Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Jeg vurderer å lage dette:

2314014054_4be8cc3a5d_z.jpg

Vet at det har vært linket til før. Her har de brukt bomull, og jeg lurte egentlig på om det er greit å bruke til et babyteppe eller hva annet som evt. kan anbefales?

Jeg forsøkte å lage denne i dag, men :gaah: jeg får det ikke til. Jeg liker oppskrifter som forteller meg hva jeg skal gjøre maske for maske, og jeg gjør tydeligvis noe feil her. :aww::getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble jeg endelig ferdig med eskimogenseren! Den ble litt stor, men varm og myk, så det går greit. Mulig jeg strikker en i en størrelse mindre. Kanskje i løpet av sommeren ;)

post-10886-1385534560,8995_thumb.jpg

Og så sjekket jeg postkassen da jeg gikk i morges, og garnet mitt fra Pickles har kommet, så i ettermiddag skal jeg begynne på morogenser med det garnet den egentlig skal strikkes i :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å lage dette:

2314014054_4be8cc3a5d_z.jpg

Vet at det har vært linket til før. Her har de brukt bomull, og jeg lurte egentlig på om det er greit å bruke til et babyteppe eller hva annet som evt. kan anbefales?

Jeg ville brukt ren merino. Ull er varmeregulerende og funker topp sommer som vinter. Er det sommerbaby så hadde jeg vurdert å bruke en merino/silke-blanding. Men det gir et glattere og mer sigete plagg. Ikke noen krise på et teppe, men på en voksengenser så er det ikke alltid et godt fiber-valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å lage dette:

2314014054_4be8cc3a5d_z.jpg

Vet at det har vært linket til før. Her har de brukt bomull, og jeg lurte egentlig på om det er greit å bruke til et babyteppe eller hva annet som evt. kan anbefales?

Jeg forsøkte å lage denne i dag, men :gaah: jeg får det ikke til. Jeg liker oppskrifter som forteller meg hva jeg skal gjøre maske for maske, og jeg gjør tydeligvis noe feil her. :aww::getlost:

Jeg ville uten tvil laget i ull. Det er så mye bedre enn bomull. Og gjerne merino. De regulerer, som Mari sier, varmen bedre med ull og her var det i alle fall VELDIG behagelig med ull. Mye bedre å kunne bruke i vogn feks også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da ser det ut til at sonen har talt og jeg tror det får bli merinoull. :ahappy:

Nå får jeg se om jeg kan finne merinogarn i rett tykkelse(worsted). Har god tid så jeg kan jo forsåvidt se på nettbutikker utenfor Storbritannia også. Pleier å være utålmodig og vil ha kjapp levering. :P

I oppskriften så står det at det ferdige teppet blir ca. 80 x 80 cm. Er det greit synes dere, eller er det bedre med større eller mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da ser det ut til at sonen har talt og jeg tror det får bli merinoull. :ahappy:

Nå får jeg se om jeg kan finne merinogarn i rett tykkelse(worsted). Har god tid så jeg kan jo forsåvidt se på nettbutikker utenfor Storbritannia også. Pleier å være utålmodig og vil ha kjapp levering. :P

I oppskriften så står det at det ferdige teppet blir ca. 80 x 80 cm. Er det greit synes dere, eller er det bedre med større eller mindre?

80 * 80 er helt fint. :)

Du kan vurdere dobbel tråd Pickles Extra Fine Merino. Jeg liker den kombinasjonen. Du kan evt bruke 5,5 nål på den også om du vil ha teppet litt større, uten at det vil bli løst. Det er supermykt og deilig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 * 80 er helt fint. :)

Du kan vurdere dobbel tråd Pickles Extra Fine Merino. Jeg liker den kombinasjonen. Du kan evt bruke 5,5 nål på den også om du vil ha teppet litt større, uten at det vil bli løst. Det er supermykt og deilig.

Takk for tipset. Kanskje jeg skal gå for det. Kan få det sendt til familien i Norge og hente det neste gang jeg er hjemme. :)

Tror jeg går for 5,5. Jeg har nemlig en tendens til å både strikke og hekle strammere enn det som oppgis i de fleste oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble jeg endelig ferdig med eskimogenseren! Den ble litt stor, men varm og myk, så det går greit. Mulig jeg strikker en i en størrelse mindre. Kanskje i løpet av sommeren ;)

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1385534556.505429.jpg

Og så sjekket jeg postkassen da jeg gikk i morges, og garnet mitt fra Pickles har kommet, så i ettermiddag skal jeg begynne på morogenser med det garnet den egentlig skal strikkes i :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den var kjempefin!!! Skulle ønske jeg hadde tålmodighet til å begynne på slike prosjekter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var kjempefin!! Skulle ønske jeg hadde tålmodighet til å begynne på slike prosjekter. :P

Takk :)

Vet du? Akkurat denne tror jeg ikke er noen stor tålmodighetsprøve. Pinne nr. 5,5 (tror jeg, mulig det var 5) og tykt garn. Den gikk ganske radig, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg begynne på prosjekt selbuvotter, og det eneste jeg har strikket før er et iphonedeksel med mariusmønster. De skal være ferdige til jul. Mulig, sant? Bortsett fra at jeg ikke har noe ledig tid, da all ekstratid bør brukes på eksamenslesing og at jeg kun kan strikke når huset er tomt. Men det skal gå! Hurra for kvelds- og nattevaktsuker!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg er ikke så god på mønster, da. Men det går det jo an å bli. Ligger oppskriften på nett noe sted?

Nei, det er en kjøpeoppskrift fra Sandnesgarn. Men jeg tror den har stått i noe sånn som "familien håndarbeid" hvis det er et blad :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en kjøpeoppskrift fra Sandnesgarn. Men jeg tror den har stått i noe sånn som "familien håndarbeid" hvis det er et blad :P

Ok. :) Vet mamma har diverse oppskrifter fra Sandnesgarn, så da sjekker jeg hennes oppskriftsamling før jeg evt kjøper selv.

Jeg gikk forresten inn på Sandnesgarn sine hjemmesider for å se om jeg fant ut hvilket oppskriftshefte den er i. Og under "utgåtte hefter" (=gratis) lå det et par skatter, altså:

Dinosaurgenser til barn: http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=4fefdb79-0bb7-464f-8007-efb7267d3b1c (har lyst på selv!)

Lekre supportergensere fra åttitallet: http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=7e5d635f-7ed9-44cd-ae90-62de7088a254

Og en rekke flotte kofter:

http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=dadeac8c-a9fc-4fd8-8c2c-9ba0a76e09f4

http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=aa4ce0cc-535c-4a47-a547-19d486752c6b

http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=3c90be56-e195-41f1-93d4-74edb83270bb

http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=51f6931c-26cf-4e6a-b8ac-d7b4f09438ae

http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=df30f1b9-59fb-4ff6-b760-aea69f59de20

Stompa-sett til barn: http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=5e82a947-e5e4-416d-9f3b-0c4e737ac5b0

Skulle virkelig ønske jeg hadde større strikketålmodighet...!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Nå skal jeg begynne på prosjekt selbuvotter, og det eneste jeg har strikket før er et iphonedeksel med mariusmønster. De skal være ferdige til jul. Mulig, sant? Bortsett fra at jeg ikke har noe ledig tid, da all ekstratid bør brukes på eksamenslesing og at jeg kun kan strikke når huset er tomt. Men det skal gå! Hurra for kvelds- og nattevaktsuker!

Ja, fader heller, går fint det vel? :P Bare ikke gjør som meg og mist 2 av 5 pinner under flyttestyr *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det garnet ser bare såå deilig ut! Funker det til å strikke genser i? Tenker å lage nøstebarns bestefartrøye til samboers lillebror på 3,5 år. Anbefalt garn i oppskriften er merino eller silkeull fra nøstebarn, men de har ikke akkurat de fargene jeg vil lage i!

Det går jo an, men Pickles selv anbefaler det ikke. Tenkte å strikke Bråkmakergenseren i Extra Fine Merino, men de i butikken sa at det blir sigete. Det jeg har gjort er å hekle jakke i dobbel tråd, men hekling er og blir mer kompakt enn å strikke. Det synes jeg funket bra.

7406869148_6391ca282c_medium.jpg

Hvilken pinne stikkes genseren på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...