Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg vet jeg ser megakjip ut, og det er absolutt ikke meningen altså. Bare fordi jeg er interessert og generellt en kritisk f som like rå se alle sider.

Hvilke utfordringer og svakheter ser du ved denne type laboratorietester med/på barn?

:lol: Haha, neida, du, hele poenget med å bedrive forskning er at vi SKAL besvare slike spørsmål, ellers kan man bare drite i å forske. Nå er ikke jeg vært forskningsleder, og du kan sikkert få bedre svar om du spør han, men jeg skal nå prøve. Først og fremst, laboratorietester er jo noe man kan skrive tusenvis av sider om, men, tja, I'll give it a go.

Altså, det er utvilsomt mange svakheter med laboratorietester, enten det er på barn, voksne eller dyr. Det vil aldri kunne bli 100% realistisk, man har aldri noen garanti for at man faktisk finner det man ønsker å finne, fordi, for å kunne finne sammenlignbare resultater MÅ man standardisere og gjøre det likt for alle, og da mister man samtidig informasjon. Det der er en balansegang man så godt som mulig må finne for seg selv. Noen ganger vil man ha helt naturalistiske studier, da studerer man i individets naturlige miljø og uten å manipulere noenting. Da finner man mye informasjon, men mister mye annet, blant annet mister man muligheten til å kunne operasjonalisere godt og kunne sammenligne godt på tvers av de man studerer. For å kunne gjøre dette må man standardisere omgivelsene, og da er laboratorie det nærmeste man kommer. Altså, alle de 1000 barna vi har snakket med iløpet av denne undersøkelsen (altså, den pågår fortsatt, men jeg er ikke med lengre) måtte møtes i så godt som like omgivelser, på røflig samme måte (derfor var vi nøye opplært) og testes med så normerte og standardiserte tester som mulig. Men selvsagt, man taper alltid noe når man gjør dette, ingen passer 100% inn i alle bokser og tester og sånne ting, og både barn og voksne kan fungere noe annerledes i testsituasjon enn ellers, og det kan vi på en måte aldri forutsi. Det er derfor det er lagt inn slike "prøve"-oppgaver for å så godt som mulig luke ut de man ikke får et realistisk resultat fra. Alle oppgavene var så langt det var mulig lagt opp i retning lek og moro slik at barna skulle trives og utfolde seg, det var det vi ønsket :)

Det at det skulle være ubehagelig eller ekkelt for barna prøvde vi også så godt vi kunne å unngå. Blant annet ved å ha foreldrene i nærheten, og også hele tida gjøre det på deres premisser innenfor de standardene vi måtte holde oss innenfor for forskningens del. Skikkelig balansegang, hehe. Som oftest var det ikke noe problem, de fleste 4-åringer (og ihvertfall 6-åringer når de hadde blitt så gamle) har blitt vant til å forholde seg til ukjente voksne, og de aller aller aller fleste kom med tilbakemeldingen om at alt dette var faktisk ganske artig, men slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

..og, må legge til. Studier som dette er designet for å kunne si noe om GRUPPEN, ikke om det individuelle barnet. Hvordan det enkelte barnet ble kategorisert er egentlig mindre viktig, men informasjonen ligger i hvordan gruppen barn født i 03-04 i Trondheim med deres foreldre er sammenlignet med barn på samme aldre andre steder i verden. Hovedfokuset var på utvikling og behandling av psykiske vansker hos så unge barn, men siden dette er det eneste store studiet på norske barn til nå er det samlet inn mye ekstra infomasjon. Hovedsaklig gjennom intervju av foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Tidlig Trygg, eller noe sånt den greia heter, sant? Jeg synes jeg husker at doktorgraden til venninna mi ble utlyst som et tilsvar på den. Mulig jeg husker feil altså! Hun leverer i løpet av sommeren. :)

Fredager så spiser H frokost på storbarngruppa han skal over i til høsten. Vi er heldige sånn sett at han ikke skal skifte barnehage. Det er en utegruppe, så jeg tror nok de er hele dagen ute i dag, så deilig for alle. Tror det kommer til å bli kjempebra! De har en nesten 50/50 ratio kvinner og menn som jobber der også, det er fint med balanse. H har allerede funnet en helt i StoreJørgen som jobber på gruppa han skal på, sånt er betryggende å se.

Det ble sparkesykkel til bhg i dag. Vi er så bortskjemte som bor så nære, jeg vet mange må kjøre langt til bhg, mens vi ser fra verandaen rett inn i uteområdet. Vrir jeg litt på hodet så ser jeg skolen han skal begynne på.

8899233148_32bd70709b_z.jpg

8898619511_fbeee23409_z.jpg

Så da har jeg skrevet fine ting og kan klage litt på hvor intens trassen er for tiden. Det føles som vi krangler hele tiden. Han rekker ikke å finne noe å ramle sammen for engang, han kan bare stå rett og opp og ned og rase sammen i overdramatisk hyl, spark, slå, spytt, lugg og klyp. Herlige tider. Løsningen er som vanlig å forsøke å være absolutt mest mulig ute. Men jeg er syk, så det er vanskelig å henge på ham. Heldigvis tidsbegrenset akkurat det da.

Dessuten vil han ikke inn og gå på do om vi er ute, for han har det jo så gøy pluss at han ikke liker så godt å bli geleidet i hva han skal gjøre. Da kan det komme uhell, og vi har litt av en slosskamp foran oss for å få ham inn, vasket og skiftet på før vi går ut igjen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forebygge akkurat den greia, for vanligvis går det helt greit. Han bruker bare bleie på natta nå og det er sjeldent nødvendig det heller. Noen tips? Jeg kan vel ikke bare dra ned buksa og la ham tisse på gresset heller, men å få ham med inn framstår som en umulig oppgave.

Men jau. Trass. I'm so not a fan. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Dritkul. :) Husker ikke helt hvor den kom fra. Kjøpte den fra Wiggle, her er link.

Å! De har den i lilla også :) Lille-niesen kommer til å bli like kul som din kid når hun får sånn. Kanskje hun må få pilotbriller hun også.

Det er gøy å være tante :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å! De har den i lilla også :) Lille-niesen kommer til å bli like kul som din kid når hun får sånn. Kanskje hun må få pilotbriller hun også.

Det er gøy å være tante :)

Google litt på wiggle + coupon code og slikt, jeg husker vi fikk vår til under momsgrensa. :) De skal også trekke fra den britiske momsen. Pilotbrillene er fra H&M og er ALTFOR store. :lol: Men de er "likæns som pappa har! Se pappa, likæns!" og da må de være på uanfaensett. :heart:

(Det er gøy å være mamma også :) )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask tisser alltid på gresset når han er ute han, er ikke det lov? Han har tisset på veldig mange steder. . Er vi ute blandt folk sørger jeg for at han tisser litt sånn unna og gjerne på et tre 40 hunder har tisset før på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask tisser alltid på gresset når han er ute han, er ikke det lov? Han har tisset på veldig mange steder. . Er vi ute blandt folk sørger jeg for at han tisser litt sånn unna og gjerne på et tre 40 hunder har tisset før på.

Jeg trodde ikke det var lov å urinere i offentligheten? Jeg er jo helt enig i at det er dustete å inkludere sånne småttiser, for hva kan man gjøre liksom? Hmm. Kanskje jeg må revurdere. Får jeg ham til å gjøre det så blir hverdagen en million ganger lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kjøpte jeg både potte og sånn ring til toalettet til E. Hun har begynt å ta seg sånn til bleia, så da var det like greit å kjøpe det nå. Hvor ble det av bebisen min? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det var lov å urinere i offentligheten? Jeg er jo helt enig i at det er dustete å inkludere sånne småttiser, for hva kan man gjøre liksom? Hmm. Kanskje jeg må revurdere. Får jeg ham til å gjøre det så blir hverdagen en million ganger lettere.

Nei, det er jo ikke det, men jeg tenker det er en vurderingssak. Man kan jo lære dem at de ikke gjør det sånn midt blant folk, men kan man gjemme seg litt bort, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke det, men jeg tenker det er en vurderingssak. Man kan jo lære dem at de ikke gjør det sånn midt blant folk, men kan man gjemme seg litt bort, så...

Ja, men jeg bor i et stort borettslag. Alt er fellesarealer og veldig offentlig... :hmm:

Må høre litt med de andre som har småttiser rundt her tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.. Vil man at ens egne barn skal leke der andre barn tisser da? Bare for å snu på det, liksom..

Nå er det vel snakk om å ta barna vekk fra der det er folk..? Med andre ord: ikke midt på lekeplassen.. I skogen/utkanten av lekeplass osv (grøft f eks) så tror jeg nok det er en del dyr som har gjort fra seg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel snakk om å ta barna vekk fra der det er folk..? Med andre ord: ikke midt på lekeplassen.. I skogen/utkanten av lekeplass osv (grøft f eks) så tror jeg nok det er en del dyr som har gjort fra seg også.

Det er mye mulig, men om du allikevel skal leie med deg ungen, kan du vel like gjerne gå inn på do?

Jeg lar forøvrig ikke hundene mine gjøre fra seg på eller i nærheten lekeplasser heller. Jeg er kanskje litt særere enn folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig, men om du allikevel skal leie med deg ungen, kan du vel like gjerne gå inn på do?

Jeg lar forøvrig ikke hundene mine gjøre fra seg på eller i nærheten lekeplasser heller. Jeg er kanskje litt særere enn folk flest.

Hehehe... Har barna dine aldri tisset ute? Det hender en grøft/busk er nærmere enn et toalett når man er ute, helt uten at det betyr at det må være på lekeplassen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva skal jeg si. De fleste grøntarealer i mitt nabolag blir aktivt brukt av barn, jeg bor i et område direkte rettet mot småbarnsfamilier (disse har også gjerne hunder). Jeg bor i et stort borettslag med lekeplasser på hvert tun, fotballbaner, ballbinge, basketballbaner, the whole shebang. Det bor også mange hunder her, og der barna leker blir hunder også luftet. Så det er mye hundetiss her.

Har man hund her så kommer den til å tisse i nærheten av lekeplasser, det er seriøst lekeplasser overalt. I et par hundre meters omkrets av huset jeg bor i så kan jeg telle 5 lekeplasser, 3 ballbaner og et bittelite lite skogholt.

Det er også minst et tyvetalls hunder. Mange hadde m.a.o. måtte gå ganske langt for å unngå at hunden tisser i nærheten av en lekeplass egentlig. Jeg tror ikke folk reagerer nevneverdig.

Martine, når jeg og H er ute på ettermiddagen så holder vi oss i nabolaget. Vi må være hjemme til halv seks tiden slik at vi rekker middag før legging. Jeg pleier ikke gå i skogen nå som jeg ikke har hund. Grøfter er det litt av, men jeg jeg tror alt areale her blir benyttet av barn. Og hunder.

2ne, det hadde vært mye enklere om han kunne tisse på en busk enn å leie han til huset vårt og taue han opp tre etasjer ja. Mye enklere. Men jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva skal jeg si. De fleste grøntarealer i mitt nabolag blir aktivt brukt av barn, jeg bor i et område direkte rettet mot småbarnsfamilier (disse har også gjerne hunder). Jeg bor i et stort borettslag med lekeplasser på hvert tun, fotballbaner, ballbinge, basketballbaner, the whole shebang. Det bor også mange hunder her, og der barna leker blir hunder også luftet. Så det er mye hundetiss her.

Har man hund her så kommer den til å tisse i nærheten av lekeplasser, det er seriøst lekeplasser overalt. I et par hundre meters omkrets av huset jeg bor i så kan jeg telle 5 lekeplasser, 3 ballbaner og et bittelite lite skogholt.

Det er også minst et tyvetalls hunder. Mange hadde m.a.o. måtte gå ganske langt for å unngå at hunden tisser i nærheten av en lekeplass egentlig. Jeg tror ikke folk reagerer nevneverdig.

Martine, når jeg og H er ute på ettermiddagen så holder vi oss i nabolaget. Vi må være hjemme til halv seks tiden slik at vi rekker middag før legging. Jeg pleier ikke gå i skogen nå som jeg ikke har hund. Grøfter er det litt av, men jeg jeg tror alt areale her blir benyttet av barn. Og hunder.

2ne, det hadde vært mye enklere om han kunne tisse på en busk enn å leie han til huset vårt og taue han opp tre etasjer ja. Mye enklere. Men jeg vet ikke...

Så lenge det ikke er midt på lekeplassen så burde det jo gå fint. Hva er forskjellen på menneske- og hundetiss sånn sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene er lov og det andre ikke?

Tenkte på selve tisset egentlig. Dersom det er 20 hunder som har tisset på en lyktestolpe, og det er krise for H så han også gjør det.. Har det så veldig mye å si?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har mine barn tissa ute, men ikke på lekeplasser eller fellesareal (så vidt jeg veit ihvertfall). Men som nevnt, jeg er nok sær, bikkjene mine får ikke tisse på sånne steder de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...