Gå til innhold
Hundesonen.no

Baste-vente-tråd


Tine Brubak Jahren
 Share

Recommended Posts

Jeg begynner å merke at mine omgivelser nå begynner å synes det blir litt i overkant mye valpeprat fra meg, så jeg tenkte det kunne være greit å få utløp for tankene mine rundt det å få valp hos et mer likesinnet publikum.

Om snaue tre uker skal det skje, vi skal hente vår Berner Sennen-hann fra dette oppdrettet og vi blir hundeeiere for første gang! :blissysmile:

Dvs ikke helt da - i 16-17 års alderen, mens jeg fortsatt bodde hjemme hadde vi en Berner Sennen som dessverre hadde veldig dårlig helse og døde ung..

Mannen har vokst opp med dvergpuddel men har ikke hatt interesse eller lidenskap for dyrehold før vi fikk de to kattene våre, Tia og Mille, men selv om jeg helt klart er den som tar mest av her er alle veldig spente og gleder seg veldig til valpen kommer.

Her er vidunderet; Hubba Bubba's Qarl Berner - "Baste" :heart:

post-11333-0-96539600-1344184062_thumb.j

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg begynner å merke at mine omgivelser nå begynner å synes det blir litt i overkant mye valpeprat fra meg, så jeg tenkte det kunne være greit å få utløp for tankene mine rundt det å få valp hos et me

Da har vi vært på valpebesøk igjen, for tredje gang for mitt vedkommende.. Baste ser ut til å være den roligste valpen i kullet, han er sosial og kontaktsøkende som de andre men er ikke førstemann

I dag er det lille Basteaften! :)

Posted Images

Takk for det! :)

Har fått på plass, i allefall satt i bestilling, det meste av det vi trenger av utstyr og skiftet ut til større biler med alt det har medført av googling og grublerier, nå er det fôr som har det store fokuset.

Tok det liksom for gitt at han skulle ha kvalitetstørrfor for store raser, men så har jeg oppdaget råforing og driver nå og lurer på om det er noe jeg bør se på. Har lyst til å prøve det ut, men kommer nok til å safe nå helt i begynnelsen og gi han samme for som han har fått hos oppdretter. Det viktigste jeg må finne ut av i første omgang er mengden mat, vil være påpasselig med å ikke overfore så han vokser for fort og dermed risikere helseplager, men håper han ender opp god og røslig til slutt likevel. Begge foreldrene er store så det er gode sjanser for det.

Ellers tenker jeg mye på trening og sosialisering, er redd for å ikke få det til selv om jeg føler jeg har litt kompetanse på området fra forrige gang. Han skal være med meg mye på jobb hvor det er mye folk og hunder (og høner) og vi får mye besøk hjemme så det er viktig at han er trygg og rolig. Det jeg kommer til å fokusere mest på er innkalling, gå pent i bånd, ikke hoppe på folk, gå og legge seg når han får beskjed om det, varsling ved besøk hjemme eller på jobb, ta seg pent inn og ut av dører og biler osv.

Dette MÅ sitte, resten får være en bonus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk! :)

Ang. navnet, jeg synes det er rart at ikke flere bernere heter Carl? Det er jo "the obvoius coice" ;)

Carl Berner var stortingspresident under unionsoppløsningen og en god, gammel hederlig venstremann (partileder en periode til og med) og det er jo det perfekte navnevalget for min berner da jeg er lokalpolitiker for Venstre.

Men kallenevnet hans vil være Baste, det er det vår yngste sønn og den som fikk trumfet gjennom anskaffelsen av hund kalte seg da han var liten, passet fint å kalle opp hunden etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på valpebesøk igjen, for tredje gang for mitt vedkommende.. :whistle:

Baste ser ut til å være den roligste valpen i kullet, han er sosial og kontaktsøkende som de andre men er ikke førstemann ut til å prøve nye ting, håper han er like cool as a cucumber som voksen også.

Her er de nyeste bildene av snuskebolla vår (hentet fra oppdretters side)

post-11333-0-88060600-1344670687_thumb.j

post-11333-0-17756100-1344670695_thumb.j

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er lasteromsdeler og hundeport bestilt og jeg har pådratt betennelse eller noe i skulderen etter å ha beskjært ørten busker og kratt for å lage større uteplass til Baste. Noe må jo ventetiden brukes til ;)

Har dessuten funnet ut at vi må kjøpe seletøy også, i tillegg til halsbåndet. Men hvilken?

Hurtta Pro Y-sele eller noe annet? Får ta han med ned i dyrebutikken en dag så vi finner en som passer.

Leser mye om diverse treningsmetoder og har fått et klarere bilde av hva slags hundeeier jeg vil være, hva slags hund jeg vil ha og hvilke metoder jeg har tro på, gleder meg til å utøve i praksis!

10 dager igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Baste vil vokse enormt fort, så jeg ville levert tilbake de små matskålene og kjøpt nye store, dype istedet. En dupp med nesa neddi og de du har er tomme... Det samme med sele, kjøp gjerne noe billig på Europris, før det har gått en uke har han vokst ut av den... Han vil legge på seg et til to kilo i uka noen måneder fremover ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)

Han kommer antagelig til å bli ganske stor så jeg ser for meg at vi oppgraderer til skåler i stativ etterhvert som han blir større.

Disse får holde så lenge :)

Tenkte også på det med selen, at det kanskje ikke er vits å investere allverden nå som han skal vokse så mye... men så vil jeg jo også at han skal ha en behagelig sele som er fin å gå på tur med. Vi får se hva det blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Takk og takk! :)

Ang. navnet, jeg synes det er rart at ikke flere bernere heter Carl? Det er jo "the obvoius coice" ;)

Carl Berner var stortingspresident under unionsoppløsningen og en god, gammel hederlig venstremann (partileder en periode til og med) og det er jo det perfekte navnevalget for min berner da jeg er lokalpolitiker for Venstre.

Men kallenevnet hans vil være Baste, det er det vår yngste sønn og den som fikk trumfet gjennom anskaffelsen av hund kalte seg da han var liten, passet fint å kalle opp hunden etter han.

Hehe det er faktisk en del bernere som heter Carl Berner :P Men et kult navn forde :D Baste passer til en rugg av en berner hannhund da! Hehe selv om jeg leser tittelen på tråden som beste valpetråd hele tida.

Nå er lasteromsdeler og hundeport bestilt og jeg har pådratt betennelse eller noe i skulderen etter å ha beskjært ørten busker og kratt for å lage større uteplass til Baste. Noe må jo ventetiden brukes til ;)

Har dessuten funnet ut at vi må kjøpe seletøy også, i tillegg til halsbåndet. Men hvilken?

Hurtta Pro Y-sele eller noe annet? Får ta han med ned i dyrebutikken en dag så vi finner en som passer.

Leser mye om diverse treningsmetoder og har fått et klarere bilde av hva slags hundeeier jeg vil være, hva slags hund jeg vil ha og hvilke metoder jeg har tro på, gleder meg til å utøve i praksis!

10 dager igjen.

Jeg ville venta med sele til du får han og så ta han med til en dyrebutikk og prøve og kjøpe en billig justerbar en som passer når den er stilt på det innerste. De vokser fort, og kjedelig å bruke masse penger på en fin sele som bare passer en ukes tid :)

Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernervalper er jo såå typiske postkortvalper, alltid søte :heart: .

Enig med de andre, kjøp billige ting som du kan bytte ut når det trengs, jeg har samme "problemet" her hjemme. Vi kjøpte bare to helt enkle svarte halsbånd som kunne justeres masse, og så skal han få spesialbestilte, superfine halsbånd når vi vet voksenstørrelsen hans!

Det eneste vi har lagt "mye" penger i nå (350,- ca) er selen hans, fordi jeg syns det høres grusomt ut når han blir oppspilt og drar i halsbåndet og kveler seg selv, hoster og styrer på. Jeg bestilte den minste "store" størrelsen som kan justeres MYE, og den var bittelitt for stor da vi hentet den, men nå passer den supert :) . Den varer nok ikke til han er voksen, men den kan brukes lenge og så tenker jeg å selge den etterpå siden det er en fin sele av god kvalitet.

PS: Føl deg fri til å spamme bilder og så masse valpeprat du bare vil! Hehe!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig tilbakemeldinger og gode råd! :)

Aporops navnet; eldstesønnen min omtaler han konsekvent Bastemums :wub:

Jeg har lovet innehaveren av den lokale dyrebutikken på tro og ære å ta han med ned så hun får hilse på han (og hunden hennes), det passer jo fint å gå på sele-shopping en dag som en del av sosialiseringen :)

Ellers har jeg fått hilse på valp i dag, sjefen min sin 9 uker gamle lille, sorte labradortøtte.kom på besøk på jobben.

Skikkelig søtnos! :heart:

Og veeeeldig praktisk at hun får valp et par uker før meg; de hadde glemt hvor mye jobb det er å få en valp i hus med manglende nattesøvn, tissing og alskens så da får jeg full forståelse for at jeg må ta ut myye avspasering framover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en søtnos!

Og det virker som du virkelig har alt tilrettelagt og klart. Det eneste jeg ikke så at du nevnte er hjemmealenetrening, for selvom han kan være med på jobb og slik er det absolutt gull verdt av og til at hunden kan være alene noen timer.

Finnes vel mange måter å gå frem, men er jo bare å starte i det små.. gå ut med søpla f.eks. når han ligger og sover osv. Tror du kommer til å få en herlig god og trygg hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en søtnos!

Og det virker som du virkelig har alt tilrettelagt og klart. Det eneste jeg ikke så at du nevnte er hjemmealenetrening, for selvom han kan være med på jobb og slik er det absolutt gull verdt av og til at hunden kan være alene noen timer.

Finnes vel mange måter å gå frem, men er jo bare å starte i det små.. gå ut med søpla f.eks. når han ligger og sover osv. Tror du kommer til å få en herlig god og trygg hund!

Har tenkt på det også, og har planer om å løse det som du foreslår. Små mengder av alt han må lære seg og bli vant med til å begynne med, og øke gradvis etterhvert høres veldig fornuftig ut.Selv om vi er så heldige at han kommer til å ha folk rundt seg mesteparten av tiden er det helt nødvendig å lære han å greie seg noen timer på egenhånd.

Noe av det jeg kjenner jeg gleder meg mest med det å få hund er å gå på tur i skogen, være mer ute rett og slett.

Jeg er en sedat sofagris så jeg er nødt til å ha noen som tvinger meg ut. Jeg liker jo veldig godt å være ute når jeg først kommer meg dit, det er bare mangel på selvdisiplin som ødelegger for meg!

Blir gøy å ha han med opp på hytta i høstferien, håper det blir gnistrende høstvær på fjellet den uka. Heldigvis orker de ikke gå så kjempelange turer i den alderen, det passer meg fin-fint ;)

(Note to self: Må bli sånn fjellreven-person, må huske å ønske meg turtøy og støvler til bursdagen min. )

9 dager igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fem dager igjen! :)

I dag skal vi avgårde for å se på et stakittgjerde, satser på at det ser ok ut så vi (mannen) får satt det opp i løpet av uka.

Da mangler bare bilsikringen og å sette opp den andre trappegrinda så er vi klare!

Men først skal jeg gjennom en travel jobb-uke, da går i allefall tiden fort da om ikke annet.

...og så havner det stadig hundeting oppi handlekurven min om dagen..

post-11333-0-70177800-1345362589_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baste var fantastisk søt! Kjenner til shoppegalskapen. :D

Berner-valper er vel noen av de søteste som finnes :wub:

(forresten, siste innkjøp, fotballen, den går i stykker veldig fort så bare gi den under oppsyn. Har en hund som aldri har ødelagt en leke i sitt liv, han fikk en slik og hadde tatt hull på den og spredd hvite "dotter" i hele leiligheten på fem min :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...