Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Been there, done that...

*flir* Jeg ga alltid advarsler jeg. Den som vekker babyen, må få babyen til å sove igjen. Det var ingen som poket på mine babyer :aww:

http://www.aftenpost...rn-6992117.html

Litt som å ha valp, jo! :lol:

Ignorering funker ikke så godt på babyer heller, og det er nesten like irriterende å høre på når det ikke er din egen :P

Men sånn seriøst, så er jeg glad for at mine to sov hele natta fra de var 9 og 11 uker gamle (selv om jeg nesten ikke turte å ta på de de første morningene, sånn i tilfelle de ikke bare sov). Jeg syns det var koselig å nattamme jeg altså, men til ungen er halvannet år? Jeg er vant til lite søvn, men jeg tror faktisk at halvannet år med foring om natta, ville gjort meg ganske grumpy.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Jeg er helt enig i at å la ungen skrike seg i søvn ikke er litt ok en gang. Begge helsestasjonene jeg har vært på har vært samstemte der : prøv alt annet enn ferber-metoden , den kan være skadelig. Nattamming i 1 1/2 år skjønner jeg ingenting av. De fleste barn i den alderen har begynt å sove hele netter , vekker de ungene da ? Ask sluttet med Nattamming av seg selv i 7 mnd alder.

Det var enkelte i barselgruppa som klagde over nattamming på 5 mnd samlingen og da fikk de beskjed om at unger flest trenger mat om natta til de var minst 6 mnd.

For meg var ikke nattamming noe problem siden jeg bare ammet på 1 bryst per måltid og ungen sov i senga. Han forsynte seg selv , og neste gang han våknet bare veltet vi oss over på andre siden og mamma sovnet igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var feberen tilbake! Liker ikke det altså. Hoster og greier. Hun er heldigvis i grei form ellers, blir bare fort sliten. Det er ikke så rart hun blir sliten når hun krabber rundt og sier vovvov hele tiden, men :P satser på at hun blir fort bra igjen :)

Det med nattamming til ungen er halvannet år hørtes veldig slitsomt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg liker barnehagen :aww: Soph er alltid fryktelig sliten, hun er sliten og sutrete i helgene, og hun driver og får mange uvaner hun ikke har hatt før :P Jeg tror at når flyttingen er over blir jeg bare å ha henne i noen timer hver dag bare med fridager innimellom.. Liker ikke helt dette kjenner jeg.

Ellers er jeg helt enig i det med gråtemetode, jeg hadde aldri klart å høre på det... Men, er veldig glad for at hun sov 12 timer fra hun var noen uker gammel, jeg trenger søvn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg liker barnehagen :aww: Soph er alltid fryktelig sliten, hun er sliten og sutrete i helgene, og hun driver og får mange uvaner hun ikke har hatt før :P Jeg tror at når flyttingen er over blir jeg bare å ha henne i noen timer hver dag bare med fridager innimellom.. Liker ikke helt dette kjenner jeg.

Ellers er jeg helt enig i det med gråtemetode, jeg hadde aldri klart å høre på det... Men, er veldig glad for at hun sov 12 timer fra hun var noen uker gammel, jeg trenger søvn :P

Blir nok bedre etter hvert :)

Får så vondt av Emilie, jeg... Når drar dere til legen med barna deres? Jeg syns vi skal dra nå, men samboeren sier vi kan se det an til i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine, legevakta her oppe er alltid veldig hjelpsom på telefonen. Ring dem og forklar situasjonen Gir du Paracet for å holde feberen nede? Har hun over 39 så bør hun få febernedsettende.

Får du kontakt med henne? Klarer hun å holde oppmerksomheten på f.eks tv? Eller er hun helt i ørska? Drikke er sentralt, gi henne juice hvis hun liker det. Evt yoghurt og frukt som inneholder mye vann.

Det sagt, små barn får fort feber og den kan bli høy. Det er ikke noe farlig. Ikke engang feberkramper er farlig, selv om det ser fryktelig dramatisk ut. Om du ikke får ned feberen med Paracet (altså at den holder deg over 38.7 selv med Paracet) så ville jeg tatt kontakt med lege, evt tatt en tur på legevakten.

Hvor gammel er hun nå? Om hun er over et år og du sliter med å få ned feberen, så kan du bytte mellom Paracet og Ibux. Det har vi blitt anbefalt av lege flere ganger og det ble gjort kontinuerlig da H var på sykehuset. Da kan du gi febernedsettende oftere.

Husk, Paracet og Ibux er medisiner. Man skal ikke putte medisiner unødvendig i barn, men det er heller ikke bra for henne å gå med veldig høy feber over lang tid. Da er det nødvendig. Barn tåler også feber forskjellig. Noen trenger ikke febernedsettende på tross av høy feber, andre bør få før de runder 39. Du kjenner selv ditt barn best og er du i tvil så ring lege.

Når H rundet året så tok vi et oppgjør med innsovningen. Det innebar et par netter hvr han gråt. Ikke redd-gråt eller sår-gråt, det vr protest-gråt. Den første natta tok det 8 min med gråt til og fra. Den neste var det tre. Vi gikk da fra en gutt som trengte at vi var der 1-2 timer for at han skulle sovne, til en gutt som sovner av seg selv etter noen få minutter.

De 8 minuttene føltes fæle, men ikke hjerteknusende. For det var bare protest.

Poenget er, ikke engang å la barn gråte er svart hvitt. Det er milevis med gråsoner mellom 100% samsoving og iskald Ferber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine, legevakta her oppe er alltid veldig hjelpsom på telefonen. Ring dem og forklar situasjonen Gir du Paracet for å holde feberen nede? Har hun over 39 så bør hun få febernedsettende.

Får du kontakt med henne? Klarer hun å holde oppmerksomheten på f.eks tv? Eller er hun helt i ørska? Drikke er sentralt, gi henne juice hvis hun liker det. Evt yoghurt og frukt som inneholder mye vann.

Det sagt, små barn får fort feber og den kan bli høy. Det er ikke noe farlig. Ikke engang feberkramper er farlig, selv om det ser fryktelig dramatisk ut. Om du ikke får ned feberen med Paracet (altså at den holder deg over 38.7 selv med Paracet) så ville jeg tatt kontakt med lege, evt tatt en tur på legevakten.

Hvor gammel er hun nå? Om hun er over et år og du sliter med å få ned feberen, så kan du bytte mellom Paracet og Ibux. Det har vi blitt anbefalt av lege flere ganger og det ble gjort kontinuerlig da H var på sykehuset. Da kan du gi febernedsettende oftere.

Husk, Paracet og Ibux er medisiner. Man skal ikke putte medisiner unødvendig i barn, men det er heller ikke bra for henne å gå med veldig høy feber over lang tid. Da er det nødvendig. Barn tåler også feber forskjellig. Noen trenger ikke febernedsettende på tross av høy feber, andre bør få før de runder 39. Du kjenner selv ditt barn best og er du i tvil så ring lege.

Hun leker innimellom, men vil ikke spise eller drikke noe særlig. Hun pleier å spise mye (blir kalt matvraket i bhg), men den siste uken har hun spist veldig lite. De tre siste dagene har jeg så vidt fått i henne litt frukt og litt velling. I dag har hun spist noen små biter frukt, kanskje 20% av det hun pleier å spise.

Siden torsdag har ikke tempen vært under 38,6 en eneste gang, selv med paracet. Den ligger mest rundt 39-40. I tillegg så hoster hun, og har surklete pust. Begynner å gråte når hun hoster. Hun er 10 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det neste her hjemme blir nå å lære Sophia å fri ut hundene av kommandoene.. Stakkars hundene! "Dekk-BLIIIIIII. - STÅÅÅÅ- DEKK" og spesielt Simi som er så var på kommandoer :lol: Hun var med pappaen idag i 3 timer i skogen og var så happy når hun fikk dele ut godbiter underveis til alle. Ingen får om de ikke tar pent og venter! Da kommer pekefingeren med "Neeei". Og utrolig hvordan språket kan plutselig komme, hun har aldri vært særlig snakkesalig- Eller.. Hun har liksom bablet i vei på sitt språk, men aldri vært en "hermer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun leker innimellom, men vil ikke spise eller drikke noe særlig. Hun pleier å spise mye (blir kalt matvraket i bhg), men den siste uken har hun spist veldig lite. De tre siste dagene har jeg så vidt fått i henne litt frukt og litt velling. I dag har hun spist noen små biter frukt, kanskje 20% av det hun pleier å spise.

Siden torsdag har ikke tempen vært under 38,6 en eneste gang, selv med paracet. Den ligger mest rundt 39-40. I tillegg så hoster hun, og har surklete pust. Begynner å gråte når hun hoster. Hun er 10 mnd.

Får hun Paracet? Om hun ligger på 39-40 med Paracet så synes jeg dere skal ringe til lege. Startet feberen på torsdag? Kom hosten fort etterpå? At hun ikke spiser så mye ville ikke bekymret meg nevneverdig med mindre hun er veldig tynn, hun har nok vondt i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun Paracet? Om hun ligger på 39-40 med Paracet så synes jeg dere skal ringe til lege. Startet feberen på torsdag? Kom hosten fort etterpå? At hun ikke spiser så mye ville ikke bekymret meg nevneverdig med mindre hun er veldig tynn, hun har nok vondt i halsen.

Ja hun får paracet. Hun hadde veldig anstrengt/tung pust da hun sov, og våknet like etterpå. Etter det har hun hostet. Ikke veldig mye, men hun har brekt seg og kastet opp litt noen ganger. Hun har hatt feber av og på siden forrige lørdag, men hun har hatt feber i tre døgn i strekk nå. Tempen ligger oftest på 38,9 og rundt der, men blir også høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38,9 stabilt med Paracet? Du gir Paracet døgnet rundt?

Hvordan er pusten? Puster hun kort? Ta av henne klærne og se når hun puster, går det inn under ribbena ved innpust? En i halsen ved kragebeinet? Hva er respirasjonsfrekvensen hennes? (Tell antall innpust på et minutt)

Helt ærlig, jeg ville tatt en telefon til legevakten med de symptomene der. Her i Trondheim er de veldig flinke på telefonen iallfall, vurderer situasjonen godt og gir bra råd.

Hvor i Oslo bor du? Du trenger ikke dra på den sentrale legevakten om det ender med besøk. På de mindre kontorene har jeg aldri opplevd ventetid (Bryn), barn blir også prioritert.

Vi hadde akkurat samme greia i februar/mars. Det var influensa (påvist virus, ikke influensa-begrepet som blir kastet rundt ved litt feber), så jeg er farget der og synes det ligner veldig med høy feber og hoste. Men det er litt tidlig for sesong enda, så hvem vet.

Det er jo uansett så mange andre virus i omløp hele tiden, og barn er virkelig virusmagneter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusten hennes varierer veldig. Stort sett anstrengt, men innimellom er den helt grei selv om det surkler. Gir ikke paracet døgnet rundt, men når vi merker hun er mest plaget.

Vi bor på Kjelsås, så kan ringe Bryn eller linderud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar dette:

Puster hun kort? Ta av henne klærne og se når hun puster, går det inn under ribbena ved innpust? En i halsen ved kragebeinet? Hva er respirasjonsfrekvensen hennes? (Tell antall innpust på et minutt)

Det er informasjon legevakten setter pris på å vite når du ringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar dette:

Puster hun kort? Ta av henne klærne og se når hun puster, går det inn under ribbena ved innpust? En i halsen ved kragebeinet? Hva er respirasjonsfrekvensen hennes? (Tell antall innpust på et minutt)

Det er informasjon legevakten setter pris på å vite når du ringer. :)

Pusten hennes varierer så veldig, men noen ganger puster hun kort og fort. Jeg syns hun puster ganske overflatisk innimellom, og det er ikke et veldig bra tegn. Noen ganger puster hun også anstrengt, og da ser vi at hun bruker masse "unødvendige" muskler. Hun er ganske aktiv selv om hun er dårlig, så da er det vanskelig å telle resp.frekvensen hennes.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Mari spør om det går inn v/kragebeina (i halsgropen) når hun trekker pusten, er at det kan være et tegn på astma. Stemmer ikke det, Mari? Jeg ville også ringt legevakten. Ikke minst med tanke på at hun får i seg lite væske. Et par dager med for lite å drikke, kan være mer enn nok for de små. Stor klem og god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Mari spør om det går inn v/kragebeina (i halsgropen) når hun trekker pusten, er at det kan være et tegn på astma. Stemmer ikke det, Mari? Jeg ville også ringt legevakten. Ikke minst med tanke på at hun får i seg lite væske. Et par dager med for lite å drikke, kan være mer enn nok for de små. Stor klem og god bedring :)

En av hovedgrunnenene til at Ask fikk astma-diagnose når han var baby var fordi han var feberfri og crp var normal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Mari spør om det går inn v/kragebeina (i halsgropen) når hun trekker pusten, er at det kan være et tegn på astma. Stemmer ikke det, Mari? Jeg ville også ringt legevakten. Ikke minst med tanke på at hun får i seg lite væske. Et par dager med for lite å drikke, kan være mer enn nok for de små. Stor klem og god bedring :)

Det kan være, eller trenger ikke være astma. Inndragninger tegner på at barnet har tungt for å puste og dermed kan ha lav oksygenmetning. H har ikke astma, men hadde inndragninger, hvesende og rask pust.

En av hovedgrunnenene til at Ask fikk astma-diagnose når han var baby var fordi han var feberfri og crp var normal?

Det synes jeg var et veldig tynt grunnlag? Han tok ikke spirometri eller noe?

Om Emilie er aktiv og tilstede selv om hun er syk så synes jeg det er et godt tegn og vil ikke si at allmenntilstanden er dårlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han hadde vel noen respirasjonssymptomer i tillegg, kanskje :)

Ja , men manglende feber og crp nivået utelukket luftveisinfeksjoner ? Sammen med at det varte eviglenge naturligvis. Jeg fikk beskjed om at astma bronkitt og luftveisinfeksjoner kunne se veldig likt ut på små barn , men luftveisinfeksjoner gir gjerne feber og alltid utslag på tester.

Edit: Mari. De observerte han på Ullevål og tok tester av han for å finne ut om det kunne være noe annet enn astma. Men manglende infeksjon i kroppen var en av hovedindikatorene. De tok ingen allergitester fordi de mente det var poengløst og det har jo ettertiden vist at stemmer. Alle er enig om at ungen har astma og allergi bortsett fra blodprøvene :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være, eller trenger ikke være astma. Inndragninger tegner på at barnet har tungt for å puste og dermed kan ha lav oksygenmetning. H har ikke astma, men hadde inndragninger, hvesende og rask pust.

Ja, sånn var det. Jeg nølte litt, for det er lenge siden Ia var liten og svært lungesyk. Hun hadde (har) jo alvorlig astma og hyppige lungebetennelser før hun begynte på skolen, så for oss var det et astmategn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen inndragninger ved kragebeinet, men under ribbeina osv. Telte respirasjonsfrekvensen, og den var 48 (inkl. de gangene det tok en stund mellom vært innpust. Uregelmessig). Hun sover nå, og jeg prøver å få kontakt med legevakten. Må jo vente i en evighet.

Hun er til stede stort sett hele tiden, men hun er en sånn person som sjelden klager. Blid 99,9% av tiden, og fryktelig aktiv. Hun har dårligere allmenntilstand enn hun pleier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...