Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

AWWWW! :) Hun er nydelig Rak! :)

Tuva sier Mamma og Pappa :)

Er det greit å gi ei på nesten 7 mnd som aldri har reagert på ei eneste matvare babyvennlige pannekaker? Jeg googlet og traff kvinneguiden og det var jo ikke måte på hvor feil det var med både egg og melk... Seriøst? Egg?! Jeg vet de ikke skal ha melkeprodukter før de er 1år (og pappa vokste opp på h-melk..). Vad tycks?

Og grattis neste sonenbabykull! :D

Det der er litt hysterisk i flg helsestasjonen jeg gikk på. De anbefalte faktisk most potet med usaltet smør i stedet for olje som smaksprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

AWWWW! :) Hun er nydelig Rak! :)

Tuva sier Mamma og Pappa :)

Er det greit å gi ei på nesten 7 mnd som aldri har reagert på ei eneste matvare babyvennlige pannekaker? Jeg googlet og traff kvinneguiden og det var jo ikke måte på hvor feil det var med både egg og melk... Seriøst? Egg?! Jeg vet de ikke skal ha melkeprodukter før de er 1år (og pappa vokste opp på h-melk..). Vad tycks?

Og grattis neste sonenbabykull! :D

Gi henne hva du vil av vanlig mat. Gi henne melk om du vil, også. Overlegen på barneavdelingen på riksen var veldig fornøyd med at Ia fikk brødskiver med speilegg og H-melk da hun lå der den sommeren hun var 9-10 måneder. Han var helt oppgitt over alt dillet med bør ikke-skal ikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er litt hysterisk i flg helsestasjonen jeg gikk på. De anbefalte faktisk most potet med usaltet smør i stedet for olje som smaksprøver.

Hva var hysterisk? Melk? Ja, jeg skrev nok litt klønete, jeg har fått med meg det ikke er anbefalt var det jeg mente. Men jeg begynte seriøst å stusse over egg, hva søren er galt med det liksom?

Gi henne hva du vil av vanlig mat. Gi henne melk om du vil, også. Overlegen på barneavdelingen på riksen var veldig fornøyd med at Ia fikk brødskiver med speilegg og H-melk da hun lå der den sommeren hun var 9-10 måneder. Han var helt oppgitt over alt dillet med bør ikke-skal ikker.

Takk for svar :) Good to know. Jeg kan ikke fordra det derre hysteriet selv, og om man forsøker google ting så får man jo alle ekstreme svarene.

awww, sø søt hun er Rak!

ElZorro: Du kan jo bytte ut kumelken med morsmelk eller morsmelkserstatning i oppskriftene :)

Altså, det er altfor masse stress, hehe. Grunnen til at hun skulle få pannekake er jo fordi jeg skal ha det. Jeg lager ikke to rører altså :)

Jaran smake på babyvaffel i helgen. MME istedenfor melk, men egg får han altså. Ser ingen grunn til å ikke gi det.

Nei, ikke jeg heller. Ikke har jeg MME heller, det har vi aldri brukt, og ikke har jeg morsmelklager i fryseren heller. Det ble usaltet og usukret røre, funket som fjell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke to rører om du bruker mme?

Som jeg skrev til quoten til Lill, vi har ikke MME, har aldri hatt det. Og jeg kjøper ikke inn for å lage pannekaker jeg og Pappa'n må spise, og Tuva hive på gulvet.

Og jeg vet heller ærlig talt ikke om jeg ville spist pannekaker med MME i om vi hadde hatt det heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev til quoten til Lill, vi har ikke MME, har aldri hatt det. Og jeg kjøper ikke inn for å lage pannekaker jeg og Pappa'n må spise, og Tuva hive på gulvet.

Og jeg vet heller ærlig talt ikke om jeg ville spist pannekaker med MME i om vi hadde hatt det heller.

Ok, jeg leste ikke det. Har ikke helt lest meg opp på sånt siden vi ikke er helt der enda, men kan man feks bruke soyamelk eller rismelk?

Mannen her vil heller ikke smake på mme. Er det virkelig så mye eklere å smake på noe som er laget med melkepulver enn væske som kommer ut av puppen på ei ku?

Red: Det siste der var et spørsmål til alle(for det virker som om de fleste syntes det er ekkelt) og ikke myntet spesielt på deg ElZorro.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, man kan ikke ligge i vogna når man har vondt i magen. Hilsen Ida, som nå har skakk mamma etter å ha båret snuppa på armen i godt og vel halvannen km, med barnevogn og hund.

Åh, hørtes slitsomt ut :( Høres ikke ut som det er så greit hos dere om dagen heller.

Funker ikke med vogn her heller lenger. Funker ikke alltid å ligge på fang engang. Eller noe som helst annet. Kolikk topper seg og blir helt ****** ved seks uker, var det noen som sa. Guttene var seks uker i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hørtes slitsomt ut :( Høres ikke ut som det er så greit hos dere om dagen heller.

Funker ikke med vogn her heller lenger. Funker ikke alltid å ligge på fang engang. Eller noe som helst annet. Kolikk topper seg og blir helt ****** ved seks uker, var det noen som sa. Guttene var seks uker i går.

Nei, har fryktelig vondt av henne - mageknipen har definitivt blitt verre de siste dagene. Ikke alltid fang/bæring hjelper her heller, men innimellom de verste takene hjelper det så hun får roet seg, det klarer hun ikke i vogna/bagen.

Kanskje det er noe i seksukerstingen? Ida blir seks uker på mandag.

Sånne dager som i dag så beundrer jeg stort aleneforeldre og tvillingforeldre... Bonden dro på jobb litt over 7, var hjemme kl fire, kl 6 gikk han i fjøset, kl halv ni kom han inn, rett i dusjen og dro på spilling og var tilbake kl 23, da måtte han ut og fikse kaninene mine fordi jeg ikke har kunne legge fra meg Ida lenge nok til å vaske hendene uten at det har blitt katastrofe, i hele dag. Er veldig glad jeg ikke har slike dager hver dag. Da han kom inn fikk han beskjed om å ordne seg kveldsmat, og så fikk han halvsovende baby i armkroken mens jeg luftet bikkjer, vasket ganggulv (forbanna drittbikkjer *sur* ), dusjet, laget kveldsmat, kokte flasker og ryddet kjøkken. :lol: Nuh har jeg satt meg ned med maten og får babyen tilbake så han får lagt seg... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min lå i en bag løs i bilen, han overlevde han og :P Betyr ikke jeg ville ha gjort det for det. Misliker sånne uttalelser :P Jeg fikk et veldig godt svar på hvorfor vanlig kumelk ikke skal introduseres så tidlig og tarmenes utvikling og umodenhet blandt annet. Men jeg respekterer absolutt at andre gjør noe annet men sånne "det gikk bra og vokste nå opp" uttaleser synes jeg ikke er helt nødvendig, for selv om det ble gjort annerledes før og folk vokste opp trenger ikke det å bety at vi ikke er mer opplyste.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rak: Urk. På sånne dager er det fint med bæresele. I dag har jeg vasket gulv med unge på magen :P Og svigermor var innom en tur, så da satt jeg og hun med hver vår mens mannen tørka støv. Ingen av de har villet ligge i seng eller vogn i dag. Akkurat NÅ gjør de det da! Så skal forte meg å sove litt så snart jeg har skrevet ferdig :aww:

Jeg tror helt klart det må være noe i seksukersgreia. Det stemmer så bra. Den siste uka har vært et rent *******. Helt helt krise. Gleder meg til kiropraktor i morra. Det MÅÅÅ funke.

Edit: Enig med Lill! I dag fikk jeg høre om at før la man babyene på magen og "hun overlevde hun!" Yeah...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rak: Urk. På sånne dager er det fint med bæresele. I dag har jeg vasket gulv med unge på magen :P Og svigermor var innom en tur, så da satt jeg og hun med hver vår mens mannen tørka støv. Ingen av de har villet ligge i seng eller vogn i dag. Akkurat NÅ gjør de det da! Så skal forte meg å sove litt så snart jeg har skrevet ferdig :aww:

Jeg tror helt klart det må være noe i seksukersgreia. Det stemmer så bra. Den siste uka har vært et rent *******. Helt helt krise. Gleder meg til kiropraktor i morra. Det MÅÅÅ funke.

Edit: Enig med Lill! I dag fikk jeg høre om at før la man babyene på magen og "hun overlevde hun!" Yeah...

Tror jeg på! Tenkte på det på turen i stad at jeg skulle hatt en ergo, så må bestille snart. *sukk* Dyr denne babyen :lol:

Åh håper virkelig dere merker forskjell! Hold oss oppdatert. Håper veldig at osteopaten har time til oss fort, så vi hvertfall får prøvd...

Venter på at hun skal våkne og ha mat, så vi får lagt oss ordentlig. Tidsmessig så skal hun våkne og ville ha mat snart, men hun er jo utslitt etter lite søvn i hele dag...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min lå i en bag løs i bilen, han overlevde han og :P Betyr ikke jeg ville ha gjort det for det. Misliker sånne uttalelser :P Jeg fikk et veldig godt svar på hvorfor vanlig kumelk ikke skal introduseres så tidlig og tarmenes utvikling og umodenhet blandt annet. Men jeg respekterer absolutt at andre gjør noe annet men sånne "det gikk bra og vokste nå opp" uttaleser synes jeg ikke er helt nødvendig, for selv om det ble gjort annerledes før og folk vokste opp trenger ikke det å bety at vi ikke er mer opplyste.

Slik jeg fikk det forklart kan man fint gi de meieriprodukter, men de skal ikke drikke melk. Vi ble oppfordret av helsestasjonen til å gi de smør og fløte i maten og smaksprøvene fordi de trenger fett til hjernen. A spiste brød og vanlig mat fra han var 6-7 måneder, Drammen HS reagerte ikke på det. Men drikke ren kumelk skal de ikke. Det eneste jeg har fått restriksjoner på er nøtter og de prøvde seg med fisk, men gikk tom for argumenter når jeg sa han hadde fått tran fra han var 4 uker som alle andre.

Ellers er jeg enig, det var litt høyere svinn før også liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er L hjemme fra barnehagen og jeg hjemme fra jobb. Ikke feber men en uggen hoste og masse snørr og det er tydelig at hun ikke er i toppform. Syns det er vanskelig, jeg, å vurdere når hun kan i bh og ikke. Vi fikk en liste med "når holder man barnet hjemme", men det er jo ikke alltid det stemmer. I dag vurderte jeg det sånn at hun burde være hjemme fordi hun ikke kunne være med på de normale aktivitetene i bh, som å være ute bla, og at hun sannsynligvis kom til å ville sitte på fanget hele tiden. Men hun KUNNE jo vært der allikevel sikkert... Meget mulig jeg er en sånn overbeskyttende førstegangsmamma altså.,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min lå i en bag løs i bilen, han overlevde han og :P Betyr ikke jeg ville ha gjort det for det. Misliker sånne uttalelser :P Jeg fikk et veldig godt svar på hvorfor vanlig kumelk ikke skal introduseres så tidlig og tarmenes utvikling og umodenhet blandt annet. Men jeg respekterer absolutt at andre gjør noe annet men sånne "det gikk bra og vokste nå opp" uttaleser synes jeg ikke er helt nødvendig, for selv om det ble gjort annerledes før og folk vokste opp trenger ikke det å bety at vi ikke er mer opplyste.

Det er veldig sant! Men her fikk E stort sett små smaksprøver fra maten vår, og vi gadd ikke bruke mm/mme for at hun skulle smake en bitteliten bit. Først når hun var ca ett år begynte hun å spise mer melkeprodukter, og hun drakk aldri kumelk før det. Så det jeg vil frem til er at det går nok helt fint når de får smaksprøver, men jeg fora ikke E med kumelk (utenom en liten bit pannekake maks en gang annenhver mnd) før hun ble ca ett år. Det tror jeg ikke de tar noen skade av :)

På 1årskontrollen et par uker etter 1årsdagen hennes fikk vi nesten kjeft av HS fordi hun ikke hadde begynt å drikke kumelk (helmelk!!) :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg fikk det forklart kan man fint gi de meieriprodukter, men de skal ikke drikke melk. Vi ble oppfordret av helsestasjonen til å gi de smør og fløte i maten og smaksprøvene fordi de trenger fett til hjernen. A spiste brød og vanlig mat fra han var 6-7 måneder, Drammen HS reagerte ikke på det. Men drikke ren kumelk skal de ikke. Det eneste jeg har fått restriksjoner på er nøtter og de prøvde seg med fisk, men gikk tom for argumenter når jeg sa han hadde fått tran fra han var 4 uker som alle andre.

Ellers er jeg enig, det var litt høyere svinn før også liksom.

Det virker jo egentlig veldig logisk! Også har jeg jo sett at sånne ferdige barnemat greier i sverige innholder melk noen av dem.. Der står det fra 6 mnd, men hvis du er norsk er det 12 mnd :lol:

Ja, fisk begynte vi også med tidlig. Moren til Lars er jo sånn dødsallergisk mot fisk, så vi har fått beskjed med å vente... Men helt oppriktig så glemte jeg det med begge unger, også fikk de bare plutselig fisk og det gikk veldig bra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...