Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Guest Michellus
Javel, da har vi vært på ultralyd, vi... Og alt så jo bra ut der! Bortsett fra at vi kommer til å få helt ENORMT med utgifter framover. Ny bil må vi også ha. Mannen er i sjokk. Og vi skal ha tvillinger! Sannsynligvis en-eggete...

Vincent og Edgar :wub: Gratulerer så kjempemasse med tvillinger! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å være litt flisespikker så synes jeg det er forskjell på å ha mannlig lege når det kun skal gjøres kontroller sånn som GU og når man har en lege man må snakke med om litt andre ting, man trenger kanskje backup og å snakke med legen om ting som bekymrer deg i svangerskapet, etc. Og da føler jeg det er ok med en dame av en eller annen grunn. Til sånne standardgreier ellers kunne jeg ikke brydd meg mindre om kjønn.

Jeg ser ikke helt hvor du flisespikker, men legen min under hele svangerskapet var da altså en mann. Han fikk da høre det jeg følte for å si, og jeg personlig lot ikke kjønnet hans begrense meg. Men som jeg skrev så har vi alle vår komfortsone og vi skal høre på den og ikke tråkke over sine egne grenser. Så om du foretrekker kvinne så er det da helt ok, man skal ikke engang behøve å føle at man må begrunne det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok velge ja. Men når jordmor er ærlig og synes jeg skal til legen i blant fordi hun kan svare på litt andre ting enn jordmor så følger jeg det. :) Kunne selvsagt trumfet gjennom å bare gå til jordmor, men det ser jeg ingen vits i. I alle fall ikke når jeg liker legen. :)

Nei selvfølgelig :) Det er vel det som er poenget med at mor kan velge fritt ;)

Ikke jeg heller, men på etterkontrollen må man vel det... Og da er det jo samme legen. Jeg hadde et vanskelig svangerskap og fikk i tillegg preeklampsi, så det ble mye legebesøk. jeg vet ikke jeg, men jeg følte liksom jeg var mer komfortabel med en dame...

Jeg måtte ikke ha underlivsundersøkelse på kontrollen. Fikk beskjed om at det var frivillig, og om man ikke hadde noe mistanke om at noe var galt var det ikke nødvendig. Men jeg fikk spiral hos fastlegen noen uker senere, og da sa han at alt var ok :)

Man må ikke ha underlivsundersøkelse på kontrollen etter fødselen.

Malinck: huff, sånt er ikke gøy! Har vært noen uhell her også, men det må man regne med. Mye som skal læres!

Ja, det er vel bare den første av maaaange uhell fremover, tenker jeg. Litt glad jeg ikke var hjemme :aww: Men de er jo heldigvis lagd for å tåle å falle sin egen høyde og er jo generelt ganske robuste, disse små :)

Stakkars lille H! :hug: Godt det gikk fort over, og hun er like blid.

Takk :) Ja idag er merkene nesten helt borte. Gikk fort det også synes jeg.

Tror forresten jeg ender med å dra alene på ultralyd. :( Bonden fikk ikke fri på tirsdag og ikke noe klart svar på torsdag eller fredag, som er alternativene den uken. Og jeg har ikke lyst til å vente så mye lengre.

:hug: Husk at dere kan dra på ultralyd sammen senere :) Samboeren kunne ikke være med på den tidlige jeg fikk, men i uke 18 var han med. "Håh, det er faktisk noen der inne! Det er ikke bare luft!" :P Vi var på 3D-ultralyd i uke 28 også, det var veldig fint :) Og dyrt.

Jeg er forøvrig blitt en kløpper til å skifte bleie på en snurrende, rullende baby :P Ikke snakk om å ligge i ro på stellebordet lenger nei. Lurer på om vi skal begynne med buksebleier jeg, litt enklere å trekke på bleier enn å teipe når babyen er en mark, tenker jeg. Eller?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det det to, er det jo større fare for komplikasjoner... De kan komme for tidlig, ha altfor lav fødselsvekt, keisersnitt ++. Det er en reell fare for at det blir et lengre sykehusopphold! Så... Hva pokker gjør vi med hundene?? :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig :) Det er vel det som er poenget med at mor kan velge fritt ;)

Jeg måtte ikke ha underlivsundersøkelse på kontrollen. Fikk beskjed om at det var frivillig, og om man ikke hadde noe mistanke om at noe var galt var det ikke nødvendig. Men jeg fikk spiral hos fastlegen noen uker senere, og da sa han at alt var ok :)

Ja, det er vel bare den første av maaaange uhell fremover, tenker jeg. Litt glad jeg ikke var hjemme :aww: Men de er jo heldigvis lagd for å tåle å falle sin egen høyde og er jo generelt ganske robuste, disse små :)

Takk :) Ja idag er merkene nesten helt borte. Gikk fort det også synes jeg.

:hug: Husk at dere kan dra på ultralyd sammen senere :) Samboeren kunne ikke være med på den tidlige jeg fikk, men i uke 18 var han med. "Håh, det er faktisk noen der inne! Det er ikke bare luft!" :P Vi var på 3D-ultralyd i uke 28 også, det var veldig fint :) Og dyrt.

Jeg er forøvrig blitt en kløpper til å skifte bleie på en snurrende, rullende baby :P Ikke snakk om å ligge i ro på stellebordet lenger nei. Lurer på om vi skal begynne med buksebleier jeg, litt enklere å trekke på bleier enn å teipe når babyen er en mark, tenker jeg. Eller?

E har hatt en del uhell, hun er jo så aktiv! De tåler mer enn man tror, men det er ikke gøy uansett!

Angående buksebleier, E har hatt det på seg en gang. Svigermor hadde tatt det på henne før hun leverte henne til oss igjen, og da hun hadde hatt på seg bleia en time var det kliss vått over alt! Alt gikk rett igjennom selv om det var riktig størrelse... Det var ikke noe for oss :)

Nå går E rundt med et kokt egg og slår det mot alt. Hun syns det er veldig rart med de små hvite delene som faller av den nye leken hennes :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte i perioder mye up&go på A hjemme. De er ikke gamle når de lærer seg å ta av den vanlige bleien og A har alltid hatt på seg lite eller ingen klær innendørs. Han har aldri tisset igjennom med up&go, men nå har han sjelden tisset igjennom med noen bleier.

Jeg har jo ubevisst bedrevet naturist - oppvekst for han stakkars, så han har gått uten bleie store deler av dagen uansett :lol:

Det har spart meg for store mengder klesvask, salver og et års forbruk med bleier da. Tror ikke han hadde sluttet med bleier 1år og 10mnd gammel hvis han hadde brukt det døgnet rundt frem til da. Ser jeg sånn i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten jeg ender med å dra alene på ultralyd. :( Bonden fikk ikke fri på tirsdag og ikke noe klart svar på torsdag eller fredag, som er alternativene den uken. Og jeg har ikke lyst til å vente så mye lengre.

Åh, denne så jeg ikke. Så leit. Men husk at det kommer flere. Nå er det jo mest for å se at alt er i orden, neste gang kan dere jo kanskje se kjønn og sånn. Spennende!

Jeg har modningsrier (med 6 min mellomrom) har vi googlet oss frem til + mente føden. Dessverre så KAN jo sånne modningsrier holde på i evigheter. Men sammen med et par andre symptomer er det jo alltids lov til å håpe at noe nærmer seg :lol:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har modningsrier (med 6 min mellomrom) har vi googlet oss frem til + mente føden. Dessverre så KAN jo sånne modningsrier holde på i evigheter. Men sammen med et par andre symptomer er det jo alltids lov til å håpe at noe nærmer seg :lol:

Å så moro! (eller ikke moro, kanskje koselig er riktig ord? Eller stas?) Nå er det så mange her som skal føde samtidig at jeg liksom gleder meg litt, selv om jeg ikke kjenner noen av dere. Blir spennende å høre nyheter fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så moro! (eller ikke moro, kanskje koselig er riktig ord? Eller stas?) Nå er det så mange her som skal føde samtidig at jeg liksom gleder meg litt, selv om jeg ikke kjenner noen av dere. Blir spennende å høre nyheter fremover:)

Og det er nå jeg skal være litt ekkel mot feks Marie og si at jeg våkner hver morgen og tenker "yes, jeg fikk sove en natt til!" :lol: Det er jo bare slitsomt og litt ubehagelig, så koselig, stas og moro kan passe alle sammen. Moro å telle rier :lol:

Jeg kjenner jeg gleder meg på alle andre sine vegne og er litt spent på alle de fine bebisene som skal komme selv, jeg! Satser på en haug med fine fødsler og friske babyer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, denne så jeg ikke. Så leit. Men husk at det kommer flere. Nå er det jo mest for å se at alt er i orden, neste gang kan dere jo kanskje se kjønn og sånn. Spennende!

Jeg har modningsrier (med 6 min mellomrom) har vi googlet oss frem til + mente føden. Dessverre så KAN jo sånne modningsrier holde på i evigheter. Men sammen med et par andre symptomer er det jo alltids lov til å håpe at noe nærmer seg :lol:

Lykke til hvis noe skjer! :D

Jeg har lest om hva man burde gjøre for å sette igang fødsel og det er ikke å løpe opp og ned trapper, vaske vinduer, bære tungt eller noe sånt. Tvert imot burde man spise det beste man vet, ha sex og bli massert!

Så det er bare å kose seg fremover medfødedamer. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det det to, er det jo større fare for komplikasjoner... De kan komme for tidlig, ha altfor lav fødselsvekt, keisersnitt ++. Det er en reell fare for at det blir et lengre sykehusopphold! Så... Hva pokker gjør vi med hundene?? :frantics:

Puster! Yodel hadde jo masse greier med Sindre, og da pendlet mannen endel mellom sykehus og hunder. :) Eventuelt så kan dere jo begynne å lete etter en avlasterfamilie til hundene? Sette inn annonse div. plasser etter folk som kunne tenke seg å ha dem en helg nå og da og så etterhvert avtale at de skal ha dem en ukes tid når ungene kommer?

Supersøt kortfilm om stroken

:wub:

Åh, denne så jeg ikke. Så leit. Men husk at det kommer flere. Nå er det jo mest for å se at alt er i orden, neste gang kan dere jo kanskje se kjønn og sånn. Spennende!

Yep, så malinck også hadde svart. Jeg orker ikke vente lenger, så jeg flytter den til torsdag, så får han en sjanse til å være med - og kan han ikke da, så får jeg dra uten og vi får vente til uke 18 - blir jo bare seks uker til. Om alt er bra. Han har jo sett lille spiren alt, samme har jeg, så veldig spent på om alt er bra der.

Jeg har modningsrier (med 6 min mellomrom) har vi googlet oss frem til + mente føden. Dessverre så KAN jo sånne modningsrier holde på i evigheter. Men sammen med et par andre symptomer er det jo alltids lov til å håpe at noe nærmer seg :lol:

Æw! Spennende!

Hvor lenge før fødsel pleier sånt å komme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så føler jeg meg fryktelig fryktelig slapp om dagen, så fikk endelig tak i stix til å måle ketoner, legekontoret driter jo i sånt tydeligvis - så da er det likegreit å sjekke selv og eventuelt ringe direkte til elverum om de ikke tar det alvorlig OM det skulle være utslag igjen. Regner med jeg uansett er langt unna der jeg var da jeg ble lagt inn sist, men vil så gjerne unngå mer sykehus.

Måle i morgen tidlig, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så føler jeg meg fryktelig fryktelig slapp om dagen, så fikk endelig tak i stix til å måle ketoner, legekontoret driter jo i sånt tydeligvis - så da er det likegreit å sjekke selv og eventuelt ringe direkte til elverum om de ikke tar det alvorlig OM det skulle være utslag igjen. Regner med jeg uansett er langt unna der jeg var da jeg ble lagt inn sist, men vil så gjerne unngå mer sykehus.

Måle i morgen tidlig, tenker jeg.

Du kan måle når som helst altså, rak :) Hvis du vil

vite det nå. Jeg merker i alle fall ingen forskjell om jeg gjør det om morgenen eller senere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til hvis noe skjer! :D

Jeg har lest om hva man burde gjøre for å sette igang fødsel og det er ikke å løpe opp og ned trapper, vaske vinduer, bære tungt eller noe sånt. Tvert imot burde man spise det beste man vet, ha sex og bli massert!

Så det er bare å kose seg fremover medfødedamer. :ahappy:

Takk! :D

Ooh, det synes jeg høres mye hyggeligere ut enn å løpe trapper og vaske vinduer altså :lol: Og er hun ikke kommet til uka så skal svigesøster og jeg slå opp alle kjerringråd som finnes og prøve de ut - sånn mest for gøy :lol:

Og nå synes jeg tøtta i magen din kan komme altså. Jeg håper faktisk mer på deg enn meg :lol:

Æw! Spennende!

Hvor lenge før fødsel pleier sånt å komme?

Veldig! Kan komme mange uker før, visst, men det vanligste er etter hva jeg har lest at det tar alt fra noen timer til noen dager. Jeg hadde det samme i en god time eller noe i går men da var de ikke i nærheten av så jevne og ikke så sterke heller. Så det går i alle fall fort frem!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle når som helst altså, rak :) Hvis du vil

vite det nå. Jeg merker i alle fall ingen forskjell om jeg gjør det om morgenen eller senere på dagen.

Åh ok - har drukket snart en liter i dag, så det burde jo eeeegentlig være greit. Men sliter med å stå rett opp og ned uten å føle meg uvell liksom, og svimer litt og sånt. På sykehuset testa de morgen hvertfall. Men kan teste nå og jeg, har 50 (!) tester :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puster! Yodel hadde jo masse greier med Sindre, og da pendlet mannen endel mellom sykehus og hunder. :) Eventuelt så kan dere jo begynne å lete etter en avlasterfamilie til hundene? Sette inn annonse div. plasser etter folk som kunne tenke seg å ha dem en helg nå og da og så etterhvert avtale at de skal ha dem en ukes tid

Ja, det er det vi har kommet så smått fram til. Har spurt litt rundt, bedt oppdretter holde ørene åpne, og lurer på å lage en tråd på Sonen?

Begynner å bli litt bekymra jeg. Har nemlig lest litt :aww: Enegga tvillinger kan være veldig skummelt det. Så nå lurer jeg på hvor mye de deler på der inne. Felles morkake og fostersekk og sånt kan bli veldig farlig. Så tenker jeg skal ringe legen som tok UL'en og høre hva hun egentlig kunne se av slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det det to, er det jo større fare for komplikasjoner... De kan komme for tidlig, ha altfor lav fødselsvekt, keisersnitt ++. Det er en reell fare for at det blir et lengre sykehusopphold! Så... Hva pokker gjør vi med hundene?? :frantics:

Nå har du jo ganske god tid på å finne en løsning, kanskje det finnes familie eller venner som kjenner hundene og som kan ha nøkkel el i tilfelle noe skjer? Vi hadde avtale med foreldrene mine om at de skulle ta Linux når fødselen startet, og de fikk nøkkel ganske tidlig slik at vi bare kunne la han være igjen hjemme hvis noe skulle skje. Avtalen var at de kunne ta over raskt og passe lenge hvis nødvendig. Vi var utrolig glad for at vi hadde ordnet oss tidlig når L kom i uke 32. Etter tette kontroller på slutten ante jeg at jeg ble innlagt da vi dro på den siste kontrollen så vi tok med Linux og satt han av hos våre foreldre. Og det ble han i fem uker til vi kom hjem igjen. Veldig greit å slippe å tenke på om han hadde det bra i den situasjonen.

Når det er sagt er det jo god sjanse for at dette går helt fint:) men bare det å vite at noen kan avlaste litt i den første perioden, og å ha avklart det tidlig, kan jo være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :D

Ooh, det synes jeg høres mye hyggeligere ut enn å løpe trapper og vaske vinduer altså :lol: Og er hun ikke kommet til uka så skal svigesøster og jeg slå opp alle kjerringråd som finnes og prøve de ut - sånn mest for gøy :lol:

Og nå synes jeg tøtta i magen din kan komme altså. Jeg håper faktisk mer på deg enn meg :lol:

Veldig! Kan komme mange uker før, visst, men det vanligste er etter hva jeg har lest at det tar alt fra noen timer til noen dager. Jeg hadde det samme i en god time eller noe i går men da var de ikke i nærheten av så jevne og ikke så sterke heller. Så det går i alle fall fort frem!

Takk, men her er det helt stille og etter det du skriver så blir jeg litt herreguuud på dine vegne! :D

Dette er for spennende, lurer på om det er for sent å melde seg av?

(Og jeg er enda ikke til termin altså, får prestasjonsangst her! )

Wednesday; det høres skummelt ut, men håper alt er i orden! Dere får sikkert veldig god oppfølging gjennom svangerskapet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kjerringråd som skal sette igang fødselen.... jeg fikk høre at å styrte en flaske tran skulle starte ting på samme måte som lakserolje, men roligere slik at det ikke var fare for styrtfødsel.... jeg liker IKKE tran, men..... det virket ikke! :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kjerringråd som skal sette igang fødselen.... jeg fikk høre at å styrte en flaske tran skulle starte ting på samme måte som lakserolje, men roligere slik at det ikke var fare for styrtfødsel.... jeg liker IKKE tran, men..... det virket ikke! :sint_01:

Haha! :lol:

(Og tran går man jo å gulper i timevis etterpå også... :x )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kjerringråd som skal sette igang fødselen.... jeg fikk høre at å styrte en flaske tran skulle starte ting på samme måte som lakserolje, men roligere slik at det ikke var fare for styrtfødsel.... jeg liker IKKE tran, men..... det virket ikke! :sint_01:

:lol: Stakkars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kjerringråd som skal sette igang fødselen.... jeg fikk høre at å styrte en flaske tran skulle starte ting på samme måte som lakserolje, men roligere slik at det ikke var fare for styrtfødsel.... jeg liker IKKE tran, men..... det virket ikke! :sint_01:

Haha! :lol:

(Og tran går man jo å gulper i timevis etterpå også... :x )

Så sære dere er, da. Tran er jo godt. Jeg drakk det som belønning når jeg hadde tatt den fæle sana solen :lol:

Takk, men her er det helt stille og etter det du skriver så blir jeg litt herreguuud på dine vegne! :D

Dette er for spennende, lurer på om det er for sent å melde seg av?

(Og jeg er enda ikke til termin altså, får prestasjonsangst her! )

Melde seg av sonen eller graviditeten? :lol: Sistnevnte tror jeg er vanskelig... :P Ang tegn så kan det vel like gjerne starte på en to tre som med masse tegn på forhånd. Og om det gjør det blir jeg litt furt, hvorfor skal du slippe disse plagene :lol:

Hva sier deres bedre halvdeler nå som det nærmer seg? Her er jeg den rolige som i grunn ikke stresser mens mannen har passa på at vi har alle nr på plass, forsikret seg 100% om at vi ikke skal ringe føden og er generelt stressa. Godt vi ikke er sånn begge to :P

Så har vi pakket det Tuva skal ha på seg når vi reiser hjem. Hun får ullbody, ullstrømpebukse, ullsokker, lue, votter (?) og en "vinterdress" å ha utenpå der igjen. Da fryser hun vel ikke i hjel på de 100 meterne til bilen, vel? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier deres bedre halvdeler nå som det nærmer seg? Her er jeg den rolige som i grunn ikke stresser mens mannen har passa på at vi har alle nr på plass, forsikret seg 100% om at vi ikke skal ringe føden og er generelt stressa. Godt vi ikke er sånn begge to :P

Så har vi pakket det Tuva skal ha på seg når vi reiser hjem. Hun får ullbody, ullstrømpebukse, ullsokker, lue, votter (?) og en "vinterdress" å ha utenpå der igjen. Da fryser hun vel ikke i hjel på de 100 meterne til bilen, vel? :P

Kjemperolig, er allerede stor forbedring at vi befinner oss på samme side av landet og ikke 1200 km unna som sist gang :lol: Han tar alt veldig kult egentlig.

Blir det helt krise kan sikkert mannen din hente bilen og plukke dere opp utenfor inngangen også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...