Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Ja det kan jeg virkelig tenke meg var au og ikke noe schwoop over det :|

*klippe nasty bilde*

Sånn siden jeg er igang... Nam nam, placenta shake in making!

Hæ? wtf? :x

Du kan jo ikke torturere deg selv med slike bilder som feilstillinger etc. Man kan jo krisemaksimere i det uendelige, men det har som regel lite for seg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Face her også - gikk helt fint det! (Bortsett fra halebeinsbruddet da.....) Men det er vel nærmest alltid enklere annen gang, er det ikke sånn da?

Lykke til alle blivende mammaer, det nærmer seg for flere av dere nå! Må følge litt med her, selvom dagene flyr avsted :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jeg virkelig tenke meg var au og ikke noe schwoop over det :|

*klippe nasty bilde*

Sånn siden jeg er igang... Nam nam, placenta shake in making!

Hæ? wtf? :x

Du kan jo ikke torturere deg selv med slike bilder som feilstillinger etc. Man kan jo krisemaksimere i det uendelige, men det har som regel lite for seg.

:)

Hysh nå med deg, som annen gangs fødende må jeg få være mer dramatisk denne gang siden jeg hoppet over alt det sist, så det så ! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysh nå med deg, som annen gangs fødende må jeg få være mer dramatisk denne gang siden jeg hoppet over alt det sist, så det så ! :aww:

Whatever floats your boat :P

Flere som har vordene bestemødre som strikker eller?

Min mor kjenner meg heldigvis godt nok til at settet er i mørk lavendel og hvitt -litt røft med rillestrikk og lue det faktisk går an å bruke. Min svigermor derimot, det er så babyrosa det settet hun har gjort at man trenger insulin profylaktisk før man kler på ungen... Og med sokker med rooooosa satengsløyfe, krimskrams og hullemønster i jakke og bukse... Altså, jeg mener jo ikke å være utakknemlig (og vi kommer jo til å bruke det, hver for seg :innocent: ), menneh..... :icon_redface: (Jeg ser allerede for meg velsa i marshmallowdressen sammen med pappaen som er buskemann i forsvaret og skikkelig mannemann, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og sorterer og legger på plass klær nå, og det slår meg; hvordan ser man forskjell på pysj og sparkedress egentlig? :blink: Er de som har føtter pysjamaser, og de uten dresser? Omvendt? Skal de bare brukes om hverandre?

Og så ser jeg at til de første tre månedene har jeg en sinnsvak mengde bodyer, men bare fire bukser, og ingen gensere, mens fra 3-6 måneder har jeg omtrent bare bukser og gensere og ingen bodyer, mens fra 6 måneder og opp har jeg det meste av alt. Kort oppsummert, jeg får kjøpe babyklær likevel! :bananas:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatever floats your boat :P

Flere som har vordene bestemødre som strikker eller?

Min mor kjenner meg heldigvis godt nok til at settet er i mørk lavendel og hvitt -litt røft med rillestrikk og lue det faktisk går an å bruke. Min svigermor derimot, det er så babyrosa det settet hun har gjort at man trenger insulin profylaktisk før man kler på ungen... Og med sokker med rooooosa satengsløyfe, krimskrams og hullemønster i jakke og bukse... Altså, jeg mener jo ikke å være utakknemlig (og vi kommer jo til å bruke det, hver for seg :innocent: ), menneh..... :icon_redface: (Jeg ser allerede for meg velsa i marshmallowdressen sammen med pappaen som er buskemann i forsvaret og skikkelig mannemann, hehe).

Her var situasjonen litt omvendt så håper ikke du tror jeg mener noe vondt mot innlegget ditt med det jeg skriver nå!

Men svigermor turte kun å strikke etter at vi hadde forsikret henne hundre ganger om at vi kom til å like det. Vi ville ikke vite hva hun skulle strikke eller farge, og det gjorde utrolig vondt for henne, livredd for å gjøre noe feil.. Men vet vi kommer til å bli kjempeglade uansett, elsker alt av babytøy og det beste er å bli overrasket, ikke at vi skulle 'bestille' noe ut fra en strikkekatalog.

Gleder meg til å se hva det blir. :)

Garmen, jeg aner heller ikke forskjellen!

Regner med at vi kommer til å få bruk for mer klær enn det vi har, når vi først møter henne og ser hva vi bruker mest av osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte de om hverandre, så lenge dressene ikke hadde hette :) anbefaler å kjøpe dresser/pysjer uten føtter, da kan de brukes lengre. Også brukte vi ikke noe særlig bukser osv i starten, med mindre vi skulle bort. Hun var mye tulla inn i tepper, og lå inntil oss, så da var det nesten bare bodyer og strømpebukser hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som heter sparkedress? Er det ikke sparkebukse?

Uansett, i begynnelsen hadde ikke jeg bekymret meg for sånt. Vi brukte ikke pysj. Babyer sover når de selv vil, vi hadde null døgnrytme på mange måneder, han sov i det han hadde på seg når han ville sove. Det er ikke noe spesifikt bruk sånn sett, man tar på de det som funker der og da.

Jeg husker ikke om du fikk mye ull av meg, Garmen, men jeg ville uansett kjøpt mer ull. En februarbaby bør bo i ull. Min augustbaby bodde mye i ull/silke. Nyfødte klarer ikke regulere kroppstemperaturen sin i særlig grad, da er det godt å ha på seg stoff som hjelper til på den biten. Sommer som vinter egentlig.

Gensere er ikke noe jeg ville fokusert så mye på til nyfødt heller. Det er bare tundvint å dra mer enn nødvendig over hodet på de, dessuten er de ikke så lette å regulere. Kjøp heller jakker (ull er gull!). Ang body så ville jeg hatt mest omslagsbodyer. Av samme grunn som gensere. Får du/dere en gulper slik jeg hadde så blir det mange skift hver dag, og man vil slippe mest mulig over hodet.

4 bukser i 0-3 måneder kan fint være nok om du har pysjer å supplementere med. Jeg hadde ikke kjøpt noen flere før jeg så det var behov iallfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var situasjonen litt omvendt så håper ikke du tror jeg mener noe vondt mot innlegget ditt med det jeg skriver nå!

Men svigermor turte kun å strikke etter at vi hadde forsikret henne hundre ganger om at vi kom til å like det. Vi ville ikke vite hva hun skulle strikke eller farge, og det gjorde utrolig vondt for henne, livredd for å gjøre noe feil.. Men vet vi kommer til å bli kjempeglade uansett, elsker alt av babytøy og det beste er å bli overrasket, ikke at vi skulle 'bestille' noe ut fra en strikkekatalog.

Gleder meg til å se hva det blir. :)

Garmen, jeg aner heller ikke forskjellen!

Regner med at vi kommer til å få bruk for mer klær enn det vi har, når vi først møter henne og ser hva vi bruker mest av osv.

Ingen fare :) Jeg mener jo ikke å være utakknemlig, som jeg skrev i innlegget først. Svigermor er snilleste på jord og spurte om vi ville være intr i om hun strikket en ullbukse, og så tok hun bare litt av og strikket hele settet i skikkelig sukker-babyrosa (Ble aldri spurt om farge, og farge i seg selv spiller veldig liten rolle. Rosa er helt greit det altså, menneh, hele settet fra topp til tå.. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare :) Jeg mener jo ikke å være utakknemlig, som jeg skrev i innlegget først. Svigermor er snilleste på jord og spurte om vi ville være intr i om hun strikket en ullbukse, og så tok hun bare litt av og strikket hele settet i skikkelig sukker-babyrosa (Ble aldri spurt om farge, og farge i seg selv spiller veldig liten rolle. Rosa er helt greit det altså, menneh, hele settet fra topp til tå.. :D )

Tihi! :teehe: Kanskje hun bare har gutt(er) selv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihi! :teehe: Kanskje hun bare har gutt(er) selv også?

Nope, dette er andre (og 3. er på vei) jentebarnebarn :|

Tenk om alle føder nesten likt, tenk hvor mange bursdager som kommer til å overlappe da! kan lage mega bursdag :P

Når tråden ligger død i 2-3 dager, da vet dere hvor vi er! :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som heter sparkedress? Er det ikke sparkebukse?

Uansett, i begynnelsen hadde ikke jeg bekymret meg for sånt. Vi brukte ikke pysj. Babyer sover når de selv vil, vi hadde null døgnrytme på mange måneder, han sov i det han hadde på seg når han ville sove. Det er ikke noe spesifikt bruk sånn sett, man tar på de det som funker der og da.

Jeg husker ikke om du fikk mye ull av meg, Garmen, men jeg ville uansett kjøpt mer ull. En februarbaby bør bo i ull. Min augustbaby bodde mye i ull/silke. Nyfødte klarer ikke regulere kroppstemperaturen sin i særlig grad, da er det godt å ha på seg stoff som hjelper til på den biten. Sommer som vinter egentlig.

Gensere er ikke noe jeg ville fokusert så mye på til nyfødt heller. Det er bare tundvint å dra mer enn nødvendig over hodet på de, dessuten er de ikke så lette å regulere. Kjøp heller jakker (ull er gull!). Ang body så ville jeg hatt mest omslagsbodyer. Av samme grunn som gensere. Får du/dere en gulper slik jeg hadde så blir det mange skift hver dag, og man vil slippe mest mulig over hodet.

4 bukser i 0-3 måneder kan fint være nok om du har pysjer å supplementere med. Jeg hadde ikke kjøpt noen flere før jeg så det var behov iallfall.

Det var noe ull, men jeg tenker å kjøpe inn mer ja. Har kjøpt en sparkebukse, strømpebukse og ullbody på nøstebarn, men jeg så i går at det er salg på barnas hus, så det blir nok en tur til :) Ull er jo helt genialt, så jeg kommer til å jobbe hardt for å bruke det så mye som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heljar har ikke hatt på seg annet enn ull siden tidlig høst. :)

Hvis ikke ullprogrammet på vaskemaskinen din er bra ville jeg håndvasket Nøstebarnulla. Den trenger ikke å vaskes før du bruker den forresten. :)

På barnefronten sitter jeg og funderer på når man skal ringe til legevakta eller ikke. God allmenntilstand, ingen feber, men rask og tung pust med inndragninger og bruk av hjelpemusklatur. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hamstret ull og gikk på en smell. Har måttet gi bort alt. Vær obs hvis barna får uforklarlige tørre flekker, atopisk eksem er relativt vanlig de første par årene ( kalles ofte barneeksem) og ull kan forverre tilstanden kraftig. Det tok et år før jeg koblet, nå er ungen symptomfri men fikk skikkelig utslett fordi pappaen tok på feil sokker en dag. Nå er han gammel nok til å klø seg så vi skjønner greia liksom, men mår han var baby vsr han bare fryktelig 'sint' og frustrert.

Ull er ikke alltid like bra og Iflg barnelegen er det forbausende mange som ikke vet de har et atopisk barn. Ask blir så ille at det ikke var noen tvil etterhvert, men de fleste får som sagt bare små tørre flekker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barnefronten sitter jeg og funderer på når man skal ringe til legevakta eller ikke. God allmenntilstand, ingen feber, men rask og tung pust med inndragninger og bruk av hjelpemusklatur. Hva tror dere?

Bare å ringe å høre med de tenker jeg.

Så kan heller de vurdere om dere må komme, kanskje de har noen råd som holder i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å ringe å høre med de tenker jeg.

Så kan heller de vurdere om dere må komme, kanskje de har noen råd som holder i første omgang?

Ja, det er jo alltid det jeg sier til andre. Snålt hvordan man ikke hører på ens egne råd like enkelt. :) Marimannen er på vei hjem snart, får høre litt med han hva han synes også. H ligger og sover godt nå, jeg ser inn til han hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fordi som har problemfri hud er ull genialt. Ellers kjenner jeg folk med atopiske barn som går mye i ull. Det finnes ikke én ultimat sannhet heldigvis.
Ull mot huden? Sikker på at de er atopiske? Ull har små piggtrådfibere som gjør at det er noe av det verste en med atopisk eksem kan ha på huden. Det hjelper ikke hvor 'fin' ullen er siden problemet er i selve fiberene. Jeg har aldri hørt om noen med atopisk eksem som tåler ull mot huden, jeg har lett litt for å prøve å finne en ullblanding han vil tåle. Overalt er det fy fy.. De kan ikke hs en annen hudsykdom da?

Edit: helt ærlig stusser jeg på at foreldrene velger å la atopiske barn gå i ull overhodet. Etter jeg fant ut at Ask var atopisk har jeg holdt han unna alt som kan trigge det

. Ull vet vi han reagerer på, mrn jeg VET ikke om jeg må skylle alt av klær i edikk liksom. Men man gjør jo det? Eller er jeg rar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull mot huden? Sikker på at de er atopiske? Ull har små piggtrådfibere som gjør at det er noe av det verste en med atopisk eksem kan ha på huden. Det hjelper ikke hvor 'fin' ullen er siden problemet er i selve fiberene. Jeg har aldri hørt om noen med atopisk eksem som tåler ull mot huden, jeg har lett litt for å prøve å finne en ullblanding han vil tåle. Overalt er det fy fy.. De kan ikke hs en annen hudsykdom da?

Hviske stille at jeg har atopisk eksem (hatt hele livet) og fin myk ull går helt fint:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull mot huden? Sikker på at de er atopiske? Ull har små piggtrådfibere som gjør at det er noe av det verste en med atopisk eksem kan ha på huden. Det hjelper ikke hvor 'fin' ullen er siden problemet er i selve fiberene. Jeg har aldri hørt om noen med atopisk eksem som tåler ull mot huden, jeg har lett litt for å prøve å finne en ullblanding han vil tåle. Overalt er det fy fy.. De kan ikke hs en annen hudsykdom da?

Ja, atopiker. Vil du jeg skal få mammaen inn hit for å bekrefte? :)

Hun var på Voksentoppen (utredningssenter for barn med bl.a allergi) og fikk bekreftet at det var bare å bruke ull så lenge barnet var symptomfri. Så ja, det er faktisk ikke én universiell sannhet når det kommer til disse barna.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...