Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Var ikke et hint om at det blir mye negativt, for jeg syns ikke det. Jeg syns det er kjempeviktig å kunne snakke om det, og nettopp få høre det som mari er så flink til å si, nemlig at det går over - det er en periode - det blir bedre! Bare fortsett å ta det i tråden!

Var bare at jeg begynner endelig (!) å glede meg :D

Soelvd: Hun høres helt fantastisk ut :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Babyer og småbarn er slitsomme i perioder, men når de kom stabbende bort og la armene rundt halsen min for å gi meg en klem så var alt glemt. Det gjør fortsatt det, selv om klemmene fra tenåringen av og til bare er fordi han syns det er morsomt når Lady hopper opp på oss begge fordi hun blir sjalu fordi han er for nær meg. :wub:

Slitsomt er det alltid i perioder, og ungene er grunnen til at jeg for resten av livet må ha kontakt med en eksmann som ikke klarer å oppføre seg og familien hans som gjør meg utilpass, men likevel er det verdt det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, det er så utrolig koselig at du aner ikke! Vi leser en bok, eller sier god natt til dyrene på iPaden (Nighty Night heter appen), så synger vi Twinkle Twinkle sammen - den har han faktisk pugget på engelsk - så trollmor og til slutt stryker jeg ham i pannen mens jeg synger det vi kaller babysangen. Som er den nettopp den sangen jeg sang om og om og om igjen de timene jeg stod og bysset mens han var liten. Så forteller jeg ham hvor fin jeg synes han er, hvor utrolig stolt jeg er og hvor glad jeg er i ham. Så sier vi god natt, og et par minutter etterpå så sover han.

Det høres så koselig ut at jeg blir helt varm og rørt. Heldig Heljar som har dere, og dere som har han. :heart:

Og vet du hva, Marie? Bare stå i det du står i nå som best du kan, det er så utrolig mye godt som venter på deg bak neste dør. Jeg husker hvor utrolig tunge jeg synes de siste byssetimene på dagen var, for jeg var så utmattet etter dagen, og jeg turte liksom ikke å tro på de som sa at det kom til å gå over, for tenk om de tok feil? Så skulle jeg sitte med et håp som brast? Så irrasjonelt, jeg vet, men alikevel intenst. Men det gjør det, jeg vet det nå, det går faktisk over. Og ting blir så uendelig, uendelig mye bedre. Jeg vet at det ikke føles sånn akkurat nå, men før du vet ordet av det så er mine leggerutiner blitt til dine leggerutiner. Og det er blitt et av høydepunktene på dagen din. :heart:

Tusen takk. Jeg syntes allerede ting er mye bedre. :)

Folk gjorde faktisk det ... Det var ekkelt.

Brå, skarpe lyder var det naturlig lite av hos oss, men musikk, tv, snakking , støvsugeren etc gjors vi på. Det eldste tantebarnet mitt ble helt skjermet for støy når hun skulle sove som baby ( typ: dempe tv, snakke lavt osv) , det angret storesøster bittert på og vi andre tok lærdom. Det er utrolig mye bråk i mammas mage o g iflg helsesøster var faktisk stillhet noe av det som skapte mest søvnproblemer den første tiden for babyer. It makes sense...

Men alt med måte. Man trenger ikke skremme ungen våken liksom? spesielt hvis den er født naturlig var..

Ja det får ingen gjøre med J altså.

Da er vi nok enig. :) Har tenkt sånn vi og, men hun er veldig var. Og har våknet mange ganger av feks skapdør som lukker seg for hardt igjen, vi som mister noe i gulvet ect. Og hvis noen skal pille på henne når hun sover. I forhold til strevet det har vært å få henne til å sovne, så er det ingenting som får meg mer sinna. :ahappy:

Sliter du fortsatt med produksjonen? .Er det ingen ammeklinikk i nærheten hvor du kan få prate face to face?

Ja. :( Jeg vet ikke, må prøve å søke opp det, for det hadde nok vært lurt. Hvor var du da?

Oh no. Omgangsjuken i hus for første gang ever :( Soph har spydd 5 ganger på en time.. .Håper lille slipper unna i det minste :(

The joys of barnehagen.

Ånei! God bedring og håper ikke dere får det.

Det går ann å leke med Johanne også nå. Hun elsker å trekke seg opp selv, og hun skjønner 'en - to tre!' eller 'klar, ferdig gå!' - da spenner hun alle musklene i kroppen og konsentrerer seg skikkelig.

Vi leser en veeldig enkel bildebok, og hun har såvidt begynt å klare å holde i ranglen mens hun stirrer på den med store øyne. :lol:

Edit: Og igår var vi på barseltreff og hun fikk lov til å prøve kompisen sin babygym og ligge ved siden av ham på teppet. Det var stor stas og utrolig spennende med nye leker! :D

316382_10151619072496399_407040455_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie : jeg var på riksen. Bodde jo rett ved og fødte der.

Jeg har også Raynaud Syndrom som gjorde amming smertefullt, og det hjalp mye å få en diagnose og å få pratet med fagfolk. Stikk i strid med hva man skulle tro anbefalte de meg faktisk å ha mme i bakhodet og se på det som en mulighet. Det var ikke noe mas om at morsmelk var best eller "dette skal vi få til", mer at jeg ikke skulle se på det som et nederlag hvis jeg ga opp.

Når produksjonen var under kontroll ble egentlig ammingen problemfri for meg til tross for smertene, men det hadde mye med at jeg visste hvorfor det gjorde vondt og var forberedt.

Det hjelper mye bare å få snakket med noen. HS er ikke så veldig flinke på amming har jeg inntrykk av, av hva jeg har hørt er ammepresset større der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har jeg vært fryktelig mye på do. Jeg trodde jeg drømte at jeg var på do for alle gangene var like, jeg våknet i samme posisjon og katten fulgte meg fram og til bake til badet alle gangene. Litt creepy. Den ene gangen drev sansa å spente bein på meg da jeg gikk forbi henne, det var ikke kult gjort :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva fikk forresten denne av "tante" og "onkel" (noen bare blir så viktige i livet mitt at nok Tuva også kommer til å kalle de tante og onkel selv om de egentlig ikke er hennes tante og onkel!), så nå trener vi på de viktige ordene.

"Jåååååååt"

"Kaviaaaaaar"

:lol:

image_971.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alene, heldigvis! Vi måtte skifte på sengen 7 ganger inatt, og inn i dusje alle gangene.. Stakkars S! Heldigvis så virker det ut som om det var noe som bare gikk inatt for nå på morgen idag var hun i toppform igjen :) Må innrømme jeg har kjent etter 10000 ganger siden igår om jeg var kvalm :lol: Takk for all god bedringene :)

Her også har ting gått veldig bra. Fra første timen egentlig. Han er jo en særdeles enkel unge og vi har ikke vært igjennom en gråtetokt eller "våkendag"... Sov natten igjennom uten mat fra han var rundt en mnd. Veldig blid liten fyr :) Og nå som jeg har tiden med han alene mens hun er i barnehagen så går det ikke så utover min samvittighet eller...

Han er en skikkelig sumobryter baby, herlighet... nå er vi oppe i str 62/68, enda godt han ikke er en unge jeg må bære på i armene eller noe sånt, hadde jo endt opp med de muskelarmene :lol: Han har begynt å miste endel av håret sitt nå forøvrig, haha. Bilde juger litt- Its from his good side! Han har sånn frippelhake opplegg, haha.

940857_10151548234315256_923125398_n.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie : jeg var på riksen. Bodde jo rett ved og fødte der.

Jeg har også Raynaud Syndrom som gjorde amming smertefullt, og det hjalp mye å få en diagnose og å få pratet med fagfolk. Stikk i strid med hva man skulle tro anbefalte de meg faktisk å ha mme i bakhodet og se på det som en mulighet. Det var ikke noe mas om at morsmelk var best eller "dette skal vi få til", mer at jeg ikke skulle se på det som et nederlag hvis jeg ga opp.

Når produksjonen var under kontroll ble egentlig ammingen problemfri for meg til tross for smertene, men det hadde mye med at jeg visste hvorfor det gjorde vondt og var forberedt.

Det hjelper mye bare å få snakket med noen. HS er ikke så veldig flinke på amming har jeg inntrykk av, av hva jeg har hørt er ammepresset større der.

Hvorfor gjorde Raynaud Syndrom det smertefullt å amme? Det sitter jo i hendene? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke et hint om at det blir mye negativt, for jeg syns ikke det. Jeg syns det er kjempeviktig å kunne snakke om det, og nettopp få høre det som mari er så flink til å si, nemlig at det går over - det er en periode - det blir bedre! Bare fortsett å ta det i tråden!

Var bare at jeg begynner endelig (!) å glede meg :D

Soelvd: Hun høres helt fantastisk ut :wub:

Det er deilig å glede seg :ahappy: Men du kan gjerne sende meg pm dersom du føler det blir i overkant mye skrekkhistorier, slik jeg gjorde gjennom mitt svangerskap. Jeg gidder ikke skrive så mye her i tråden for jeg tråkker bare folk på tærne, men deler gjerne mine erfaringer om barseltiden og det første året :)

Og forresten angående å sutte på nesa; vi fikk streng beskjed på barsel at det måtte vi for all del ikke gjøre, det var noe med stor risiko for å smitte streptokokker ellernoeidenduren til babyen, uten at man er syk på noe vis selv. Så det er helt "legitimt" å ikke like det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

940857_10151548234315256_923125398_n.jpg

Han er skikkelig søt :ahappy:

Er vippestoler noe vi bør ha? Jeg hadde egentlig lyst på sånn newborn-opplegg til tripp trappstol, men det blir aaaaaltfor dyrt med to :lol: Hva med ammepute? Ser for meg at det er praktisk når man skal amme to stk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører folk sier at vippestol er veldig nei nei osv med tanke på kroppen (?). Men, for meg er det ihvertfall kjempekjekt når jeg må ta meg av storesøster/lage mat/ han må vente av en eller annen grunn og han ikke vil ligge ned i baggen sin. Det er jo aldri snakk om å la han ligge der i lange tider (noen mener man passivisere barnet ved å ha dem i slikt..) eller la han sove og vokse opp i den :P Vi har god nytte av den ihvertfall.

Ja, newborn settet er dyrt! Vi har det, men kjøpte det brukt heldigvis.

Ang ammepute må ammedamene svare, men jeg har ammepute fordi han liker å ligge i/på den :lol:Når jeg prøvde å amme sist gang var den et musthave for meg ihvertfall, avlastet veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie : jeg var på riksen. Bodde jo rett ved og fødte der.

Jeg har også Raynaud Syndrom som gjorde amming smertefullt, og det hjalp mye å få en diagnose og å få pratet med fagfolk. Stikk i strid med hva man skulle tro anbefalte de meg faktisk å ha mme i bakhodet og se på det som en mulighet. Det var ikke noe mas om at morsmelk var best eller "dette skal vi få til", mer at jeg ikke skulle se på det som et nederlag hvis jeg ga opp.

Når produksjonen var under kontroll ble egentlig ammingen problemfri for meg til tross for smertene, men det hadde mye med at jeg visste hvorfor det gjorde vondt og var forberedt.

Det hjelper mye bare å få snakket med noen. HS er ikke så veldig flinke på amming har jeg inntrykk av, av hva jeg har hørt er ammepresset større der.

Kan det være det som heter kvinne og barneklinikken mon tro? Finner ikke noe som heter ammeklinikk.

Men jeg kan jo spørre mamma som jobber på Riksen. :ahappy:

I natt har jeg vært fryktelig mye på do. Jeg trodde jeg drømte at jeg var på do for alle gangene var like, jeg våknet i samme posisjon og katten fulgte meg fram og til bake til badet alle gangene. Litt creepy. Den ene gangen drev sansa å spente bein på meg da jeg gikk forbi henne, det var ikke kult gjort :aww:

Haha, 'good' memories...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alene, heldigvis! Vi måtte skifte på sengen 7 ganger inatt, og inn i dusje alle gangene.. Stakkars S! Heldigvis så virker det ut som om det var noe som bare gikk inatt for nå på morgen idag var hun i toppform igjen :) Må innrømme jeg har kjent etter 10000 ganger siden igår om jeg var kvalm :lol: Takk for all god bedringene :)

Her også har ting gått veldig bra. Fra første timen egentlig. Han er jo en særdeles enkel unge og vi har ikke vært igjennom en gråtetokt eller "våkendag"... Sov natten igjennom uten mat fra han var rundt en mnd. Veldig blid liten fyr :) Og nå som jeg har tiden med han alene mens hun er i barnehagen så går det ikke så utover min samvittighet eller...

Han er en skikkelig sumobryter baby, herlighet... nå er vi oppe i str 62/68, enda godt han ikke er en unge jeg må bære på i armene eller noe sånt, hadde jo endt opp med de muskelarmene :lol: Han har begynt å miste endel av håret sitt nå forøvrig, haha. Bilde juger litt- Its from his good side! Han har sånn frippelhake opplegg, haha.

940857_10151548234315256_923125398_n.jpg

Jeg likte han kjekke lille fyren din, ikke at S er dårlig! God bedring :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være det som heter kvinne og barneklinikken mon tro? Finner ikke noe som heter ammeklinikk.

Men jeg kan jo spørre mamma som jobber på Riksen. :ahappy:

Jeg har et nr på mobilen min som er lagret som "Ammepoliklinikken"; 979 58 414

Du kan jo prøve å søke opp det på gulesider. Jeg tror jeg har det fra en brosjyre eller noe vi fikk på Riksen da L lå der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn stol tenkte jeg på i dag. Det må vi ha :D

Nåååååååååååååååå har vi endelig hentet barnevogner, seng og div som vi fikk billig av yodel! Gleder meg som en - eh - unge til jeg skal gå gjennom og begynne å sette opp seng og sånt i morgen. :D Bilstolen er allerede montert i bilen :lol: Rett og slett fordi vi må ha en plass å gjøre av den. Og ville ikke at dyre fine stolen skulle ligge og slenge, så da ble hele basen og stol og alt montert og dekket over med et teppe. Må jo ikke falme før ungen kommer :aww:

Mangler klær, men der er lill en engel så vi får låne endel av henne, stellebord, vippestol og etterhvert stol som hun kan sitte i ved spisebord - men ingen hast. Lekegrind skal det finnes på gården her, sammen med en sånn gammel stol som vi hadde som små, sånn du kan dele i to og ha bord og stol, eller ha på høykant til en høy stol. :lol: Husker vi hadde sånn, og det er jo snart 30 år siden :lol: Stellebord vet jeg nøyaktig hva jeg skal ha, og fant en komode som kan stå under på badet som ikke ruver så mye så vi har plass til håndklær og litt skift og sånt i nærheten av stellebordet.

Bonden skal bære ned endel ting som står på soverommet så vi får plass til barnetinga, og baggen til vogna og sånt må stå i sprinkelsenga en stund, siden vi rett og slett har liten plass til sånt. Han prøvde seg med at det er jo bare å rydde plass og så sette inntil veggen, gjett om han ble nedstemt fort da. :lol::aww: Montere opp og ordne til, for tenk!

Bleiebøtte - trenger vi det? Sånn fancy luktfri en ? Eller? Hva har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Og igår var vi på barseltreff og hun fikk lov til å prøve kompisen sin babygym og ligge ved siden av ham på teppet. Det var stor stas og utrolig spennende med nye leker! :D

316382_10151619072496399_407040455_n.jpg

Ikke alene, heldigvis! Vi måtte skifte på sengen 7 ganger inatt, og inn i dusje alle gangene.. Stakkars S! Heldigvis så virker det ut som om det var noe som bare gikk inatt for nå på morgen idag var hun i toppform igjen :) Må innrømme jeg har kjent etter 10000 ganger siden igår om jeg var kvalm :lol: Takk for all god bedringene :)

Her også har ting gått veldig bra. Fra første timen egentlig. Han er jo en særdeles enkel unge og vi har ikke vært igjennom en gråtetokt eller "våkendag"... Sov natten igjennom uten mat fra han var rundt en mnd. Veldig blid liten fyr :) Og nå som jeg har tiden med han alene mens hun er i barnehagen så går det ikke så utover min samvittighet eller...

Han er en skikkelig sumobryter baby, herlighet... nå er vi oppe i str 62/68, enda godt han ikke er en unge jeg må bære på i armene eller noe sånt, hadde jo endt opp med de muskelarmene :lol: Han har begynt å miste endel av håret sitt nå forøvrig, haha. Bilde juger litt- Its from his good side! Han har sånn frippelhake opplegg, haha.

940857_10151548234315256_923125398_n.jpg

Gleder meg ikke mindre når jeg ser slike bilder. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

940857_10151548234315256_923125398_n.jpg

Tjukk du liksom. Du har ikke sett tjukk baby noen gang du da :lol: Snålt at han bruker 62/68 mens Tuva bruker 56 :lol: Fiiin er han!

Og søøøøte babyen til Marie også :wub:

Sånn stol tenkte jeg på i dag. Det må vi ha :D

Nåååååååååååååååå har vi endelig hentet barnevogner, seng og div som vi fikk billig av yodel! Gleder meg som en - eh - unge til jeg skal gå gjennom og begynne å sette opp seng og sånt i morgen. :D Bilstolen er allerede montert i bilen :lol: Rett og slett fordi vi må ha en plass å gjøre av den. Og ville ikke at dyre fine stolen skulle ligge og slenge, så da ble hele basen og stol og alt montert og dekket over med et teppe. Må jo ikke falme før ungen kommer :aww:

Mangler klær, men der er lill en engel så vi får låne endel av henne, stellebord, vippestol og etterhvert stol som hun kan sitte i ved spisebord - men ingen hast. Lekegrind skal det finnes på gården her, sammen med en sånn gammel stol som vi hadde som små, sånn du kan dele i to og ha bord og stol, eller ha på høykant til en høy stol. :lol: Husker vi hadde sånn, og det er jo snart 30 år siden :lol: Stellebord vet jeg nøyaktig hva jeg skal ha, og fant en komode som kan stå under på badet som ikke ruver så mye så vi har plass til håndklær og litt skift og sånt i nærheten av stellebordet.

Bonden skal bære ned endel ting som står på soverommet så vi får plass til barnetinga, og baggen til vogna og sånt må stå i sprinkelsenga en stund, siden vi rett og slett har liten plass til sånt. Han prøvde seg med at det er jo bare å rydde plass og så sette inntil veggen, gjett om han ble nedstemt fort da. :lol::aww: Montere opp og ordne til, for tenk!

Bleiebøtte - trenger vi det? Sånn fancy luktfri en ? Eller? Hva har dere?

For et hyggelig glad-innlegg, så mange smilefjes :D

Ang bleiebøtte - vi har en. Og om den er så full at lokket ikke går igjen (æh, det hender på dagtid, jeg har ikke lært meg å bytte posen :lol: ) så lukter det i alle fall ikke godt. Men posene som følger med til den vi har er i alle fall ganske dyre. Så når de er brukt opp går vi over til en helt vanlig bøtte. Så bruker vi hundeposer vi putter bleien i og lukker igjen - så slipper vi lukt. ;)

En eller annen spurte om vippestol: Jeg er veldig glad i min. Bruker den ikke så ofte, men noen ganger er den veldig praktisk. Som når jeg har laget mat - da kan jeg gynge på Tuva med foten mens jeg spiser så hun er stille :P Og når jeg må på do og katten er inne er det greit å sette henne i den på badet mens jeg er på do (eller dusjer!). Sånne småting. Men man klarer seg alltids uten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjorde Raynaud Syndrom det smertefullt å amme? Det sitter jo i hendene? :o

Det sitter i alle blodårene visstnok. Når man først har det. Jeg har jo slitt så mye med blodsirkulasjonen at de mistenkte hjertefeil når jeg var liten. Det er mildt sagt ubehagelig å få det i brystvortene etter hver amming :P

Jeg skjønte ikke en dritt før damen på ammeklinikken undersøkte de etter amming og var enig i at de ikke skulle bli hvite nei.. Det er faktisk et vanlig amme-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter i alle blodårene visstnok. Når man først har det. Jeg har jo slitt så mye med blodsirkulasjonen at de mistenkte hjertefeil når jeg var liten. Det er mildt sagt ubehagelig å få det i brystvortene etter hver amming :P

Jeg skjønte ikke en dritt før damen på ammeklinikken undersøkte de etter amming og var enig i at de ikke skulle bli hvite nei.. Det er faktisk et vanlig amme-problem.

Rart, det har jeg aldri hørt, enda jeg har slitt med det de siste 10 årene :) Men jeg har heller ikke ammet de siste 10 årene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter i alle blodårene visstnok. Når man først har det. Jeg har jo slitt så mye med blodsirkulasjonen at de mistenkte hjertefeil når jeg var liten. Det er mildt sagt ubehagelig å få det i brystvortene etter hver amming :P Jeg skjønte ikke en dritt før damen på ammeklinikken undersøkte de etter amming og var enig i at de ikke skulle bli hvite nei.. Det er faktisk et vanlig amme-problem. Rart, det har jeg aldri hørt, enda jeg har slitt med det de siste 10 årene :) Men jeg har heller ikke ammet de siste 10 årene :P
Jeg har hatt det siden jeg var baby. Ble jeg kald på beina klarte jeg ikke å gå og jeg blir hvit på fingrene med en gang det er kaldt ute. Står om det her http://ammehjelpen.no/artikkel/89/hvite-brystknopper-raynauds-fenomen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det siden jeg var baby. Ble jeg kald på beina klarte jeg ikke å gå og jeg blir hvit på fingrene med en gang det er kaldt ute. Står om det her http://ammehjelpen.no/artikkel/89/hvite-brystknopper-raynauds-fenomen

Ah, okay :) Jeg har bare hørt om det i forbindelse med revmatisme, og amming har som sagt ikke vært et tema de siste 10 årene. Tviler ikke på at det var vondt da, det er ubehagelig nok når det sitter i fingre og tær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter i alle blodårene visstnok. Når man først har det. Jeg har jo slitt så mye med blodsirkulasjonen at de mistenkte hjertefeil når jeg var liten. Det er mildt sagt ubehagelig å få det i brystvortene etter hver amming :P

Jeg skjønte ikke en dritt før damen på ammeklinikken undersøkte de etter amming og var enig i at de ikke skulle bli hvite nei.. Det er faktisk et vanlig amme-problem.

Jeg blir også hvit - trodde det skulle være sånn jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også hvit - trodde det skulle være sånn jeg :P

Hvit er sikkert ok, så lenge det ikke gjør dritvondt :P Vi snakker veldig vondt. .Som om noen virkelig vrir de rundt av all makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...