Gå til innhold
Hundesonen.no

Drømmetråd: en liten maskothund, en gang i tiden


Poter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Søteste lille! Jeg pleide å gå tur med værdens kuleste franske for mange år siden. Han var 13år og en skikkelig tøff herremann. Gikk ingen steder uten å ha med seg sin 1liter, tomme, colaflaske, som

Haha, autocorrect er fantastisk, det skulle selvsagt stå "staffen kan også ha pusteproblemer" og "det er ikke bare snutelengde som tilsier pusteproblemer"

Jeg er veldig fornøyd med min lille maskothund - Moxy (the boston terrier).. Jeg har +30 års erfaring med middelsstor, glad, sunn og (relativt) aktiv gjeterhund (bearded collie) og uansett hvor mye f

Ikke for å kuppe tråden din, TS, men Taz, kan du fortelle mer om skotsk terrier.. Aktivitetsnivå, evt ting man må vaere obs på.. :)

Det kan jeg selvsagt gjøre. :ahappy:

Aktivitetsnivå, det er en grunn for at rasen kalles for pensjonisthunden. :P

Det er litt sannhet i det, men hun ELSKER tur, blir med på alt, fjellturer er ikke noe problem og rasen tar det den får av aktivitet.

Men den går ikke på veggene om den ikke får tur, den takler det helt fint, og det er vel der pensjonisthundstempelet kommer fra.

Den har jo dvergvekst, med de begrensningene det bringer med seg, tur i 1 meter snø funker litt dårlig for eksempel.

Rasen er den i terriergruppa som er minst terrier. Med unntak av lydeffekter når hun leker er det veldig lite lyd. Bjeffer ikke unødvendig, men når hun løper etter andre hunder (lek) så høres hun helt idiotisk ut. Frustrasjon over å alltid være treigest.

Aldri hatt noe problem i forhold til andre hunder, hun er en enkel hund på mange måter.

Det varierer hvor sosial en skotte er (står reservert i rasekompendiumet), Kiwi er veldig sosial og omgjengelig og oppdretter hadde bare skotter som alle var over snittet sosiale. Man prøver å sette seg på bakken for å hilse på små skottevalper, men blir istedenfor overfalt av 3 stk voksne skotter som skal ha kos og oppmerksomheten din. :ahappy:

Man merker terrieren i henne når hun blir gira, og da finner ut at hun skal ta skoene dine på tur. :innocent:

Hun er lett å be om å slutte, men som regel ler jeg for mye over hvor teit hun er. :P Og be en hund slutte mens du ler, det funker dårlig. Dette var helst når hun var valp og unghund, det skjer omtrent aldri lenger. :)

Noe mer du ville vite? :ahappy:

Edit: Kan vel trygt si at jeg vurderer enda en, eller en ny den dagen jeg ikke har Kiwi lenger. De er utmerket maskothunder. :ahappy:

Endret av Taz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mer du ville vite? :ahappy:

Edit: Kan vel trygt si at jeg vurderer enda en, eller en ny den dagen jeg ikke har Kiwi lenger. De er utmerket maskothunder. :ahappy:

Jeg er litt all over the place mtp neste hund, og er en del inne på tanken om at en liten en kanskje ikke hadde vaert så dumt :P Traff en innmari trivelig dvergschnauzer forrige uke, så tenkte jeg skulle se mer på de, og så ble det skrevet om skotte her inne (og de ligner jo på DS), og så kom jeg på at jeg var svak for skotter da jeg var liten :P Hehe. Trenger en hund som kan (og vil) henge med på dagsturer (7-8t) i skog og fjell uansett vaer og uten å sinke oss, men meterhøy snø får vi jo ikke her i Bergen. Ikke står jeg på ski heller.

Reservert gjør meg ingenting, men kan de bikke over i usikker/nervøs/sky... Fjotten jeg har er nemlig litt usikker, så vil ha en trygg hund, uavhengig av om den er sosial eller reservert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt all over the place mtp neste hund, og er en del inne på tanken om at en liten en kanskje ikke hadde vaert så dumt :P Traff en innmari trivelig dvergschnauzer forrige uke, så tenkte jeg skulle se mer på de, og så ble det skrevet om skotte her inne (og de ligner jo på DS), og så kom jeg på at jeg var svak for skotter da jeg var liten :P Hehe. Trenger en hund som kan (og vil) henge med på dagsturer (7-8t) i skog og fjell uansett vaer og uten å sinke oss, men meterhøy snø får vi jo ikke her i Bergen. Ikke står jeg på ski heller.

Reservert gjør meg ingenting, men kan de bikke over i usikker/nervøs/sky... Fjotten jeg har er nemlig litt usikker, så vil ha en trygg hund, uavhengig av om den er sosial eller reservert.

Tror det er en del mer lyd i en DS, men igjen har de jo lengre bein, med de fordelene det medbringer.

Kiwi har til nå klart å henge med på alle turer hun har vært med på, også fjellturer og terreng hvor hun egentlig ikke burde klart å ta seg frem. Men siden de har korte bein så kan du ikke akkurat forvente at de skal klare å komme seg opp veldig høye og bratte steiner o.l. Men med sele på bikkja, og ett lite løft, så følger bikkja med da også. :P

På lengre turer så går de ved siden av deg eller rett bak deg, de løper ikke tulling rundt overalt. Men jeg liker det sånn da, da vet jeg alltid hvor bikkja er, bare se ned liksom. :P. :ahappy:

Rasen er utholdende, som de aller fleste hunderaser er, så de skal ikke ha noe mer problemer enn andre raser. Men nå kan du ikke akkurat sammenligne en skotte med en husky eller andre raser av tilsvarende størrelse med lange bein. De er små (10-13 kg) med korte bein, men det betyr ikke at de ikke klarer å henge med på tur. :)

Kiwi er mindre enn gjennomsnittsskotten da, med sine 7,5 kg og 1 cm under standarden.

Rasen kan være reservert, og da mener jeg mer likegyldig. Men jeg har enda ikke møtt en skotte som faktisk er reservert.

De er heller ikke usikre/nervøse/sky, og det er veldig utypisk terrier å være det, det inkl skotten også. :)

Men hvordan er din hund usikker? På mennesker? miljø? Lyder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen kan være reservert, og da mener jeg mer likegyldig. Men jeg har enda ikke møtt en skotte som faktisk er reservert.

De er heller ikke usikre/nervøse/sky, og det er veldig utypisk terrier å være det, det inkl skotten også. :)

Men hvordan er din hund usikker? På mennesker? miljø? Lyder?

Usikker på mennesker. Likegyldig er helt greit, så fremt de faktisk er likegyldige og ikke egentlig usikre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer også litt på å anskaffe meg en maskothund ila kommende år. Jeg vil ha en som kan være med på turene med Midas, og som jeg kan trene rally med, og utstilling. Jeg så du spurte om Kleinspitz tidligere i tråden. Jeg har sett endel på denne, men vil helst ikke ha en hund som bjeffer konstant. Noen som har erfaring med kleinspitz? Synes de er veldig kule. Virker ganske tøffe selv om de er små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har jo en maskot hund - verdens fineste sheltie <3 - Men etterhvert kunne jeg tenke meg en Lundehund som maskothund, og når jeg blir gamel så tenker jeg at det må bli en pomeranier. I hvertfall tenker jeg det nå, kan komme mye fint min vei før den tid :)

Søderen, ja også en langhåret collie, en korthåret collie og en sort elghund. ÅÅ alaskan klee kai!! Møtte en sånn i fjor <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...