Gå til innhold
Hundesonen.no

MR kobbel


Recommended Posts

baggen hatobjekt?? :)

jeg bruker MR kobbel og hanefot til to sibirske når jeg snørekjører eller går fottur- hundene trekker hele tiden. Båndene er vel 3 og 4 år gamle, og jeg har byttet strikk på begge- det ene to ganger. Kroken holder.

Hvordan strikken er i forhold? hm. vet kke. jeg kjører baggen OG mr kobbel- for jeg får fort vondt i ryggen av å gå med vanlig magebelte og hunder som trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff,ja jeg hater Baggen. Tjukt,klumpete,varmt,skrangler og glir oppunder armene :) Er ikke noe glad i strikk,men det kommer man vel ikke utenom. Når 50(eller 100) kg kickstarter syns jeg ikke det er så moro når de får en halvmeter til pga strikken. Blir et helsikes rykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baggen har jeg ikke brukt ennå, har et i skuffen men det bare ligger der. MR-kobbel bruker jeg hver dag. Ett til lilletispa og ett til den noe større hannen. Han har på 4 år slitt ut to strikker, noe jeg synes er helt greit. Det er mye trekkraft i disse bullene når de vil. Og så er det jo så enkelt å bytte strikk. Bra med mye valgmuligheter for lengde på båndet, fóret med "pus" i hånløkken, og bruker du de "norske" krokene så duger de lenge. De "svenske" krokene synes jeg har en tendens til å knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på norsk og svensk krok:

http://www.4dogs.no/hund/trekk-og-tur/mr/mr-hanefot

Den øverste kroken er den "norske" og den nederste er den "svenske". Den "svenske" pleier å knekke av den "dutten" som du skyver/åpner kroken med. (mmm..veldig bra forklart ser jeg :innocent:. Håper du forstår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff,ja jeg hater Baggen. Tjukt,klumpete,varmt,skrangler og glir oppunder armene :) Er ikke noe glad i strikk,men det kommer man vel ikke utenom. Når 50(eller 100) kg kickstarter syns jeg ikke det er så moro når de får en halvmeter til pga strikken. Blir et helsikes rykk :)

Beinløkker! da glir de ikke! Er enig i at det er litt klumpete. Men når man har trekkhunder, har jeg til dags dato ikke funnet bedre belte. Selv om jeg blir litt lei av alle snorer og "greier".

Eksempel på norsk og svensk krok:

http://www.4dogs.no/...r/mr/mr-hanefot

Den øverste kroken er den "norske" og den nederste er den "svenske". Den "svenske" pleier å knekke av den "dutten" som du skyver/åpner kroken med. (mmm..veldig bra forklart ser jeg :innocent:. Håper du forstår)

Den "svenske" kroken (karabin)- der ryker fjæra fortere, og de er lettere å åpne ved uhell. Har bånd med original BGBkrok (som du her kaller "norsk") som er 18 år gammelt, og brukt til alle hundene jeg har hatt, og mange 10-5 år gamle bånd. BGB holder her i hvertfall! Grunnen til at de har satt på karabin og ikke BGB krok, er regler i svensk hundekjøring. Der skal ikke BGB kroker (forøvrig svensk, kalles ofte svenskekrok) brukes på løp fordi de kan klype.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Huff,ja jeg hater Baggen. Tjukt,klumpete,varmt,skrangler og glir oppunder armene :) Er ikke noe glad i strikk,men det kommer man vel ikke utenom. Når 50(eller 100) kg kickstarter syns jeg ikke det er så moro når de får en halvmeter til pga strikken. Blir et helsikes rykk :)

Se på denne linken http://www.baggen.se/sv/index.html her finner du masse ekstrautstyr til baggen beltet.Ja jeg også syntes det er klumpete. Og remmer til å feste rundt åra er et must for meg. Det er også noen kroker som skal gjøre så det ikke skrangler. Så i grunnen står du igjen med at det er klumpete. Og jeg må altid huske på å ta det på meg med feste rundt hofta nærmest tærne for ellers sklir det selv med beinstropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du ga krokene et navn. Jeg har så teflonhjerne at sånt går rett i glemmeboka her...da blir jo også de skriftlige forklaringene litt rare :icon_redface:

Enig i at fjæra kan ryke, men jeg har ved to anledninger erfart at den lille klumpen man skyver på for å åpne kroken også faller av. Ikke no big deal, men kan være klønete hvis båndet må av fort.

Karabin vs BGB...limer ordene fast i hjernen nå :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,skjønner veldig godt det med krokene. Hvor "myk" er strikken da? . Går det evt å få uten strikk?

MR kommer vel kun med strikk, den er rimelig fast i starten men blir selvfølgelig mer og mer slakk (alt er relativt). Dog er dette god kvalitet synes nå jeg og jeg kommer nok aldri til å bytte da MR har vist seg bulldogsikkert!

Og når stikken ryker så er ikke båndet ødelagt, strikken er flettet inn og båndet kan brukes med røket strikk, det er bare litt mindre fleksibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på denne linken http://www.baggen.se/sv/index.html her finner du masse ekstrautstyr til baggen beltet.Ja jeg også syntes det er klumpete. Og remmer til å feste rundt åra er et must for meg. Det er også noen kroker som skal gjøre så det ikke skrangler. Så i grunnen står du igjen med at det er klumpete. Og jeg må altid huske på å ta det på meg med feste rundt hofta nærmest tærne for ellers sklir det selv med beinstropper.

Jeg løper stort sett med beltet og syns det er "stort" nok som det er. Ekstra seletøy og kroker orker jeg ikke,vil gjerne ha mindre dill og mindre elastikk enn Baggen (vet man kan bytte strikken her),så enkelt som mulig. Manmat har også en variant som ser fin ut,men MR kobbelet var så enkelt og greit. OM ikke strikken er for myk,og dersom krokene holder :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du ga krokene et navn. Jeg har så teflonhjerne at sånt går rett i glemmeboka her...da blir jo også de skriftlige forklaringene litt rare :icon_redface:

Enig i at fjæra kan ryke, men jeg har ved to anledninger erfart at den lille klumpen man skyver på for å åpne kroken også faller av. Ikke no big deal, men kan være klønete hvis båndet må av fort.

Karabin vs BGB...limer ordene fast i hjernen nå :teehe:

de "lærde" kaller den karabinen for messingkrok også, så... eller bronsekrok om den har bronsefarge :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan baggen er, men jeg er iallefall stor fan av MR, både bånd og seler. Varierer mellom 2 separate bånd eller bånd pluss hanefot med 2 malamuter i. Ikke vært noe problem over hodet. Det første mr båndet holdt i over 3 år, uten at jeg bytta strikk, de to jeg kjøpte sist holdt stikken litt kortere på, men båndet holder fint enda.. Ikke opplevd at kroken ryker. Bestill fra hjemmesiden deresi sverige, det er mye billigere enn og kjøpe i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...