Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er hunder så forskjellige? (gener)


jlkm
 Share

Recommended Posts

National Geographic hadde i våres en spennende artikkel om hundens gener. Den ligger tilgjengelig for nedlasting på NGs nettsider, men man må registrere seg.

For enkelhets skyld har jeg lastet den opp her (pdf).

Dette er interessant lesning! Spesielt tror jeg mange (inkludert meg selv) kan få noen overraskelser i illustrasjonen på side 6 (37).

Den dukka forøvrig opp i forbindelse med spørsmålet "kan enhver hunderase fungere som jakthund?".

Et høyst hypotetisk spørsmål jeg tror man kan svare et betinget ja på - men input fra andre kan være interessant :)

Endret av jlkm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illustrasjonen på side 37 har jeg sett tidligere (og jeg har lest forskningsartikkelen hvor den første ble publisert).

Fint å se en del "mastiffaktig" i whippeten. Det er litt uenighet om det er blandet inn terrier og annet i whippeten, men jeg mener mye av dens oppførsel tyder på dette. Teorien er at det er den utdødde "white terrier" som ble blandet inn da whippeten ble avlet frem.

extinct-white-english-terrier.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig overrasket over Mopsens plassering her. Har alltid trodd at Mopsen lå nærmest molosserne/mastiffene, men så var den altså en gjeter, og ganske mye jakthund også.. Kjempe spennende! Og morsomt når jeg tenker på hvor ivrig min Mops er på både fugl og biljakt. Mye rart som skjuler seg i den trinne lille kroppen:-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...