Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Nei, det gjør du helt rett i siden det føles riktig for deg.

Jeg synes det er vanskelig å forstå at (det virker som?) du forventer at andre skal gjøre det samme når det ikke er smittevernsmessig grunnlag for å gjøre det.

For ordens skyld så har H aldri hatt øyekatarr. Eller, han hadde det pga virus en gang, men da var han allerede innlagt på sykehus på isolat så han var ingen fare for andre. :P

Både jeg og pappaen hennes vet at øyekatarr er noe av det som smitter lettest, i tillegg til at det er utrolig ubehagelig. Jeg forventer ikke at andre skal holde barna sine hjemme, men jeg skjønner liksom ikke hva som er problemet med å holde barnet sitt hjemme når det har øyekatarr. Det er både smittsomt og vondt, og jeg synes ikke det er noe særlig å levere E til andre når hun har såpass vondt og derfor sutrer en del...

Og da virker det nesten som om FHI mener det ikke gjør noe at en hel barnehage blir smittet, da. Hva mener de om omgangssyken f eks da, begynner jeg å lure litt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Både jeg og pappaen hennes vet at øyekatarr er noe av det som smitter lettest, i tillegg til at det er utrolig ubehagelig. Jeg forventer ikke at andre skal holde barna sine hjemme, men jeg skjønner liksom ikke hva som er problemet med å holde barnet sitt hjemme når det har øyekatarr. Det er både smittsomt og vondt, og jeg synes ikke det er noe særlig å levere E til andre når hun har såpass vondt og derfor sutrer en del...

Og da virker det nesten som om FHI mener det ikke gjør noe at en hel barnehage blir smittet, da. Hva mener de om omgangssyken f eks da, begynner jeg å lure litt på...

Et av problemene er at man har ganske få sykt barn-dager i året, og som Loke skrev litt lengre opp koster det samfunnet mye penger at folk er hjemme fra jobb. Enda et problem er at på grunn av dette så drar foreldre til legen og starter antibiotikabehandling slik at barnet kan fortere tilbake til barnehagen, slik at de igjen kan dra på jobb. Ergo blir det mye unødvendig antibiotikabruk og også feil bruk av legens tid.

Det er ikke min erfaring at øyekatarr er smertefullt. Jeg tror heller ikke at det er den generelle oppfatning, jeg leste at legene anbefaler at om det er smerter så kan det være tegn på noe annet, og at man derfor skal oppsøke lege raskt. Ubehagelig kan det være, og klø litt. For små barn så kan det sikkert være ekkelt.

FHI har klare anbefalinger på diare og oppkast, barn bør være hjemme i 48 timer etter de har blitt symptomfri.

Forskjellen på de to er alvorsgraden (barn kan bli veldig syke, smitte barnehageansatte, foreldre, osv osv = mye tapt arbeidskraft), og hvordan det går utover allmenntilstanden. Mild/moderat øyekatarr går som regel ikke utover allmenntilstanden og er i de aller, aller fleste tilfeller helt ufarlig og uproblematisk.

Det virker kanskje som jeg har sterke meninger rundt dette, men det har jeg egentlig ikke altså. Jeg ble bare litt interessert i andres meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene er at man har ganske få sykt barn-dager i året, og som Loke skrev litt lengre opp koster det samfunnet mye penger at folk er hjemme fra jobb. Enda et problem er at på grunn av dette så drar foreldre til legen og starter antibiotikabehandling slik at barnet kan fortere tilbake til barnehagen, slik at de igjen kan dra på jobb. Ergo blir det mye unødvendig antibiotikabruk og også feil bruk av legens tid.

Det er ikke min erfaring at øyekatarr er smertefullt. Jeg tror heller ikke at det er den generelle oppfatning, jeg leste at legene anbefaler at om det er smerter så kan det være tegn på noe annet, og at man derfor skal oppsøke lege raskt. Ubehagelig kan det være, og klø litt. For små barn så kan det sikkert være ekkelt.

FHI har klare anbefalinger på diare og oppkast, barn bør være hjemme i 48 timer etter de har blitt symptomfri.

Forskjellen på de to er alvorsgraden (barn kan bli veldig syke, smitte barnehageansatte, foreldre, osv osv = mye tapt arbeidskraft), og hvordan det går utover allmenntilstanden. Mild/moderat øyekatarr går som regel ikke utover allmenntilstanden og er i de aller, aller fleste tilfeller helt ufarlig og uproblematisk.

Det virker kanskje som jeg har sterke meninger rundt dette, men det har jeg egentlig ikke altså. Jeg ble bare litt interessert i andres meninger.

Men jeg tenker at da er det bedre at ett barn blir holdt hjemme, i stedenfor en hel barnehage? En forelder i stedenfor omtrent 50? Vet reglene i forhold til oppkast/diare altså, men jeg bare tenkte litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenker at da er det bedre at ett barn blir holdt hjemme, i stedenfor en hel barnehage? En forelder i stedenfor omtrent 50? Vet reglene i forhold til oppkast/diare altså, men jeg bare tenkte litt :)

Jeg tror det er hele greia når de skriver at det "ikke er smittevernmessig grunnlag" og at det fører til "unødvendig eksklusjon/legebesøk". Det er nøkkelordene føler jeg. At om barnet barnet har milde til moderate symptomer, så ser de ikke noe økt forekomst av kraftige symptomer, behov for behandling og/eller nedsatt allmenntilstand. Altså de tilfellene hvor de faktisk anbefaler at barn holdes hjemme. Smitte i seg selv er ikke så farlig, smitte er det overalt hele tiden.

Men jeg kjenner ikke detaljene. Skriv en mail til dem og hør, de kan sikkert forklare hvordan det fungerer bedre enn det jeg kan. :)

H har vært utsatt for øyekatarr-smitte en drøss med ganger uten å ha fått det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er hele greia når de skriver at det "ikke er smittevernmessig grunnlag" og at det fører til "unødvendig eksklusjon/legebesøk". Det er nøkkelordene føler jeg. At om barnet barnet har milde til moderate symptomer, så ser de ikke noe økt forekomst av kraftige symptomer, behov for behandling og/eller nedsatt allmenntilstand. Altså de tilfellene hvor de faktisk anbefaler at barn holdes hjemme. Smitte i seg selv er ikke så farlig, smitte er det overalt hele tiden.

Men jeg kjenner ikke detaljene. Skriv en mail til dem og hør, de kan sikkert forklare hvordan det fungerer bedre enn det jeg kan. :)

H har vært utsatt for øyekatarr-smitte en drøss med ganger uten å ha fått det.

E har hatt det noen ganger, men det er ikke alltid vi har dratt til legen. Men selv om man ikke drar til legen, så er det vel greit å ikke utsette andre for smitte? Mulig det bare er barnehagen E går i de er såpass nøye på det, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E har hatt det noen ganger, men det er ikke alltid vi har dratt til legen. Men selv om man ikke drar til legen, så er det vel greit å ikke utsette andre for smitte? Mulig det bare er barnehagen E går i de er såpass nøye på det, men...

Hm, nå føler jeg vi begynner å gå litt i sirkler. Jeg har forsøkt å få fram fordeler og ulemper, forklare det ikke er så lett for de fleste å være hjemme med barna mindre det er nødvendig, hvordan FHI konkluderer, og hvordan ikke all smitte er lik.

Om det er slik at de andre barna generelt ikke blir sykere om de med mild/moderat øyekatarr er i barnehagen, så er det vel unødvendig å ha de hjemme så lenge de er i fin form? Smitte blir de utsatt for hele tiden, overalt, og for alt mulig. Det i seg selv er ikke problematisk.

Men nå begynner det å bli sent. Jeg tror jeg holder på å bli sjuk. Det passer dårlig. :( Vi skal nemlig rive bad i påska. Jeg trenger formen min! Håper en god natt søvn er medisin jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nå føler jeg vi begynner å gå litt i sirkler. Jeg har forsøkt å få fram fordeler og ulemper, forklare det ikke er så lett for de fleste å være hjemme med barna mindre det er nødvendig, hvordan FHI konkluderer, og hvordan ikke all smitte er lik.

Om det er slik at de andre barna generelt ikke blir sykere om de med mild/moderat øyekatarr er i barnehagen, så er det vel unødvendig å ha de hjemme så lenge de er i fin form? Smitte blir de utsatt for hele tiden, overalt, og for alt mulig. Det i seg selv er ikke problematisk.

Men nå begynner det å bli sent. Jeg tror jeg holder på å bli sjuk. Det passer dårlig. :( Vi skal nemlig rive bad i påska. Jeg trenger formen min! Håper en god natt søvn er medisin jeg.

Det føler jeg også :lol: Nei altså, andre må gjøre som de føler for altså. Det er smitte over alt, men for oss er det ikke noe særlig å ha E i barnehagen med øyekatarr.

God bedring! Man blir alltid dårlig når det passer minst. Kjipe greier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nerver til å være gravid med eneggede tvillinger som deler morkake, jeg vettu... Fikk jo en liste av sykehuset, med symptomer jeg måtte følge med på i forhold til tvilling-til-tvilling transfusjonssyndrom (TTTS)... Og selvsagt kjenner jeg symptomer hele tida. Men symptomene måtte være "uttalt", sa legen, og det er jo veldig vanskelig å vite hva som er tegn på noe skummelt og hva jeg kan ignorere! Men men, det er jo derfor jeg skal på sykehuset hver 14. dag. Det er 15-25% risiko for at de skal få TTTS...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nerver til å være gravid med eneggede tvillinger som deler morkake, jeg vettu... Fikk jo en liste av sykehuset, med symptomer jeg måtte følge med på i forhold til tvilling-til-tvilling transfusjonssyndrom (TTTS)... Og selvsagt kjenner jeg symptomer hele tida. Men symptomene måtte være "uttalt", sa legen, og det er jo veldig vanskelig å vite hva som er tegn på noe skummelt og hva jeg kan ignorere! Men men, det er jo derfor jeg skal på sykehuset hver 14. dag. Det er 15-25% risiko for at de skal få TTTS...

Det vil helst gå bra, vet du :hug:

For å blande meg litt i øyekatarren, igjen. Jeg er av de som blir smittet med øyekatarr veldig fort. Joda, jeg kan ringe meg til en resept på salve og dråper, men blir hjemme et døgn. I pollensesongen klør jeg på meg øyekatarr og blir dermed smittsom med en sykdom jeg faktisk har "laget" selv. Øyekatarr er ekkelt, sårt, klør og er generelt ubehagelig.

Jeg er kanskje litt lei av foreldre som sender halvdårlige barn på skolen, fordi de skal på jobb og studier selv, uten helt å se hvilke konsekvenser dette får for barnet som hangler seg gjennom skoledagen. Vi har jo ingen sofa, eller andre hvilefasiliteter. Enda mer enn i barnehagen, har vi et program det forventes at barna har helse til å gjennomføre/være med på. Er de syke, må kanskje utflukter avlyses, undervisningen blir redusert og tullete, foreldre må ringes etter og ikke minst blir både medelever og voksne utsatt for smitte. Dessuten er skole/barnehage en dum plass å være for det syke barnet som trenger en trøst/kos/oppvartning og kanskje senga si litt utpå dagen. Jeg ser jo at dette kan ha hatt en medvirkning til at jeg blir noe kategorisk her inne, men sånn er det nå.

Men Mari, du kan da ikke mene at tjue dager med sykt barn er lite? Få har hatt så sjuk unge som meg, men jeg brukte aldri opp de tjue dagene (enslige får jo alle dagene), tross gjentatte sykehusinnleggelser og langvarige febersykdommer hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For A hadde barnehage vært uaktuelt i går uansett pga omgangssyke, det var prinsippet jeg reagerer litt på. Jeg er ekstremt nøye på at han er hjemme når han er slapp, jeg har faktisk aldri opplevd å bli ringt etter.

A har hatt kraftig baktriell øyekatarr en gang og jeg var mye plaget som ung så jeg hvor ubehagelig det kan være. Men jeg tviler jo på at A har bakreriell denne gangen, men hva gjør man da? Når ungen har fått en diagnose og foreskrevet medisin ...

Edit: å sammenligne omgangssyke og Øyekatarr blir veldig feil. Øyekatarr er egentlig helt ufarlig, det er hvis det ikke er øyekatarr det kan være farlig. Omgangssyke kan ta livet av små barn.

Det blir noe helt annet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å blande meg litt i øyekatarren, igjen. Jeg er av de som blir smittet med øyekatarr veldig fort. Joda, jeg kan ringe meg til en resept på salve og dråper, men blir hjemme et døgn. I pollensesongen klør jeg på meg øyekatarr og blir dermed smittsom med en sykdom jeg faktisk har "laget" selv. Øyekatarr er ekkelt, sårt, klør og er generelt ubehagelig.

Jeg hadde ikke blitt hjemme fra jobb pga øyekatarr. Det er sikkert slik at det oppfattes forskjellig fra person til person som så mye annet.

Men jeg synes helt ærlig at FHI skriver godt og fornuftig om øyekatarren jeg. Jeg synes det gir mening rett og slett.

Jeg er kanskje litt lei av foreldre som sender halvdårlige barn på skolen, fordi de skal på jobb og studier selv, uten helt å se hvilke konsekvenser dette får for barnet som hangler seg gjennom skoledagen. Vi har jo ingen sofa, eller andre hvilefasiliteter. Enda mer enn i barnehagen, har vi et program det forventes at barna har helse til å gjennomføre/være med på. Er de syke, må kanskje utflukter avlyses, undervisningen blir redusert og tullete, foreldre må ringes etter og ikke minst blir både medelever og voksne utsatt for smitte. Dessuten er skole/barnehage en dum plass å være for det syke barnet som trenger en trøst/kos/oppvartning og kanskje senga si litt utpå dagen. Jeg ser jo at dette kan ha hatt en medvirkning til at jeg blir noe kategorisk her inne, men sånn er det nå.

Barnehagene er som regel klare på at barnet må kunne følge opplegget i barnehagen, ellers så er de for syke til å være der. Altså må allmenntilstanden være såpass god at de ikke er en klamp om foten for ansatte eller andre barn. Jeg synes det er en bra regel.

Selvsagt skal ikke barns allmenntilstand være årsaken til at utflukter blir avlyst, da skal de være hjemme. Jeg er helt enig med deg i den. Men jeg synes ikke barn trenger å være hjemme unødvendig heller, og unødvendig er nøkkelordet.

Men Mari, du kan da ikke mene at tjue dager med sykt barn er lite? Få har hatt så sjuk unge som meg, men jeg brukte aldri opp de tjue dagene (enslige får jo alle dagene), tross gjentatte sykehusinnleggelser og langvarige febersykdommer hjemme.

Om barnet skal være hjemme fordi det er litt rød på øynene, det hoster to ganger på natta, eller sutrer litt en halvtime så flyr dagene fort ja. Når det kommer til sykehusinnleggelser så blir forelder sykemeldt om barnet er innlagt over et visst antall dager. Da teller det ikke på sykedagene.

Men vi var absolutt over 20 dager første barnehageåret, uten tvil. Mye over også. Ikke var han spesielt mye syk engang, men barnehagen ringte over hvert minste lille knirk. Det var så ille at vi var en millimeter fra å varsle fra til kommunen, men så stengte hun barnehagen etter det året så det ble ikke nødvendig.

Kanskje mine første erfaringer er med på å farge mitt litt mer kritiske syn, det vet jeg ikke. Men det var litt unødvendig å sitte hjemme med et helt friskt barn iallfall, både vi og legen ble relativt frustrerte etterhvert.

Barnehagen vi er i nå synes jeg har veldig gode retningslinjer, jeg synes de har lagt lista på en veldig bra og fornuftig plass. :) De har ekstra regler pga barnet som har immunproblemer, men kravene til å være hjemme er ikke annerledes. Det er andre og strengere krav til å varsle fra om sykdom på oss som er rundt barnet f.eks - og når barnet har vært sykt - enn det er i andre barnehager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår dro vi til pappa, bare litt over 3 timer kjøring ble det, men vi stoppet ikke noe på veien.. Så lenge han sover kjører vi kontra å ta han opp og slikt, det hadde blitt mye styr.. Da hadde Sophia villet opp, valpen og Simi hadde villet ut av bilen og sirkuset hadde vært igang :P Gikk veldig fint da, begge to sovner momentant bilen er igang, og våknet ikke før vi var hos faren min :) Det går bedre nå med sjalusien til frk.verdenkretserommeg og går kjempefint i barnehagen også :) Flotte mennesker der, nesten synd hun skal bare gå der til høsten så bytte barnehage, men vi har fått plass på den myyyye nærmere oss og håper det er like trivelig der :)

Herregud som han gulper forøvrig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitering er vrient, plutselig.

Mari: Syns du skriver mye lurt og vi er nok egentlig enige :)

Det tror jeg også. :)

Igår dro vi til pappa, bare litt over 3 timer kjøring ble det, men vi stoppet ikke noe på veien.. Så lenge han sover kjører vi kontra å ta han opp og slikt, det hadde blitt mye styr.. Da hadde Sophia villet opp, valpen og Simi hadde villet ut av bilen og sirkuset hadde vært igang :P Gikk veldig fint da, begge to sovner momentant bilen er igang, og våknet ikke før vi var hos faren min :) Det går bedre nå med sjalusien til frk.verdenkretserommeg og går kjempefint i barnehagen også :) Flotte mennesker der, nesten synd hun skal bare gå der til høsten så bytte barnehage, men vi har fått plass på den myyyye nærmere oss og håper det er like trivelig der :)

Så deilig at ting har kommet så fort på plass. :) Godt med barn som trives i bil også, det tok en god stund før vi kom dit husker jeg. Men det gjorde sååå stor forskjell! Ny barnehage kommer til å bli kjempebra det også, det tror jeg absolutt. Vi har barnehager av god kvalitet i Norge heldigvis. Jeg er så glad for at dere hadde muligheten til å vente til Sophia var klar for å starte, heldige Sophia. :)

Herregud som han gulper forøvrig.

Det er helt vilt hvor mye som kan komme ut av en liten baby altså. Jeg husker han skiftet sikkert ti ganger om dagen. Til slutt var jeg bare litt sånn screw it, han får ha noen flekker, for dette er bare latterlig. :lol: Mine klær så ikke ut. På hver video vi har av ham som spedbarn så gulper han, det er rent komisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg kjenner alt til den. Ser dette kjent ut? :lol: (sjekk låret også :P )

8591054271_cf103433ce_z.jpg

Vi hadde en zillion smekker og gulpekluter. Vippestolen var padda så utrolig grundig, samme med senga. :lol:

Og mengdene! Crazy.

8592156030_566f6fde03_z.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett de siste bildene der, konkluderer jeg meg at det er en bra ting at jeg allerede har bestemt å ikke sette barn til verden *grøss* - Det var nesten like ille som hundeoppkast :lol:

:lol: Jepp, det er gross som bare det!

(Jeg har forøvrig en teori om de som lurker denne tråden fast og er skåsikre på at de aldri skal ha barn... :P )

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For A hadde barnehage vært uaktuelt i går uansett pga omgangssyke, det var prinsippet jeg reagerer litt på. Jeg er ekstremt nøye på at han er hjemme når han er slapp, jeg har faktisk aldri opplevd å bli ringt etter.

Det har jeg, blitt ringt etter altså. Datterbarnet ble bråsjuk hun, også var hun skikkelig sjuk noen timer, også var hun frisk igjen. Helt merkelig, husker vi dro til Kristiansand Dyrepark, da var hun i fin form helt til rett før Kristiansand, da kastet hun opp (i bilen.. Oh joy), og når vi kom frem til hotellet hadde hun 40 i feber. 3 timer seinere var hun feberfri og ville ha pizza og is.

Edit: å sammenligne omgangssyke og Øyekatarr blir veldig feil. Øyekatarr er egentlig helt ufarlig, det er hvis det ikke er øyekatarr det kan være farlig. Omgangssyke kan ta livet av små barn.

Det blir noe helt annet...

Hvor ofte dør unger av omgangssjuke, egentlig? Jada, jeg veit man skal passe på at de får i seg væske, jeg veit at ved langvarig omgangssjuke så kan det være farlig, men hvor sannsynlig er det at en unge dør av omgangssjuke?

Jeg har holdt mine unger hjemme hvis de har hatt omgangssjuke eller øyekatar, ikke nødvendigvis for å ikke smitte de andre ungene - det "artig" med sånne smittsomme sykdommer er jo at de smitter gjerne før ting bryter ut, og siden jeg ikke er synsk, så har det blitt vanskelig å holde de hjemme når de smitter :P - men fordi at når man ikke er i form, så burde man slippe å forholde seg til 20-30 unger og all støy og liv som er i en barnehage. Har ikke vært over 20 sykedager iløpet av året allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det kanskje litt ann på graden av øyekatarr? Johanne hadde litt lyst verk i det ene øyet noen dager da hun var to uker. Det var bare etter hun hadde sovet, så vi skylte med saltvann og tørket det bort (og behandlet med homeopati ) og så var hun fin igjen. Så ikke ut som hun hadde noe ubehag, ikke noe rødhet e.l. så ser ikke for meg at jeg hadde holdt henne hjemme fra barnehage om hun hadde vært eldre.

Men dersom øyet hadde rent gjennom dagen, og hun hadde klødd og vært rød hadde jeg helt klart holdt henne hjemme.


Omgangssyke syntes jeg er drepen og absolutt det verste å få. Skulle jeg virkelig ønske at alle overholdt 48 timers regelen, men i barnehagen var det helt vanlig at foreldre kom med unger som hadde spydd om natta. Eller ikke sa noe i det hele tatt, men vi fikk vite via søsken at 'han kastet opp i hele natt'. Great! Ble mye ringing og styr da ja. Og hadde dessverre en styrer som syntes at den regelen var for streng også, så var mer 24 timer som ble praktisert til min store skrekk.

(Noen er redd for edderkopper og noen er redd for spy! Syntes det er ille å bare lese om at noen har det. :icon_redface: )


Melder meg inn i gulpeklubben! Men føler det er min feil at hun gulper som har så dumme pupper. :icon_redface: (Jeg er faktisk sinna på dem innimellom. :lol:) Når hun prøver å drikke blir hun jo nesten kvalt innimellom, de oppfører seg som en høytrykkspyler. :(
Etterhvert som brystet blir bedre tømt suger hun roligere og da må hun ikke gulpe heller.
Jeg trodde det måtte være bedre med flaske sånn sett, men tydeligvis ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i gulpeklubben! Men føler det er min feil at hun gulper som har så dumme pupper. :icon_redface: (Jeg er faktisk sinna på dem innimellom. :lol:) Når hun prøver å drikke blir hun jo nesten kvalt innimellom, de oppfører seg som en høytrykkspyler. :(

Etterhvert som brystet blir bedre tømt suger hun roligere og da må hun ikke gulpe heller.

Jeg trodde det måtte være bedre med flaske sånn sett, men tydeligvis ikke? :)

Dumme pupper? :lol: Jeg tror ikke det har noe med puppene dine å gjøre, det har noe med umoden refluks-ettellerannet å gjøre, samt at de er litt glupske. Du burde være glad du har mye melk og at den kommer ned fort, det er mye enklere med litt gulping enn en unge som ikke får nok mat ;)

Begge mine var gulp-unger, så jeg hadde alltid med 4 skift til de når vi reiste bort *ler* Det holdt de på med til de begynte med fast føde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det kanskje litt ann på graden av øyekatarr?

Ja, det har blitt sagt gjennom hele diskusjonen. :)

Melder meg inn i gulpeklubben! Men føler det er min feil at hun gulper som har så dumme pupper. :icon_redface: (Jeg er faktisk sinna på dem innimellom. :lol:) Når hun prøver å drikke blir hun jo nesten kvalt innimellom, de oppfører seg som en høytrykkspyler. :(

Etterhvert som brystet blir bedre tømt suger hun roligere og da må hun ikke gulpe heller.

Jeg trodde det måtte være bedre med flaske sånn sett, men tydeligvis ikke? :)

Det er ikke din feil at hun gulper. Det er helt vanlig at babyer gulper. De vokser det fra seg. Det er utelukkende positivt at du har nok melk og at hun spiser godt. Uansett, hvordan kunne det vært din feil? Du har vel lite kontroll over hvordan puppene dine oppfører seg. :)

H hadde gastro-esophageal reflux sykdom (GERD), han gulpet om han hadde spist eller ei, ofte ren magesyre. Han hadde sannsynligvis kronisk betennelsestilstand i spiserøret pga det, og det var derfor han gråt så mye. Flaske eller pupp hadde ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme pupper? :lol: Jeg tror ikke det har noe med puppene dine å gjøre, det har noe med umoden refluks-ettellerannet å gjøre, samt at de er litt glupske. Du burde være glad du har mye melk og at den kommer ned fort, det er mye enklere med litt gulping enn en unge som ikke får nok mat ;)

Begge mine var gulp-unger, så jeg hadde alltid med 4 skift til de når vi reiste bort *ler* Det holdt de på med til de begynte med fast føde :)

Hehe ja. Jeg syntes de kunne oppført seg litt bedre og litt mer kontrollert. :aww:

Men du har nok rett, det er nok et verre problem å ha for lite.

:)

Ja, det har blitt sagt gjennom hele diskusjonen. :)

Det er ikke din feil at hun gulper. Det er helt vanlig at babyer gulper. De vokser det fra seg. Det er utelukkende positivt at du har nok melk og at hun spiser godt. Uansett, hvordan kunne det vært din feil? Du har vel lite kontroll over hvordan puppene dine oppfører seg. :)

H hadde gastro-esophageal reflux sykdom (GERD), han gulpet om han hadde spist eller ei, ofte ren magesyre. Han hadde sannsynligvis kronisk betennelsestilstand i spiserøret pga det, og det var derfor han gråt så mye. Flaske eller pupp hadde ikke noe å si.

Takk! Jeg har lite kontroll ja, og det er det jeg ikke liker. :lol:

Men fra spøk til alvor, det visste jeg ikke - eller så har jeg glemt det. Uff! Når fant dere ut av det, og er det noe man kan gjøre noe med?

Klem på etterskudd. (Jeg har sikkert hørt det før, men var vel ikke så opptatt av babyting da at det festet seg...) :console:

Kopiert fra FB idag:

Johanne smiler masse nå, selv i søvne :) Kanskje hun drømmer noe fint. ♥ Også går det ann å føre en samtale bestående av babylyder frem og tilbake annenhver gang. Da smiler hun ihvertfall! Idag har vi vært på trilletur i sola hvor jeg også fikk trent litt med hundene, herlig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: guttungen har også fått kastet på seg feber en gang , hentet friskt barn i barnehagen, kom hjem med 40 i feber. Barnehagen hadde ikke merket noe, han ble syk på vei hjem hehe. Sånt kan skje.

Øyekataren har blitt verre? NÅ pusser han voldsomt og det ene øyet er hovent. Veldig rart, forverring etter 3 behandlinger liksom . Han er flink og klør seg ikke i øyet,

så dette skjønner jeg ingenting av.

Edit: Marie, får hun nok av fløten? Jeg produserte for mye, det er derfor jeg spør. De får skummende avføring, blir urolige og gulper ekstremt ved for høy produksjon. Er hun fornøyd og har normal avføring og vektøkning er det ingen fare. Jeg måtte amme på et bryst per måltid hele veien. Tror fint jeg kunne foret firlinger, den melkekua jeg var. Jeg brukte ikke ammeinnlegg om natta, jeg brukte bleier. Og det med en unge som ammet jevnlig natta i mellom :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...