Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Jeg har O de tre første i August. Skal vi prøve oss på en telttur? :lol:

Vi kan se om vi får til noe en av de 2 første? Da er det konserter og jeg tviler på at pappaen bytter :P

Vi tar det på sms etterhvert.

Mari: her har barnehage ferien gått over all forventning takket være godværet. Og bikkjene til Kiyomi :P

Om vi ikke hadde kunnet vært ute fra ca 07 til * kremt * 21 hver dag hadde jeg vært utslitt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, vi har hatt 8 grader og sånt vi. Love Trøndelag. Vi har vært ute mye alikevel. Men ikke 7-21, det er uansett etter leggetid for H. Vi har også funnet på mye og vært mye sammen gode venner, men det blir ikke det samme for ham altså. Han har det best med en god balanse mellom kvalitetstid i barnehagen og hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, vi har hatt 8 grader og sånt vi. Love Trøndelag. Vi har vært ute mye alikevel. Men ikke 7-21, det er uansett etter leggetid for H. Vi har også funnet på mye og vært mye sammen gode venner, men det blir ikke det samme for ham altså. Han har det best med en god balanse mellom kvalitetstid i barnehagen og hjemme. :)

Etter leggetid for A også, men alt har sklidd ut i ferien *rødme *

Alt!

Det eneste jeg kan redde meg inn med er at vi har hatt MYE kvalitetstid og han har ikke nevnt ordet tv på 3 uker..

Og han har lært at fisker må dø for å spises, selv om det er trist, det er jo litt politisk korrekt? Nei, jeg skammer meg litt over at alle rutiner har sviktet, men dæven som vi har kost oss, og det er jo viktigst *ro så det plasker*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja herregud, ting har sklidd helt ut her også. Det har det vel over hele landet vil jeg tippe, så er ikke alene og null grunn til skam.

Vet du hva jeg gjorde i morges? Jeg satte guttungen foran tv'n (jeg må forøvrig bestikke min for å se på tv, det er veldig irriterende, tv hadde vært gull verdt enkelte dager) med en liten skål med nonstop slik at jeg kunne ta tisse Putle alene. Jepp jepp, det gjorde jeg. :D

Vi har kost oss vi også, men siste uken så har jeg merket at det begynner å bli nok for H. Og neste år så reiser vi bort i et par uker, det kommer til å gjøre et hav av forskjell. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, er det noe jeg er lei av så er det "åh, bare vent til det og bare vent til det"-setningene jeg får når jeg sier vi koser oss og ikke kunne hatt det bedre med babyen. Om det kommer av misunnelse eller hva det er som gir folk et så stort behov for å få deg til å tenke negativt om ting som kommer, vet jeg ikke. Men et merkelig fenomen er det, hvorfor skal man absolutt dele sånt? Blir litt som alle de fæle fødselshistoriene folk kom med når jeg ble gravid - it makes no sence. "Så bra at dere har det bra, ingenting er bedre" eller noe i den dur har jeg enda til gode ;)

Vi er på østlandet og har 25-30 grader hver dag. Tuva har ikke hatt på seg klær på flere dager og har minst en runde i plaskebassenget på terrassen hver dag der hun storkoser seg der hun sitter og plasker (hun har virkelig fått inn teknikken og alt rundt blir reddet minst 2 meter unna) og prater med badeand. Sitter fort 30 minutter i alle fall og eeelsker det.

Jeg er veldig vant til at folk kommer og blander seg opp i hva hun har på seg, eldre damer synes ofte hun har for lite på seg men jeg vet hun er veldig varm av seg og koker av for mye. I dag kom det en eldre dame bort til oss på vertshuset og sa at "Åh, du, jeg måtte bare komme bort en tur. Vet du, det antrekket der, det ser SÅ deilig ut. Vi skulle alle gått rundt i bare bleie i dag!" - en hyggelig forandring :lol:

Nå har jeg henta mannen på gardermoen og vi skal tilbringe halvannen uke til her hjemme, første ferien alle sammen, strålende vær, Oslotur, muligens sommerland i Bø og massemasse kos og tid sammen. Deilig!

God Sommer alle sammen!

15946_10151700043462225_795340574_n.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er søskenkrangling så negativt? Slitsomt ja, for alle involverte, men jeg synes ikke at det er så innmari krise akkurat.

Det er faktisk et argument for å få en til i min bok, lære konfliktløsing på en god måte. Ha noen som tåler sinnet og som man kan tåle sinnet til. Det er mange verdier å lære gjennom å krangle. Foreldre er ikke et søskensubstitutt, det er ikke søskenbarn heller med mindre man bor sammen. Kun søsken kan fylle søskenrollen.

*Klippeklipp*

Dette er jeg veldig enig i! Jeg skal ikke på noen måte generalisere, dette gjelder ikke for alle enebarn i det hele tatt, men de to enebarna jeg kjenner i voksen alder - min samboer, og min beste venninnes samboer - har et par likhetstrekk. En av de er at de ikke helt "kan" dette med krangling. De har jo aldri kranglet med andre enn sine foreldre, og det er en fryktelig ujevn kamp. Det å ha en "konstruktiv" krangel med de er veldig vanskelig faktisk, de er helt tydelig veldig uvante med det og er dårlige på f.eks avreaging etterpå. Jeg og min venninne, som har mange søsken hver, er vokst opp med at man krangler - og blir fort venner igjen (ellers blir det slitsomt å være søsken!). Enebarn får med seg mye positivt som ikke søsken får også, men akkurat den biten med å krangle med en jevnbyrdig tror jeg er veldig verdifullt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, er det noe jeg er lei av så er det "åh, bare vent til det og bare vent til det"-setningene jeg får når jeg sier vi koser oss og ikke kunne hatt det bedre med babyen. Om det kommer av misunnelse eller hva det er som gir folk et så stort behov for å få deg til å tenke negativt om ting som kommer, vet jeg ikke. Men et merkelig fenomen er det, hvorfor skal man absolutt dele sånt? Blir litt som alle de fæle fødselshistoriene folk kom med når jeg ble gravid - it makes no sence. "Så bra at dere har det bra, ingenting er bedre" eller noe i den dur har jeg enda til gode ;)

Vi er på østlandet og har 25-30 grader hver dag. Tuva har ikke hatt på seg klær på flere dager og har minst en runde i plaskebassenget på terrassen hver dag der hun storkoser seg der hun sitter og plasker (hun har virkelig fått inn teknikken og alt rundt blir reddet minst 2 meter unna) og prater med badeand. Sitter fort 30 minutter i alle fall og eeelsker det.

Jeg er veldig vant til at folk kommer og blander seg opp i hva hun har på seg, eldre damer synes ofte hun har for lite på seg men jeg vet hun er veldig varm av seg og koker av for mye. I dag kom det en eldre dame bort til oss på vertshuset og sa at "Åh, du, jeg måtte bare komme bort en tur. Vet du, det antrekket der, det ser SÅ deilig ut. Vi skulle alle gått rundt i bare bleie i dag!" - en hyggelig forandring :lol:

Nå har jeg henta mannen på gardermoen og vi skal tilbringe halvannen uke til her hjemme, første ferien alle sammen, strålende vær, Oslotur, muligens sommerland i Bø og massemasse kos og tid sammen. Deilig!

God Sommer alle sammen!

15946_10151700043462225_795340574_n.jpg

Hun er så fin :wub: når skal dere til Oslo? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at jeg føler meg skikkelig skikkelig ferdig med småunger, så tar jeg meg i å ønske at de var det fortsatt innimellom. Ting var ****** mye enklere da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at jeg føler meg skikkelig skikkelig ferdig med småunger, så tar jeg meg i å ønske at de var det fortsatt innimellom. Ting var ****** mye enklere da :(

:hug: Det tror jeg på. Slitsomt er det, men absolutt ikke vanskelig. Etterhvert som de blir større blir ting mye mer komplisert, det kombinert med at man har mindre og mindre å si i barnets liv, så ser jeg absolutt for meg at det blir mye vanskeligere ja.

Jeg har bare en :hug: til å gi. :(

Dette er jeg veldig enig i! Jeg skal ikke på noen måte generalisere, dette gjelder ikke for alle enebarn i det hele tatt, men de to enebarna jeg kjenner i voksen alder - min samboer, og min beste venninnes samboer - har et par likhetstrekk. En av de er at de ikke helt "kan" dette med krangling. De har jo aldri kranglet med andre enn sine foreldre, og det er en fryktelig ujevn kamp. Det å ha en "konstruktiv" krangel med de er veldig vanskelig faktisk, de er helt tydelig veldig uvante med det og er dårlige på f.eks avreaging etterpå. Jeg og min venninne, som har mange søsken hver, er vokst opp med at man krangler - og blir fort venner igjen (ellers blir det slitsomt å være søsken!). Enebarn får med seg mye positivt som ikke søsken får også, men akkurat den biten med å krangle med en jevnbyrdig tror jeg er veldig verdifullt faktisk.

Ja, jeg er veldig enig. Det er mye et enebarn får bare ved å være enebarn, som søsken går glipp av bare fordi de har søsken. Og mange av tingene enebarn går glipp av kan man bare ikke erstatte uansett hvor bevisst man er på det.

Ingenting er noen biggie i det store bildet, det er plusser og minuser med begge deler og det utjevner seg på sikt. Men akkurat det med kranglingen kan fort være et minus for et enebarn tror jeg. Ikke for alle selvsagt. :)

Yay, Wednesday! Da er det din tur om ikke lenge. Helt vilt at du snart har to babyer. De kommer til å få så utrolig mye glede av hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder på at jeg blir tante igjen i løpet av de neste timene :ahappy:

Og nå har ho kommet! Dæven, det gikk fort :D

Mari: Jepp, snart min tur. Helt sykt :lol:

Edit: Altså, fødselen satte ikke i gang da jeg skrev forrige post. Det hadde vært litt VEL fort :lol: Fikk beskjed for litt over 3 timer siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er plusser for enebarn?

Og ja jeg kan ikke krangle for en femmer :-P

Noen er mer intelligente en barn med søsken, noen har også høyere utdanning. (Så kan man diskutere hvorfor disse automatisk skal være fortrinn for øvrig).

For min egen del tenker jeg at den største fordelen er at man blir sett i større grad, siden man slipper å konkurrere, og derfor kanskje er tryggere enn barn med søsken. Men det er en foreldregreie mer enn en søskengreie tror jeg.

De fleste enebarn-stereotypene er myter. Altså, de om dårligere sosialt, færre venner, bortskjemt og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i en tvillingbok jeg har, at det er superviktig at tvillinger krangler, og at det er vanlig at de gjør det MYE :lol: Det er for å løsrive seg fra hverandre og bli selvstendige, for det er jo ikke til å komme unna at de ofte blir litt avhengige av hverandre. Spennende, synes jeg :ahappy: Er spent på hvordan de blir. Det sto også at om det ble for mye krangling, skulle man ikke prøve å megle så mye, men heller be dem gå et annet sted og bråke, så man får litt ro selv :lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks 12 dager igjen til de kommer :o Termin er egentlig 16. august.

Ååh 12 lange dager eller?

Grattis som tante! Tenk at hun rakk det før deg. :o

Til tross for at jeg føler meg skikkelig skikkelig ferdig med småunger, så tar jeg meg i å ønske at de var det fortsatt innimellom. Ting var ****** mye enklere da :(

:hug: Vettu, det tror jeg på. Verden er mye enklere når mamma og et plaster fikser de store verdensproblemene. :hug:

Yodel: Termin 21. august. :)

Veksler mellom å tenke at nå får hun komme, jeg orker ikke bekymre meg mer og "neei, for all del - vent!" :lol: Ny kontroll i morra, så om alt da er fint så skal jeg prøve å ikke bekymre meg på en stund (hah!) Ble nemlig litt bekymra for at jeg har fått endel vann i kroppen og endel hodepine, men jeg har også lett feber og vondt i halsen, og svigerfar sa han hadde også vondt i hodet og hals, så regner med det er en helt uskyldig forkjølelse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er mer intelligente en barn med søsken, noen har også høyere utdanning. (Så kan man diskutere hvorfor disse automatisk skal være fortrinn for øvrig).

For min egen del tenker jeg at den største fordelen er at man blir sett i større grad, siden man slipper å konkurrere, og derfor kanskje er tryggere enn barn med søsken. Men det er en foreldregreie mer enn en søskengreie tror jeg.

De fleste enebarn-stereotypene er myter. Altså, de om dårligere sosialt, færre venner, bortskjemt og slikt.

aha, jeg har oppvokst som enebarn men har hatt to eldre søsken (17 år +), så jeg har alltid blitt sammenlignet med de, så jeg tror ikke jeg har fått med meg så mye av godene :lol: Husker alltid at jeg så på vennene mine som hadde flere søsken, de kranglet vel døgnet rundt, men det virket fortsatt veldig trivelig, når jeg ser på bilder og de er på ferier osv. T også er enebarn og vi har vel vært enige om at der har det fått litt vel negativ innvirkning :P så vi ønsker selv 2 om vi engang skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha, jeg har oppvokst som enebarn men har hatt to eldre søsken (17 år +), så jeg har alltid blitt sammenlignet med de, så jeg tror ikke jeg har fått med meg så mye av godene :lol: Husker alltid at jeg så på vennene mine som hadde flere søsken, de kranglet vel døgnet rundt, men det virket fortsatt veldig trivelig, når jeg ser på bilder og de er på ferier osv. T også er enebarn og vi har vel vært enige om at der har det fått litt vel negativ innvirkning :P så vi ønsker selv 2 om vi engang skal ha.

Jeg tror at gresset ofte alltid er litt grønnere. Jeg har alltid ønsket å være enebarn. Men jeg ser nå hvor utrolig stort utbytte jeg har av min søster. På en annen side er forholdet til min andre søster omtrent ikke-eksisterende og jeg var livredd henne da jeg var liten. Så det er litt crapshoot med søsken også, personlighet og kjemi. Det er ikke noen automatikk i at endereultatet er positivt. Men ofte så er det jo det.

Før så synes jeg det var det rareste i verden når de sa at de fikk nummer to "til" nummer en. Det hørtes så utrolig dysfunksjonelt ut. Nå skjønner jeg mye mer hvordan man kan tenke sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ønsket jeg var enebarn innimellom i oppveksten. :lol: Tipper sånt går begge veier. Undersøkelsene jeg har vært borti viser at enebarn og barn med søsken klarer seg like bra/dårlig, er ikke antall søsken som er avgjørende på noe som helst - heldigvis.

Men jeg ser jo at oppi her så hadde det vært ideelt med to tette barn, rett og slett fordi det er lite lekekompiser i nærområdet. Men nå er ikke to tette aktuelt for oss i det heletatt antakeligvis, både fordi jeg tror jeg trenger noen år på meg for å glemme svangerskapet, plass og ikke minst utdanningsforløpet jeg forhåpentligvis starter på om et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh 12 lange dager eller?

Grattis som tante! Tenk at hun rakk det før deg. :o

Veksler mellom å tenke at nå får hun komme, jeg orker ikke bekymre meg mer og "neei, for all del - vent!" :lol: Ny kontroll i morra, så om alt da er fint så skal jeg prøve å ikke bekymre meg på en stund (hah!) Ble nemlig litt bekymra for at jeg har fått endel vann i kroppen og endel hodepine, men jeg har også lett feber og vondt i halsen, og svigerfar sa han hadde også vondt i hodet og hals, så regner med det er en helt uskyldig forkjølelse.

Nå tenker jeg at de like gjerne kan bli der inne de siste dagene som er igjen. Men har sikkert forandra mening igjen i morra :lol:

Satser på at det bare er en helt uskyldig forkjølelse (som går fort over ;) ) Jeg har også helt ENORMT med vann i kroppen, og endel vondt i hodet, men blodtrykket har vært fint hele veien. Uansett finner du det ut i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...