Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger navneforslag til Nederlansk frøken!

Recommended Posts

Skrevet

Om sju uker skal jeg hente en Drentsche Patrijshond-tispe fra Nederland, og jeg klarer bare ikke å bestemme meg for navn.

Det kunne vært artig med et Nederlansk-inspirert navn, iogmed at både rasen og valpen kommer derifra, men det er ikke noe krav. Jeg vil også ha et litt uvanlig navn, så Tinka, Bella, Ronja osv. er utelukket. Det gjør ingenting om det er menneskenavn heller. Egentlig er det bare å fyre løs med forslag :D

De eneste navnene jeg har på lista allerede er Elke og Mina.

Skrevet

Takk for mange gode forslag! :) Elke står fortsatt høyt på lista egentlig, men samboer er ikke heelt enig. Hva synes dere om navnet?

Milou og Mieke var også fine, men litt usikker på uttalelsen? Blir det Milo eller Milu? Mieke uttalles "Mike" går jeg utifra. Moren til kullet heter forresten Vilou. Alva var også fint :)

Jeg er åpen for ikke-Nederlanske navn også, så kom gjerne med flere forslag ;)

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe schwong over "Elke" jeg altså. Kjedelig ordlyd liksom. :P Likte Neda, jeg.

André nederlandske jentenavn:

- Diny

- Fenna

- Heleen

- Iemkje

- Kalie

- Marga

- Nolee

- Sija

- Titya

Personlig liker jeg navn som slutter på lyden y/i eller a :)

Skrevet

Marijke! Men tre stavelser er jo litt tungvint muligens.

EDIT: Maaike! Det var fint!

Uuh, jeg likte Maaike! :D ("Pet form of Marja, means beloved" står det om navnet)

Edit: Det finnes allerede en hund fra den kennelen som heter Maaike, så da utgår det.

Skrevet

Elke synes jeg var ganske fælt, for å være brutalt ærlig. :lol:

Det minner meg både om elg/elk, det å "ælje" (altså spy), ekkel og diverse trær.

Jeg synes Malou/Milou (leses som "Paris", ikke "Malin" og med lang o-ending) er knallsøtt, men liker også ord som betyr det vi vil si om hunden. Imouto betyr jo lillesøster, og dersom jeg noengang skal ha en rottweiler, skal hun hete Mädchen. :)

Skrevet

Elke synes jeg var ganske fælt, for å være brutalt ærlig. :lol:

Det minner meg både om elg/elk, det å "ælje" (altså spy), ekkel og diverse trær.

Jeg synes Malou/Milou (leses som "Paris", ikke "Malin" og med lang o-ending) er knallsøtt, men liker også ord som betyr det vi vil si om hunden. Imouto betyr jo lillesøster, og dersom jeg noengang skal ha en rottweiler, skal hun hete Mädchen. :)

Hehe, godt du er brutalt ærlig :D Har allerede slått fra meg "Elke".

Skrevet

Har ikke noe navneforslag, men gratulerer med snart ny hund. Er en sååå herlig rase, venninna mi som jeg trener mest med har en slik. Herlig hund :)

Skrevet

Har ikke noe navneforslag, men gratulerer med snart ny hund. Er en sååå herlig rase, venninna mi som jeg trener mest med har en slik. Herlig hund :)

Å, er det Nando? :D

Skrevet

Det fineste nederlandske jentenavnet jeg vet om er allerede "dobbelt opptatt", nemlig Pim :wub:

Jaa, Pim er søtt :D Kan jeg stjele det forde? Hehe :P

Ja er Nando :)

Her er de på sist trening :

309135_10150966144550771_1110914999_n.jpg

Har aldri møtt Nando, men snakket litt med eieren på facebook før jeg bestemte meg for rase. Moren til Nando kommer fra oppdretteren jeg skal ha valp fra :)

Hun må jo hete holly :D som i Holland liksom:P

Også et bra forslag :)

*begynner å få en del navn på lista si*

Skrevet

Milou uttales Miluu, du legger trykk på Lu og drar på u'en :)

Oki, skjønner. Takk for svar :)

Jeg synes en del av de Nederlanske navna ser veldig fine ut skrifteilig, men når man skal uttale dem riktig så blir det plutselig litt vanskelig. (Miluuu er ikke så vanskelig da, men ville likevel vært mer naturlig for meg å si Miilo/Miilu)

Skrevet

Jaa, Pim er søtt :D Kan jeg stjele det forde? Hehe :P

Jeg har ingen problemer med at hunder heter Pim, selv om det er navnet jeg "sparte" for min evt. første tispe i flere år. Nå er det sannsynligvis uaktuelt å få en Pim ettersom mannen ikke liker navnet, men uansett om jeg hadde hatt en Pim ville det vært uproblematisk for meg å vite at andre hunder hadde samme navn :P

Skrevet

Hun kan hete Meisje. Det betyr jente på nederlandsk.

Ellers liker jeg godt Marijke (uttales mareike). Naboen min da jeg bodde i Nederland het det. Hun var skikkelig kul, for hun var 8 (jeg var 5) og ville leke med meg :)

Og så er Nijntje veldig søtt (uttales neintje). Det er denne søte skapningen:nijntje_noflash.gif

Det er mange fine bøker om henne. Tror vel egentlig det betyr "liten kanin" (Konijn -> kanin Konijntje -> liten kanin), men det gjør vel ikke noe :)

• Like 1
Skrevet

Jeg syns fortsatt noen skal bruke "Costa" siden vi ikke fikk brukt det selv :P .

Ellers er jeg ganske fan av ord som egentlig ikke er navn, men som høres fine/kule/morsomme ut som navn. Pleier å tenke på mine egne interesser eller ting jeg liker for å se om det finnes ord der jeg kan tenke meg å bruke.

• 2 weeks later...
Skrevet

Kullet har allerede fått N-navn, men siden jeg ikke vet hvem som blir min før de chipmerkes (ved 5-6ukers alder - det vil si om 2-3 uker), vet jeg enda ikke hva frøkna mi heter hos oppdretter. Jeg ser an først om det er et navn jeg vil beholde, eller om det blir noe annet :)

Takk for alle forslag! :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...