Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltest for å starte i bruks


borderen
 Share

Recommended Posts

Er dette den testen de kaller sosialetest i Belgia og Nederland?

En lydighetsbit, noen skudd , syklister , noen folkemengder osv ?

Lyra tok en sånn test rett etter hun flyttet dit og jeg fikk ikke inntrykk av at den var særlig krevende. Vi trente ikke så mye lp liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jo, i schæferhundklubben kan du velge. Enten FA eller FP, for å gå videre i avl. Ikke spør noe mer, for jeg forstår ikke helt den biten selv Kanskje XO kan forklare likheten her Jeg forstår fortsa

Jeg snakker ikke om championat, men om at det gis titler for hver klasse. Men det kreves ikke stort å få en BH eller AD-tittel... det er det jeg mener - man får en del titler i dette systemet som

Men det er en flott motivasjon for de av oss med hunder uten håp om andre brukstitler å ha noe sånt å jobbe mot, da. Jeg synes feks det er kult at en får titler i Sverige for hver klasse i lp en får

Jeg synes det er litt merkelig at en test blir helt "verdiløs" fordi den ikke har skudd. Ja, skudd er en del man kan teste på en mentaltest, men er den biten mye viktigere enn de andre momentene?

De FP jeg har sett så har alt annet vært ren lydighet og hvor mye kontroll fører har, så det eneste man kan lese ut fra den testen er om det er en "normal" godt trent hund. Den sier ikke noe om reaksjon/avreaksjon og fjerner man skuddet så er ikke det testet heller.

Det er en bestått ikke bestått greie uten noe skjema som kan avleses på måte når det kommer til reaksjon/avreaksjon.

Så ja, verdiløs som avlsverktøy i mine øyner om man fjerner skuddet.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp jeg har sett ekvipasjer i kl1 som verken har et snev av lydighet, som flyr ut, som er totalt bajas så er det helt greit for meg at fp blir en inngang bilettt. Men da må testene også bli lettere og flere av.

Det er da en god del muligheter å ta en fp, spesielt der du bor. Bare i klubben vår har vi 4 muligheter dette året..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De FP jeg har sett så har alt annet vært ren lydighet og hvor mye kontroll fører har, så det eneste man kan lese ut fra den testen er om det er en "normal" godt trent hund. Den sier ikke noe om reaksjon/avreaksjon og fjerner man skuddet så er ikke det testet heller.

Det er en bestått ikke bestått greie uten noe skjema som kan avleses på måte når det kommer til reaksjon/avreaksjon.

Så ja, verdiløs som avlsverktøy i mine øyner om man fjerner skuddet.

Men nå er vel det ikke meningen at en fp skal være et avlsverktøy heller da..

Beklager dobbelpost, men får ikke til å multisitere på mobilen.

Sent from my GT-I9100

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig at en test blir helt "verdiløs" fordi den ikke har skudd. Ja, skudd er en del man kan teste på en mentaltest, men er den biten mye viktigere enn de andre momentene?

Mens jeg syns det er mer enn litt merkelig at et appell-program blir kalt mentaltest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er vel det ikke meningen at en fp skal være et avlsverktøy heller da..

Jo, i schæferhundklubben kan du velge. Enten FA eller FP, for å gå videre i avl. Ikke spør noe mer, for jeg forstår ikke helt den biten selv :faceless: Kanskje XO kan forklare likheten her

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor vi trenger FP for å gå ett rent konkurranseprogram. Da heller luke ut i en k-test. Kjære vene, en trenger ikke å gjøre det enda vanskeligere for folk å starte lp og ag. Det skal jo være litt morsomt å disse konkurranseprogrammene. Er vel nesten sikker på at noe slikt vil kvele ennå mer rekrutering. Vi sier det enkelt og det er bare å trene. Jada, men å trene en så lang fvf er ikke så lett med hunder som f.eks en staff. De er på en måte terriere og kan fort si at nok er nok. Programmet foregår over lengre tid og hunden skal være under stålkontroll gjennom hele programmet, som varer i litt over 10 min. Så om noen kan forklare hvorfor vi skal ha FP som inngangsport til lp og ag, så blir jeg glad

Edit, byttet litt på noen ord

Endret av Margrete
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i schæferhundklubben kan du velge. Enten FA eller FP, for å gå videre i avl. Ikke spør noe mer, for jeg forstår ikke helt den biten selv :faceless: Kanskje XO kan forklare likheten her

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor vi trenger FP for å gå ett rent konkurranseprogram. Da heller luke ut i en k-test. Kjære vene, en trenger ikke å gjøre det enda vanskeligere for folk å starte lp og ag. Det skal jo være litt morsomt å disse konkurranseprogrammene. Er vel nesten sikker på at noe slikt vil kvele ennå mer rekrutering. Vi sier det enkelt og det er bare å trene. Jada, men å trene en så lang fvf er ikke så lett med hunder som f.eks en staff. De er på en måte terriere og kan fort si at nok er nok. Programmet foregår over lengre tid og hunden skal være under stålkontroll gjennom hele programmet, som varer i litt over 10 min. Så om noen kan forklare hva godt FP kan gjøre som ikke konkurransen kan gjøre, så blir jeg glad.

Eller whippeter som starter ag for morro skyld for eksempel. Eller papillotter.. Gøy med noe fartsfylt men fvf over 5 min? Glem det... Da tror jeg bare det blir mere og mere border collier i ag og mindre andre raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Mtp jeg har sett ekvipasjer i kl1 som verken har et snev av lydighet, som flyr ut, som er totalt bajas så er det helt greit for meg at fp blir en inngang bilettt. Men da må testene også bli lettere og flere av.

Men så lenge disse ikke lager krøll på fellesdekken, så gjør da det ingen verdens ting for noen andre enn dem selv? Kanskje trenger de å få prøve seg litt og se hva som kreves uten at de må ha gått en test som godkjenner dem for at de kan få prøve seg i en sport de kanskje syns er gøy? Mange melder seg på en lydighetskonkurranse uten noen gang å ha sett en i virkeligheten. Er det ikke da greit at det de møter er det de har lyst til å trene i? Hvorfor skal du teste om man kan lydighet før man får konkurrere i omtrent akkurat samme lydigheta? Da kan du jo droppe kl 1 da? Kl 1 gjør akkurat det samme som fp (i lydighetsdelen). Og om du skal droppe kl 1, så er all jobben med å endre lydighetsprogrammet, så ting følger hverandre og øker vanskelighetsgraden mer naturlig, bortkasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange trener og konkurrerer i agility med pinschere og dvergpinschere (for å snakke om raser jeg kjenner litt til), kanskje spesielt Dp gjør det ganske greit også. Fart og moro er litt deres greie. Men hvis det stemmer at FP inneholder 5 min fvf slik som beskrevet i denne tråden (jeg har ikke peiling på FP altså, så tar forbehold her :P ) så tipper jeg det ville gått utover rekrutteringen fra disse rasene i hvert fall. Ikke fordi de er drittbikkjer alle som en, men fordi konsentrasjon og motivasjon til sånt arbeid ofte er en issue. Er en grunn til at de ikke er de mest brukte i LP..

Jeg ser absolutt poenget med å ha basic lydighet før man konkurrerer, men en trenger jo ikke å gjøre terskelen enda høyere for å starte.. sånn hvis en ønsker rekruttering til sportene fra andre raser enn de typiske bruksrasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, i schæferhundklubben kan du velge. Enten FA eller FP, for å gå videre i avl. Ikke spør noe mer, for jeg forstår ikke helt den biten selv :faceless: Kanskje XO kan forklare likheten her

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor vi trenger FP for å gå ett rent konkurranseprogram. Da heller luke ut i en k-test. Kjære vene, en trenger ikke å gjøre det enda vanskeligere for folk å starte lp og ag. Det skal jo være litt morsomt å disse konkurranseprogrammene. Er vel nesten sikker på at noe slikt vil kvele ennå mer rekrutering. Vi sier det enkelt og det er bare å trene. Jada, men å trene en så lang fvf er ikke så lett med hunder som f.eks en staff. De er på en måte terriere og kan fort si at nok er nok. Programmet foregår over lengre tid og hunden skal være under stålkontroll gjennom hele programmet, som varer i litt over 10 min. Så om noen kan forklare hvorfor vi skal ha FP som inngangsport til lp og ag, så blir jeg glad

Edit, byttet litt på noen ord

Det er ingen likheter mellom en mentaltest og en BH. Og for en brukshundrase er det etter min mening alt for lite å teste kun mentaltest eller kun BH. En mentaltest og en bruksprøve burde vært minimum som avlskrav.

Alikevel synes jeg BH er en super prøve. Rett og slett for at det gagner oss alle. Jo flere hunder som fungerer godt i hverdagen i møtesituasjoner med mennesker, hunder, joggere, biler sykkelister, jo bedre er det for alle oss andre hundeeiere også. Det blir mye fokus på lydighetsbiten i en BH, selv ser jeg mest nytte i miljøbiten. Selv om jeg synes at fvf og lineføring kunne vært kortere er det ikke uoverkommelig for noen. Hunden trenger ikke å gå strøken fvf, det holder med et snitt på tilfredstillende for å bestå.

I klubben vår har det blitt slik at omtrent alle velger bort appellmerkekursene og tar ferdselsprøvekurs i stede. Omtrent 100 % starter på BH etter endt kurs. Ikke alle består førstegang de prøver og noen må gå 2-3 prøver før det er bestått. Ut i fra hva vi har sett i vår klubb igjennom mange år nå er ikke en bestått BH uoverkommelig for de fleste, man må bare trene litt mer og bruke litt mer tid enn feks hva man må opp i mot et appellmerke. Etter mitt syn er dette et minimum av hva vi burde forlange av hundeiere og hvor mye lydighet/kontroll de burde ha på hundene sine i hverdagen.

Det er vanskelig for oss i Norge å skjønne ut i fra norske forhold betydningen og nytten i å ha BH som inngangsport, men det vi skal huske er at de eneste landene med mentaltester er de nordiske landene. Resten av verden og europa har BH.

Så vidt jeg vet er det ikke bestemt at BH skal bli inngangsport, det har kun vært rykter som er hørt fra dommere som har vært på FCI dommerkonferanse at dette er noe FCI ønsker på sikt. Jeg vil tro at om dette skal bli innført kommer det til å bli en innføring med en overgansperiode slik at dette er noe folk og klubber skal klare å forberede seg godt på.

Edit: rettet litt på noen ord

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare rein svartmaling, hele lydighetsdelen er over på 5 minutter så bruker folk 5 minutter på fvf skjønner jeg godt at dommeren blir lei og må bryte på ett tidspunkt.

Jeg skjønner at jeg ordla meg feil. De ble ikke strøket fordi de brukte for lang tid, alle ekvipasjene jeg så brukte tilnærmet lik tid på lydighetsdelen. Men de fikk ikke fortsette til neste del, fordi kvaliteten på lydighetsdelen ikke var bra nok. De fikk ikke nok poeng. Og slik jeg forsto så var det bare de med høy kvalitet på fvf som fikk fortsette.

Ferdselsprøven er ikke så ekstremt vanskelig sånn sett, og normale hunder klarer fint å gå igjennom den.

Når jeg sto der og så på, og selv hadde startet lp1, syns jeg det så ekstremt vanskelig ut i forhold til det nivået vi var på. Så det er vel opp til hver enkelt om det er vanskelig eller ikke? Det er faktisk forskjellig å trene med forskjellige raser.

Er du klar for kl 1 i lp bør du helt fint kunne klare lydighetsbiten av fp.Hvis ikke bør du trene mer før du starter i kl 1 også :) Det er kanskje bittelitt lenger fvf og du må innom en gruppe, men ellers er det ikke vanskeligere på noen måte (bortsett fra at du må huske hvor du skal gå :P ).

Jeg er uenig med deg. Det er stor forskjell på fvf i lp1 og fp. I lp1 er den meget kort, stort sett over på 1 min, og dommeren er relativt snill i bedømningen. I fp er den mye lengre (jeg så på en fp i 2011, vet ikke hvordan den nye er). Og den dommeren jeg så, var streng (ja sikkert forskjell på de, men de har jo et skjema å følge). For mitt vedkommende er fvf en av de øvelsene vi har måttet jobbe mest med, og jeg er ikke fornøyd med den enda, selvom vi står på trappa til lp3. Skulle det stoppet meg fra å starte i lp1, når hunden kan alle andre øvelsene, hadde jeg blitt skuffet og demotivert. Såklart er det gøy å starte selvom man ikke kan alt, for å se hvordan man ligger an! Veien blir til mens man går.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor vi trenger FP for å gå ett rent konkurranseprogram. Da heller luke ut i en k-test. Kjære vene, en trenger ikke å gjøre det enda vanskeligere for folk å starte lp og ag. Det skal jo være litt morsomt å disse konkurranseprogrammene. Er vel nesten sikker på at noe slikt vil kvele ennå mer rekrutering. Vi sier det enkelt og det er bare å trene. Jada, men å trene en så lang fvf er ikke så lett med hunder som f.eks en staff. De er på en måte terriere og kan fort si at nok er nok. Programmet foregår over lengre tid og hunden skal være under stålkontroll gjennom hele programmet, som varer i litt over 10 min. Så om noen kan forklare hvorfor vi skal ha FP som inngangsport til lp og ag, så blir jeg glad

Edit, byttet litt på noen ord

Takk, hva jeg prøvde å si, bare bedre formulert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig at en test blir helt "verdiløs" fordi den ikke har skudd. Ja, skudd er en del man kan teste på en mentaltest, men er den biten mye viktigere enn de andre momentene?

Om man skal konkurrere i RIK eller NBF, så det at en hund er skuddfast meget viktig. Eller så stopper det opp veldig fort. Jo da, miljøbiten er veldig viktig. På en mentaltest så ser man jo på hele testen. Men en FP uten skudd forteller en tross alt bare at eier har trent hunden sin bra nok, og at den dommeren synes den er bra nok i miljøet til å passere.

Jeg skjønner at jeg ordla meg feil. De ble ikke strøket fordi de brukte for lang tid, alle ekvipasjene jeg så brukte tilnærmet lik tid på lydighetsdelen. Men de fikk ikke fortsette til neste del, fordi kvaliteten på lydighetsdelen ikke var bra nok. De fikk ikke nok poeng. Og slik jeg forsto så var det bare de med høy kvalitet på fvf som fikk fortsette.

Når jeg sto der og så på, og selv hadde startet lp1, syns jeg det så ekstremt vanskelig ut i forhold til det nivået vi var på. Så det er vel opp til hver enkelt om det er vanskelig eller ikke? Det er faktisk forskjellig å trene med forskjellige raser.

Jeg er uenig med deg. Det er stor forskjell på fvf i lp1 og fp. I lp1 er den meget kort, stort sett over på 1 min, og dommeren er relativt snill i bedømningen. I fp er den mye lengre (jeg så på en fp i 2011, vet ikke hvordan den nye er). Og den dommeren jeg så, var streng (ja sikkert forskjell på de, men de har jo et skjema å følge). For mitt vedkommende er fvf en av de øvelsene vi har måttet jobbe mest med, og jeg er ikke fornøyd med den enda, selvom vi står på trappa til lp3. Skulle det stoppet meg fra å starte i lp1, når hunden kan alle andre øvelsene, hadde jeg blitt skuffet og demotivert. Såklart er det gøy å starte selvom man ikke kan alt, for å se hvordan man ligger an! Veien blir til mens man går.

Takk, hva jeg prøvde å si, bare bedre formulert :)

Jo da, det er forskjell på hva man synes er vanskelig. Særlig om man bestemmer seg på forhånd at noe er omtrent umulig også. ;-) Og så er det en fordel å lære seg litt om programmet først også, ikke bare anta hvorfor de ble strøket på lydighetsdelen. Har sett noen prøver i det gamle programmet, og der har nå en hund som klenger på høyrebeinet klart å bestå også. Samt mye annet mindre bra lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What?

(OT men det betyr egentlig at nå har den iallefall 0 avlsverdi og totalt ubetydelig at en hund har tittelen BH)

I enkelte land så er det den eneste "mentaltesten" som fins.. Man kunne iallefall til en viss grad vise skuddfasthet. Derfor annser jeg den nå som bortkastet. I norge/sverige/finland burde de fleste hunder som skal i avl av min rase ha gått noe mer enn en FP.

Jeg synes det er litt merkelig at en test blir helt "verdiløs" fordi den ikke har skudd. Ja, skudd er en del man kan teste på en mentaltest, men er den biten mye viktigere enn de andre momentene?

Men nå er vel det ikke meningen at en fp skal være et avlsverktøy heller da..

Beklager dobbelpost, men får ikke til å multisitere på mobilen.

Sent from my GT-I9100

OM dere leser de tidligere innleggene jeg har skrevet så hadde dere fått med dere hvorfor jeg mener det er det.

Nok en gang: For min rase er dette den eneste "testen" man har tilgjengelig i enkelte land. Når den ikke har skudd en gang lengre så vil jeg annse den som totalt ubrukelig.

Og så vidt jeg har forstått så er hele IPO programmet egentlig tenkt som ett avlsverktøy?

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner at jeg ordla meg feil. De ble ikke strøket fordi de brukte for lang tid, alle ekvipasjene jeg så brukte tilnærmet lik tid på lydighetsdelen. Men de fikk ikke fortsette til neste del, fordi kvaliteten på lydighetsdelen ikke var bra nok. De fikk ikke nok poeng. Og slik jeg forsto så var det bare de med høy kvalitet på fvf som fikk fortsette.

Når jeg sto der og så på, og selv hadde startet lp1, syns jeg det så ekstremt vanskelig ut i forhold til det nivået vi var på. Så det er vel opp til hver enkelt om det er vanskelig eller ikke? Det er faktisk forskjellig å trene med forskjellige raser.

Jeg er uenig med deg. Det er stor forskjell på fvf i lp1 og fp. I lp1 er den meget kort, stort sett over på 1 min, og dommeren er relativt snill i bedømningen. I fp er den mye lengre (jeg så på en fp i 2011, vet ikke hvordan den nye er). Og den dommeren jeg så, var streng (ja sikkert forskjell på de, men de har jo et skjema å følge). For mitt vedkommende er fvf en av de øvelsene vi har måttet jobbe mest med, og jeg er ikke fornøyd med den enda, selvom vi står på trappa til lp3. Skulle det stoppet meg fra å starte i lp1, når hunden kan alle andre øvelsene, hadde jeg blitt skuffet og demotivert. Såklart er det gøy å starte selvom man ikke kan alt, for å se hvordan man ligger an! Veien blir til mens man går.

Om det er lett eller ikke kommer jo helt an på hvor god man er/hvor langt man har kommet i treninga. Jeg har ikke sakt noe om at den er lett. Jeg sier at om du er klar for kl 1, så klarer du fint fp også hvis du trener litt på akkurat det å gå litt lengre rett frem. Altså forholdet dem mellom. Alt er lett bare man kan det. Og ja, jeg vet utmerket godt at ikke alle hunder er like enkle å motivere. Det betyr ikke at testen er vansklig i seg selv. Jeg har sett en god del lydighetsdel på fp, også etter nye regler (de kom i år sant? har ihvertfall ikke sett skudd i år), og jeg syns lydighetsbiten bedømmes veldig snilt. Hunder som såvidt følger på fvf og null kontakt får godkjent. Samme på de andre øvelsene. Treige momenter og dobbeltkommandoer av en annen verden. Allikevel får de godkjent bare de utfører momentet sånn ca (dette betyr selvfølgelig ikke at alle som går fp går dårlig :P bare så det er sakt). Så min erfaring er at det ikke dømmes spesielt strengt (og det er kanskje greit ettersom det er en inngangsport til sporten?).

Hva er det du mener gjør at fp er så fryktelig vanskelig? Det er ikke den samme hesteskoen de går i (trenger forresten ikke være det i lp kl1 heller), de går litt lenger rett fram og får forstyrrelsen av å gå tett rundt folk, men det er ganske enkelt å lære en hund som kan gå fvf om man bare trener på det.

Men nå er jeg helt enig med deg i at det er et tullete krav å skulle ha for å få begynne å konkurrere lp, så hva som er lett eller ikke spiller jo egentlig ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM dere leser de tidligere innleggene jeg har skrevet så hadde dere fått med dere hvorfor jeg mener det er det.

Nok en gang: For min rase er dette den eneste "testen" man har tilgjengelig i enkelte land. Når den ikke har skudd en gang lengre så vil jeg annse den som totalt ubrukelig.

Og så vidt jeg har forstått så er hele IPO programmet egentlig tenkt som ett avlsverktøy?

Ipo-programmet ja.. Fp er for å vise at man har grei kontroll på hunden sin..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ipo-programmet ja.. Fp er for å vise at man har grei kontroll på hunden sin..

Sent from my GT-I9100

Ergo er det en lydighetsprøve som ikke sier noe om mentaliteten til hunden. Og dermed så sier den heller ikke noe om hva som skjer med hunden ute i en rundering alene feks. Så å bruke den som en mentalprøve for å starte bruks? Føreren er ikke i nærheten av hunden på budføring over 100 meter, eller om hunden drar avgårde fra start til slutt i en rundering på 400 meter og hva den evt gjør med fig om den blir skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Som regel lager de krøll da :P

Hehe ja, men det kan de like gjerne gjøre om de kan gå lang fvf også. Og lage krøll for andre kan de på dekken på fp også. Riktignok bare en, men allikevel. Så det løser jo ingen ting. Du kan også få hunder som reiser seg på fellesdekken og bøller på de andre når de har andre hunder tett inntil, men som fint klarer fp-dekken hvor de ligger alene. Jeg syns folk burde bli flinkere til å vente med å starte (med fellesdekk) til de er rimelig sikre på at de ligger (uhell kan selvfølgelig alltid skje), men det endres jo ikke av at man må gjennom en fp først. Det eneste det kan endre er at folk syns det blir enda mer skremmende å skulle begynne å konkurrere. Jeg syns ikke man skal gjøre hundesport mer utilgjengelig og vanskelig enn nødvendig. Vi trenger rekrutering i bruks og lp og da bør det ikke være for mange krav før man får prøve seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lett eller ikke kommer jo helt an på hvor god man er/hvor langt man har kommet i treninga. Jeg har ikke sakt noe om at den er lett. Jeg sier at om du er klar for kl 1, så klarer du fint fp også hvis du trener litt på akkurat det å gå litt lengre rett frem. Altså forholdet dem mellom. Alt er lett bare man kan det. Og ja, jeg vet utmerket godt at ikke alle hunder er like enkle å motivere. Det betyr ikke at testen er vansklig i seg selv. Jeg har sett en god del lydighetsdel på fp, også etter nye regler (de kom i år sant? har ihvertfall ikke sett skudd i år), og jeg syns lydighetsbiten bedømmes veldig snilt. Hunder som såvidt følger på fvf og null kontakt får godkjent. Samme på de andre øvelsene. Treige momenter og dobbeltkommandoer av en annen verden. Allikevel får de godkjent bare de utfører momentet sånn ca (dette betyr selvfølgelig ikke at alle som går fp går dårlig :P bare så det er sakt). Så min erfaring er at det ikke dømmes spesielt strengt (og det er kanskje greit ettersom det er en inngangsport til sporten?).

Hva er det du mener gjør at fp er så fryktelig vanskelig? Det er ikke den samme hesteskoen de går i (trenger forresten ikke være det i lp kl1 heller), de går litt lenger rett fram og får forstyrrelsen av å gå tett rundt folk, men det er ganske enkelt å lære en hund som kan gå fvf om man bare trener på det.

Men nå er jeg helt enig med deg i at det er et tullete krav å skulle ha for å få begynne å konkurrere lp, så hva som er lett eller ikke spiller jo egentlig ingen rolle.

Nei altså jeg syns bare fvf virket mye lengre i fp enn i lp1, og så syns jeg at bedømningen var streng (og de som besto hadde meget høy kvalitet på sin fvf). Men det kan jo altids hende at jeg hadde endret syn hvis jeg dro å så på en fp nå, og også flere, med forskjellige dommere. Men på det tidspunktet jeg så på, vurderte å gå fp selv, og allerede hadde startet i lp1, så følte jeg at det var langt mellom kravene i lp1 og fp hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM dere leser de tidligere innleggene jeg har skrevet så hadde dere fått med dere hvorfor jeg mener det er det.

Nok en gang: For min rase er dette den eneste "testen" man har tilgjengelig i enkelte land. Når den ikke har skudd en gang lengre så vil jeg annse den som totalt ubrukelig.

Og så vidt jeg har forstått så er hele IPO programmet egentlig tenkt som ett avlsverktøy?

Så vidt jeg vet er det kun i Norge og på schäferhund BH/FP er et avlskrav. I andre land er det IPO prøver som gjelder. Da minimum IPO 1. På de fleste bruksraser i europa har raseklubbene sine egen avlskåringer med en schütz del og en eksteriør del hvor også hundene blir testet på skudd. Også i Norge blir schäferhundene testet på skudd på avlskåring og på utstilling etter tysk mønster, så for vår rase har det lite betydning at skuddene blir fjernet fra BH. Hundene blir testet på skudd i før avl uansett enten igjennom utstilling, avlskåring, bruksprøver eller mentaltest.

Her er et eksempler på avlskåring på feks dobermann

Dobermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det kun i Norge og på schäferhund BH/FP er et avlskrav. I andre land er det IPO prøver som gjelder. Da minimum IPO 1. På de fleste bruksraser i europa har raseklubbene sine egen avlskåringer med en schütz del og en eksteriør del hvor også hundene blir testet på skudd. Også i Norge blir schäferhundene testet på skudd på avlskåring og på utstilling etter tysk mønster, så for vår rase har det lite betydning at skuddene blir fjernet fra BH. Hundene blir testet på skudd i før avl uansett enten igjennom utstilling, avlskåring, bruksprøver eller mentaltest.

Desverre så er det mange land som ikke annser min rase som en brukshund og dermed får den ikke delta på mentaltestene, utenom FP. Og ved den endringen som er gjort med skuddet så er den, somsagt, ubrukelig for meg for å si noe som helst om mentaliteten til hunden annet enn att den kan trenes i lavere nivå lydighet og gå på en gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så er det mange land som ikke annser min rase som en brukshund og dermed får den ikke delta på mentaltestene, utenom FP. Og ved den endringen som er gjort med skuddet så er den, somsagt, ubrukelig for meg for å si noe som helst om mentaliteten til hunden annet enn att den kan trenes i lavere nivå lydighet og gå på en gate.

Skjønner tankegangen din godt. Men kan dere ikke gjøre noe som raseklubb internationalt? Kelpien burde jo hatt sitt eget avlsporgram på samme måte som de fleste andre brukshundraser har det. Men det må selvfølgelig gjøres en jobb innad i rasen og som oftest fra rasens hjemland om det skal ha noen tyngde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tankegangen din godt. Men kan dere ikke gjøre noe som raseklubb internationalt? Kelpien burde jo hatt sitt eget avlsporgram på samme måte som de fleste andre brukshundraser har det. Men det må selvfølgelig gjøres en jobb innad i rasen og som oftest fra rasens hjemland om det skal ha noen tyngde...

Norden er (desverre) ganske unik der når det kommer til rasen. Og i hjemmlandet er det ingen avlskrav verken på helse e.l. og de har ingen intresse en gang av å hjelpe europa med å få rasen med på Crufts (og det sier egentlig litt det også) Så hjemmlandet i ryggen får man nok ikke på noen som helst måte desverre.

Men heldigvis så er det mulighet til å importere, teste også finne ut av generasjon nr.2. Men det burde ikke være nødvendig og ved fjerning av enkelte essensiele punkter avlsmessig (syns jeg) i FP så blir det egnetlig bare enda vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...