Gå til innhold
Hundesonen.no

utstillingsline til valp - med fokus på komfort


Recommended Posts

Hei dere,

grønneste grønnskollingen har meldt langhalsingen på valpeshow. Når vi får dreis på joggingen (verken passgang eller hopping?? Hvilke gangarter finnes da, da?) og får trent litt på å gjøre nettopp det sammen med andre hunder, så bør vi være sånn noenlunde klar til å gjøre entre... Men hva skal man ha på seg da?? Synes sånne utstillingsliner er forferdelig tynne. Hvilken lineløsning anbefaler dere erfarne utstillere til valper som skal inn i ringen og lære at dette er en helt ok aktivitet? Dobermanner har laaaange tyyyyyynne halser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du så ikke den varianten jeg har til knertis, men det er rundsydd lær i halvstrup, sånn at den aldri blir helt trang. Denne typen kan du få mye breiere også, og så finnes det typer som er tjukkere foran ved strupehodet. Jeg ville brukt den typen hadde jeg hatt hund med kort pels.

Hvis du tar turen innom NKK Bjerke vil du finne mange stander med veldig mange ulike typer utstillingsliner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme typen jeg tenker på, men i lær/tjukkere stoff. Prøv å holde en dobermanhanne i det pinglete båndet der, du... :lol: (Ja, han er stor og sterk allerede som 4 mnd).

Ja, tenkte mer på typen bånd. Vanskelig å finne konkrete eks. :) men sterkere er nok lurt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstrup, ja takk. Og bredde er knall! Hvor bredt "får man lov til" å ha halsbåndet? Blir det helt feil å tenke i disse banene, hvis man finner et som er mørkebrunt?

Blir tråling av stands på Bjerke ja... Får vel ta turen på lørdagen og se på doberne i aksjon, så jeg ser hva kutymet er i ringen..? (dritt at de går lørdag, er jo søndag det er både LP og andre interessante raser å se på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha det så bredt du ønsker, bare pass på at det ikke blir hudfolder rundt det når hodet løftes, det gir veldig dårlig inntrykk av kjeve og halslinje ;) Heldigvis er det ikke så vanskelig å lære de å løfte hodet selv, slik at man slipper å løfte hodet med lenka, værre å få de til å trave pent :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha det så bredt du ønsker, bare pass på at det ikke blir hudfolder rundt det når hodet løftes, det gir veldig dårlig inntrykk av kjeve og halslinje ;) Heldigvis er det ikke så vanskelig å lære de å løfte hodet selv, slik at man slipper å løfte hodet med lenka, værre å få de til å trave pent :P

Ja, haha, dober med dobbelthake ser ikke lekkert ut. Men ser noen snakker om at bikkja ser ut som den blir "delt i to" hvis halsbåndet blir feil..?

Han løper heldigvis med hodet høyt helt av seg selv, men det var dette med hopp og sprett da... Ser dog ut til at jeg begynner å finne nøkkelen - må springe med høye kneløft selv :) Herregud, verdens minst grasiøse eier med DEN råflotte bikkja... Snakk om å kaste perler for svin *LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, haha, dober med dobbelthake ser ikke lekkert ut. Men ser noen snakker om at bikkja ser ut som den blir "delt i to" hvis halsbåndet blir feil..?

Han løper heldigvis med hodet høyt helt av seg selv, men det var dette med hopp og sprett da... Ser dog ut til at jeg begynner å finne nøkkelen - må springe med høye kneløft selv :) Herregud, verdens minst grasiøse eier med DEN råflotte bikkja... Snakk om å kaste perler for svin *LOL*

Det er som oftest når de står at man kan bli litt for ivrig på å løfte hodet... Du skal være innmari høy forå lett kunne heise en travende dober :teehe:

At halsen deles i to er om lenka e for langt bak, ligger den rett bak ørene i gropen der, og helt inntil halsen på undersia går det fint. Fordel at fargen på lenka matcher hunden, men ærlig talt, de aller aller fleste dommere ser forbi akkurat det der. Det viktigste er å gjøre sitt beste :) Jeg har tom sluppet strupen slik at lina havna ned på brystet til Oabba jeg, mens jeg sjekka åssen hu sto med bakbena.... Fumla sånn med å få den opp igjen at jeg tipper dommeren klødde i fingra etter å ta over :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, og nå er det jo også et valpeshow vi snakker om her, ikke verdensutstillingen! Skal vel overleve å kløne rundt inni der, bare bikkja kommer fra det uten varige men. *flir*

Men så fint, da skal jeg ta med meg tassen på halsbåndjakt på Bjerke, så vi kan få trent litt i det også før vi skal til pers i september. Se etter ei lettere forvirra dame som ser ut som om hun nettopp har landet blant marsboere, that'll be me!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstrup, ja takk. Og bredde er knall! Hvor bredt "får man lov til" å ha halsbåndet? Blir det helt feil å tenke i disse banene, hvis man finner et som er mørkebrunt?

Iogm at du skal ha halsbåndet akkurat i knekken mellom kjeve og hals, bli nok dette altfor breidt, sånn at det blir ubehagelig for hunden heller enn det som opprinnelig var ment. Jeg ville tatt en titt på hva de andre med dober stiller i, jeg, kanskje ikke alle driver med struping og henging av hundene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal jeg seriøst ha båndet så høyt opp?? Det ser jo helt koko ut... Og dessuten er det jo maks ubehagelig for bikkja om bandet strammer seg. (Og igjen, om jeg bruker halvstrup vil det jo ikke holde seg der oppe, med mindre jeg holder det helt stramt hele tida, hvilket vel heller ikke er ønskelig, med tanke på hopsideisi i løpinga)

Nei, må nok ta en titt på disse doberne...

Red: Her er visst

(video)... Men når jeg kikker på Internetten ser det ut som om dette her (foto) er den gjengse posisjonen, med halsbåndet langt nede? Må spørre oppdretter om dette her, skjønner jeg.

Dette båndet var jo ganske ålreit da. Ellers er det visst kjetting som er tingen. Og det er han vel aaaaalt for liten for, beeeeebien til mamsen sin *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en kjettinglenke er kanskje litt "voldsomt" på en liten baby...

Vi bruker sånne nylonbånd som er halsbånd/leiebånd i ett - som man strammer sånn passe (men den kan ikke kvele noen, da..). Finnes i masse farger og tykkelser - de fleste stands på NKK Bjerke har de nok også.

Clou'et et jo såklart å ha valpen/hunden såpass veltrent til å gå i bånd at den ikke struper seg selv, da - da vil ikke den tynneste kjettinglenken være vond heller.

Men ja, et bredt bånd er sjelden særlig pent i utstillingsringene- et tynt ett i diskret farge vil lettere (visuelt) forsvinne - og da ser det penere ut fra dommerens synsvinkel.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

googlet litt rundt og kom over denne siden. Eieren sier hun selv bruker de på Samojed, og at hun har bla am.akita i kundeporteføljen. Hun påstår at de holder til store hunder også. Så kanskje det kunne gå med sateng til dober allikevel? Det var jo unektelig noen fine ting der (herreguuuud så jålete)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen stiller med lenka på brystet, mens andre har den oppe bak ørene. Problemet med å stille med lav lenke, er at hunden lett lener seg framover og blir framtung om man må holde litt igjen, samt får for lang hals om den ser noe interessant utenfor ringen. Får du inn en knallgod korrekt stå er det definitivt penest med løs og lav lenke (dette syns jeg gjelder alle hunder, ikke bare dober).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen stiller med lenka på brystet, mens andre har den oppe bak ørene. Problemet med å stille med lav lenke, er at hunden lett lener seg framover og blir framtung om man må holde litt igjen, samt får for lang hals om den ser noe interessant utenfor ringen. Får du inn en knallgod korrekt stå er det definitivt penest med løs og lav lenke (dette syns jeg gjelder alle hunder, ikke bare dober).

Har forhørt meg, og det er den posisjonen (foroverlent) vi er på utkikk etter hos dober, visst :) (Men det ser da unektelig penere ut når de står med vekten jevnt fordelt? Kanskje man vil ha de litt fortunge hvis de ikke har stor nok kasse? Phjui, it's a jungle out there!)

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste rådet jeg har for å finne utstillingslenke er å dra på utstilling eller velassortert butikk og prøve seg frem til man finner det som funker best på din hund :) Når man har funnet den typen man liker kan man bestille på nett, men prøv alltid først. Jeg har ikke engang brukt samme type på mine tre selv om de er av samme rase, fordi de går forskjellig og oppfører sel forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke engang brukt samme type på mine tre selv om de er av samme rase, fordi de går forskjellig og oppfører sel forskjellig.

Hehe, det forutsetter vel at man har sånn noenlunde peil på hva man driver med, for å kunne vurdere sånne nyanser? Nivået mitt når det kommer til show liner er nok litt mer "Oj, den så fin ut. Den tar vi!" :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det forutsetter vel at man har sånn noenlunde peil på hva man driver med, for å kunne vurdere sånne nyanser? Nivået mitt når det kommer til show liner er nok litt mer "Oj, den så fin ut. Den tar vi!" :baby:

Neida, man prøver båndet på hunden og går/traver litt med det. Da ser man hvordan hunden responderer på de forskjellige variantene, og velger det som fungerer best. Ikke mer heksekunst enn det! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framoverlent er fremelsket av de som ikke har korrekt masse i front og manglende vinkler bak:P Dessuten gir det jo et mer ivrig uttrykk for de som ikke er det..

Hva med å gå på en voksenutstilling og se hva du selv liker? Jeg kommer feks aldri til å strekke mine sine bakben så langt bak eller bredt som mange med GD gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få hunden til å stå litt "framoverlent" er vel mest for å få hunden til å stå bra på frambeina, slik at de står rett ned og har lite med masse i front og bakbeinsvinkler å gjøre. En hund som står på alerten står som regel mye mer balansert enn en som står lettere tilbakelent med sine noe knappe skuldervinkler/korte overarmer :).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...