Gå til innhold
Hundesonen.no

Sending av valp?


Linn-K
 Share

Recommended Posts

Sambo og jeg har endelig kommet frem til at vi skal ha en golden retriever! er i syvende himmel bare av tanken! Vi tenker at vi vil ha rundt mars/april med tanke på at jeg må ta ut ferie og slikt.

vi har kommet i kontakt med en oppdretter som ikke er så langt unna oss. Vi har ikke fått svar på siste mail om de planlegger kull etter jul.

hvis de ikke planlegger valpekull etter jul, er det ingen andre oppdrett nært oss.

Hvordan er da mulighetene for sending med fly?

Dette er selvfølgelig ikke noe vi ønsker, men har ikke funnet flere oppdrett i nærheten :(

håper fra positive svar fra oppdretter og vi slipper og tenke på sending og allt det der :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å sende valp med fly. Det anbefales at dere drar til flyplassen og tar imot valpen og så reiser dere sammen med den tilbake. De fleste valper takler en flytur helt fint. Det kan være lurt at oppdretter introduserer buret for valpen litt på forhånd. Har inntrykk av at mange oppdrettere sender valper med fly (men ikke alltid de vil la de fly alene) VI har hentet 2 valper med fly, en gang i en bag inne sammen med oss, og en gang i lasterommet. Gikk bra begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vi kommet i kontakt med et oppdrett =) Det virker lovende!

er ca 5-6 timers kjøring dit, og vi blir å kjøre begge veiene om vi blir godkjente av dem! :) får vi heller stoppe mye =)

får håpe hunden deres får løpetid snart, og ting går etter planen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte 5-6 timer til hytta med valpekullet vårt når de var 6 uker gamle. Det gikk kjempefint, på tross av svingete veier. Jeg tror det viktigste er å kjøre rolig i svinger for å forhindre kvalme og lytte til valpen når den piper, da det ofte betyr at den må på do. Ellers er det oppdretter som kan gjøre mye for at turen skal gå bra, som å kjøre mye med valpen og da i et bur så den blir vant til det.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har aldri hatt bilsyke hos noen av våre valper :) Og kjørte mye med dem som valper. Viktigste er å stoppe å la valpen tisse ved behov. Samtidig kan det være lurt å ikke gi valpen mat rett før dere setter dere i bilen og kjører, noen kan bli kvalme om de får mat rett før.

Jeg ville hatt valpen i fanget (en kjører og en i passasjersete) på dens første tur ;) Oppdretteren jeg (forhåpentligvis) skal hente neste valp hos foretrekker at jeg skal gjøre det slik hvertfall, at jeg har med en ekstra person som kjører så jeg kan ha valpen i fanget på dens første kjøretur helt alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar =) har sett litt på løsninger i bil, og bur er ikke helt for oss. Vi synes og det er viktig at hunden er er godt sikret i bil. den er jo leveringsklar i januar, og det er glatt på veiene.

har kommet frem til at vi skal kjøpe biltrekk og bilseler til valpen, og jeg kommer til og sitte i baksetet sammen med den =) blir den veldig redd tar jeg valpen i fanget fremme =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde med meg valpen min fra budal til oslo så løste vi det med at hun lå på gulvet på passasjersiden foran, da la hun seg bak beina mine, og der lå hun hele turen, måtte vekke henne for å få henne ut å tisse :lol: Vi prøvde noen turer ibur først - med et helsikes leven og valp som både kasta opp og bæsja på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jeg og klar over, men det er nok en skremmende opplevelse for valpen, og da er det bedre at den har full oversikt i bilen =)

Buret kan settes i baksetet og stroppes fast. Så kan du sitte ved siden av. Dette er den tryggeste løsningen, men om valpen er som Raksha sin som spyr og driter er det ikke noe særlig. Be oppdretter om å ta med valpen ut i bil for å venne den til det før turen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er opplevelsen mer skremmende for eieren enn valpen selv.. Ofte er det enkle det beste, og å skape problemer og at det er en skremmende opplevelse før valpen engang har gjort seg opp en mening om bilkjøring er ikke så lurt. Så kan man tenke seg litt om, om det ikke er mye mer inntrykk å se ut vinduer, helt nye mennesker osv enn å sitte i et trygt bur med eventuelt noe teppe med kullets valpelukt osv. Her blir alle valpene sittende i bur fra første dag. De fleste valper pleier å være såpass godt skrudd sammen at turen hjem går bra :) Vanligvis er det verre for eier enn hunden å ha den i buret under kjøretur..

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg kjenner at jeg nok er verdens slemmeste. Jeg har ALDRI sitti med valp på fanget når jeg har hentet valp - evver. Jeg har plassert valpen bak i buret og kjørt, hyl og hysteri har blitt ignorert - og med ett unntak har det bare vart noen få minutter før valpen har sovet resten av veien.

Ingen av mine hunder har hatet å kjøre bil, eller vært redd i bil - tvert imot, de liker bilen og vet at den fører til noe gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...