Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Næh, hakke så masse å si egentlig :lol: Hun bruker 56/62 nå.. :)

Hva tror dere? Jeg leste med stor interesse til jeg kom til biten om at franskmennene lar babyene sine grine seg gjennom natten fra de er 4 mnd om de vil ha mat :Phttp://www.psychologytoday.com/blog/suffer-the-children/201203/why-french-kids-dont-have-adhd

Skal gå gjennom i kveld. Sende evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Fine, fine Tuva <3

Vi overlevde turen! Flyet var forsinka, men det gikk fint likevel. Torgrim hadde en hel verden som skulle skravles med, og resten av tiden sov han :)

Jeg har en kjempefin sånn bok, som vi kjøpte på den derre kule butikken på Byporten i oslo. ikke at jeg har skrevet en ting i den, men fin var den! :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte mannen på saken, siden hukommelsen er *poff* borte! Mamma for første gang het den, og så kan man snu boka og så blir det pappa for første gang. og jeg mente designtorget :)

Ah, takk :) Skal se på den om jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til de av dere som har kjennskap til barnehager/barnehagedekning i Drammen, evt det å flytte midt i "barnehageåret";

Vi planlegger å flytte til Drammen ila sommer/høst/vinter (avh av når vi finner noe), vi har allerede barnehageplass i Kongsberg fra 1. august, men vi har nå fått jobb i Drammen begge to, fra ca samme tid, så det blir jo en veldig uøkonomisk organisering for å komme seg til/fra jobb og i tillegg hente L i barnehage. Så vi planlegger altså å flytte, for den daglige organiseringen sin del bør vi flytte så fort som mulig, mens ift barnehage burde vi egentlig kjøpt noe rundt barnehagesøkefristen neste år.

Hvor bekymret bør jeg være ift barnehage? Vi ser på bolig på Konnerud, og jeg hører og leser at der er det full barnehagedekning (dvs at alle på Konnerud får bh på konnerud), men jeg er veldig bekymret for hva som skjer hvis vi finner et hus, og plutselig sitter uten barnehageplass/dagmamma eller noen ting. Vi har også hørt om det at noen har barnehageplass i kommunene de jobber, ikke der de bor (dvs hjemkommunen kjøper en plass) noen som har erfaring med det?

Jeg var veldig glad da mannen fikk jobb i Drammen/fast jobb, og vi kunne begynne å se på hus, men jeg kjenner nå at bekymring for barnehage gjør meg ganske stressa. Og jeg syns det er så fælt å la henne begynne et sted, og så bli flyttet med en gang også?

Og dere med premature barn/barn med spesielle behov (hvis det er noen); kan man søke særskilt opptak "bare" på grunnlag av at barnet er født for tidlig? da mener jeg med bakgrunn i større behov for stabilitet/ikke for mange barn på samme avdeling (noen barnehager er med aktuelle enn andre).. Vi har ikke hatt behov for det der vi bor nå, for vi "visste" at vi fikk plass i en barnehage som hadde den "oppbygningen" som hun bør ha, men nå stiller vi lenger bak i rekken hvis vi søker midt i året. Mange spørsmål her, men jeg trengte å få ut litt stress nå. Kanskje noen kan svare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen HAR faktisk full barnehagedekning, jeg fikk plass på førstevalg selv om jeg flyttet og søkte i April.

For de som ikke får plass av div grunner har de en barnehage ( som visstnok er bra ) , som de kan gå i. Den heter noe med Damp ?

Jeg ville ikke vært veldig bekymret, det åpner også en stor barnehage på strømsø i høst.

Kult at dere blir Drammensere! Konnerud har nydelig turterreng. Jeg kan gi dere noen turtips :)

Det er også mye å finne på med barn her. Union scene satser stort på barne aktiviteter, vi har store fine lekeplasser , fin barneavdeling på biblioteket og en tur rundt elva byr på mye. Også har vi Gulskogen gård, med påfugler og og og..

Uansett: Velkommen til Drammen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen HAR faktisk full barnehagedekning, jeg fikk plass på førstevalg selv om jeg flyttet og søkte i April.

For de som ikke får plass av div grunner har de en barnehage ( som visstnok er bra ) , som de kan gå i. Den heter noe med Damp ?

Jeg ville ikke vært veldig bekymret, det åpner også en stor barnehage på strømsø i høst.

Kult at dere blir Drammensere! Konnerud har nydelig turterreng. Jeg kan gi dere noen turtips :)

Det er også mye å finne på med barn her. Union scene satser stort på barne aktiviteter, vi har store fine lekeplasser , fin barneavdeling på biblioteket og en tur rundt elva byr på mye. Også har vi Gulskogen gård, med påfugler og og og..

Uansett: Velkommen til Drammen :)

Det høres jo veldig bra ut:) Da kan jeg puste bittelitt lettere... Dampsentralen eller noe sånt? Sitter og ser på barnehager nå, tenker å ta en ringerunde også, å høre hvordan deres erfaring er med å få plass midt i året.

Gleder meg faktisk, Kongsberg er fint, men Drammen er litt mer by, i tillegg til mye skog, og litt nærmere besteforeldre. Turtips tar vi gjerne imot, gjerne sånne som gjør at vi kommer lett ut i ordentlig skog med bæremeis. Men på Konnerud virker det jo som det er gåavstand til skog nesten hvor som helst. Gleder meg til å utforske:) L er jo ett år nå, og det er så mye morsommere å besøke nye steder, se på dyr, høre på musikk osv, så å flytte til et sted hvor det er flere slike tilbud er helt perfekt! (og påfugler høres helt ut som noe L kan elske;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt Jaran! :D Og tøffe Garmen og Torgrim som fløy alene. :)

*Marianne* jeg har en venninne med barn (2 år) som bor på Konnerud. Jeg kan høre med henne, men hva skal jeg spørre om isåfall? :)

(P.s håper bryllupet var fantastisk! :D)

Nesten Edit: Neida Lill, han er ikke for gammel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, september går ikke selvsagt. Oktober går heller ikke, fordi da håper jeg at vi venter valper akkurat på den tiden Lars er hjemme. Så det må bli i august, men selvsagt har de ikke noe gudstjeneste i kirken vår da. Blææ. Lurer på om vi tar det 7 Juli, selv om mannen reiser da samme kveld, så får jeg bare ta alt styret selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, september går ikke selvsagt. Oktober går heller ikke, fordi da håper jeg at vi venter valper akkurat på den tiden Lars er hjemme. Så det må bli i august, men selvsagt har de ikke noe gudstjeneste i kirken vår da. Blææ. Lurer på om vi tar det 7 Juli, selv om mannen reiser da samme kveld, så får jeg bare ta alt styret selv etterpå.

Hva med å evt. ta en annen kirke da? Var på dåpssamtale igår i menigheten vi hører til. Men verken vi eller de andre som var der skal døpe i den kirken. (Nesten litt trist, for ble så glad i den presten. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke låst til en kirke, det her er snakk om hele kirkedistriktet. De har ikke gudstjeneste i vår kirke den datoen uansett, og skal vi da ha det en kirkekommune lenger bort så er det jo snakk om så store avstander igjen at det blir like mye stress.

Kjenner jeg er lei. Nei, nå gidder jeg ikke mer. Jeg gidder ikke å planlegge. Vil mannen ha dåp får han fikse alt selv fra nå av, siden jeg har måtte prøve å fikse alt selv til nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er lei. Nei, nå gidder jeg ikke mer. Jeg gidder ikke å planlegge. Vil mannen ha dåp får han fikse alt selv fra nå av, siden jeg har måtte prøve å fikse alt selv til nå.

:hug: Lill, det er umulig å strekke til å klare alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke låst til en kirke, det her er snakk om hele kirkedistriktet. De har ikke gudstjeneste i vår kirke den datoen uansett, og skal vi da ha det en kirkekommune lenger bort så er det jo snakk om så store avstander igjen at det blir like mye stress.

Kjenner jeg er lei. Nei, nå gidder jeg ikke mer. Jeg gidder ikke å planlegge. Vil mannen ha dåp får han fikse alt selv fra nå av, siden jeg har måtte prøve å fikse alt selv til nå.

Enig. :):hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg gir opp all denne dåpstyret. Finne en dato som passer med at mannen er hjemme, så har de selvsagt konfirmantgudstjeneste da :( Er han for gammel å døpes når han er 6 mnd gammel :P ? Kanskje september er tingen..

Random quote, men jeg kan være valpevakt hvis det har kommet/skal komme valper rundt dåpen :) E ble døpt da hun var 6 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh emm geeee for en natt! Alt har gått så innmari mye bedre i det siste, men nå gikk bare alt galt!

Fram til tre gikk det greit, men etter flaske da fikk jeg ham ikke til å sove på en time. Gutten våkner etter en time og har bæsja *overalt*, fikse bleie, innser at jeg har glemt å kjøoe flere så vi har to igjen fra stellebaggen. Legger ungen og gir flaske, innser at lokket ikke er skikkelig på, så melk overalt. tar gutten opp i senga, sover en time, og så var det morran gitt!

Kaster'n på fjorden jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Marianne* jeg har en venninne med barn (2 år) som bor på Konnerud. Jeg kan høre med henne, men hva skal jeg spørre om isåfall? :)

(P.s håper bryllupet var fantastisk! :D)

:)

Å, så fint:) Du kan høre om hun vet noe om hvilke barnehager som er bra, og om hun vet noe om om barnehagene der har har ledige plasser? Regner med det er private barnehager som er aktuelle sånn midt i året... Sikkert vanskelig å si sånn generelt også, men hadde vært fint å vite hvordan det pleier å være:)

Bryllupet var helt supert :D L var et englebarn og barnevaktene var kjempeflinke. Hun sovna før dansingen, det var litt dumt, for hun elsker å danse, men alt gikk generelt veldig smertefritt. Jeg fikk ikke med meg så mye da, for jeg ble så sliten etterhvert, så jeg fikk ikke med meg alt det morsomme som alle andre drev med (men ifølge kommentarer etterpå så hadde det vært en bra fest :P ) men jeg hadde det kjempefint, været var fint, det var veldig romantisk, talene var fine (ikke for lange, ikke får gråtkvalte), kirsebærtrærne blomstret. Så oppsummert så kunne det ikke gått bedre :) Sånn rent bortsett fra at jeg skulle gjerne vært sammen med alle gjestene litt, men det får man jo ikke tid til :) Nå gleder vi oss bare til bildene for vi hadde en helt fantastisk fotograf :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh emm geeee for en natt! Alt har gått så innmari mye bedre i det siste, men nå gikk bare alt galt!

Fram til tre gikk det greit, men etter flaske da fikk jeg ham ikke til å sove på en time. Gutten våkner etter en time og har bæsja *overalt*, fikse bleie, innser at jeg har glemt å kjøoe flere så vi har to igjen fra stellebaggen. Legger ungen og gir flaske, innser at lokket ikke er skikkelig på, så melk overalt. tar gutten opp i senga, sover en time, og så var det morran gitt!

Kaster'n på fjorden jeg :P

Syns alltid det er sånn når man er et annet sted enn hjemme jeg (for du var på reise eller noe sånt var du ikke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så fint:) Du kan høre om hun vet noe om hvilke barnehager som er bra, og om hun vet noe om om barnehagene der har har ledige plasser? Regner med det er private barnehager som er aktuelle sånn midt i året... Sikkert vanskelig å si sånn generelt også, men hadde vært fint å vite hvordan det pleier å være:)

Bryllupet var helt supert :D L var et englebarn og barnevaktene var kjempeflinke. Hun sovna før dansingen, det var litt dumt, for hun elsker å danse, men alt gikk generelt veldig smertefritt. Jeg fikk ikke med meg så mye da, for jeg ble så sliten etterhvert, så jeg fikk ikke med meg alt det morsomme som alle andre drev med (men ifølge kommentarer etterpå så hadde det vært en bra fest :P ) men jeg hadde det kjempefint, været var fint, det var veldig romantisk, talene var fine (ikke for lange, ikke får gråtkvalte), kirsebærtrærne blomstret. Så oppsummert så kunne det ikke gått bedre :) Sånn rent bortsett fra at jeg skulle gjerne vært sammen med alle gjestene litt, men det får man jo ikke tid til :) Nå gleder vi oss bare til bildene for vi hadde en helt fantastisk fotograf :)

Hun var ihvertfall veldig fornøyd med sin barnehage Svensedammen, og sa at det var mange barnehager i området, så godt mulig noen hadde ledig. Det var visst to nye som hun hadde hørt skulle være bra, bare at den ene var veldig stor.

Åh så koselig! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var ihvertfall veldig fornøyd med sin barnehage Svensedammen, og sa at det var mange barnehager i området, så godt mulig noen hadde ledig. Det var visst to nye som hun hadde hørt skulle være bra, bare at den ene var veldig stor.

Åh så koselig! :wub:

Takk for at du undersøkte. Jeg tror jeg snakket med den nye, store i dag, de hadde helt fullt, men det er greit for jeg syns den ble litt for stor. Men de henviste meg til en litt mindre som hadde ledige plasser. Også snakket jeg med noen andre som også hadde ledig. Men jeg kan jo ikke søke plass nå, for vi har jo ikke noe hus enda. Jeg ringte visst midt i lunsjen, da, for 90% av de jeg ringte var det ikke svar, selv på tredje forsøk. Men har ivertfall inntrykk av at det som regel går greit å få plass, ivertfall i de private...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...