Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Men de må jo kunne begrunne hvorfor. Jeg ville utfordret de på det, og be om godt begrunnet medisink grunnlag. Slikt skal de kunne svare på fra pasientene sine, og det er helt legitimt å spørre. Vi er bare ikke flinke på slikt i Norge, vi har sånn autoritetsrespekt for leger, men de kan også ta feil og i min erfaring setter de faktisk pris på å se ting på en annen måte. Så lenge det blir lagt fram på ok vis da, om du skjønner?

Men det er en feilmargin på mange hundre gram på de målingene! Søster fikk keisersnitt fordi de målte gutten til 5,5 kilo, ut kom han og veide rundt 4. :D

Ja, hun sa at fargen kunne bli med inn i ryggen og at det kunne være "skadelig". Hun sa ikke mer enn det, og hun var dansk, så jeg turde ikke spørre mer :P (Synes dansk er vanskelig å forstå :aww: ) Men jeg har sagt veldig klart i fra at jeg på ingen måte ønsker narkose, og de er jo enige med meg i det... Det var snakk om at man kunne strekke huden med farge på litt vekk fra stikkestedet :P Håper de får til det! Og at jeg får en annen lege på operasjonsdagen... (Nå sto det i den amerikanske forskningsrapporten at det er nettopp det med at fargen blir med inn, som viste seg å være helt uproblematisk...)

Håper du har rett :D Det er ikke mye forskjell de målte seg fram til i dag da. Men jeg er veldig stressa på den tvilling-til-tvilling-transfusjonsgreia, som blir mer og mer sannsynlig etterhvert som tida går. Men på den andre sida, så er det jo mindre og mindre problematisk etterhvert som tida går da, om de utvikler det... For snart kan de komme ut :) Det er jevnt med fostervann hos begge to, og det er en god ting. Det vil vel helst gå bra.

Hadde et biiiittelite utslag av proteiner i urinen i dag. Det var bare helt såvidt. Hva betyr det? De sjekka ikke blodtrykk :/ Og jeg tenkte ikke på det selv før etterpå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun sa at fargen kunne bli med inn i ryggen og at det kunne være "skadelig". Hun sa ikke mer enn det, og hun var dansk, så jeg turde ikke spørre mer :P (Synes dansk er vanskelig å forstå :aww: ) Men jeg har sagt veldig klart i fra at jeg på ingen måte ønsker narkose, og de er jo enige med meg i det... Det var snakk om at man kunne strekke huden med farge på litt vekk fra stikkestedet :P Håper de får til det! Og at jeg får en annen lege på operasjonsdagen... (Nå sto det i den amerikanske forskningsrapporten at det er nettopp det med at fargen blir med inn, som viste seg å være helt uproblematisk...)

Ja, nemlig. Til den siste setningen din, som jo er den viktigste! Derfor jeg tenker at det er legitimt å få en begrunnelse, ikke spekulasjoner og myter. :)

Asså Mari, det er da visselig ompa lompa, ikke ompa rompa :P grisejente! :D

:lol: :lol: You know me too well.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et biiiittelite utslag av proteiner i urinen i dag. Det var bare helt såvidt. Hva betyr det? De sjekka ikke blodtrykk :/ Og jeg tenkte ikke på det selv før etterpå.

Jeg har hadde litt utslag på proteiner tidvis gjennom hele svangerskapet. Noen hadde bare det sa jordmoren og bekymret seg ikke. Men rart at de ikke tok blodtrykk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på? Uke 30 i dag :)

30 uker :) De er ikke små i forhold til alder, min bekymring er at den ene er mindre enn den andre. Enegga skal jo ikke være det... Trodde jeg. Det kan sikkert bli litt forskjeller jo lenger ut man kommer.

Mente forskjell på hva legene mener :) Siden du hadde fått beskjed om at han var streng :)

Du kan jo glede deg over at begge to er større enn hva min L hva når hun ble født :ahappy: I uke 32... Ikke at det er noe å trakte etter, men det var sånt som holdt motet mitt oppe mens jeg gikk å venta.... :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Har vært på kontroll igjen, og fikk beskjed om at jeg kanskje ikke kan få ryggbedøvelse pga tatovering :( Da er jo alternativet narkose, og jeg VIL IKKE! Men fikk beskjed om at akkurat denne anestesilegen er streng, og at det kommer til å bli gjort en ny vurdering senere...

Ellers er den ene tvillingen 1450 gram nå, og den andre 1350 gram... Legen sa det var normalt.

Æsj! Krysser fingre for at det ordner seg.

Og veldig fin størrelse på de små da - 100g er nok godt innenfor normalen :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente forskjell på hva legene mener :) Siden du hadde fått beskjed om at han var streng :)

Du kan jo glede deg over at begge to er større enn hva min L hva når hun ble født :ahappy: I uke 32... Ikke at det er noe å trakte etter, men det var sånt som holdt motet mitt oppe mens jeg gikk å venta.... :ahappy:

Å, sånn :) Ja, det er sant. Får bare se hva det ender på. De må jo ut på en eller annen måte uansett så :)

Ja, de er begge innenfor normalen på størrelse :) Er bare forskjellen mellom dem som bekymrer. Men det gikk bra med L, sant? Ingenting som tyder på at de skal ut ennå, så de har tid til å vokse mer også. Men det er faktisk veldig betryggende å vite at mindre babyer enn disse to fint takler å bli født :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får født på den måten som er mest komfortabel for deg jeg, Wednesday. Kanskje det er noen andre du kan snakke med på sykehuset som kan være litt på lag med deg? En jordmor eller pleier, eller kanskje en second opinion fra en annen lege? Uansett gleder jeg meg veldig til å se bilder av dem :)

Forresten: guttungen er inne i størrelse 68. Han er tre måneder bare, jo, hva er dette for en Obelix? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får født på den måten som er mest komfortabel for deg jeg, Wednesday. Kanskje det er noen andre du kan snakke med på sykehuset som kan være litt på lag med deg? En jordmor eller pleier, eller kanskje en second opinion fra en annen lege? Uansett gleder jeg meg veldig til å se bilder av dem :)

Forresten: guttungen er inne i størrelse 68. Han er tre måneder bare, jo, hva er dette for en Obelix? :huh:

Takk :) Joda, de fleste er jo enige i at ryggbedøvelse er tusen ganger bedre enn narkose. Og det er avgjort at det skal være keisersnitt. De kommer nok til å gjøre det de kan for at jeg skal slippe narkose, men når legen påstår at det ikke er LOV så :icon_confused: Nei, vi får se :) Jeg gleder meg også litt til å se dem nå :) Har vært så fjernt hele greia :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: guttungen er inne i størrelse 68. Han er tre måneder bare, jo, hva er dette for en Obelix? :huh:

Vi har vært der i snart tre uker, og jeg synes det er skikkelig synd! Jeg hadde jo så mye fint i 56 og 62 :lol: Har ingen ting i 74, men håper han bruker 68 i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken str. brukte babyene deres første tiden? Og hvor lenge før den måtte opp i str.? :)

Tuva brukte 50 i alle fall til hun var 2 mnd. Så brukte hun litt 56 og nå, snart 4 mnd bruker vi 56 og 62. :) Men hun la på seg litt dårlig i begynnlsen. Men nå er hun helt på gjennomsnittet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaran begynte med 62 etter en og halv- to uker. Passet aldri i 50. Når han var rundt 9 uker måtte vi over i 68. Søsteren begynte med 44, brukte det i ca en mnd, så over til 50 og begynte på 62 når hun var rundt 5 mnd gammel. Er så individuelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awe, jeg får ikke sett videoen, Marie, står at den er privat?

Vi hoppet glatt over 50, og startet på 56. Ble der over en måned før vi byttet til 62, og nå er vi da over i 68. Noe som egentlig er helt greit, egentlig, for vi arvet så mye fint fra Mari sin H i den størrelsen :ahappy:

(og det betyr at da passer Cthulhu-bodyen til Torgrim endelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting blir som planlagt, Mari :lol:

Jeg og A har plukket og lagd neslesuppe. Jeg føler meg hakket fra sånn reklame-film mamma som smilende lager hjemlagde rundstykker med det blide barnet sitt.

Jeg mangler bare blomstrete kjole, blomster i håret og pen sminke.

Jeg gikk for arbeidsbukse ( typ blåkleder) , trøtt tryne ( jobba siden 05 ) og litt småkjeft i stedet..

Men A spiste MASSE ( selv om den er grønn) og kaller seg verdens beste skipskokk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er begge innenfor normalen på størrelse :) Er bare forskjellen mellom dem som bekymrer. Men det gikk bra med L, sant? Ingenting som tyder på at de skal ut ennå, så de har tid til å vokse mer også. Men det er faktisk veldig betryggende å vite at mindre babyer enn disse to fint takler å bli født :)

L ble født med keisersnitt to mnd for tidlig fordi jeg fikk svangerskapsforgiftning, hun var mindre enn normalen fordi hun fikk litt lite næring på slutten. Selv med sine 1,1 kg var hun frisk som en fisk, trengte ingen pustehjelp, og med god apgar score, trengte bare mat rett i magen, ekstra varme, og fire uker på sykehus. Det er viktig å understreke at det på ingen måte er ideelt, det var noen slitsomme uker, og det er større sjanse for komplikasjoner med så tidlig fødsel, men det er som du sier en trøst når man bekymrer seg, at "hvis de kom nå, så er det god sjanse for at det går bra".

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...