvde å legge den inn her som pdf fil, men fikk dette svaret Feil Du har ikke tillatelse til å laste opp denne filtypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Du Store Alpakka Sterk? Det er veldig mykt og deilig synes jeg. Jeg strikket genser på pinne fire i størrelse 5 år. Alpakka gir jo litt glorie, men jeg kan ikke se for meg at det klør.

Det så også godt ut, også finne det i akkurat de fargene jeg har sett for meg ;) Ser ut til at jeg har et par butikker i nærheten som er forhandlere også :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør jeg det når jeg skal tove vottene mine? Står at de skal vaskes på vanlig program p enten 40 eller 60 grader, men spiller det noen rolle hvilket program? Har jo så mange å velge mellom :P 40 grader ull, bomull eller syntetisk feks? Skal jeg bruke vanlig ullvaskemiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør jeg det når jeg skal tove vottene mine? Står at de skal vaskes på vanlig program p enten 40 eller 60 grader, men spiller det noen rolle hvilket program? Har jo så mange å velge mellom :P 40 grader ull, bomull eller syntetisk feks? Skal jeg bruke vanlig ullvaskemiddel?

Prøv med 40 grader bomull først, du må se an hvor hardt maskinen din tover. Dersom det ikke blir nok på 40 tar du en runde til på 60.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et hurtta dekken til hunden, der stroppen som er rundt brystet er for kort. Selve dekkenet ellers er pefekt i størrelsen, og var klar over den korte stroppen før jeg kjøpte.

Men noen som vet hvordan jeg kan forlenge den? Jeg har tenkt tanken på enten forlenge med strikk, som jeg skjøter på på midten, eller prøve å få tak i et bånd i samme tykkelse et sted. Nylondsbånd? Hvor får jeg evt tak i det? Noen som har noen tanker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med flodhesten til @ åhhh endeliiiig! :D Den har fått øyne, liten sløyfe ooooooog hale! :D

Min første flodhest syns det er litt urettferdig å bli sammenlignet med dette gjennomførte mesterverket! Her er ALLE tråder på hver eneste rute festet :santa-smiley-ho-ho-ho: .

IMAG1380.jpg

IMAG1381.jpg

IMAG1382.jpg

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en her som hadde en strikka genser jeg very much kunne tenke meg å strikke til meg selv. Var det @ tro? Har du oppskrift på den?

Ja! Den blå, sant? Med gule polkadotter, pingviner rundt bolen, perlestrikket ermer, høy hals i cerise og et digert grønt juletre på ryggen? Elsket den jeg også!

Beskrivelse er nyttig altså. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ja! Den blå, sant? Med gule polkadotter, pingviner rundt bolen, perlestrikket ermer, høy hals i cerise og et digert grønt juletre på ryggen? Elsket den jeg også!

Beskrivelse er nyttig altså. :lol:

:lol: :lol:

Mener den var babyrosa, grå og hvit (?) type marius-ish genser? Mah memory ain't that gr8 :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Den blå, sant? Med gule polkadotter, pingviner rundt bolen, perlestrikket ermer, høy hals i cerise og et digert grønt juletre på ryggen? Elsket den jeg også!

Beskrivelse er nyttig altså. :lol:

:lol: :lol:

Mener den var babyrosa, grå og hvit (?) type marius-ish genser? Mah memory ain't that gr8 :aww:

Haha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en her som hadde en strikka genser jeg very much kunne tenke meg å strikke til meg selv. Var det @ tro? Har du oppskrift på den?

Jeg har ikke strikket den selv altså :P Var en marius genser som jeg bestilte til meg selv og datteren min (matchende, jeg har blitt en av de mødrene :lol: :lol: ) men jeg kan finne eksakte farger om du ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg har ikke strikket den selv altså :P Var en marius genser som jeg bestilte til meg selv og datteren min (matchende, jeg har blitt en av de mødrene :lol: :lol: ) men jeg kan finne eksakte farger om du ønsker :)

Jaaa sånn var det! Har jo sett at du har snapchatta bilde av den flere ganger når jeg tenker meg om! Synes den er så fantastisk fin :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på strikke sida på fb la ei ut denne linken http://hverdagenssysler.blogg.no/1385848443_strikk_rett_baklengs.html

jeg forsøkte det på hælstrikking på sokker og syntes det var en genial metode. Kjekt å slippe å snu arbeidet. Aner ikke hvordan det blir å strikke det på større arbeid, men helt sikkert noe jeg vil fortsette med når jeg strikker sokker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på strikke sida på fb la ei ut denne linken http://hverdagenssysler.blogg.no/1385848443_strikk_rett_baklengs.html

jeg forsøkte det på hælstrikking på sokker og syntes det var en genial metode. Kjekt å slippe å snu arbeidet. Aner ikke hvordan det blir å strikke det på større arbeid, men helt sikkert noe jeg vil fortsette med når jeg strikker sokker :)

Det funker bra på større plagg også :) Strikker omtrent aldri vrange masker lenger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diller med litt julepynt om dagen. Det er jo en fin måte å bruke restegarn på. :)

julepynt_zps8c9a8317.jpg?t=1385901855

Her er tavlen jeg bruker for å blokke dem på. Ja, og der står også spraykannen jeg bruker for å få dem litt stivere. Bruker plastfolie så ikke korken farger av på garnet.

Snefnuggene er laget etter denne oppskriften:

http://www.ravelry.com/patterns/library/crochet-snowflake

De to som skiller seg litt ut er laget fra disse:

http://www.garnstudio.com/lang/en/pattern.php?id=5915&lang=en

http://www.garnstudio.com/lang/en/pattern.php?id=4348&lang=en

Hjerteoppskriften har jeg funnet her:

http://www.ravelry.com/patterns/library/christmas-hearts

Ellers så har jeg tatt opp igjen selbuvottstrikkingen:

selbu2_zps641e764c.jpg?t=1385902929

Den til venstre er strikket etter dette mønsteret: http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=5e5d0fbe-0fd6-4373-80e5-340ae901955b

Brukte pinne nr 3 og 3,5 og med tilsvarende garn til det i oppskriften. Jeg så jo kjapt at det gikk dårlig, dvs. at den ble altfor altfor liten. Jeg begynte derfor på nytt (den til høyre), men har ikke rekket opp første vott helt enda bare for sammenligningens del.

Votten til høyre er strikket etter dette mønsteret: http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=1d1045af-9dd6-4f6d-ac78-f26dda361717

Men istedenfor å bruke pinne 2,5 og 3 så har jeg brukt 3 og 3,5 som i den første oppskriften, og samme garn som første vott(som er tykkere enn hva garnet i oppskriften er). Har også bevisst forsøkt å strikke løst. Foreløpig ser det ok ut , om noe, så kunne jeg nok strikket den hakket større. Skal dog være gave til en som har hakket mindre hender enn meg, så jeg tror det skal gå fint, hehe.

Er en grunn til at jeg liker å strikke tepper, kosedyr, julepynt etc. Dvs. ting som ikke trenger å passe størrelsesmessig i forhold til oppskriftene. Min strikkefasthet er nemlig helt på bærtur iforhold til alle oppskrifter. :lol:

Edit: Etter at jeg tok bildene og begynte å skrive dette innlegget, så strikket jeg videre, og votten ser nå slik ut:

selbbb_zps0ae2421a.jpg?t=1385920781

Skal ta opp igjen de par siste rundene for å felle de siste maskene på nytt, rotet det litt til der. Ellers så gjenstår tommelen. Størrelsesmessig ok. Hadde de vært til meg så tror jeg at jeg ville laget dem bittelitt større. Jeg synes at den ser kjempestor ut, men den er ikke så stor på. Tror jeg har et forvrengt bilde av hvor store selbuvotter skal være ettersom siste gang jeg brukte selbuvotter var på barneskolen. :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...