Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltest for å starte i bruks


borderen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jo, i schæferhundklubben kan du velge. Enten FA eller FP, for å gå videre i avl. Ikke spør noe mer, for jeg forstår ikke helt den biten selv Kanskje XO kan forklare likheten her Jeg forstår fortsa

Jeg snakker ikke om championat, men om at det gis titler for hver klasse. Men det kreves ikke stort å få en BH eller AD-tittel... det er det jeg mener - man får en del titler i dette systemet som

Men det er en flott motivasjon for de av oss med hunder uten håp om andre brukstitler å ha noe sånt å jobbe mot, da. Jeg synes feks det er kult at en får titler i Sverige for hver klasse i lp en får

Nå snakker jeg om normale førere med normale hunder vøtt :P.

Men altså... Det ER jo litt rart at bare man har bestått en prøve i dette rik-systemet, så får man en tittel uansett klasse, mens man verken i vanlig bruks, ag eller lp får noen som helst tittel før man har nådd høyeste klasse og har gått minst 3 konkurranser med 1. premie ? Og dette er selvsagt helt OT *ler*.

Grunnen er at IPO programmet er et internasjonalt program og følger de internationale reglene. Den delen av RIK programmet som er Norsk får man ikke tittler for bare å "sette bena" innpå banen, der gjelder de samme reglene som for andre norske aktiviteter (champonat etter 3 første premier). Skuddene på ferdselsprøven er fjernet av FCI og det er ingenting vi i Norge kan gjøre med det. Grunnen jeg har hørt for at skuddene ble fjernet er at planen fra FCI på sikt er at BH skal bli inngangsport til all aktivitet (lydighet/agillity osv)

OT skulle ønske at alle som tror det er så enkelt å få disse tittlene bare en eneste gang kunne prøvd å ført opp en hund til en SL 1 eller IPO 1 feks så kunne de fått kjent på kroppen hvor lett det er...

Edit: Og Bh er ingen mentaltest det er en inngangsprøve til annen aktivitet for å teste hundens grunnkunnskaper i lydighet og se på hvordan hunden fungerer i gitte hverdagslige situasjoner. Rett og slett en minimumsgrense for hva de fleste hunder burde takle i dagens samfunn. At NBF har valgt å likestille BH med en mentaltest bør vel ligge for deres regning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at IPO programmet er et internasjonalt program og følger de internationale reglene. Den delen av RIK programmet som er Norsk får man ikke tittler for bare å "sette bena" innpå banen, der gjelder de samme reglene som for andre norske aktiviteter (champonat etter 3 første premier)

Jeg snakker ikke om championat, men om at det gis titler for hver klasse.

OT skulle ønske at alle som tror det er så enkelt å få disse tittlene bare en eneste gang kunne prøvd å ført opp en hund til en SL 1 eller IPO 1 feks så kunne de fått kjent på kroppen hvor lett det er...

Men det kreves ikke stort å få en BH eller AD-tittel... det er det jeg mener - man får en del titler i dette systemet som ikke akkurat er egnet til å bli imponert av nettopp fordi det ikke krever så himla mye for å oppnå dem.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kreves ikke stort å få en BH eller AD-tittel... det er det jeg mener - man får en del titler i dette systemet som ikke akkurat er egnet til å bli imponert av nettopp fordi det ikke krever så himla mye for å oppnå dem.

Men det er en flott motivasjon for de av oss med hunder uten håp om andre brukstitler å ha noe sånt å jobbe mot, da. :) Jeg synes feks det er kult at en får titler i Sverige for hver klasse i lp en får 3 førstepremier i, i motsetning til Norge hvor utstilling er og blir "greinen" hvor NKK er veldig flinke til å finne opp nye måter å berømme aktive utstillere på.
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om championat, men om at det gis titler for hver klasse.

Men det kreves ikke stort å få en BH eller AD-tittel... det er det jeg mener - man får en del titler i dette systemet som ikke akkurat er egnet til å bli imponert av nettopp fordi det ikke krever så himla mye for å oppnå dem.

Det kreves ikke mye å gå en BH, likevel så er det noen som ikke klarer den..

Og det er akkurat det samme som en kåringsprøve, som tilhører bruksen.. Den er heller ikke noe vanskelig, men likevel er det mange som stryker og den er til og med godkjent for å stille i brukshundklasser.. DET er ikke en FP feks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om championat, men om at det gis titler for hver klasse.

Men det kreves ikke stort å få en BH eller AD-tittel... det er det jeg mener - man får en del titler i dette systemet som ikke akkurat er egnet til å bli imponert av nettopp fordi det ikke krever så himla mye for å oppnå dem.

Det gies ikke tittler for hver klasse i den norske delen av programmet, dvs RSP og RRP, der deles det kun ut championat i øverste klasser.

Jeg er helt enig med deg, BH og AD burde ikke være tittler, men igjen det er lite vi kan gjøre med når det er bestemt av FCI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gies ikke tittler for hver klasse i den norske delen av programmet, dvs RSP og RRP, der deles det kun ut championat i øverste klasser.

Jeg er helt enig med deg, BH og AD burde ikke være tittler, men igjen det er lite vi kan gjøre med når det er bestemt av FCI

Hva mener du me den norske delen av programmet? IPO og SL er jo også en norsk del vel? Og der får man tittel fra første prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO er et internasjonalt program som administreres av FCI. Det er likt i hele verden. Det vil si - NKK administrerer ikke den delen av programmet annet enn å oversette regelverk. Mens RSP og skogsbruksen er en norsk variant som NKK fritt kan endre.

Så de har ikke RSP i andre land?

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de har ikke RSP i andre land?

Sent from my GT-I9100

Finland har vel noe tilsvarende RRP og RSP?

Stemmer at Finnland har noe lignende som RSP og RRP og der er programmet eid og administrert av den Finske kennel klubben som RSP og RRP er i Norge. Skogsbruks er et nordisk fenomen og så vidt jeg vet er det bare norden som har konkurranseprogram i skogen. Det finnes også et konkurranseprogram for redningshunder i europa med IPO lydighet som i tillegg inneholder søk/spor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen jeg har hørt for at skuddene ble fjernet er at planen fra FCI på sikt er at BH skal bli inngangsport til all aktivitet (lydighet/agillity osv)

.

WHAT? Jeg går riktignok lp, men ikke sjans i havet at vår fri ved fot er god nok til å bestå fp... Har vært med på prøve og sett på, og den strenge bedømmingen drepte mitt siste håp om å gå fp. Hvordan kan de forvente at agilityfolk skal kunne slik fvf??

Det kreves ikke mye å gå en BH, likevel så er det noen som ikke klarer den..

Jeg syns den krever en god del trening og forberedelser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

WHAT? Jeg går riktignok lp, men ikke sjans i havet at vår fri ved fot er god nok til å bestå fp... Har vært med på prøve og sett på, og den strenge bedømmingen drepte mitt siste håp om å gå fp. Hvordan kan de forvente at agilityfolk skal kunne slik fvf??

Dette hørtes da svært så overdramatisk ut. Det handler da ikke om noe "slik" fvf men om å ha grunnleggende og elementær kontroll på hunden sin tilsvarende bronsemerke, er virkelig det selv UTEN skudd for mye å forlange for å kunne stille i FCI-anerkjente konkuranser?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes da svært så overdramatisk ut. Det handler da ikke om noe "slik" fvf men om å ha grunnleggende og elementær kontroll på hunden sin tilsvarende bronsemerke, er virkelig det selv UTEN skudd for mye å forlange for å kunne stille i FCI-anerkjente konkuranser?

Den krever selvfølgelig litt, men klarer man lp 1, så klarer man ved litt trening fp også :-)

Sent from my GT-I9100

Slik jeg husker den prøven jeg så på... Så ble folk med dårlig fvf strøket til å fortsette. Og det er langt program, minst 5 min med fv liksom. Det er faktisk ganske krevende. Ja nå har vi trent mye, så kanskje vi hadde klart det nå. Etter snart 2 år med terping på fvf. Men ikke søren om jeg hadde bestått når jeg følte meg klar for å begynne i LP1/AG1.

Edit: og jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er relevant for agility...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg husker den prøven jeg så på... Så ble folk med dårlig fvf strøket til å fortsette. Og det er langt program, minst 5 min med fv liksom. Det er faktisk ganske krevende. Ja nå har vi trent mye, så kanskje vi hadde klart det nå. Etter snart 2 år med terping på fvf. Men ikke søren om jeg hadde bestått når jeg følte meg klar for å begynne i LP1/AG1.

Edit: og jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er relevant for agility...

Det er litt avhengig av dommer også da :-P

Men jeg ser relevansen til agility.. For mange har null kontroll på hunden sin de starter :-P

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Slik jeg husker den prøven jeg så på... Så ble folk med dårlig fvf strøket til å fortsette. Og det er langt program, minst 5 min med fv liksom. Det er faktisk ganske krevende. Ja nå har vi trent mye, så kanskje vi hadde klart det nå. Etter snart 2 år med terping på fvf. Men ikke søren om jeg hadde bestått når jeg følte meg klar for å begynne i LP1/AG1.

Dette er jo bare rein svartmaling, hele lydighetsdelen er over på 5 minutter så bruker folk 5 minutter på fvf skjønner jeg godt at dommeren blir lei og må bryte på ett tidspunkt.

Edit: og jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er relevant for agility...

Det er relevant å kunne vise til ett minste minimum av minimumskrav av kontroll og egnethet hos hund og fører for å stille i offisielle konkuranser, jeg skjønner ikke helt hvordan det å kunne fylle ut ett påmeldingsskjema er relevant.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAT? Jeg går riktignok lp, men ikke sjans i havet at vår fri ved fot er god nok til å bestå fp... Har vært med på prøve og sett på, og den strenge bedømmingen drepte mitt siste håp om å gå fp. Hvordan kan de forvente at agilityfolk skal kunne slik fvf??

Dere trener. På lik linje med alle oss andre. Nå har jeg ikke vært og sett den nye FPen, men jeg forestiller meg ikke at den er noe verre enn den andre. Det skader faktisk ikke en eneste hund å ha et minimum av lydighet, og faktisk klare å oppføre seg normalt i et miljø.

Ferdselsprøven er ikke så ekstremt vanskelig sånn sett, og normale hunder klarer fint å gå igjennom den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dette hørtes da svært så overdramatisk ut. Det handler da ikke om noe "slik" fvf men om å ha grunnleggende og elementær kontroll på hunden sin tilsvarende bronsemerke, er virkelig det selv UTEN skudd for mye å forlange for å kunne stille i FCI-anerkjente konkuranser?

Men hvorfor skal man måtte betale og bruke tid på å gå en fp før man får starte en lydighetskonkurranse? Du beviser helt fint at du har grunnleggende lydighet og elementær kontroll over hunden i kl 1 lp hvis du får en 1. premie eller 2. for den saks skyld. Den grenen du er interessert i å konkurrere videre. For meg virker det som bortkasta tid og penger å måtte gå fp først (at det er en moro tittel å ta i tillegg blir noe annet).

Slik jeg husker den prøven jeg så på... Så ble folk med dårlig fvf strøket til å fortsette. Og det er langt program, minst 5 min med fv liksom. Det er faktisk ganske krevende. Ja nå har vi trent mye, så kanskje vi hadde klart det nå. Etter snart 2 år med terping på fvf. Men ikke søren om jeg hadde bestått når jeg følte meg klar for å begynne i LP1/AG1.

Edit: og jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er relevant for agility...

Er du klar for kl 1 i lp bør du helt fint kunne klare lydighetsbiten av fp.Hvis ikke bør du trene mer før du starter i kl 1 også :) Det er kanskje bittelitt lenger fvf og du må innom en gruppe, men ellers er det ikke vanskeligere på noen måte (bortsett fra at du må huske hvor du skal gå :P ).

Jeg ser faktisk mer relevans for agility enn lydighet jeg. Å ha gått fp viser ihvertfall at du har litt kontroll og lydighet på hunden, noe som ikke er dumt før du får begynne å trene og starte konk i ag (og som mange ag-folk ikke har). I lp får du jo testa akkurat det i selve konkurransen. lp1 og fp er ganske nært hverandre og jeg ser ikke poenget i å ha gått den ene for å få lov til å starte i den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser faktisk mer relevans for agility enn lydighet jeg. Å ha gått fp viser ihvertfall at du har litt kontroll og lydighet på hunden, noe som ikke er dumt før du får begynne å trene og starte konk i ag (og som mange ag-folk ikke har). I lp får du jo testa akkurat det i selve konkurransen. lp1 og fp er ganske nært hverandre og jeg ser ikke poenget i å ha gått den ene for å få lov til å starte i den andre.

FP tester tross alt en del annet som ikke en LP konkurranse gjør. En konkurranse har ingen miljødel, og man får vel kanskje luka ut de verste dritthundene på FPen. Med tanke på store redsler for mennesker, hundeaggresjon, store miljøbrister og slikt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

FP tester tross alt en del annet som ikke en LP konkurranse gjør. En konkurranse har ingen miljødel, og man får vel kanskje luka ut de verste dritthundene på FPen. Med tanke på store redsler for mennesker, hundeaggresjon, store miljøbrister og slikt.

Joa, men en hund skal være ganske ille for å ikke gå gjennom den biten? Jeg har sett mye mer lydighetsbiten på fp enn ferselsbiten, så der er jeg ikke sikker på hvor strenge de er, men jeg kjenner noen drittbikkkjer jeg ikke stoler på i det hele tatt i hverdagen som har gått gjennom... Da ser jeg større verdig i at hundene har gått gjennom en MH eller FA (FA ihvertfall for bruksrasene, MH syns jeg er like aktuelt uansett rase). Jeg ser egentlig heller ikke et stort problem i at dårlige hunder konkurrerer i lp så lenge de er under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men en hund skal være ganske ille for å ikke gå gjennom den biten? Jeg har sett mye mer lydighetsbiten på fp enn ferselsbiten, så der er jeg ikke sikker på hvor strenge de er, men jeg kjenner noen drittbikkkjer jeg ikke stoler på i det hele tatt i hverdagen som har gått gjennom... Da ser jeg større verdig i at hundene har gått gjennom en MH eller FA (FA ihvertfall for bruksrasene, MH syns jeg er like aktuelt uansett rase). Jeg ser egentlig heller ikke et stort problem i at dårlige hunder konkurrerer i lp så lenge de er under kontroll.

Verdien i en FP er minimal nå. Særlig når skuddet er forsvunnet og. Ikke akkruat noe å skryte av avlsmessig i mine øyne. :P En hund som stryker på miljøbiten på FP, eller på en K-test hadde ikke vært interessant i avl for min del i hvert fall...

Men det blir litt som K-testen. De er de alle verste hundene som blir luka ut. Og det er bedre med enkelt noe, enn ingenting sånn sett.

En annen ting jeg reagerte på da jeg gikk Vida sin FP, var at miljødelen var hvor lydig hun var på en bensinstasjon. Ikke hvordan hun taklet miljø utenfor kommando. Det håper jeg er forandret, slik at man ikke kan kjøre igjennom en hund på ren lydighet trass dårlig atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdien i en FP er minimal nå. Særlig når skuddet er forsvunnet og. Ikke akkruat noe å skryte av avlsmessig i mine øyne. :P En hund som stryker på miljøbiten på FP, eller på en K-test hadde ikke vært interessant i avl for min del i hvert fall...

Men det blir litt som K-testen. De er de alle verste hundene som blir luka ut. Og det er bedre med enkelt noe, enn ingenting sånn sett.

En annen ting jeg reagerte på da jeg gikk Vida sin FP, var at miljødelen var hvor lydig hun var på en bensinstasjon. Ikke hvordan hun taklet miljø utenfor kommando. Det håper jeg er forandret, slik at man ikke kan kjøre igjennom en hund på ren lydighet trass dårlig atferd.

Miljøbiten har blitt utvidet betraktelig nå i forhold til hvordan den var før..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøbiten har blitt utvidet betraktelig nå i forhold til hvordan den var før..

Har hørt den er utvidet, men har enda ikke fått vært og sett på en. Bør vel nesten det, før Noomi skal til pers der. Denne gangen skal jeg vite hva jeg går til, og ikke bare tro noe. :lol:

Men kanskje man noen må få lagt inn forlaget til NBF på å fjerne FP som gyldig mentaltest for start der nå, siden skuddene er fjernet? Noen som er medlem i en klubb som ikke har forsøkt å få skuddene fjerne vel og merke... Den debatten der kan søren meg lage mye ugreie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...