Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville du valgt hvis...


Midas
 Share

Recommended Posts

Du skal bruke hunden til spor, lydighet og turhund som kan bære kløv og dra på ski?

Jeg funderer på hund nr to, og har tenkt på å ha en toller til, men liker også aussien godt. Jeg trenger en hund som er førerorientert, som har selvtillit og er sterk mentalt. Ja, jeg vet at det kommer an på oppvekst og miljøtrening, men en rase som i utgangspunktet skal være slik.

Jeg trenger en hund som er stor nok til å trekke, men ikke større enn tja, 60-65cm..

Den skal stilles ut, så den må være registrert. Ikke en utpreget mild rase, heller en rase som er litt selvstendig og egenrådig.

Når jeg skriver dette føler jeg det bare er en kopi av Midas jeg vil ha :P Hvordan er aussien mentalt? Er den er veldig vár hund som ikke tåler å få et NEI, eller har den en sterk mentalitet?

Vil gjerne høre tips om alle raser som kan passe inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men neeeeei, tror ikke det blir helt riktig. Jeg skal ha en førerorientert hund som kan være løs uten å stikke over alle hauger :P Det er vel ikke huskyen helt stor på?

nei, der svikter de grovt (som normalen i alle fall) :P

men spor og friluftsliv er de ypperlige til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien har vell noe dritt på enkelte linjer, men det går an og finne stødige hunder om man er nøye i valg av oppdretter osv.

Ellers kan sikkert alle retrieverne passe, bortsett fra flat som blir ganske stor. Jeg ville valgt kelpie :) Har sett mer og mer av disse og de er kule :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed! Vår er i alle fall alt hva du beskriver. Han er veldig førerorientert og syns det er skikkelig kjedelig å være alene, altså stikker ikke av. Likevel er han veldig selvstendig og mentalt stabil som bare det. Nå er han bare valpen enda, og rasen er vel ikke utpreget førerorientert eller ikke-stikke-av, men vårt individ er alt du beskriver der i alle fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed! Vår er i alle fall alt hva du beskriver. Han er veldig førerorientert og syns det er skikkelig kjedelig å være alene, altså stikker ikke av. Likevel er han veldig selvstendig og mentalt stabil som bare det. Nå er han bare valpen enda, og rasen er vel ikke utpreget førerorientert eller ikke-stikke-av, men vårt individ er alt du beskriver der i alle fall :P

Det finnes slike individer innenfor de fleste raser, hadde det vært så enkelt hadde det ikke spilt noen rolle hvilken rase man valgte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du burde ta toller igjen jeg, eller holde deg til retriever iallefall, de virker å passe deg så bra. :)

Er det blodspor du tenker på, eller vil du prøve NBF og satse på lydigheten?

Ettersom kelpie ble foreslått. Personlig tror jeg de er litt for myke og litt mer enn hva du trenger, om jeg forstod førsteinnlegget riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruks, men viltspor jeg vil gå ja :) Jeg tror også kelpien blir for mye og for myk. Det er helt sikkert mange raser som kunne passet inn, og enda flere individ. Jeg har gått på såpass mange smeller at jeg kjøper ikke valp på lykke og fromme mer. Midas ble valgt med omhu, og er perfekt til mitt bruk. Sta som et esel, men likevel veldig mammadalt.

Det aller aller viktigste for meg er at hunden er stabil mentalt og ikke fyker i været og skjelver i timevis om jeg mister et kaserollelokk i gulvet. Jeg trodde kanskje aussien var litt lik tolleren, men den er kanskje ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed! Vår er i alle fall alt hva du beskriver. Han er veldig førerorientert og syns det er skikkelig kjedelig å være alene, altså stikker ikke av. Likevel er han veldig selvstendig og mentalt stabil som bare det. Nå er han bare valpen enda, og rasen er vel ikke utpreget førerorientert eller ikke-stikke-av, men vårt individ er alt du beskriver der i alle fall :P

Din er vel ikke mer en 3-4 mnd enda..? "Alle" valper er sånn, at han ikke stikker nå betyr ikke at han ikke vil stikke når han blir større. Mine valper kan gå løse til de blir 6-9 mnd, da våkner det noe mer i de, og de finner ut at det er andre ting i skogen en mor som er spennende. Noen vil kunne gå løse som voksne også, men det er mer unntaket.

Mine er også relativt førerorienterte når vi trener på hundeklubben, til det dukker opp noe som er mer spennende (fugl, vilt). De er lettere å trene lp med en hovawarten (synes jeg) og er ikke dumme sånn sett, men ingen rase man skaffer for å satse på lydighet. Å trene lp med samojed vs bc blir litt lada mot ferrarri.. Man kan komme langt med Lada også, men....

Klart, de kan brukes til spor, men det er mer naturlig for de gå med nesa høyt, etter min erfaring. Men jo, gode neser har de! Finnes jo de som har trent de til både å spore skadd vilt og redningshunder.

Nei, jeg ville ikke sett på samoejden med TS sine behov, særlig ikke om du tenker å konkurrere.

Mitt svar på "Du skal bruke hunden til spor, lydighet og turhund som kan bære kløv og dra på ski?" er likevel samojed, for MIN del. Men jeg satser ikke innen lp/spor, det er noe vi gjør bare for gøy og variasjon.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når du tiller spørsmålet som hva ville du valgt, så er jeg ikke i tvil. Tervueren. Men man må liksom være typen til å like den type hund :) For meg er det ikke tvil, belgern passer alle kriteriene og mer til. Om det er rett for deg vet jeg ikke. Og hannene kan bli litt over maksstørrelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de krittetiene hadde jeg nok byttet rase. Ser flere skriver AK, men slik jeg tyder det så vil ikke du ha en så "in your face and under your skin" førerorientering. Hadde kanskje tenkt mot WK, ACD, schaferhund eller Belger med de krittetiene.

Edit: WK faller egentlig bort siden den ikke kan stilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått hjelp av Jeanette til å finne en god aussie. :aww: Og så ville jeg, dersom det ikke lot seg gjøre, sjekka ut acd. De er ofte litt "sindigere" enn aussien, og kanskje ikke så egna til å trekke (går bak og driver i stedet), men utrolig artige og skjønne, etter min begrensa erfaring.

Men joa, aussie... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Australsk cattledog dere mener med ACD?

Mulig noen blir støtt nå, men de synes jeg ikke er noe fine :icon_redface: Jeg kjøper ikke rase etter utseende og synes ikke tolleren var særlig fin heller før jeg fikk det selv, men denne typen pels og utseende er ikke min smak. Samboeren min vil helst ha sånn god pels som tolleren har, altså ikke strihåra eller helt korthåra. Jeg tror kelpien blir for vár for meg, men jeg vet ikke så mye om den. Den rasen synes jeg er veldig flott da.

Aussien er perfekt utseendemessig, både ift kroppsbygning, størrelse og pels, men jeg er litt redd for at den lett blir nervøs. Selv om jeg ikke har noe som helst grunnlag for å si det, for jeg kjenner rasen veldig dårlig. Her er det vel også viktig å velge oppdretter med stor omhu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg synes nå aussien høres perfekt ut der. Det er mulig det kan bli litt mye gjeterinstinkter hvis den kommer fra gjeterlinjer?
Min hund kommer fra Chiljas Kennel, som bruker hundene sine noe til utstilling, men også som familiehunder og litt til bruks. De trenger jo mye aktivisering for å være lykkelige. (Om de ikke får nok stimulering kan de være ganske bøllete..)

Men Mido, min snart 6 måneder gamle Aussievalp er akkurat det du beskriver :) Han tåler alt av høye lyder, og er veldig lite sensetiv.
Fortsatt har han et stoort behov for nærhet og kos. Aussien tåler absolutt å høre et NEI, og jeg tror den i mange tilfeller trenger det også. De har veldig stor humor og virker som de nyter å "dra den litt langt" bare for å tulle-kanskje for reaksjonens skyld. Hehe.Inne kan Mido ligge heelt inntil meg og ville ha kos, mens andre ganger vil han bare leke. Når vi er ute vil han utforske så mye som mulig, men kommer stormende bort hvis han glemmer at jeg har kalt han inn :)

Men du bør tenke på at det er en hunderase som knytter seg sterkt til eieren sin, og trives ikke så veldig godt med å være mye alene. Mido kan være alene hjemme noen timer, men jeg vil ikke gjøre det for ofte. Sosialisering med med både mennesker og hunder i tidlig alder er viktig, for de kan bygge opp fremmedfrykt. Men ikke misforstå: hvis det er noe de vil så er det å gå ut på eventyr og utforske. Du må alltid ha en god grunn for det du ber den om, og være konsekvent :) tøffe er de- de kan jo tross alt gjete både kaniner og okser!

Jeg skal nok drive med kløv med Mido han når han blir gammel nok, for det er det veldig fint bygd til. Lydighet, ski, spor, turer i fjell/skog og agility er perfekte aktiviteter for denne hunden. Hvis man bygger forholdet på tillit virker det som en aussie vil gjøre alt for eieren sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...