Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3

Zitka
 Share

Recommended Posts

Ja, er på jakt etter vår/sommerpose siden Jaran er så utrolig varm av seg, Takk for erfaringen!

Noen dager glimter det til med bittelitt søskenkjærlighet :)

attachicon.gifIMG_0268.JPG

Å, helledussan :wub:

Ja Hedda er også en varm unge. Vi bytta til sommerposen for et par uker siden, og selv om temperaturen idag er bare 4 grader er det mye enklere å regulere henne med påkledningen, og det er fortsatt lunt og varmt i posen. :) Den er litt dyr da, men den virker å være av god kvalitet, og jeg synes det er fint å støtte et lite Trondheimsmerke også.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Da ser det ut som det blir maxicosi stol på oss. Den på tilbud var det ikke noe problem å holde av ut neste uke (noen er litt blakke etter å ha betalt litt mye på en gang) og vi fremdeles får den til tilbudspris. Med base. Nå begynner det å klø i fingre etter å få vaska og lagt på plass det jeg har av ting, så bonden har fått i oppgave å finne komode som skal være til barneklær. I et hus fyllt av "div kjekt å ha" i 40 år + deler av to dødsbo + mitt medbragte rot, så burde det absolutt være en overkommelig oppgave. :lol:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett den ennå, men toeggede tvillinger er jo ikke nødvendigvis likere hverandre enn andre søsken :) De kan til og med, i sjeldne tilfeller, ha forskjellige fedre :lol:

Nå mangler vi bare en bilstol vi, så har vi alt vi trenger! :o Og mormor ringte nettopp og sa at hun ville betale bilstolen for oss. Hun har allerede hjulpet til mye, så får litt dårlig samvittighet, men virker jo som om hun synes det er litt stas, så da :) Litt småting gjenstår jo å kjøpe, men vi er egentlig klare :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sjekker inn* :P

I dag har vi vært på ikea, babyshop, maxbo og plantasjen. Jeg er super sliten og trodde nesten jeg skulle føde inne på maxbo for fikk så tak i magen. Det gikk over etter å ha sovet noen timer på sofaen. Lite action og har ingen tro på at denne ungen kommer før termin :aww:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, helledussan :wub:

Ja Hedda er også en varm unge. Vi bytta til sommerposen for et par uker siden, og selv om temperaturen idag er bare 4 grader er det mye enklere å regulere henne med påkledningen, og det er fortsatt lunt og varmt i posen. :) Den er litt dyr da, men den virker å være av god kvalitet, og jeg synes det er fint å støtte et lite Trondheimsmerke også.

Har aldri brukt noen slags pose om sommeren, vi :lol: Hun sitter på sånn skinn, og har på seg teppe/dyne. Fungerer helt topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så like de er, Lill! Så fine unger begge to. :)

Malinck, vi har Lille Lille Nattis, fulgte vaskeanvisningen, men den falmet vesentlig allerede etter første vask.

Ok. Vi har ikke vasket vår ennå, refererte bare det jeg ble fortalt i butikken.

Har aldri brukt noen slags pose om sommeren, vi :lol: Hun sitter på sånn skinn, og har på seg teppe/dyne. Fungerer helt topp :)

Nei, vil ikke akkurat definere det vi har nå som sommer.. ;) Det heter sommerpose, men jeg hadde i første omgang tenkt å bruke den på våren og høsten. Dunposen er altfor varm nå, men jeg synes det er fint å bruke pose likevel, det virker så mye lunere enn et (eller flere, for den del) lag over og et lag under.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte heller aldri noen sommerpose. Jeg liker å kunne regulere varmen mest mulig. A var oftere for varm enn for kald. Han er jo et varmt barn. og jeg er mer hysterisk på overoppheting enn på kulde hos de små.

Jeg måtte faktisk skrive opp hvilke uker A skal ha ferie hos barnehagen fordi kommunen vil sikre at alle barn får 4 uker ferie i løpet av året. Alle voksne har krav på 5 , så jeg tok det som en selvfølge at alle barn fikk minst 5, men det er visst vanlig å sende barna i barnehagen når man har ferie. Jeg lurer jo litt på om det er fordi jeg har barnefri annenhver helg at det aldri hadde falt meg inn å sende ungen i barnehagen når jeg har fri.

Tiden vi har sammen blir jo mye viktigere da.

Men jeg synes det er viktig for ungen også, selv om de digger barnehage. Jeg elsker jobben min , men jeg trenger ferien allikevel. Og barna har ofte lengre "arbeidsdag"enn foreldrene.

Hva tenker dere? Sender dere ungen i barnehagen om dere har fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg jobber ikke, så jeg har jo fri "hele tiden". Jeg vet jeg ikke kan gi henne nok i forhold til det hun krever og ønsker iløpet av en dag og jeg har ingen kjenninger med barn på hennes alder. Hun har riktignok ganske korte dager når jeg er alene med dem, men en tur i barnehagen er hun "uansett". Her blir det fri i høst, 4 uker sammenhengende når Lars har 3 uker fri også skal hun opp til svigers og være med dem på hytta i en uke.

Vi ser nødvendigheten med "sommer"pose,av samme grunn som Malinck både dyne og skinn og alt annet til nå har fungert veldig dårlig til jeg forrige uke fikk låne en vår/sommerpose, den fungerte så fint på han! Endelig noe som funka :D

Tusen takk Pippin&Symra og Mari :heart:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg jobber ikke, så jeg har jo fri "hele tiden". Jeg vet jeg ikke kan gi henne nok i forhold til det hun krever og ønsker iløpet av en dag og jeg har ingen kjenninger med barn på hennes alder. Hun har riktignok ganske korte dager når jeg er alene med dem, men en tur i barnehagen er hun "uansett". Her blir det fri i høst, 4 uker sammenhengende når Lars har 3 uker fri også skal hun opp til svigers og være med dem på hytta i en uke.

Vi ser nødvendigheten med "sommer"pose,av samme grunn som Malinck både dyne og skinn og alt annet til nå har fungert veldig dårlig til jeg forrige uke fikk låne en vår/sommerpose, den fungerte så fint på han! Endelig noe som funka :D

Tusen takk Pippin&Symra og Mari :heart:

Det blir jo anderledes når man ikke jobber. Jeg tror jo at barn har veldig godt av barnehage og hadde nok sendt guttungen i barnehagen hvis jeg var hjemmeværende.

Bare ikke 9 timer daglig hele året. ( A har bare 7 timer frem til 15 august da, så blir det ca 8, 5 )

Jeg blir gal hvis jeg ikke jobber tror jeg, jeg jobber så mye jeg kan ekstra ( tropper opp 05 når jeg har barnefri, galskap ) , men ferie trenger jeg altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sommerferie fra 14. juni, og da kommer E til å ha sin siste dag i bhg også (mest sannsynlig, med mindre jeg må jobbe dagvakter...). Nå før eksamen kommer hun til å være en del i bhg. Eller, hver dag, men fra ca Kl 08-15/15.30. Ellers er hun ikke i bhg når jeg har fri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fem uker ferie. Jeg får tre, og mannen får tre. Ellers har jeg fri på rød dager. H får tre uker fri fra bhg, og den siste ferieuken min bruker jeg på innkjøring til storbarn.
Vi hadde fire uker sammen forrige sommer, og det var for mye. H kjeder seg og blir ganske lei av å tråkke oppå meg hele tiden for å være helt ærlig, og det skjønner jeg godt. Dette selv om vi reiste bort og var flinke til å finne på ting. Han trives bedre med en god balanse mellom bhg og hjemmetid. Hans balanse.

Jeg tenker at det er fint at du gjør det som funker for deg og Ask, Loke. Og jeg forstår at dere er en duo som har stort behov for mye tid sammen, da er det ekstra godt at du har muligheten til å innfri de behovene. Det er bare positivt. Men folk er forskjellig, barn er forskjellig, og folk velger andre løsninger helt uten at det betyr at de prioriterer barna sine dårligere enn det du gjør. :)

Ellers har jeg kronisk sykdom som gjør at jeg må hvile hjemme noen dager mens H er i bhg. Jeg kunne gitt en arm og et bein for å være frisk, men jeg hadde fortsatt ikke hatt dårlig samvittighet for å gi meg selv en voksendag en sjelden gang i blant.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du formulerer deg alltid så veldig bra Mari! Enig i det du har skrevet.

Ellers skal jeg iløpet av dagen bestille ergobaby. Akkurat nå står det mellom

ergobaby-baresele-spedbarnsinnlegg-origi

og

ergobaby-baresele-spedbarnsinnlegg-origi

Mannen vil jo selvsagt ha den siste og synes stjernene ikke var så fine. Jeg er selvsagt ikke enig og synes den grå var superfin. Tror det blir den grå, siden min kjære mann ikke er den som kommer til å bruke det og siden han ikke er hjemme har han egentlig ikke stemmerett på å bestemme farger :aww: Gleder meg noe innmari, blir så mye lettere med skogsturer da :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med barn i barnehage når man selv har fri, er det fint å se at dere tar hensyn til både barna og dere selv. Mine var aldri i barnehagen når jeg hadde fri. De hadde igrunnen skoleferier hele veien. Ane hadde jo en relativt ung mormor som gjerne ville ha henne med på hytta og jeg var heltidsstudent store deler av hennes barnehagekarriere. Ti år senere var mormor gammel, men Ia hadde jo en storesøster som gjerne ville være sammen med henne. Begge mine ville heller være hjemme enn i barnehagen og jeg hadde dem aldri i barnehagen, når jeg hadde fri. Jeg har aldri tenkt over at jeg skulle hatt et større behov for å være sammen med barna mine, hvis de hadde hatt fedre som virket (annen hver helg og sånt). Det var bare ikke riktig for meg å sende barna i barnehage (eller SFO) når jeg hadde fri selv. Egentlig har jeg litt godt av å lese om andre som gjør det på en annen måte, for det er veldig fort gjort å tro at man sitter på fasiten selv :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fortsatt 4 uker til sammen i løpet av 1 år er en selvfølge jeg altså. 4 uker sammenhengende er kanskje for kjedelig for noen barn, men 4 uker i løpet av året har de vel lovpålagt krav på? Alle i full jobb er vel pålagt 5 uker, jeg har måttet søke om fritak de gangene det har passet dårlig. Jeg har blitt pålagt ferie på slutten av året et par ganger for at arbeidsgiver ikke skal få problemer med arbeidstilsynet.

Burde ikke barna ha de samme rettighetene?

Jeg har som sagt mindre tid med A enn mange andre har med sine barn, men jeg tror jeg uansett hadde vært nøye på at han fikk 4-5 uker altså. Jeg er sikkert litt farget av å ha jobbet i barnehage også, jeg så jo at barn som virket friske og opplagte hjemme ofte ble helt utkjørte der. Det er intenst, selv om de sover på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde tjue meter fra barnehagen vi. Det var ikke lett å holde ungene hjemme når de så at alle vennene deres lekte i barnehagen. Dessuten var det nå fint å kunne dra en tur til byen og slike ting uten barn når jeg hadde fri. Men de fikk gjerne korte dager da, jeg hadde jo tross alt kronisk dårlig samvittighet når jeg tenkte på aktivitets- og lydnivået i barnehagen, og hvor slitne de var da de kom hjem derfra.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...