Gå til innhold
Hundesonen.no

Innpåsliten på utstilling?


L.M.
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg aldri vært på utstilling før, sett bortifra to ganger som tilskuer med venner/familie når jeg var liten. Nå lurer jeg på om jeg skal låne med meg en hund jeg kjenner og ta en tur en gang, ta litt bilder og sånn, se meg rundt :) Men, jeg er jo ikke kjent med hva som er vanlig "etikette" på utstilling, spesielt da med tanke på plass og sånn, så da spør jeg dere soniser jeg :D

Er det veldig vanlig å la hundene hilse på "alle" andre (dyr, mennesker, selvfølge, spør først..)? Forventer folk at alle hundene der inne er 100% "trafikksikre"? (er egentlig ikke noe problem, men jeg vil vite litt hva jeg kan forvente) Alt i alt, hvordan forholder folk flest seg og hundene sine til andre hunder? Og dere soniser, hvordan er dere personlig og med hundene på utstilling?

Håper noen har litt mer erfaring enn meg på dette området :D På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neiiii, vi hilser ikke ubedt på utstilling. Herregud, en bedlington som får sikkel på seg, er krise :) Vi er litt beskjedne (faktisk :lol: ) for å ikke forstyrre de som er der for å stille, eller konkurrere. Prøver iallfall. Hvorfor vil du ha med deg lånehund på utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilar sterkt på at folk forventar at alle er "trafikksikre" på eit utstillingsområde nei. Har hendt både i og utanfor ringen at det har blitt bråk hundar imellom. Enkelte lar hundane nærmast gå på sjølvstyr med langt kobbel og det heile, eg for min del føretrekker å ha frøkna mi i kort kobbel og nærme meg, både så ingen skal trakke på ho, og så eg sjølv skal kunne ha kontroll over ho om noko skulle skje. Unngår å hilse på vilt fremmede hundar, veit aldri korleis dei er eller reagerar. Så då held eg meg enten med kjente eller for meg sjølv :P

Og med tanke på at det gjerne er mange som skal inn i ein og samme ring, så blir det fort tett rundt ringen, men kan ikkje påstå eg har endt opp med å ha folk og hundar klin inntil meg, så det er stort sett plass til å bevege seg litt. Men det varierar kanskje litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt på om du velger ute eller inne utstilling, inneutstilling kan være trangt,

og jeg vet ikke helt hva du mener med "trafikksikker", men hvis du har en utagerende hund er

det ingen fordel å gå rundt på en innendørs utstilling da hundene kommer opp i ansiktet på andre

hunder rett som det er. På uteutstilling er det ofte mer plass mellom ringene, og man havner

ikke oppi alle andre hunder om man ikke vil.

Jeg lar ikke mine hunder hilse på andre hunder pga smitte,

og ser helst at folk ikke går med lange bånd på hundene sine

og lar de hilse på "alt".

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine hilser bare på hundene til de jeg kjenner (og stopper og prater med) - og ikke alltid dem heller nødvendigvis - når vi er på utstilling. Det er det flere grunner til. For det første ift smitte av kennelhoste og andre sykdommer - jo flere hunder de hilser på, desto større er sjansen for å bli smittet. For det andre syns jeg ikke mine hunder trenger å ha forventning om å hilse på alt av mennesker og hunder, særlig ikke på et sted hvor det kryr av begge deler. Og til sist (og kanskje viktigst, egentlig) vil jeg unngå at hundene mine får for mange dårlige opplevelser med andre hunder. En utstilling er ikke en naturlig arena for hunder å hilse på hverandre, for å si det mildt. De holdes i stramme bånd (gjerne strup - dvs utstillingslenka), de må være tett på hverandre og har få/ingen fluktmuligheter, de får ikke plass til å bruke språket sitt, og i det hele tatt. Det er veldig pressede og stressende omgivelser, og mange hunder reagerer nok fortere der enn de ville gjort i en annen setting. Derfor unngår jeg at hundene mine skal hilse på hunder som "pleier å være snille", for plutselig kan det smelle allikevel.

Hunder de kjenner får de selvfølgelig lov til å "si hei" til, og leke litt rolig ringside med hvis det passer seg slik.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok i en liten "boble" på utstilling, med noe tunnelsyn, så legger ikke så merke til så mye :P Jeg pleier ikke å la hundene mine hilse på andre hunder, bortsett kanskje fra hunder som de kjenner fra før av.

Men det gjør ikke noe at folk kommer bort for å hilse på, og for å spørre litt om rasen, det synes jeg er veldig koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hilser heller ikke på utstilling, annet enn på et utvalgt fåtall. Og da ikke ringside som regel, men f.eks. mellom salgsstandene osv. Og ja, det finnes utagerende hunder på utstillinger.

Mine får gå med lange kobbel der det er god plass, og holdes helt inntil meg der det er liten plass. Jeg har jo ikke kontroll på hvor alle andre hunder er, og ønsker ingen mulighet for at mine skal kunne svare på tiltale om en er litt gretten.

Edit: jeg er også hyggelig om folk kommer å snakker med meg. Men ikke forvent at hunden(e) mine skal lekes med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å skjerme hundene mine mest mulig på utstilling. Det er stress når så mange hunder er samlet på ett sted. Prøver så godt eg kan å finne en rolig plass ringside, og holder hunden tett innpå meg. Kjente hilser vi på, og dersom noen spør, er eg stort sett ikke vanskelig med hilsing. Kommer litt an på hvor tett det er på at vi skal i ringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oja ok såpass ja :) At jeg ikke tenkte på dette med pelsstell og sånn, selvfølgelig skal ikke nypynta utstillingshund tukles med :lol: Høres ut som de fleste gjerne holder seg for seg selv i utgangspunktet, men høres ut som utestilling er lurere å prøve først for meg (og bikja :P ) som er såpass nye. Kanskje jeg kan spørre om vi kan få leke litt med noen i nærheten først også, man kan aldri bli for forberedt :innocent:

ida: Jeg tenkte ikke å stille hunden, rett og slett bare ta noen bilder og se litt på for morro skyld, og hunden er jo med som en del av morroa, for kosens skyld :) Enkelt og greit :D

WheatenMali: Med "trafikksikker" mente jeg egentlig bare at hunden liksom tåler det meste, altså at folk tar det litt som en selvfølge at de kan slippe hund, barn, (eller seg selv :P ) fritt rundt andre hunder på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oja ok såpass ja :) At jeg ikke tenkte på dette med pelsstell og sånn, selvfølgelig skal ikke nypynta utstillingshund tukles med :lol: Høres ut som de fleste gjerne holder seg for seg selv i utgangspunktet, men høres ut som utestilling er lurere å prøve først for meg (og bikja :P ) som er såpass nye. Kanskje jeg kan spørre om vi kan få leke litt med noen i nærheten først også, man kan aldri bli for forberedt :innocent: ida: Jeg tenkte ikke å stille hunden, rett og slett bare ta noen bilder og se litt på for morro skyld, og hunden er jo med som en del av morroa, for kosens skyld :) Enkelt og greit :D WheatenMali: Med "trafikksikker" mente jeg egentlig bare at hunden liksom tåler det meste, altså at folk tar det litt som en selvfølge at de kan slippe hund, barn, (eller seg selv :P ) fritt rundt andre hunder på området.

Du finer de fleste varianter på utstilling som du finner ute på tur. Noen bråker, noen vil leke, noen tar masse hensyn og noen bryr seg ikke. Det samme gjelder eiere. Både utendørs og innendørs utstilling er trangt, er min erfaring. Spesielt rundt ringene, og jeg antar det er der du skal være mest. Jeg ville ikke hatt med meg hund viss målet var og være tilskuer, se/lære og ta bilder av fine hunder. Det er bare upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke spesielt koselig for en hund å være på utstilling, mtp hvor mye lyd, inntrykk, fravær av intimsone og voldsomme mengder andre hunder som er der (men det betyr ikke at de ikke kan kose seg inni ringen, altså), så jeg kan virkelig ikke begripe hvorfor du skal dra med deg en hund du ikke engang eier sjøl og utsette den for både smittepress og alle disse inntrykkene, når det du egentlig vil, er å ha en koselig dag hvor du kan titte på alle slags raser og prate med folk om hundene deres.

Sorry for krasshet, men du får en mye bedre opplevelse uten å måtte drasse med deg en hund, og det virker som du trur det er et must å ha med hund på utstilling. Dersom du har lyst til å prate med folk, så er du mye mer tilgjengelig uten en hund i veien, hehe.

Forøvrig er jeg alltid veldig imøtekommende og sosial på utstilling, og elsker å snakke om hundene mine. :lol: Men fordi den yngste er et troll i bur, hadde det ikke blitt sånn megastemning om du kom bort med en bikkjeslamp på slep. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvis ligger for det meste i buret sitt når han ikke luftes, skal inn i ringen, stelles, eller drikker vann. Han har vært på 4 utstillinger og er bare 8 mnd så han synes buret er veeeldig greit å ligge i foreløpig for der er det rolig og trygt. Han enten sover eller ligger å ser ut :) Lar han ikke hilse på alt og alle, men om noen kommer bort og som en sa over her, spørr om rasen, så lar jeg de hilse. Jeg var på flere utstillinger uten hund først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg igjen hunden hjemme du, skal du bare se og kose deg så er det best uten hund. Er selv ofte på utstillinger osv uten hund bare for å se og kose meg, å som de sier over her så er det mange som er glad i å snakke om rasen de stiller og de fleste er veldig hyggelige. (etter min erfaring da)

Har jeg først med meg hunden min så starter vi med å gå litt utenfor alt folke maset for så å bevege oss rolig innover, han var med på noen små utstillinger osv da han var valp/yngre, ser på det som finfin miljøtrening. Han var også med i vikingskipet i fjord, der satt vi for det meste på tribunen, bikkja sov...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, høres ut som utstilling er litt mer intimt og slitsomt enn morsomt for bikja.. Hvertfall om den ikke stiller engang :P Har egentlig ingenting imot å ikke kunne hilse på alle andre hundene der, men hvis hunden ikke engang kommer til å like det gidder jeg ikke dra den med meg heller. Da tar vi oss heller en koselig dag et annet sted :) Men tusen takk for svar iallefall alle sammen, var iallefall veldig hjelpsomt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal på utstilling for å se på, kose seg osv videre så anbefaler jeg å dra uten hund. Jeg skal for første gang på lenge dra slik til Bjerke, og gleder meg som en unge for det betyr at jeg virkelig får sjekke ut diverse av det jeg vil se på osv.

Slipper å ha en hund i andre enden når jeg tar bilder, så jeg kan fokusere 100% på kamera :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...