Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltest for å starte i bruks


borderen
 Share

Recommended Posts

Får man en MH-test "gjennomført" selv om man står over skuddbiten på testen?

Kiter er jo så "heldig" at han bor sammen med en ekstremt skuddredd hund, så nå har han gradvis blitt litt berørt. Han var ikke berørt før han flyttet inn sammen med denne redde hunden og alle søsken, foreldre og onkler/tanter som er testet har vært skuddfaste hele tiden. Det som skjer er at han går opp i stress og veksler mellom å klenge, pipe, leke, ikke ville leke og å være normal. Fordi jeg har mål om få ham helt trygg slik at han kan gjøre det bra i bruks, så vil jeg ikke risikere at han får en dårlig opplevelse (særlig med tanke på alle belastningene han har blitt utsatt for gjennom hele testen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jo, i schæferhundklubben kan du velge. Enten FA eller FP, for å gå videre i avl. Ikke spør noe mer, for jeg forstår ikke helt den biten selv Kanskje XO kan forklare likheten her Jeg forstår fortsa

Jeg snakker ikke om championat, men om at det gis titler for hver klasse. Men det kreves ikke stort å få en BH eller AD-tittel... det er det jeg mener - man får en del titler i dette systemet som

Men det er en flott motivasjon for de av oss med hunder uten håp om andre brukstitler å ha noe sånt å jobbe mot, da. Jeg synes feks det er kult at en får titler i Sverige for hver klasse i lp en får

Får man en MH-test "gjennomført" selv om man står over skuddbiten på testen?

Kiter er jo så "heldig" at han bor sammen med en ekstremt skuddredd hund, så nå har han gradvis blitt litt berørt. Han var ikke berørt før han flyttet inn sammen med denne redde hunden og alle søsken, foreldre og onkler/tanter som er testet har vært skuddfaste hele tiden. Det som skjer er at han går opp i stress og veksler mellom å klenge, pipe, leke, ikke ville leke og å være normal. Fordi jeg har mål om få ham helt trygg slik at han kan gjøre det bra i bruks, så vil jeg ikke risikere at han får en dårlig opplevelse (særlig med tanke på alle belastningene han har blitt utsatt for gjennom hele testen).

Jeg er rimelig sikker på at du må ha gjennomført MH med skudd for at den skal telle, desverre. :/

Edit: helt sikker. Fant link: http://web2.nkk.no/forside/nkks-kompetansegruppe-for-brukshund-presiserer/ :)

Endret av Aymee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jo, men kan man si at man har kjent mentalstatus uten at man har med skuddene er egentlig det jeg lurer på. Man kan jo ta andre mentaltester som er uten skudd, og da starte i bruks...

Hvilke mentaltester er det som er uten skudd?

Mental status er kjent når det er kryss i alle momenter. Ved at eier avstår fra skudd blir det automatisk kryss i rute 5. (ikke "godkjent")

Eier kan velge å bryte, men det må skje FØR siste leken starter. Eller beskriver velger å bryte, da blir det ikke kjent mental status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke mentaltester er det som er uten skudd?

Mental status er kjent når det er kryss i alle momenter. Ved at eier avstår fra skudd blir det automatisk kryss i rute 5. (ikke "godkjent")

Eier kan velge å bryte, men det må skje FØR siste leken starter. Eller beskriver velger å bryte, da blir det ikke kjent mental status.

Men hvis han stryker på skuddet, så er vel det kjent mentaltest, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mental status er kjent når det er kryss i alle momenter. Ved at eier avstår fra skudd blir det automatisk kryss i rute 5. (ikke "godkjent")

Eier kan velge å bryte, men det må skje FØR siste leken starter. Eller beskriver velger å bryte, da blir det ikke kjent mental status.

Krysset i 5 på skuddet er godkjent når man har skutt 4 skudd for hunden. Nora har gjennomført MH med 5 på skudd, og er "godkjent" for start i bruks.

Hvorfor må man bryte før siste leken? Lek er jo et eget moment, og man ønsker jo å se om leken er den samme på slutten som i begynnelsen, selv om man avstår fra skudd fordi man vet at hunden er skuddredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØR kunne man gjennomføre MH,men avstå fra skudd (kryss i rute 5) for å få starte i bruks. Nå MÅ det ha vært skutt for hunden. Du kan jo gå ferdselsprøve da? Da får du starte bruks etterpå, og det er ingen skudd i fp.

Det er skudd på FP, både under enkeltdekken og under lydigheten med 6 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Krysset i 5 på skuddet er godkjent når man har skutt 4 skudd for hunden. Nora har gjennomført MH med 5 på skudd, og er "godkjent" for start i bruks.

Hvorfor må man bryte før siste leken? Lek er jo et eget moment, og man ønsker jo å se om leken er den samme på slutten som i begynnelsen, selv om man avstår fra skudd fordi man vet at hunden er skuddredd.

Jeg formulerte meg litt klønete, for å få kjent mentalstatus så skal det være kryss i alle momenter, grunnen til at jeg skrev "ikke godkjent" var for å beskrive at rute 5 var skuddredd eller eier avstår fra skudd. Men ja du har godkjent hund uansett hvor krysset står.

Men nå er det ikke snakk om å avstå fra skudd, for det kan man fint, men om man vil trekke hunden sin fra testen, så skal dette skje før siste leksmomentet. Altså du kan avstå fra skudd og få kjent mental status, men hvis hunden er så berørt på dette tidspunktet at du som eier ikke vil gjennomføre testen, så får hunden ikke kjent status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØR kunne man gjennomføre MH,men avstå fra skudd (kryss i rute 5) for å få starte i bruks. Nå MÅ det ha vært skutt for hunden. Du kan jo gå ferdselsprøve da? Da får du starte bruks etterpå, og det er ingen skudd i fp.

Er det ikke 4 skudd i ferdselsprøve? To under lydighetsprogrammet og to mens hunden skal ligge i dekk (mens noen andre går lydighet), eller blander jeg?

Edit: JeanetteH var raskere, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt fra i år er at skuddene er fjernet + ett par små endringer på Lp delen og litt mer forandringer på ferdselsdelen :)

What?

(OT men det betyr egentlig at nå har den iallefall 0 avlsverdi og totalt ubetydelig at en hund har tittelen BH)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg litt klønete, for å få kjent mentalstatus så skal det være kryss i alle momenter, grunnen til at jeg skrev "ikke godkjent" var for å beskrive at rute 5 var skuddredd eller eier avstår fra skudd. Men ja du har godkjent hund uansett hvor krysset står.

Men nå er det ikke snakk om å avstå fra skudd, for det kan man fint, men om man vil trekke hunden sin fra testen, så skal dette skje før siste leksmomentet. Altså du kan avstå fra skudd og få kjent mental status, men hvis hunden er så berørt på dette tidspunktet at du som eier ikke vil gjennomføre testen, så får hunden ikke kjent status.

Da skjønner jeg hva du mente :ahappy:

---

Hvis det ikke er skudd på FP lenger, hva er det egentlig i den som gjør at den regnes som mentaltest da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?

(OT men det betyr egentlig at nå har den iallefall 0 avlsverdi og totalt ubetydelig at en hund har tittelen BH)

Ja helt enig! Den har nul nix verdi- bare en artig liten tittel å sette på stamtavla. Like gøy som utholdenhets tittelen :P

Edit: Har gått FP i år, så er 100 % sikker på at skuddene er fjernet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?

(OT men det betyr egentlig at nå har den iallefall 0 avlsverdi og totalt ubetydelig at en hund har tittelen BH)

Bh betyr bare at hunden er trent litt og er trygg i vanlige situasjoner.. Det er jo egentlig bare en inngangsport til videre programmer, ikke noe mer enn det..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bh betyr bare at hunden er trent litt og er trygg i vanlige situasjoner.. Det er jo egentlig bare en inngangsport til videre programmer, ikke noe mer enn det..

Sent from my GT-I9100

I enkelte land så er det den eneste "mentaltesten" som fins.. Man kunne iallefall til en viss grad vise skuddfasthet. Derfor annser jeg den nå som bortkastet. I norge/sverige/finland burde de fleste hunder som skal i avl av min rase ha gått noe mer enn en FP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(OT men det betyr egentlig at nå har den iallefall 0 avlsverdi og totalt ubetydelig at en hund har tittelen BH)

Her bør kanskje NBF endre regelverket for start i konkurranse - og fjerne ferdselsprøven som godkjent mentaltest for å få startet.

Ja helt enig! Den har nul nix verdi- bare en artig liten tittel å sette på stamtavla. Like gøy som utholdenhets tittelen :P

Man får jo titlene kastet etter seg i RIK-systemet - bare man setter beina på banen får man en bokstav foran navnet liksom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo titlene kastet etter seg i RIK-systemet - bare man setter beina på banen får man en bokstav foran navnet liksom :lol:

Pøsj! Jeg måtte gjennom tre prøver før Uta besto ;) Den ene gangen pga lydigheten (hun synes høyre side var lurere i gruppa), den andre fordi hun trakk seg for syklister, den siste gangen sto jeg. Så nehæi, det er ikke bare å sette beina på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøsj! Jeg måtte gjennom tre prøver før Uta besto ;) Den ene gangen pga lydigheten (hun synes høyre side var lurere i gruppa), den andre fordi hun trakk seg for syklister, den siste gangen sto jeg. Så nehæi, det er ikke bare å sette beina på banen.

Nå snakker jeg om normale førere med normale hunder vøtt :P.

Men altså... Det ER jo litt rart at bare man har bestått en prøve i dette rik-systemet, så får man en tittel uansett klasse, mens man verken i vanlig bruks, ag eller lp får noen som helst tittel før man har nådd høyeste klasse og har gått minst 3 konkurranser med 1. premie ? Og dette er selvsagt helt OT *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har mål om få ham helt trygg slik at han kan gjøre det bra i bruks, så vil jeg ikke risikere at han får en dårlig opplevelse (særlig med tanke på alle belastningene han har blitt utsatt for gjennom hele testen).

Dette har vi jo diskutert før, og jeg er ikke enig med deg i at en MH-løype er belastende dersom bikkja er "normalt" skrudd sammen. Jeg har gjennomført MH med Imouto feks, ei stålfjær av ei jaktbikkje, uten at hun på noen som helst måte har tatt skade av det i ettertid. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...