Gå til innhold
Hundesonen.no

Drømmetråd: en liten maskothund, en gang i tiden


Poter
 Share

Recommended Posts

Nakenhunden er jo naken, så jeg går ut fra at de ikke tåler all verdens av kulde. Det er nok forskjeller på de som det er på folk, noen er mer frosne enn andre, men jeg vil tro at de ikke er overbegeistret for vær og vind :)

Siden du vurderer dvergpuddel, så er de mellom 28 og 35 cm høye. Pudler er ikke nødvendigvis overbegeistret for kulde de heller, de har jo ikke underull, og pelsen deres er ganske fin. Krøllebølla her (en mellompuddel, de er forøvrig mellom 35 og 45 cm høye :P ) ser ut som om hun har holdt på å drukne når det regner, og det liker hun ikke.. hehe ;) Aner ikke hvordan hun er i forhold til kulde enda, vi hentet henne i april, men jeg går ut fra at så lenge hun er tørr og det ikke er dritkaldt, så går det greit. Problemet er jo at hun fort blir våt.

Mellompudler er forøvrig også en fin maskotthund. De er på størrelse med boston terrier og basenji, så de er jo ikke store. Jeg er veldig forelsket i vår krøllebølle, og er helt sikker på at neste hund kommer til å bli en mellompuddel, spørsmålet er bare hvem som er moren (3 kandidater for øyeblikket.. hehe), og når jeg får den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Søteste lille! Jeg pleide å gå tur med værdens kuleste franske for mange år siden. Han var 13år og en skikkelig tøff herremann. Gikk ingen steder uten å ha med seg sin 1liter, tomme, colaflaske, som

Haha, autocorrect er fantastisk, det skulle selvsagt stå "staffen kan også ha pusteproblemer" og "det er ikke bare snutelengde som tilsier pusteproblemer"

Jeg er veldig fornøyd med min lille maskothund - Moxy (the boston terrier).. Jeg har +30 års erfaring med middelsstor, glad, sunn og (relativt) aktiv gjeterhund (bearded collie) og uansett hvor mye f

Guest Belgerpia

Jeg slår ett slag for Fransk Bulldog jeg :) - altså om du liker små tjukkeboller med smiletryne?

Er så glad for lille frallen min, hun får meg til å le høyt hver eneste dag. Hun er lett med på lange turer, løper hekken av seg ved siden av sykkelen, underholder både meg og belgeren og tåler langt mer enn jeg trodde. Rett nok så fungerer hun dårlig i varme (lang tur i over 20 grader pluss er ikke ett tema med mindre man går i skauen hvor det er svalere), men hun tåler kulde langt bedre enn jeg trodde. Kan kles på, kan ha bling.

551816_3216971038212_1201464514_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som slår et slag for Boston Terrier, jeg hadde også tenkt til det. De har en grei størrelse (under 10,4 kilo), de fleste ligger vel på en 6-8 kilo, det spørs veldig hvor du får de fra. Det er en heterogen rase, dvs at du må se deg om etter en oppdretter som har din type. Noen liker de kraftige og litt bullete, mens andre har slanke og mer terriertype. Noen har veldig korte snuter på sine, og noen har lengre. Min Molly har kortere snute enn jeg foretrekker, og snorker. Nå skal jeg hente en valp i Slovakia neste mnd, og hun er etter foreldre med litt mer snute. Jeg fikk Molly da hun var seks mnd, og var solgt! Dette var i April, og jeg må advare deg, det smitter og det eter på seg. Er man først smittet av Bostonsyken, tar det ikke lang tid før man får lyst på en til...

Du spør om det er mye terrier i den, og jeg vil si at dette er en hund der det eneste som sier terrier er navnet. Ellers er det vanskelig å både se og merke noe terrier i den. Den ble avlet som kamphund på 1800 tallet, men det kan ingen se nå. En glad hund som er med på det meste. De er stort sett ikke glad i regn og kulde, og varme kan ta på. De har et flott temperament, liker andre mennesker og hunder godt (må selvfølgelig sosialiseres som alle andre hunder). De ligger ikke i terriergruppen, og jeg føler heller ikke de passer særlig godt inn der. De ligger i gruppe 9, selskapshunder, og de er veldig gode selskapshunder.

Her er en lenke til Mollys tråd, og her en til min nye valp, advarsel: det ligger et par nuudelige bilder der inne...

Jeg vil anbefale deg å ta en titt inne på Norsk Boston Terrier Klubb sine nettsider, der ligger telefonnr til valpeformidler. Da er du sikker på at hundene som er brukt er sjekket for øyesykdommer, patella lux og hd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår ett slag for Fransk Bulldog jeg :) - altså om du liker små tjukkeboller med smiletryne?

Er så glad for lille frallen min, hun får meg til å le høyt hver eneste dag. Hun er lett med på lange turer, løper hekken av seg ved siden av sykkelen, underholder både meg og belgeren og tåler langt mer enn jeg trodde. Rett nok så fungerer hun dårlig i varme (lang tur i over 20 grader pluss er ikke ett tema med mindre man går i skauen hvor det er svalere), men hun tåler kulde langt bedre enn jeg trodde. Kan kles på, kan ha bling.

551816_3216971038212_1201464514_n.jpg

Synes også bulldog er kjekkere enn terrier.

Og siden klimaet er utpreget kystlig i Tromsø, bør du vel gjerne ha en hund som tåler det litt vått og rått. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for boston terrieren jeg og! :)

Kan ikke skryte på meg masse kunnskap om rasen, men de jeg har møtt og de jeg kjenner har ihvetfall gitt meg et veldig godt forsteinntrykk. Kvikke, morsomme hunder med mye personlighet. Helt klart en rase som står på min mascot liste til tross for den korte nesen.

Lykke til med mascotvalget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig folk overdriver papilloner litt, jeg. Greit nok at de kan brukes, men de krever det ikke. Blondie er fornøyd med bare tur, det er faktisk det hun trives best med. Det er utrolig mange som kun har de til selskapshunder :) Blondie har vært med på skitur, joggetur, og sykkeltur uten problemer :) Eneste som er med skitur er jo om snøen er for høy eller om den klumper seg i pelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakenhunden er jo naken, så jeg går ut fra at de ikke tåler all verdens av kulde. Det er nok forskjeller på de som det er på folk, noen er mer frosne enn andre, men jeg vil tro at de ikke er overbegeistret for vær og vind :)

Siden du vurderer dvergpuddel, så er de mellom 28 og 35 cm høye. Pudler er ikke nødvendigvis overbegeistret for kulde de heller, de har jo ikke underull, og pelsen deres er ganske fin. Krøllebølla her (en mellompuddel, de er forøvrig mellom 35 og 45 cm høye :P ) ser ut som om hun har holdt på å drukne når det regner, og det liker hun ikke.. hehe ;) Aner ikke hvordan hun er i forhold til kulde enda, vi hentet henne i april, men jeg går ut fra at så lenge hun er tørr og det ikke er dritkaldt, så går det greit. Problemet er jo at hun fort blir våt.

Mellompudler er forøvrig også en fin maskotthund. De er på størrelse med boston terrier og basenji, så de er jo ikke store. Jeg er veldig forelsket i vår krøllebølle, og er helt sikker på at neste hund kommer til å bli en mellompuddel, spørsmålet er bare hvem som er moren (3 kandidater for øyeblikket.. hehe), og når jeg får den. :)

Hvordan er helsa på dverg -og mellompuddelen? Har du noen oppdrettere å anbefale?

Jeg slår ett slag for Fransk Bulldog jeg :) - altså om du liker små tjukkeboller med smiletryne?

Er så glad for lille frallen min, hun får meg til å le høyt hver eneste dag. Hun er lett med på lange turer, løper hekken av seg ved siden av sykkelen, underholder både meg og belgeren og tåler langt mer enn jeg trodde. Rett nok så fungerer hun dårlig i varme (lang tur i over 20 grader pluss er ikke ett tema med mindre man går i skauen hvor det er svalere), men hun tåler kulde langt bedre enn jeg trodde. Kan kles på, kan ha bling.

551816_3216971038212_1201464514_n.jpg

Liker de her tykkebollene, kjenner jeg :D Har vært på valpekurs med en fransk bulldog og ble veldig sjarmert av henne, men hun hadde pusteproblemer. Hvordan er det på rasen? Hvordan er gemyttet deres og hvordan skiller de seg fra boston terriern?

Ser det er flere som slår et slag for Boston Terrier, jeg hadde også tenkt til det. De har en grei størrelse (under 10,4 kilo), de fleste ligger vel på en 6-8 kilo, det spørs veldig hvor du får de fra. Det er en heterogen rase, dvs at du må se deg om etter en oppdretter som har din type. Noen liker de kraftige og litt bullete, mens andre har slanke og mer terriertype. Noen har veldig korte snuter på sine, og noen har lengre. Min Molly har kortere snute enn jeg foretrekker, og snorker. Nå skal jeg hente en valp i Slovakia neste mnd, og hun er etter foreldre med litt mer snute. Jeg fikk Molly da hun var seks mnd, og var solgt! Dette var i April, og jeg må advare deg, det smitter og det eter på seg. Er man først smittet av Bostonsyken, tar det ikke lang tid før man får lyst på en til...

Du spør om det er mye terrier i den, og jeg vil si at dette er en hund der det eneste som sier terrier er navnet. Ellers er det vanskelig å både se og merke noe terrier i den. Den ble avlet som kamphund på 1800 tallet, men det kan ingen se nå. En glad hund som er med på det meste. De er stort sett ikke glad i regn og kulde, og varme kan ta på. De har et flott temperament, liker andre mennesker og hunder godt (må selvfølgelig sosialiseres som alle andre hunder). De ligger ikke i terriergruppen, og jeg føler heller ikke de passer særlig godt inn der. De ligger i gruppe 9, selskapshunder, og de er veldig gode selskapshunder.

Her er en lenke til Mollys tråd, og her en til min nye valp, advarsel: det ligger et par nuudelige bilder der inne...

Jeg vil anbefale deg å ta en titt inne på Norsk Boston Terrier Klubb sine nettsider, der ligger telefonnr til valpeformidler. Da er du sikker på at hundene som er brukt er sjekket for øyesykdommer, patella lux og hd.

Når du sier de stort sett ikke er glad i regn og kulde, hvordan oppfører de seg i forhold til det? Er det sånn at de ikke vil ut om det duskregner? Her i Tromsø er det jo vær, så greit med en hund som faktisk tåler det :) Har du noen oppdrettere å anbefale som avler på hunder med ok nese?

Synes også bulldog er kjekkere enn terrier.

Og siden klimaet er utpreget kystlig i Tromsø, bør du vel gjerne ha en hund som tåler det litt vått og rått. ;)

Ja, det er jo greit med en rase som tåler været som er her. Det går greit å kle på dem, tenker jeg, men ikke bare det duskregner litt...

Stemmer for boston terrieren jeg og! :)

Kan ikke skryte på meg masse kunnskap om rasen, men de jeg har møtt og de jeg kjenner har ihvetfall gitt meg et veldig godt forsteinntrykk. Kvikke, morsomme hunder med mye personlighet. Helt klart en rase som står på min mascot liste til tross for den korte nesen.

Lykke til med mascotvalget :)

Takk! Synes det virker som en spennende rase.

Jeg syns egentlig folk overdriver papilloner litt, jeg. Greit nok at de kan brukes, men de krever det ikke. Blondie er fornøyd med bare tur, det er faktisk det hun trives best med. Det er utrolig mange som kun har de til selskapshunder :) Blondie har vært med på skitur, joggetur, og sykkeltur uten problemer :) Eneste som er med skitur er jo om snøen er for høy eller om den klumper seg i pelsen.

Ja, synes du? De phalene jeg kjenner er aktive konkurransehunder, men rasen promoteres vel ikke akkurat med å være en aktiv sportshund, sånn sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes du? De phalene jeg kjenner er aktive konkurransehunder, men rasen promoteres vel ikke akkurat med å være en aktiv sportshund, sånn sett...

Ja, det syns jeg. De er på ingen måte vanskelige eller krevende hunder, men om man ønsker det, så er det hunder man kan bruke, selv om de først og fremst er selskapshunder. Så man kan se på det at de kan brukes som et pluss, ikke et must. Men du må jo selvfølgelig tenke på hvor du får hunden fra, at det er linjer som ikke er reine "brukslinjer", for det finnes vel de som avler papilloner kun til "bruks" og, og det er mulig de krever mer. Selv har jeg fra en oppdretter som kun har avlet for utstilling (og selvfølgelig sunne hunder), men det finnes flere hunder fra henne som er blitt brukt aktivt og nådd langt.

(Føler det egentlig er rart å snakke om brukslinjer på papillon :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små terrierene med stri pels ligger jo et hestehode foran hva gjelder værfasthet. Vet ikke helt hvordan pelsen er på kleinspitz og pomme og de der små spisshundene? Men alle korthårshundene vil jo bli mer kuldeutsatt rett og slett fordi de befinner seg så nære bakken... Selv heelerne med sin underull fryser jo tærne av seg i Tromsø vinterstid ;)

Men du, må den være så liten? Hva med en corgi, for eksempel? Vil ikke det være en super Eine-kompis og sengevarmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det syns jeg. De er på ingen måte vanskelige eller krevende hunder, men om man ønsker det, så er det hunder man kan bruke, selv om de først og fremst er selskapshunder. Så man kan se på det at de kan brukes som et pluss, ikke et must. Men du må jo selvfølgelig tenke på hvor du får hunden fra, at det er linjer som ikke er reine "brukslinjer", for det finnes vel de som avler papilloner kun til "bruks" og, og det er mulig de krever mer. Selv har jeg fra en oppdretter som kun har avlet for utstilling (og selvfølgelig sunne hunder), men det finnes flere hunder fra henne som er blitt brukt aktivt og nådd langt.

(Føler det egentlig er rart å snakke om brukslinjer på papillon :lol: )

Hehe, ja, brukslinjer på papillon er jo litt morsomt, men jeg skjønner hva du mener. Da vi var og så på agility VM for noen år siden, var det jo veldig mange papillons og noen gikk jo også i mellom. De var svære! Rart å se. Men jeg tenker det er spreke hunder som kan henge med på det meste og det er jo en fordel.

De små terrierene med stri pels ligger jo et hestehode foran hva gjelder værfasthet. Vet ikke helt hvordan pelsen er på kleinspitz og pomme og de der små spisshundene? Men alle korthårshundene vil jo bli mer kuldeutsatt rett og slett fordi de befinner seg så nære bakken... Selv heelerne med sin underull fryser jo tærne av seg i Tromsø vinterstid ;)

Men du, må den være så liten? Hva med en corgi, for eksempel? Vil ikke det være en super Eine-kompis og sengevarmer?

Terrier vil jeg ikke ha pga jaktinstinktet. Joda, heelere har det vel ikke direkte varmt på vinteren de, men jeg synes likevel de takler kulden ganske bra. De er jo ikke sånn at de nekter å gå ut om det regner og løper jo fint med på vinteren. Å kle på et dekken er ok. Må kle på Eine også om det er kaldt, så det begynner jeg å bli vant til nå. Ikke så vant til å kle på sokker, da.

Den MÅ ikke være så liten, men prøver å tenke praktisk på det i forhold til bil blant annet. Eines bur tar opp hele bagasjerommet, så da er det ikke plass til et så veldig stort bur til. Også vil jeg ha en jeg faktisk kan bære på armen. Kanskje et teit ønske? Corgi er vel ganske bjeffete av seg, er de ikke?

Snakket med ei med pomme og hun sa hennes hund ble klissvåt i regn siden den ikke hadde særlig vanntett pels. På sommeren ble den visst veldig varm.

Papillon/phalene vel! Er det noe å lure på? :D

tur0508067.jpg

Det er noe med øynene til papillon, som om de har stjernestøv i dem :heart: Er det en forholdsvis sunn rase, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så inni hvordan akkurat helsen er på rasen, men det går for å være en sunn rase :) Patella lux og øyensykdommer skal du være obs på, sjekk gjerne dogweb på øyensykdommene. Det er ikke vanlig å HD røntge, så i teorien kan jo mange papilloner ha c og d hofter og fremdeles gå i avl. Men de lever lenge og er spreke til de dør :) Frøken har selv patella lux grad 1 på det ene benet (er kun en dyrlege som har påpekt det, er andre som har sagt hun er fri. Men leddet luxerte det, så hun har svak grad, men det synes absolutt ikke på henne og vi tar ingen forhåndsregler) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier vil jeg ikke ha pga jaktinstinktet. Joda, heelere har det vel ikke direkte varmt på vinteren de, men jeg synes likevel de takler kulden ganske bra. De er jo ikke sånn at de nekter å gå ut om det regner og løper jo fint med på vinteren. Å kle på et dekken er ok. Må kle på Eine også om det er kaldt, så det begynner jeg å bli vant til nå. Ikke så vant til å kle på sokker, da.

Ennå en grunn til å velge fransk bulldog fremfor boston terrier (det er tross alt en terrier det også, selv om det ikke er en JRT liksom). Men når heeler synes det er i grenseland om vinteren kan du jo bare tenke deg hvordan det er for en korthåring, eller en pelshund uten ull.

Skjønner det med ønsket om å ha plassbesparende hund, men papillon blir da jaggu våt og kald den også. Tror du bare må få deg en shiba, jeg (en av de uten lyd, som min) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye bulldog det er i en fransk bulldog? Med tanke på hvordan de er mot andre hunder, samkjønnsagressjon og slikt? Føder de forresten selv? Leste et sted at de var dyre fordi de som oftes måtte ta keisersnitt...

Det var noen her som skrev at boston terrier bare var terrier i navnet sitt og ikke er blant terrierne, men selskapshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føder de forresten selv? Leste et sted at de var dyre fordi de som oftes måtte ta keisersnitt...

Hos Agria står Fransk bulldog (i likhet med Engelsk bulldog) oppført som en rase som ikke får utgiftene dekket ved keisersnitt.

Dette står det ikke uten grunn, så jeg er ganske sikker på at det er utrolig vanlig at de ikke klarer å føde selv.

Jeg husker dessverre ikke om jeg leste dette i mine egne forsikringsdokumenter (den generelle "blekka" som følger med) eller om det var på nettsiden deres jeg leste det. Det var uansett info fra Agria selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, boston terriere er IKKE terriere - og det som ble innblandet for noen hundre år siden har nok blitt mye borte på veien... De er nok mere "bullehunder" - sånne umåtelig glade, trygge, selvsikre og "stødige". Men bostonen er vel kanskje litt mere "vill og gal" enn den normale franske bulldogen, tror jeg.. Sånn hoppe høyt og kaste seg gladlig inn i enhver situasjon i troen på at det skal være noe morsomt man møter - sånn dumt uredde, liksom.

Jeg vurderte fransk bull, mops og boston som maskothund og kom fram til at bostonen var den som virket mest sprek av de tre. Den har i alle fall en "normal" hundekropp, er myke og bevegelige - kan vaske seg selv, og har ikke (skal ikke ha) rynker som krever spesiell pleie eller omsorg.. Men mopsen har nok en klart bedre og tykkere pels for drittvær, vil jeg tro. OG frallen er kanskje den "goeste" av dem..

Men rent værmessig er de ikke stort å ha... LOL

Min går IKKE ut hvis det duskregner (eller regner mer), vil absolutt ikke trå på snø, eller bli kald på noen måte.

Samtidig så blir hun selvsagt med når jeg tar fram båndet og hun skjønner at vi skal ut og gå på tur! I fjor gikk jeg til anskaffelse av fleece-sokker - og med de på samt et dekken så var hun ute i sprengkulde og lekte i snøen med beardisene, hun.

Størrelse - min er en relativt liten tispe, veier ca 7 kg. Men likevel tror jeg du skal lete en stund for å finne noen som er særlig over 10. Men de er utseendemessig veldig variable, ja - mange forskjellige typer og størrelser hvis man sitter og ser på en gjeng av dem.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker de her tykkebollene, kjenner jeg :D Har vært på valpekurs med en fransk bulldog og ble veldig sjarmert av henne, men hun hadde pusteproblemer. Hvordan er det på rasen? Hvordan er gemyttet deres og hvordan skiller de seg fra boston terriern?

Når du sier de stort sett ikke er glad i regn og kulde, hvordan oppfører de seg i forhold til det? Er det sånn at de ikke vil ut om det duskregner? Her i Tromsø er det jo vær, så greit med en hund som faktisk tåler det :) Har du noen oppdrettere å anbefale som avler på hunder med ok nese?

Fransk bulldogg er en herlig rase! Og i gemytt er de ganske mye likt som en Boston Terrier. Vi hadde nettopp en på ferie her, og han og Molly var ganske like, iom at de liker å leke, leke og leke. Molly ble fortest lei og ville sove (liker å sove), men nå var den andre yngre og villere også, da. En Boston Terrier er mer spretten, hun hopper uten problem en meter rett opp i lufta. De er begge lekne og liker å leke med andre hunder. Har ikke hørt at de har noe samkjønnsagressjonsproblem på noen av disse. Når du velger oppdrett, MÅ du være nøye på å velge etter hunder som er sjekket for sykdommer som er relatert til rasen. Bl.a velg foreldre som har åpne nesebor. Ikke alltid lengden på nesen har noe å si, men det er en indikator på at det KAN være noe der. Boston terrier skal (bør) sjekkes for patella luxation (knær) hd (hofteleddsdysplasi) og øyelyses (øyelysning må være mindre enn et år gammel når hunden valper). Det anbefales også å teste hunder for juvenil katarakt (øyesykdom som er arvelig og kan gjøre hundene blinde før de er et år gamle) men vet ikke om det er et krav i Norge. I sverige er det det.

At Boston Terriere stort sett ikke er glad i regn? De blir med ut, hvis de MÅ, men du ser det på hele holdningen (krummer ryggen og går med bøyd hode) at det er noe de ikke kan utstå! Hvis du er en som liker å gå tur i marka i allslags vær, vil jeg ikke anbefale denne rasen. ;-)

Vil ikke anbefale noen spesielt, (eller det er en, men hun vet jeg ikke skal ha valper ennå) men her er en liste over oppdrettere i Norge:

http://www.bostonterrierklubben.no/

En svensk oppdretter som ser ut til å ha litt lengre snuter:

www.chandis.se/

Hvis dette er en stund til, så planlegger jeg oppdrett etterhvert, og vil da gjøre mitt aller beste for å avle fram valper som har bra helse og gemytt, samt at de selvfølgelig skal være flotte å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville muligens hatt en whippet som maskot. Noe mindre enn det, føler jeg at de blir så bjeffete.. Men jeg liker lundehund veldig godt da! De er jo skapt for å bo her nord, samt er pene å se på.

Whippet er en veldig god kandidat til maskothund.

Liker også Parson Russel Terrier, men de vet jeg ingenting om gemytt og sånn på. Men liker utseendet veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er helsa på dverg -og mellompuddelen? Har du noen oppdrettere å anbefale?

Jeg syns puddelklubben har et ganske edruelig forhold til dette med sykdommer på puddelen, så jeg anbefaler å lese deres pdf om sykdommer på puddelen. Stort sett så går det på øyesykdommer og patella-status, og stort sett så er de flinke til å sjekke øyner og knær. Det er en og annen mellompuddel som røntges på hoftene, og en sjelden gang i blant albuene, jeg tror det blir mindre vanlig jo mindre variant det er.

Jeg er litt usikker på hvordan det er med dvergoppdrettere, men på mellom anbefaler jeg Leahs oppdretter (Kennel Se Upp). Hun går MH med avlsdyrene sine (det første kullet hennes går MH nå i helgen, så det blir spennende å se resultatet der. Mora til kullet er en av de jeg har lurt på om jeg må ha valp etter, datteren hennes er en annen - og da kan jeg vel kanskje legge til at den tredje er krøllebølla vår? hehe), hun jobber med sine egne hunder, og hun røntger hofter i tillegg til den anbefalte kne- og øyesjekken. Vi er knallfornøyde med henne, både informasjonen vi har fått i forkant, alle oppdateringene i valpekassa og oppfølging etterpå. Hun skal ha kull på sin tispe nå i vinter, og hadde det ikke vært for at jeg egentlig ikke vil ha hund alt nå, så hadde jeg glatt kjøpt fra det kullet. Ja, sånn i tillegg til at jeg vil ha hvit puddel da *flir* Det er det en mulighet at datteren hennes kan få, så jeg lurer på om jeg skal vente på det kullet, for Iris har anlegg for hvitt (ja, jeg tillater meg å være bittelitt overfladisk.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns puddelklubben har et ganske edruelig forhold til dette med sykdommer på puddelen, så jeg anbefaler å lese deres pdf om sykdommer på puddelen. Stort sett så går det på øyesykdommer og patella-status, og stort sett så er de flinke til å sjekke øyner og knær. Det er en og annen mellompuddel som røntges på hoftene, og en sjelden gang i blant albuene, jeg tror det blir mindre vanlig jo mindre variant det er.

Jeg er litt usikker på hvordan det er med dvergoppdrettere, men på mellom anbefaler jeg Leahs oppdretter (Kennel Se Upp). Hun går MH med avlsdyrene sine (det første kullet hennes går MH nå i helgen, så det blir spennende å se resultatet der. Mora til kullet er en av de jeg har lurt på om jeg må ha valp etter, datteren hennes er en annen - og da kan jeg vel kanskje legge til at den tredje er krøllebølla vår? hehe), hun jobber med sine egne hunder, og hun røntger hofter i tillegg til den anbefalte kne- og øyesjekken. Vi er knallfornøyde med henne, både informasjonen vi har fått i forkant, alle oppdateringene i valpekassa og oppfølging etterpå. Hun skal ha kull på sin tispe nå i vinter, og hadde det ikke vært for at jeg egentlig ikke vil ha hund alt nå, så hadde jeg glatt kjøpt fra det kullet. Ja, sånn i tillegg til at jeg vil ha hvit puddel da *flir* Det er det en mulighet at datteren hennes kan få, så jeg lurer på om jeg skal vente på det kullet, for Iris har anlegg for hvitt (ja, jeg tillater meg å være bittelitt overfladisk.. hehe)

Nå bare blir jeg litt OT siden det virker som du har litt peiling på rasen. :)

Er noen små pudler (i likhet med andre små hunderaser) som sliter med rennende øyne, eller tette tårekanaler. Men vet du om akkurat dette er noe som er arvelig? Altså om tispa/foreldrene har dette problemet f.eks, om det er stor sannsynlighet for at det arves videre til valpene.

Får med jevne mellomrom spm. "hva jeg gjør" med min egen hund fordi han ikke har disse røde stripene, eller hvordan jeg "skjuler det", og da synes jeg jo det har gått for langt når de fleste tydeligvis tror det skal være slik på enkelte raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare blir jeg litt OT siden det virker som du har litt peiling på rasen. :)

Er noen små pudler (i likhet med andre små hunderaser) som sliter med rennende øyne, eller tette tårekanaler. Men vet du om akkurat dette er noe som er arvelig? Altså om tispa/foreldrene har dette problemet f.eks, om det er stor sannsynlighet for at det arves videre til valpene.

Får med jevne mellomrom spm. "hva jeg gjør" med min egen hund fordi han ikke har disse røde stripene, eller hvordan jeg "skjuler det", og da synes jeg jo det har gått for langt når de fleste tydeligvis tror det skal være slik på enkelte raser.

mer OT:

Jeg har i mange mange år trodd at pudler og bichon rasene "bare var sånn" jeg.. :icon_redface: Helt til i fjor eller tidligere i år når jeg funderte litt på rase nr 2 og både havanaisen og bedlington terrieren ble vurdert. Først da fikk jeg en liten innføring i at, nei det skal faktisk ikke være sånn, men det forekommer på grunn av sånn og sånn. (Var snakk om sopp i skjegg/pels rundt munn og noe øyesykdommer/tette kanaler eller noe i den dur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare blir jeg litt OT siden det virker som du har litt peiling på rasen. :)

Er noen små pudler (i likhet med andre små hunderaser) som sliter med rennende øyne, eller tette tårekanaler. Men vet du om akkurat dette er noe som er arvelig? Altså om tispa/foreldrene har dette problemet f.eks, om det er stor sannsynlighet for at det arves videre til valpene.

Får med jevne mellomrom spm. "hva jeg gjør" med min egen hund fordi han ikke har disse røde stripene, eller hvordan jeg "skjuler det", og da synes jeg jo det har gått for langt når de fleste tydeligvis tror det skal være slik på enkelte raser.

En venninne av meg med toy har snakket med en veterinær om dette (hennes hund er operert for feilstilte øyehår et par ganger), og han sa at 70 % av alle småhunder sliter med øynene. Det er altså veldig vanlig, og veldig vanskelig å gjøre noe med, fordi det er jo arvelig, og når så mange er affiserte, så kan man ikke akkurat kutte ut alt fra avl heller.

Veldig synd at det er sånn, for det ser jo ikke spesielt behagelig ut for hunden. Heldigvis så er puddelfolk generelt flinke til å øyelyse, og da kommer jo sånne diagnoser opp på dogweb, og man kan sjekke ut hvor utbredt sånt er på linjene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mer OT:

Jeg har i mange mange år trodd at pudler og bichon rasene "bare var sånn" jeg.. :icon_redface: Helt til i fjor eller tidligere i år når jeg funderte litt på rase nr 2 og både havanaisen og bedlington terrieren ble vurdert. Først da fikk jeg en liten innføring i at, nei det skal faktisk ikke være sånn, men det forekommer på grunn av sånn og sånn. (Var snakk om sopp i skjegg/pels rundt munn og noe øyesykdommer/tette kanaler eller noe i den dur)

Mange som tror det, fleste som spør er jo de som selv også har småhunder. Sopp/misfargingen kommer av at det er fukt på stedet, dvs. at øynene renner enten konstant eller mye over en periode, og fuktige områder liker jo soppen seg i.

En venninne av meg med toy har snakket med en veterinær om dette (hennes hund er operert for feilstilte øyehår et par ganger), og han sa at 70 % av alle småhunder sliter med øynene. Det er altså veldig vanlig, og veldig vanskelig å gjøre noe med, fordi det er jo arvelig, og når så mange er affiserte, så kan man ikke akkurat kutte ut alt fra avl heller.

Veldig synd at det er sånn, for det ser jo ikke spesielt behagelig ut for hunden. Heldigvis så er puddelfolk generelt flinke til å øyelyse, og da kommer jo sånne diagnoser opp på dogweb, og man kan sjekke ut hvor utbredt sånt er på linjene :)

Ja, noen ser jo ut til å være direkte plaget av det, dessverre, blunker unormalt mye med øynene i tillegg.

Men det er godt de er obs på det og loggfører. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...