Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Det er så forskjellig hva man føler rundt etternavn, at det er vanskelig å svare på.

For meg er det uvesentlig, men jeg vet at for mange mødre er det viktig å ha begge både hos barnet og seg selv.

Det er flere som tror at A har mitt etternavn, men jeg valgte å gi han bare pappaen sitt selv om jeg allerede da hadde en følelse av at jeg kom til å bli alenemor. Mitt er veldig vanlig, og for meg var det kanskje en måte å knytte han til pappaen på. (Faren trodde faktisk at alle barn automatisk fikk farens navn :lol:)

Apropos allergi, så er visst A sammen med Jonas i natt. Dette er en avgjørelse pappaen tok, siden han er overbevist om at A er blitt frisk. Jeg er litt mer forsiktig, men det er hans avgjørelse når han har guttungen, jeg legger meg ikke oppi det.

Men jeg og samboer er jo litt spente. Går det bra ( noe jeg tror det gjør) , har vi pratet litt rundt det å ta nye blodprøver allerede neste høst/sommer. Da bør han være stor nok til at de slår ut litt mer treffsikkert.

Hvis det ikke slår ut og han er like fin neste pollensesong, vurderer vi hund etter hvert.

Planen har hele tiden vært å vente til han er 6-7, men det var ingen som så for seg at han skulle være så mye bedre alt i år. Barnelegen var jo overbevist om at han ville bli verre i år.

Vi savner begge hund og vi er enige i at det blir en røytefri en. Han vil ha puli , jeg vil ha bedlington. Tipper det blir bedlington :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Dobbelposter jeg - hva tenker dere om etternavn? Etternavnet til bonden er gårdsnavnet her, og jeg føler det er veldig naturlig at det blir hovedetternavnet. Samtidig så vil jeg gjerne beholde mitt også om vi eventuelt gifter oss. Om han tar mitt også det vet jeg ikke, det bryr meg ikke så hardt - jeg vil ha mitt og hans.

Men så var det baby da. Det blir for tungt med to fornavn og begge etternavnene, så da blir det om jeg vil ha mitt etternavn også som avgjør om det blir to fornavn eller bare ett. Men jeg klarer ikke bestemme meg for hvor viktig det er at ungen har mitt etternavn også. Noen som vil tenke høyt med meg?

Hvor viktig det er for det er det jo bare du som kan vite :) Tuva har etternav etter både meg og mannen min, med mitt som et mellomnavn. Jeg har beholdt etternavnet mitt som gift, og ikke tatt med mannen sin. Litt kombinert grunn for hvordan det ble slik. Jeg var gravid da vi giftet oss, kvalm, sliten og generelt sykt fyllesyk de første 3-4 månedene.

Når vi endelig var gift orket jeg ikke styre med å skifte etternavn. Vi klarte heller ikke helt bestemme oss for hvordan vi ville gjøre det. Etternavnet mitt er viktig for meg, det er nesten ingen andre som heter det, det er etter slektsgården jeg har vokst opp på og nå mest sannsynlig dør ut med min far. Og i tillegg, jeg har bygd meg opp et navn på det yrkesmessig. Så da har det bare blitt slik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg tatt mannen sitt navn. Sophia hadde begge våres etternavn til å begynne med, og to fornavn og jeg merket etter 1 års tid at det ble for langt. Samtidig var det viktig for meg at vi hadde likt etternavn, men når vi bestemte oss for å gifte oss fjernet vi etternavnet mitt på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får ikke to etternavn, hun får et mellomnavn og et etternavn. Bare så det er sagt. :) En mulighet er å sette bindestrek mellom, men det er fortsatt bare ét etternavn, og hun kan ikke dele det opp igjen om hun skulle ønske det og må bruke begge to med mindre hun bestemmer seg for å skifte navn.

Her heter vi alle X Mannens Mellomnavn (som er hans mors pikenavn) Mitt Etternavn.

Vi gjorde det slik fordi han hadde et vanlig etternavn, og er en av fire brødre, mens hans familie er det eneste som har det mellomnavnet i hele landet. Jeg er en av tre søstre hvor ingen av deres barn har fått vårt etternavn. Vi ønsket å hete det samme alle sammen, men vi er ikke gift. (Vi blir vel det en dag?) Så da bestemte vi oss pga ordlyden og det klinger bedre med Mellomnavn Etternavn enn med Etternavn Mellomnavn, så da ble det sånn.

Loke, så utrolig kult! Enn at dere kanskje kan få hund igjen allerede! Håper virkelig A holder formen og at det ikke blir noe utslag på Jonas i helgen. Men ikke si noe til barnelegen da, de kommer til å frike. :P

(Skal du gi gave til barnehagen til A når han slutter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får ikke to etternavn, hun får et mellomnavn og et etternavn. Bare så det er sagt. :) En mulighet er å sette bindestrek mellom, men det er fortsatt bare ét etternavn, og hun kan ikke dele det opp igjen om hun skulle ønske det og må bruke begge to med mindre hun bestemmer seg for å skifte navn.

Her heter vi alle X Mannens Mellomnavn (som er hans mors pikenavn) Mitt Etternavn.

Vi gjorde det slik fordi han hadde et vanlig etternavn, og er en av fire brødre, mens hans familie er det eneste som har det mellomnavnet i hele landet. Jeg er en av tre søstre hvor ingen av deres barn har fått vårt etternavn. Vi ønsket å hete det samme alle sammen, men vi er ikke gift. (Vi blir vel det en dag?) Så da bestemte vi oss pga ordlyden og det klinger bedre med Mellomnavn Etternavn enn med Etternavn Mellomnavn, så da ble det sånn.

Loke, så utrolig kult! Enn at dere kanskje kan få hund igjen allerede! Håper virkelig A holder formen og at det ikke blir noe utslag på Jonas i helgen. Men ikke si noe til barnelegen da, de kommer til å frike. :P

(Skal du gi gave til barnehagen til A når han slutter?)

Han har vært helt fin hitill visstnok, di har nå vært sammen i ca ( telle) 16 timer. Eller de har ikke sovet på samme rom , så man kan vel trekke fra ca 9 :lol:

Vi håper veldig. Vi er jo to som savner hund.

Burde jeg gi gave? Hva da? Til barnehagen eller assistentene? To av tre assistenter ble jo byttet ut i fjor. kjøpte ikke noe til de heller jeg. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært helt fin hitill visstnok, di har nå vært sammen i ca ( telle) 16 timer. Eller de har ikke sovet på samme rom , så man kan vel trekke fra ca 9 :lol:

Vi håper veldig. Vi er jo to som savner hund.

Jeg kjenner alt til savnet, og jeg kjenner til en brøkdel av bekymringene. Blir spennende.

Burde jeg gi gave? Hva da? Til barnehagen eller assistentene? To av tre assistenter ble jo byttet ut i fjor. kjøpte ikke noe til de heller jeg. ..

Jeg vet ikke! Absolutt ikke personlige gaver til assistenter, men sånn generelt til avdelingen som takk for et fint år. En bok eller en leke eller noe. I fjor ga jeg en hjemmehekla lue til familiebarnehagedama, og hun fikk blomster av de andre som sluttet. Men jeg synes egentlig at det er en ukultur! Samtidig vil jeg ikke være den eneste som ikke gir gave. Kleint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. Hvis jeg skulle kjøpt noe måtte det vært tio barna. En sangbok eller noe sånt. .. Noe alle kunne hatt utbytte av.

Ja, det var det jeg mente. En leke, en bok, en sang-cd. Kostymer. Jeg tenkte evt å hekle noen kosedyr eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn.Nå må jeg tenke. De har jo så mye liksom. Jeg har noen ganger tatt med bøker som er mer tilpasset A, men ellers har de jo masse. ( de har stort sett bøker som bare er hakket over pekebøker ) A slutter jo , så det er lite poeng i å gi de hans type bøker.

Den store barnesangboka brukte vi mye når jeg jobbet i barnehage, og jeg og A bruker den mye vi også. De har den ikke, men den er dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, nå har jeg fått andre inn i galskapen. Sorry... Jeg synes egentlig det er en ukultur (alle har kanskje ikke råd til å gi) og FAU skal gi gave kjøpt av penger samlet inn fra juletrefest og div. Samtidig er jeg redd for en sosial faux pas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk gaver av noen av foreldrene og noen ikke. Da hadde vi hatt barna i 4 år i strekk da :)

Syntes du hadde gode forslag om du vil gi Mari. :)

Edit: Glemte å si at det var bare en avdeling.

Johanne heter mitt navn som mellomnavn og har pappans etternavn. Det ble til at vi droppet to fornavn da, enda alle i min slekt har det, så jeg kunne tenke meg det. Men å få med begges etternavn uten at hun skulle måtte ha 4 navn, var viktigere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da som svarte! Nei, kan vi ikke bare drite i dette alle sammen? Som en slags svak men landsdekkende statement? :D

Det er egentlig veldig tullete å sette den standarden. Er det ikke...?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe dette tar av :lol:

Tror jeg gir en av A sine favorittbøker jeg. Rumpemelk Fra Afrika eller De tre bukkene bruse på Badeland.

Han er neppe den eneste ungen på den alderen som er møkk lei Larven aldri mett, liksom...

Kommer ikke på noe annet enn bøker de ( etter min mening) trenger, men så trenger de strengt tatt ikke det heller, siden de har en ukentlig bibliotek-tur.

Fy på deg, Mari!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt før jeg drar.

Søs har hatt problemer i forhold til barnehage og nå skole, fordi de mener at sønnen hennes henger etter , har dårlig språkforståelse etc. BUP ble koblet inn ( søster harhele tiden fulgt opp), han har blitt utredet for Add og testet i huet og ræva .

Nå har svarene kommet, han er begavet. Han har ikke blyantgrep i en alder av 7, men skolen har nå fått beskjed om at han skal få bruke pc på skolen og at de må følge han opp med mer avanserte oppgaver og lære seg hvordan man takler et begavet barn ( det skal så () lite til for å knekke selvtilliteb til et begavet barn. og de har gjort mye skade allerede). Nå står jubelen i taket, ENDELIG skal lillegutt forhåpentligvis bli møtt som den han er og ikke som om han er "umulig" og "tungnem" , bare fordi han ikke passer inn i boksen dems.

Nå er jeg litt mer åpen for å teste A før skolestart også ( slik helsesøster anbefale), når jeg ser at et helt skoleår er ødelagt for nevø ( både sosialt og faglig) pga lærerenes inkompetanse rundt begavede barn.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tror ikke røyking skader fosteret, det er bare noe jordmødre sier for å skremme. Ligger ikke så mye i det :| " Også har de en 2 år gammel sønn med astma, og gravid i 5 mnd. "Det er jo ikke som om at vår røyking inne er grunnen til astmaen, men det påvirker han sikkert litt.." Mens sønnen hoster seg ihjel, mens de begge har røyk i munn.

:| :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar ang navn. Tenker vi ender opp med mitt etternavn som mellomnavn. Klarer liksom ikke helt å gi slipp på det, begge har relativt sjeldne etternavn, mitt navn er det kun to separate familier i hele norge som har, og er kun jeg, mamma, bror, tante og en onkel som har fra vår familie sør for harstad. Bondens etternavn er områdebestemt her, og finnes kun i omegn her, os, tolta, røros, tynset. Samt at det er jo gårdsnavnet. Så ser det som mest naturlig at det blir "hovedetternavn" eller som mari sier, blir etternavnet liksom.

Spurte faktisk mamma om det, hva hun syntes. Og hun syntes vi skulle beholde mitt etternavn også. Så da blir det nok det. Da er det bare å finne fornavn da. :lol: Bare...

"Jeg tror ikke røyking skader fosteret, det er bare noe jordmødre sier for å skremme. Ligger ikke så mye i det :| " Også har de en 2 år gammel sønn med astma, og gravid i 5 mnd. "Det er jo ikke som om at vår røyking inne er grunnen til astmaen, men det påvirker han sikkert litt.." Mens sønnen hoster seg ihjel, mens de begge har røyk i munn.

:| :|

:o :o Folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tror ikke røyking skader fosteret, det er bare noe jordmødre sier for å skremme. Ligger ikke så mye i det :| " Også har de en 2 år gammel sønn med astma, og gravid i 5 mnd. "Det er jo ikke som om at vår røyking inne er grunnen til astmaen, men det påvirker han sikkert litt.." Mens sønnen hoster seg ihjel, mens de begge har røyk i munn.

:| :|

Der ville jeg nok sendt en bekymringsmelding til barnevernet, jeg. Nå har jeg aldri gjort det, så det er lettvint å slenge ut av seg et sånt råd, men går det ikke inn å snakke til dem, så ... De tar jo livet av begge ungene sine :( Ei jeg kjenner fødte en dødfødt jente pga røyking under svangerskapet. Hun sluttet å røyke, men de fikk aldri flere barn enn den sønnen de hadde fra før og som overlevde storrøykingen til mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på unge mødre danmark altså, glemte den kommentaren. Men fikk skikkelig vondt inni meg, hun løftet opp ungen med røyken i munn, og man så at ungen reagerte momentant når han fikk røyken inn nesa og begynte å grine og hun ba han slutte å sutre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på unge mødre danmark altså, glemte den kommentaren. Men fikk skikkelig vondt inni meg, hun løftet opp ungen med røyken i munn, og man så at ungen reagerte momentant når han fikk røyken inn nesa og begynte å grine og hun ba han slutte å sutre...

Fy! Jeg blir så lei meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på unge mødre danmark altså, glemte den kommentaren. Men fikk skikkelig vondt inni meg, hun løftet opp ungen med røyken i munn, og man så at ungen reagerte momentant når han fikk røyken inn nesa og begynte å grine og hun ba han slutte å sutre...

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phuh - nå begynner jeg virkelig å merke at det skjer ting med hormoner. Fytti så sur og irritabel jeg brått innser at jeg er. :o Heldigvis ser jeg det selv før det går utover noen, enn så lenge. Men kan jo være troende til å ta livet av folk :icon_redface: Verre enn Pms detta jo!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...