Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydigste hunderase (?)


Pumper
 Share

Recommended Posts

For å si det sånn, har gått på hundekurs, kan det meste om bikkje. Jeg vet hvordan jeg bruker 2 timers trening, og hvordan det skal effektere. :)

Hvis du kan det meste om bikkje, så veit du vel også hvilke raser som er lettest å trene, og hvordan man lærer en hund å komme på innkalling. Da er vel denne tråden ganske unødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sånn, har ikke pugga rasene, ikke misforstå meg. Men jeg vet hvordan å oppdra en bikkje. Er ikke noe ekspert heller, og tips er alltid flott uansett hvor flink man er.

Men innkalling klarer du ikke lære en av verdens aller mest lettlærte raser? Kanskje du bør revurdere hva du tror du kan, gå litt i deg selv og konsentrere deg om hunden du har - og lære litt mer om grunnleggende hundetrening, som innkalling.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling, eller hva tenker du på? Hva jeg gjør eller hvilke ''triks'' jeg lærer?

Dette sa du:

Jo, glemte det. Kan tilby 1-2 timers tur totalt pr dag, og 1-2 timers trening pr dag. :)

Jeg lurte på hva DU mener med trening, jeg? 1-2 timer trening pr dag er temmelig ambisiøst og da lurte jeg på hva og hvordan? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi kan innkalling, det er bare hvis det er en hund som har tatt oppmerksomheten at hu ikke kommer. Ikke vær så negative folkens. Når jeg trener med bikkja trenger jeg badics, innkalling, sitt, bli, går vekk fra hu, og kom. Apportering, ligg og finne leke mener jeg er effektiv trening. Jeg trener med langline om dere ville vite det.

Men ser ikke vitsen i å være negative, få opp humøret og svar positivit. Hvis ikke, la vær å svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Hunden din KAN innkalling dersom det ikke er noe annet interessant som foregår?

Da er neste skritt å trene på at hunden kommer OGSÅ dersom det er forstyrrelser. DET er faktisk viktigere enn at den kommer når det ikke er annet som skjer. Da må DU gjøre deg superartig og interessant slik at DU er kulere enn andre hunder eller andre forstyrrelser. Hva er det beste hunden din vet? Godis? Ball? Lek med fille? Bruk det hunden din elsker over alt på jord - og belønn hunden når den kommer til det med dette. Begynn gradvis med noe som ikke forstyrrer hunden så veldig, og øk dermed graden av forstyrrelser etterhvert. Dette er ikke gjort på en dag liksom, så vær tålmodig - så skal du se at hunden også kommer dersom det er andre forstyrrelser.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en golden fra før, min første hund. Tenkte på en lekekamerat. Men trenger noen råd først. Min golden er ofte fri, men hu vil ikke høre med en annen hund forut. Hu reagerer også litt treigt uten noe forut. Hjelp med dette hadde vært tipp topp. Kanskje jeg lager en egen tråd om det også. Setter virkelig pris på litt innkallingtips, hu er flink til det. Men som sagt, må få opp reaksjonen og må komme uansett om det er 10 bikkjer forut. ;)

- henrik

Det er ingen hunder (uansett rase) som kan innkalling av seg selv. Det krever trening med langline (slik at du kan stoppe hunden om den ikke hører på første innkalling), godbiter/leker. Det kan være lurt om du går sammen med noen andre for å bevisst trene på innkalling, eller går et kurs.

Border collie er IKKE født lydig. Om man ser på andelen border collie i forhold til hvor mange som er lydige, tror jeg fort man ser at det er en av de rasene med mest problematferd. En border collie vil bli alt for krevende for deg om du synes bare det å lære en hund innkalling er vanskelig. Da er det mye bedre å velge en litt mindre krevende rase som er førerorientert.

Noen forskjellige raseforslag du kan kikke nærmere på): Bernen sennenhund, grosser, lapsk vallhund, Howavart, golden retriever, labrador, springer spaniel, australian shepherd (kan være veldig krevende), australian cattledog, dalmatiner, welsh corgi cardigan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele gjengen her tolker meg helt feil. Hunden min er vell dressert, og ingen problemer. Sikkert 5/10 deler i verden som ikke kan det min hund kan. Ikke noe skryting der, men for at dere skal skjønne. I bet: At deres hunder ikke alltid kommer når den har noe interesant forut. Så, ikke tro jeg er en fyr uten erfaring. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele gjengen her tolker meg helt feil. Hunden min er vell dressert, og ingen problemer. Sikkert 5/10 deler i verden som ikke kan det min hund kan. Ikke noe skryting der, men for at dere skal skjønne. I bet: At deres hunder ikke alltid kommer når den har noe interesant forut. Så, ikke tro jeg er en fyr uten erfaring. Takk.

Du ber i utgangspunktet om råd om raser som er lett å trene til å bli lydige. Du har allerede en av de rasene som regnes for enklest å trene, og det er ingen garanti for noen raser at de blir lydige eller alltid kommer på innkalling.

Folk på forumet her har forskjellige forutsetninger og hundehold, men jeg tror ikke at noen her vil påstå at de kan mer om hundehold enn de fleste andre. Det sagt, så er det nok av flinke folk her som konkurrerer i mange grener og har innkalling på hundene sine både fra vilt og andre hunder. Jeg kan dessverre ikke påberope meg å være en av disse, men jeg mener selv også at jeg ikke har skikkelig innkalling på hundene mine så lenge de ikke kommer når de ser andre hunder.

Du helt sikkert lære litt av å lese på forumet her om innkalling og trening, hvis du søker på "innkalling" så får du opp noen tråder med mange gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hele gjengen her tolker meg helt feil. Hunden min er vell dressert, og ingen problemer. Sikkert 5/10 deler i verden som ikke kan det min hund kan. Ikke noe skryting der, men for at dere skal skjønne. I bet: At deres hunder ikke alltid kommer når den har noe interesant forut. Så, ikke tro jeg er en fyr uten erfaring. Takk.

Selv om du er en fyr med erfaring så får du så utrolig mye mer igjen om alt sitter godt når du skal ha hund nr to. Jeg har hatt to hunder i mange år selv om jeg for øyeblikket bare har en. Min erfaring er at hund nr en gjerne blir litt mer ulydig når du får hund nr to i huset. Og her i huset har vi hatt to forskjellig krevende hunder. Det gav en mer jobb en om vi hadde to av omtrent samme kaliber. San som sykleturer når den ene løper mye fortere enn den andre og det bare var en hjemme til å sykle, det ble fort to sykleturer av en mil. Lydighet ble forskjellig og måten å få dem lydige på. Selv om dette er to individer som ligger hvertfall på gjenomsnitte når det gjelder psyken.

Så når det var Brder Collie og Strihåret Vorsteh i hset så syntes jeg det var mer krevende enn da jeg hadde Flatcouted retriever og Strihåret Vorsteh(denne var krevende for å være vorsteh) i huset.

Jeg tror jeg ville dressert den hunden du har nå godt og kanskje sett på noen av de andre tetriever rasene som nr to hund

Jeg er gal nok til å ønske meg en hund til eller forresten to til. Den ene er en strihåret vorsteh til og bruke den aktivt, den andre er enten en Norsk Lundehund eller en Shipperke men jeg venter og klør i fingrene mang en gang for ikke å bli fristet for mye. FOr først må jeg bruke potensialet som finnes i den hunden jeg har og når jeg har tatt ut det så kan neste komme. Ønsker deg lykke til videre i dressering og leiting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å finne ut av hva slags type hund du vil ha. For joda, de fleste hunder kan bli nokså lydige med riktig trening, hehe. Gjeterhunder f.eks, er veldig våkne. De får med seg alt, og er lette å engasjere - men blir også lett distraherte. Det er hunder som er mindre selvstendige og som gjærne tasser i helene på deg hele dagen. Mange som oppfatter de som stresset, fordi de alltid er klare. De har mange egenskaper som gjør det gøy å trene med de, men de lærer som før nevnt uvaner like fort - og er disponible for adferdsproblemer om de ikke får tilstrekkelig stimuli. Gir du de ikke en jobb, gir de seg selv en.(Ja jeg skar alle over en kam nå.)

Det ligger en stor jobb bak en lydig hund, de færreste blir det helt av seg selv. Sånn bortsettfra Lassie da. :aww:

Så hva slags type hund vil du egentlig ha? Syntes du skal tenke på det først, deretter hvor mye tid du vil bruke på tur og trening(realistisk) - og hva slags trening( Hverdagslydighet? Triks? Konkurranse-lydighet? Bruks? Ag?). Skal det være en vanlig familiehund eller skal det være en hobbyhund? Hvor "mye" hund trenger du egentlig? Jeg ser liksom ikke noe poeng i å skaffe seg mer hund enn man har behov for, for det er en selv, og hunden det isåfall går utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, har gått på hundekurs, kan det meste om bikkje. Jeg vet hvordan jeg bruker 2 timers trening, og hvordan det skal effektere. :)

Du har gått et kurs og derfor kan du det meste om bikkje? Er det det du sier her? 2 timer trening er mye. Ingen av mine hunder ville klare å holde motivasjonen oppe så lenge. Har du noen tips? Hva betyr effektere?

Derfor jeg ombestemte meg, tror jeg skrev det at jeg ikke skal ha en ny hund før min er ordentlig dressert. Les før du poster. ;)

Har du ombestemt deg? Jeg leser alltid før jeg poster, men kan ikke se at du har skrevet noe sted at du ikke skal ha ny hund før den du har fra før er ordentlig dressert. Dessuten sier du da flere steder at hunden din er veldig dressert. Dette forstår jeg ikke. Kanskje du kan utdype litt?

Ikke sånn, har ikke pugga rasene, ikke misforstå meg. Men jeg vet hvordan å oppdra en bikkje. Er ikke noe ekspert heller, og tips er alltid flott uansett hvor flink man er.

Jeg tror jeg miforstår en del av det du sier, for jeg skjønner faktisk ikke hva verken du eller hunden din kan, jeg.

Hele gjengen her tolker meg helt feil. Hunden min er vell dressert, og ingen problemer. Sikkert 5/10 deler i verden som ikke kan det min hund kan. Ikke noe skryting der, men for at dere skal skjønne. I bet: At deres hunder ikke alltid kommer når den har noe interesant forut. Så, ikke tro jeg er en fyr uten erfaring. Takk.

Ikke for å skryte, men 5/10 deler er det samme som halvparten. Så du er en fyr med erfaring fordi du mener at halvparten av hundeeiere har problemer med innkalling når bikkja deres ser noe foran seg? Det er slik jeg tolker dette svaret. Opplys meg gjerne om jeg tar feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel, puddel er jo kjent for å være veldig smart og lettlært, etter hva jeg har hørt. Gjeterhunder som Border Collie, Sheltie og Collie er også gode arbeidshunder som er godt egnet til å gå løse, men de har jo dette gjeterinnstinktet da, selvom jeg ikke er sikker på hvor sterkt det er i hvilke av rasene. De er iallefall veldig vakre hunder, og har den innstilingen at de "alltid" vil glede føreren. De har et ganske høyt energinivå, men de er også flinke til å fokusere, så vil nok si at de også er lettlærte hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...