Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Det sies vel at det er bedre å ringe en gang for mye, så hvis du er usikker syns jeg du skal ringe jeg. Om ikke annet får du jo litt sjelefred :)

Pusten roet seg og frekvensen sank da han sovnet. Men det blir lege i morgen uansett. Marimannen er fortsatt ikke hjemme.

Normalmeteret mitt er litt ødelagt etter sykehusrunden i fjor vinter. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Ja, atopiker. Vil du jeg skal få mammaen inn hit for å bekrefte? :)

Hun var på Voksentoppen (utredningssenter for barn med bl.a allergi) og fikk bekreftet at det var bare å bruke ull så lenge barnet var symptomfri. Så ja, det er faktisk ikke én universiell sannhet når det kommer til disse barna.

Ask har aldri vært 100 symptomfri, og så vidt jeg har forstått vil han ikke bli det før han har vokst det av seg. En bitteliten tørr flekk sprer seg med en gang. Han kan sikkert bruke ull igjen en gang. Men da skal han ha vært symptomfri lenge. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask har aldri vært 100 symptomfri, og så vidt jeg har forstått vil han ikke bli det før han har vokst det av seg. En bitteliten tørr flekk sprer seg med en gang. Han kan sikkert bruke ull igjen en gang. Men da skal han ha vært symptomfri lenge. ..

Ok. Men det er da ikke sant for alle atopikere at de utvikler eksem av ull. Klart man kan være symptomfri som atopiker og så kan eksemen blusse opp igjen. Jeg vil til og med tro det er ganske vanlig? Jeg er selv atopiker, var veldig plaget som barn, men det gikk da absolutt i bølger. Jeg er for det meste symptomfri nå som jeg er godt voksen, men akkurat nå har jeg oppblussing igjen. Ull har svært mange positive egenskaper, spesielt i et så kaldt land som Norge, man trenger ikke automatisk avvise ull på atopiske barn. Man ser at noen atopiske barn tåler fint å gå med ull, gjerne ull silke blandinger som er så lite behandlet som mulig, så er det greit å nyansere for ikke å være for kategorisk. Det er helt greit å prøve seg fram.

Jeg prøver ikke å få deg til å kle Ask i ull liksom, du vet jo selv best hva som fungerer på ditt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull mot huden? Sikker på at de er atopiske? Ull har små piggtrådfibere som gjør at det er noe av det verste en med atopisk eksem kan ha på huden. Det hjelper ikke hvor 'fin' ullen er siden problemet er i selve fiberene. Jeg har aldri hørt om noen med atopisk eksem som tåler ull mot huden, jeg har lett litt for å prøve å finne en ullblanding han vil tåle. Overalt er det fy fy.. De kan ikke hs en annen hudsykdom da?

Edit: helt ærlig stusser jeg på at foreldrene velger å la atopiske barn gå i ull overhodet. Etter jeg fant ut at Ask var atopisk har jeg holdt han unna alt som kan trigge det

. Ull vet vi han reagerer på, mrn jeg VET ikke om jeg må skylle alt av klær i edikk liksom. Men man gjør jo det? Eller er jeg rar ?

Jeg så ikke editen din før nå. Det jeg stusser litt på er at du stiller spørsmålstegn med hva andre gjør med barna sine, helt uten at du kjenner foreldre, barn eller deres erfaringsgrunnlag for å ta avgjørelser.

Du tar de avgjørelser som er best for ditt barn. Mine bekjente tar avgjørelser som er best for deres barn. Selv om disse avgjørelsene er forskjellige fra dine så betyr det hverken at de er feil eller at de er dårligere.

Jeg tenker at det er parenting 101 liksom. Folk er forskjellige, barn er forskjellige, det finnes ikke én universiell sannhet. Og jammen godt er det!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heljar har ikke hatt på seg annet enn ull siden tidlig høst. :)

Hvis ikke ullprogrammet på vaskemaskinen din er bra ville jeg håndvasket Nøstebarnulla. Den trenger ikke å vaskes før du bruker den forresten. :)

På barnefronten sitter jeg og funderer på når man skal ringe til legevakta eller ikke. God allmenntilstand, ingen feber, men rask og tung pust med inndragninger og bruk av hjelpemusklatur. Hva tror dere?

Sånn har datteren min vært i 2-3 dager, bedre idag. Ekstremt surklete i brystet. Tror det er RS-viruset. Hun er bedre idag forøvrig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull mot huden? Sikker på at de er atopiske? Ull har små piggtrådfibere som gjør at det er noe av det verste en med atopisk eksem kan ha på huden. Det hjelper ikke hvor 'fin' ullen er siden problemet er i selve fiberene. Jeg har aldri hørt om noen med atopisk eksem som tåler ull mot huden, jeg har lett litt for å prøve å finne en ullblanding han vil tåle. Overalt er det fy fy.. De kan ikke hs en annen hudsykdom da?

:wave: Har hatt atopisk eksem hele livet tåler ull veldig bra!

Det er faktisk værre med syntetiske-tette stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn forøvrig. Ehm. Gjør dere store ting ut av bursdagen til de små mens de er små? Kjenner jeg får dårlig samvittighet når termingruppen min planlegger det ene og det andre av store kaker og temabursdager, mens jeg tror vi ender opp med en kake uten noe store greier, ikke inviterer noen særlig til gjester og ja... Ikke noe selskap engang :P Vi drar til pappa den helgen, og spiser sikkert favoritt middagen hennes, så kanskje drar på badeland isteden. Får litt dårlig samvittighet over at jeg ikke fikser mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn forøvrig. Ehm. Gjør dere store ting ut av bursdagen til de små mens de er små? Kjenner jeg får dårlig samvittighet når termingruppen min planlegger det ene og det andre av store kaker og temabursdager, mens jeg tror vi ender opp med en kake uten noe store greier, ikke inviterer noen særlig til gjester og ja... Ikke noe selskap engang :P Vi drar til pappa den helgen, og spiser sikkert favoritt middagen hennes, så kanskje drar på badeland isteden. Får litt dårlig samvittighet over at jeg ikke fikser mer.

Nei gi deg da. Gjør det som er gøy for ungen i stedet for å tenke på hva alle andre gjør.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn forøvrig. Ehm. Gjør dere store ting ut av bursdagen til de små mens de er små? Kjenner jeg får dårlig samvittighet når termingruppen min planlegger det ene og det andre av store kaker og temabursdager, mens jeg tror vi ender opp med en kake uten noe store greier, ikke inviterer noen særlig til gjester og ja... Ikke noe selskap engang :P Vi drar til pappa den helgen, og spiser sikkert favoritt middagen hennes, så kanskje drar på badeland isteden. Får litt dårlig samvittighet over at jeg ikke fikser mer.

Syns det høres ut som en god bursdag jeg. :) Ta bildre/filme en lykkelig Soph hos bestefar heller :D

Ingen kommende besteforeldre som strikker her *grønn av misunnelse*

Og da kan vi sette ostepopp på lista over ting som ikke kommer til å bli fortært igjen på noen år. Mozell og glutenfrie salte kjeks står der alt. Salt pepper potetgull er fremdeles på vippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn forøvrig. Ehm. Gjør dere store ting ut av bursdagen til de små mens de er små? Kjenner jeg får dårlig samvittighet når termingruppen min planlegger det ene og det andre av store kaker og temabursdager, mens jeg tror vi ender opp med en kake uten noe store greier, ikke inviterer noen særlig til gjester og ja... Ikke noe selskap engang :P Vi drar til pappa den helgen, og spiser sikkert favoritt middagen hennes, så kanskje drar på badeland isteden. Får litt dårlig samvittighet over at jeg ikke fikser mer.

Ikke i det hele tatt. Vi får den nærmeste familie på besøk, spiser kake, drikker kaffe og åpner gaver.

Nå til helgen skal vi i treårsdag til en lekevenn, og jeg synes det er kjempetidlig for barneselskap. Har mest lyst til å utsette det til skolealder jeg, men skjønner at det neppe går. :D

Vi har en slags tradisjon i venninnegjengen at vi inviterer på restebursdag dagen etter familiebursdag da. Men det er bare veldig uformelt, vi spiser tom kakene og skravler mens ungene leker på gulvet.

Raksha, sånn om du så for deg at du hadde en bestemor som strikket, hva tror du at du helst hadde hatt lyst til å få da? Sånn helt og fullstendig hypotetisk selvsagt. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha, sånn om du så for deg at du hadde en bestemor som strikket, hva tror du at du helst hadde hatt lyst til å få da? Sånn helt og fullstendig hypotetisk selvsagt. :whistle:

:lol: Oi, nei det vet jeg faktisk ikke. Jeg skal prøve meg på å strikke teppe selv - men vi får se hvordan det går. :lol: Er jo såååååå mye fint å lage til sånne små. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle fall skrive under på at Loke har rett i at endel med atopisk eksem sliter med ull. Både søsteren min og jeg har hatt problemer med ull. Vi fikk ikke eksem av det, men det ble definitivt verre, som om det trigget det og alt ble verre. Grådig vondt var det også.

Loke, nå har jeg ikke fulgt så veldig nøye med på gutten din og sånn, men har du funnet noe som fungerer mot eksemen hans? Vi leita og leita etter kremer i årevis og fant til slutt en kombo av to kremer som fungerte på oss begge. Jeg kan alltids sjekke hva de heter og om de finnes ennå - det er noen år siden jeg slet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungen er eldre og huden ikke er atopisk skal han få prøve ull igjen, men jeg kommer ikke til å bruke ull så lenge han er for liten til å forklare skikkelig hva som plager han (det er ubehagelig lenge før det synes har jeg hørt) , og huden er atopisk. Jeg tør rett og slett ikke gjøre noe som kan gi et skikkelig utslag igjen.

Jeg tipper de som bruker ull er eldre eller at huden strengt tatt ikke er atopisk når de bruker det? Jeg blir veldig nysgjerrig rett og slett, både lillesøster, datteren hennes og Ask har aldri kunnet btuke ull når de er atopiske ( det er bare hos Ask tilstanden er tildels konstant ).

Soelvd: vi har begynt å bruke Decubal. Det er den første kremen som virkelig har virket og som han ikke reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke editen din før nå. Det jeg stusser litt på er at du stiller spørsmålstegn med hva andre gjør med barna sine, helt uten at du kjenner foreldre, barn eller deres erfaringsgrunnlag for å ta avgjørelser.

Du tar de avgjørelser som er best for ditt barn. Mine bekjente tar avgjørelser som er best for deres barn. Selv om disse avgjørelsene er forskjellige fra dine så betyr det hverken at de er feil eller at de er dårligere.

Jeg tenker at det er parenting 101 liksom. Folk er forskjellige, barn er forskjellige, det finnes ikke én universiell sannhet. Og jammen godt er det!

så ikke denne før nå.

Ja, for jeg antok at det var småbarn det var snakk om og at de faktisk var atopiske når de brukte ull. Atopisk eksem er ikke en konstant diagnose. Jeg synes det ville vært svært underlig å bruke ull mot huden på et lite barn som var atopisk når man vet at det for de aller aller fleste er svært ubehagelig. Små barn er upresise og klarer ikke alltid å forklare hva som plager de. Niesen min bruker ull når hun ikke er atopisk , men da skal hun ha vært symptomfri over lengre tid , siden hun har dårlig språk og ikke kan forklare seg så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn forøvrig. Ehm. Gjør dere store ting ut av bursdagen til de små mens de er små? Kjenner jeg får dårlig samvittighet når termingruppen min planlegger det ene og det andre av store kaker og temabursdager, mens jeg tror vi ender opp med en kake uten noe store greier, ikke inviterer noen særlig til gjester og ja... Ikke noe selskap engang :P Vi drar til pappa den helgen, og spiser sikkert favoritt middagen hennes, så kanskje drar på badeland isteden. Får litt dårlig samvittighet over at jeg ikke fikser mer.

Det høres topp ut! vi hadde bare stor bursdag fordi Liam og fettern hans har stor familie :) Gjør heller det Sophia vil dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden min er atopisk på armene hele vinteren. Så ja. Jeg bruker ull direkte mot atopisk hud uten at det forverrer tilstanden.

Edit: den kremen som fungerer best for min hud og har behandler effekt. Og trekker godt inn i huden i forhold til decubal og de røde eller blå tubene jeg aldri husker navnet på som legen foreskriver, er A-derma produktene til apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten atopisk eksem kommentar: Jeg har ingen erfaring med det selv, men det virker som veldig mange har fått øynene opp for norskproduserte kremfresh så kanskje det hadde vært noe å prøve ut til alle dere der ute som klør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden min er atopisk på armene hele vinteren. Så ja. Jeg bruker ull direkte mot atopisk hud uten at det forverrer tilstanden.

Edit: den kremen som fungerer best for min hud og har behandler effekt. Og trekker godt inn i huden i forhold til decubal og de røde eller blå tubene jeg aldri husker navnet på som legen foreskriver, er A-derma produktene til apoteket.

Vi har brukt A-dherma frem til nylig, men den virker rett og slett ikke godt nok på han. De røde og blå tubene heter Akrem tror jeg? De er hsn allergisk mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææææææ, kom fra kontroll nå, og det er visst mye som tyder på at fødselen nærmer seg. Hun sa jeg skulle komme tilbake nester torsdag om jeg ikke allerede hadde født! Panic! Jeg skal ha baby! Uææææ! :frantics: :frantics: :frantics:

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææææææ, kom fra kontroll nå, og det er visst mye som tyder på at fødselen nærmer seg. Hun sa jeg skulle komme tilbake nester torsdag om jeg ikke allerede hadde født! Panic! Jeg skal ha baby! Uææææ! :frantics: :frantics: :frantics:

Oooh, så spennende.. :D Håper du har alt klart nå! Jeg sitter og lurer selv. Går med murringer og kynnere som gjør middels vondt og som tydelig sitter i ryggen også. Men med min flaks så kommer det nok til å være sånn i sikkert 5 uker til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææææææ, kom fra kontroll nå, og det er visst mye som tyder på at fødselen nærmer seg. Hun sa jeg skulle komme tilbake nester torsdag om jeg ikke allerede hadde født! Panic! Jeg skal ha baby! Uææææ! :frantics: :frantics: :frantics:

Oooh, så spennende.. :D Håper du har alt klart nå! Jeg sitter og lurer selv. Går med murringer og kynnere som gjør middels vondt og som tydelig sitter i ryggen også. Men med min flaks så kommer det nok til å være sånn i sikkert 5 uker til :lol:

:frantics::frantics::frantics:

Heldiggriser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææææææ, kom fra kontroll nå, og det er visst mye som tyder på at fødselen nærmer seg. Hun sa jeg skulle komme tilbake nester torsdag om jeg ikke allerede hadde født! Panic! Jeg skal ha baby! Uææææ! :frantics: :frantics: :frantics:

Spennende! !!! Hihi du skal bli mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...